Anders Merch Grønmyr Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Heisann! Litt feil forum, men her er jeg i snackbaren(låst for medlemmer). På kjent territorie, fremfor feministforumene som jeg kan google meg til. Og her er det jo stor andel menn som er medlemmer og det er fedre erfaring jeg ønsker å høre fra. Kort fortalt så står jeg privat midt oppi et samlivsbrudd om dagen. Vi har en sønn på snart 2år sammen og flytter fra hverandre iløpet av mnd, dvs. Barnemoren flytter ut av nåværende bosted men i samme kommune. Iløpet av uken så er det meklingstime hos advokat for å "forhandle" hovedomsorg, samværsavtaler osv. Noen som har vært med på sånt tidligere? Hva er deres erfaringer og råd til en som skal i en sånn situasjon? Hvor sterkt stiller fedrenes uttalelser og vilje til å ha omsorg? Dere må gjerne utveksle PM om dere heller ønsker det fremfor å svare i tråden. Om ikke annet kryss fingra for en flightsim/vatsim kollega Siter
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Min erfaring er at så fremt moren er ved sine fulle fem og i stand til å ta vare på barna så får hun som regel hovedomsorgen. (ikke spør meg hvorfor). Jeg har to halvsøsken som min mor og deres far var gjennom hele sulamitten for lenge siden. Faren prøvde seg da med masse tull og styr for å få omsorgsretten, men dette gikk ikke gjennom. Jeg anbefaler deg å være relativt spak å komme med saklige og sanne argumenter og gå for en god avtale på samvær med barnet. Godvilje avler ofte godvilje tilbake Moren står alltid sterkest under normale omstendigheter... (Annenhver helg, annenhver jul/nyttår osv.) Siter
Lars K. Rønes Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Nå kommer dette an på situasjonen og forholdet og ikke minst hvordan forholdet ble avsluttet, men av hva jeg har observert (har ikke vært i noen slik situasjon selv, annet enn skilte foreldre når jeg var 3 ) så forvandler kvinner seg til gribber som skal gribbe til seg så mye dem har rett til, og gjerne litt til.. Har sett flere samlivsbrudd hos både familiemedlemmer og venner hvor dama i forholdet forvandlet seg totalt og skviset mannen totalt ut av hele greia og lot han sitte igjen med alt "søppelet". Uansett, lykke til og håper at deres brudd går ryddig for seg slik at det ender greit og rettferdig for begge parter. Synd at slike ting skjer, men slik er livet. Sh*it happens.... Siter
Moderatorer Robert Hulthin Skrevet 6. februar 2012 Moderatorer Skrevet 6. februar 2012 Du finner en del her http://www.skilsmisse.net/barneloven.asp Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Skrevet 6. februar 2012 Nyttig link Robert. takker! Siter
Christian Berg Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Første jeg ville gjort, er å melde meg inn i foreningen 2 foreldre, de hjelper og gir råd, inkludert advokat råd/hjelp vist en er medlem. www.f2f.no/ Organisasjonen jobber for likestilling i omsorgsretten etter samlivsbrudd. Siter
AMO Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Like nyansert som sur melk. Det er tusenvis av historier der ute hvor menn har tatt med seg alt og latt kvinnen stå igjen med minimalt. Mange historier hvor menn har funnet på de mest usle historier om kvinnen for å få det som de vil, manipulere sannheten og til og med lyve for å gjøre krav på mest mulig. "Teorien" din om kvinner og gribber er særdeles tynn... Siter
Lars K. Rønes Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Ingen teori, mer en observasjon.. Mulig jeg har vært "uheldig" med "testpanelet" mitt, men av de bruddene jeg har vært vitne til så har det utelukkende vært slik når ting ikke har gått riktig for seg.. Det har dog vært de som skiller lag på en grei og fredelig måte, men jeg har aldri vært vitne til at mannen har kjørt over kvinna i et brudd. Uansett, som jeg sa innledningsvis så sa jeg også at det nok kommer an på situasjon og ikke minst hvordan bruddet skjedde, poenget mitt her er mer at om dama ønsker å rasskjøre mannen etter et brudd, så har hun som regel flere rettigheter og flere lover i ryggen til å gjøre akkurat dette enn motsatt, spesielt om det er barn inne i bildet.. Og ei dame som sitter og finner på historier om mannen har mye større sannsynlighet for å bli trodd enn en mann som prøver det samme.. Så poenget mitt er ikke å stemple kvinner som hekser, men mer å belyse det at ei kvinne står mye sterkere i et brudd enn en mann og kan lettere utnytte situasjonen.. Siter
Kim Sølvberg Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Flere nyttige tips over her Anders, men et av de bedre ville jeg og mene er at du (og henne om du får henne med) blir medlemmer av foreningen 2 foreldre. Og som gammel helgepappa gjennom 18 år kan jeg by på følgende : 1. Lag skriftlige samværsavtaler. Om aldri så banalt ned på detaljnivå så får med ALT - og la den ha et tidsutløp hvor den skal erstattes av en ny. Om nødvendig gjør dette gjennom familievernkontoret (et kontor med feil og missoppfattet navn). 2. Lag privat avtale vedrørende bidragsbetaling. Det finnes kalkulator på nettet. IKKE bruk NAV …. De bruker matriser som rammer den betalende hardt. De skal selvfølgelig sikre barne, og barnet`s hjem sikker inntekt. Men er urettferdige i både fordeling av betalingsoppdeling, og frittet for hensyn til hva slags livssituasjon de voksne befinner seg i til enhver tid. Privat = bra NAV = dårlig. Men bruk kalkulator på nettet – en 15 åring koster mer enn en 2 åring. 3. Vær positiv. Være konsekvent. Tenk på at dette blir til det beste for barnet – og det er det som gjelder. Dere kommer HELT sikkert til å tvile på om dette var riktig, enten begge to sammen, eller hver for dere.. Da er det viktig å være konsekvent – og ikke vingle. Blir bare rør – dere river i stykker de skriftlige avtalene – flytter inn hjemmesimulator`n på gutterommet igjen.. også er forvirringen total. Bruk i så fall tid, masse tid, på å finne en eventuell vei tilbake. 4. Hvis du med jevne mellomrom i den spede begynnelsen av samværsordningen opplever ting du ikke er fornøyd med (uansett hva det er), og som for eksempel ikke samsvarer med den skriftlige samværsavtalen deres (hvor ALT er tatt med, også henting/leverings klokkeslett) så ”logg” disse episodene i en egen liten notisbok, med èn gang de har skjedd og du har det friskt i minnet. På sikt kan det hende du vil bruke disse tingene til forslag på endringen i avtalen dere har. OG er du av den oppfattning av at barnet hadde hatt det bedre med å bo hos deg til daglig – er dette et dokument som offentlige kontorer i disse sammenhengene faktisk respekterer. Såfremt det er skrevet saklig – og er relevant. Lykke til! (begge to (alle tre)) Ja du ser greia….. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Skrevet 7. februar 2012 mye kloke hoder og erfaringer her. Takk gutter. Jeg vil ikke åpent legge ut hvordan, hvorfor og hva jeg tenker om situasjonen det er jo noe jeg tar tak i privat. (ja jeg vet ingen har spurt Men tipsene deres er jeg takknemmelig for. Og det er kjekt å høre andres synspunkt på en slik situasjon. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Skrevet 8. februar 2012 Første møtet over. ingen avgjørelse om hovedomsorg fordeling av bosituasjon samvær. Men klarhet i ferieordning. Nervene er borte og ser frem til neste mekling. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Skrevet 16. februar 2012 Etter andre meklingstime ble det enighet, da kan papirmølla starte. Bosted hos far, utradisjonelt liker vi. Noen som vil regne ut til prosent?: 9/14 deler. Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 64% Gratulerer med mekling som ikke ente i krangling, har hørt en del rusk rask om den slags... Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 Gratulerer Anders! Veldig hyggelig at sånt går an. Lykke til videre. Siter
Christian Berg Skrevet 16. februar 2012 Skrevet 16. februar 2012 grattis, kjekt når det kan gå den veien også, stå på! Siter
Geir Teigo Skrevet 17. februar 2012 Skrevet 17. februar 2012 Fint at dere ble enig! Overtar full omsorg selv til sommeren etter to år 50/50. Viktigste er at dere fikser samarbeidet og har et godt forhold videre. Siter
Kim Sølvberg Skrevet 20. februar 2012 Skrevet 20. februar 2012 Flott. Gratulerer, og lykke til! Siter
Henning Henriksen Skrevet 21. februar 2012 Skrevet 21. februar 2012 Gratulerer Anders! Veldig kjekt og lese det gikk så bra! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Skrevet 22. februar 2012 Takk for tilbakemeldinger. Fysisk utflytting skjer neste helg og jeg gleder meg til ny tilværelse som alene pappa! Det er like lite dametekke som å være skrivebordspilot. Men det viktigste er å gi gutten den beste oppvekstvilkårene han kan få. Og i hans så langt to år lange liv har jeg vært den mest tilstedeværende forelderen hans i det daglige og jeg er glad for at det da vil forsette slik i 16-18 år til. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Gratulerer med flotte og posetive meldinger. Det er jo egentlig slik at det er en ubestridet vinner i dette scenarioet, det er barnet ditt. Så kommer det som en bonus at det blir kjempe bra for deg også. Desverre mange barn som ikke er like heldige, det er de som taper på konflikter. Og noen voksne som taper penger og mister håret. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.