Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke jeg noen fan av airsoft generelt, men siden dere nå engang dyrker interessen og gir uttrykk for et ønske om realisme, så kan jeg jo gi dere noen tips.

Even:

På din M4 ser jeg at du på optikken har beskyttelseslokk pekende oppover. Jeg anbefaler deg å legge de ned langs railen på gripekassa. På den måten kan du holde våpenet i anleggsstilling (opp og fram) og samtidig holde blikket fokusert over siktemidlene uten at lokkene kommer i veien. Det hjelper deg med observasjon i ildsektor, og gir deg raskere reaksjonsevne.

Christian:

Jeg ser at du på din HK416 har aimpointen festet i overgangen mellom gripekassa og forskjeftet på våpenet. Nå vet ikke jeg hvorvidt det går an å demontere forskjeftet på våpenet slik det er mulig å gjøre på det ekte våpenet, men jeg anbefaler deg å ta av reservesiktet (legg det i pistolhåndgrepet) og flytte aimpointen bakover slik at fremre kant av festet ligger på linje med magasinbrønnen. På det ekte våpenet gjør vi det fordi man da opprettholder siktemiddelet i forhold til slik det er innskutt selv om man adskiller forskjeftet under vedlikehold. Jeg tror ikke det har noen betydning på airsoft dog, men det legger jo til et element av realisme. I tillegg anbefaler jeg deg å flytte det bakover fordi du får økt areal i "ghostringen" som linsen danner, som igjen gir deg økt synsfelt og derav observasjonsfelt gjennom selve siktemiddelet.

For å legge til et godt treningstips:

Benytt linselokk på aimpointen når du trener på skudd. Det tvinger deg til å ha begge øyne åpne når du avgir ild, som dermed gjør deg bedre i stand til å sikte (du skyter bedre med begge øyne åpne) i tillegg til at du kan observere samtidig som du avgir ild. Tren både med og uten lokk, det gir god trening.

Du må gjerne adskille HK'en og vise frem et bilde om du vil, det hadde vært interessant å se hvor realistisk den er i forhold til våpendeler. :)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Aleksander: spiller ingen rolle hvordan aimpointen sitter.

jeg bruker i tillegg 3x magnifier.

når det kommer til trening så trenger man igrunn bare å føre kulebanen mot målet. ganske enkelt.

når det kommer til deler så kan du ta en titt på

her er en annen

. her ser vi demptering og rekyltest
Skrevet

Alt spiller en rolle i hvordan du konfigurerer våpenplattformen din. Om ikke i forhold til siktelinje og kulebane (det har betydelig effekt på ekte våpen som kan skytes inn), så i forhold til observasjonsevne gjennom siktemiddelet. :) Det blir jo marginale forskjeller selvsagt, men alle små slanter blir til en stor sum. Nå vet jeg ikke om aimpointen kan skytes inn? Isåfall blir jo plasseringen av den kun betydelig i forhold til ghostring og observasjon.

Når det kommer til kulebane, så er det ikke så enkelt som å føre kulebanen mot målet. I teorien ja, i praksis blir det noe helt annet. Terminalballistikk (som forøvrig gjelder for alle typer prosjektiler, også airsoft), ytre faktorer som vind, luftfuktighet o.l., tilting av våpen og ikke minst egen evne til å benytte disse vurderingene gjennom trening til å sikte korrekt er alle viktige for å treffe målet. Dog er det jo i dette tilfellet airsoft det er snakk om, det begrenser jo betydningen av faktorene betraktelig. Kanskje med unntak av påvirkning av ytre faktorer.

Imponerende detaljrikhet i det våpenet, det skal de ha! Hva er grunnen til at ditt våpen kun har omstiller på venstre side og ikke begge?

Skrevet

Kulebanen i airsoft så kan du føre kulebanen da du ser projektilene.

men ja når man skal kunne skyte inn og treffe riktig så må man jo tenke på avstand til målet,tiden kula bruker down range,vindrettning,vindstyrke,luftfuktighet,jordas kromming,månen evt. slike faktorer kommer fort inn i spill.

når det kommer til selve siktet. du er helt på jordet aleksander.

nå har jeg drevet med dette i 12 år,vært i forsvaret i 2 år samt 6 mnd i utlandet. det er mer smak og behag da man faktisk ikke så ofte ser fienden uansett med tanke på at den generelle avstanden er mellom 200-400 meter unna. så vennligst ikke belær meg hvordan jeg evt burde ha ting da det er veldig basic

mitt våpen har selector på begge sider

Skrevet

jeg vil også legge til at på min HK416 så har jeg plassert aftermarket litt taktisk i henhold til hva jeg føler konfertabelt med og hvor bra respons jeg har til å evt endre på ting. hvis jeg f.eks har min aimpoint lenger bak så vil jeg da bruke lenger tid til å evt flippe opp\\ned lokkene,stille inn siktet da armen blir mer bøyd og fokusen blir mer på siktet framfor målet. Ergo så har jeg siktet plassert litt lenger frem slik at jeg fortsatt har synsfeltet samtidig som jeg kan operere siktet uten noen hindringer.

en annen ting er at da kommer det ikke i veien for andre ting som f.eks den ballistiske vesten med tasker på.

Bevegelighet og komfort er alfa og omega.

men igjen så spiller det ingen stor rolle da det er snakk om airsoft og effektiv rekkevidde er 15-30 meter.

ja den HK416 har mange imponerende detaljer forhold til ekte vare.jeg liker spesielt godt boltcatchen. den smeller godt når jeg releaser bolten etter magbytte.

lyden når man skyter er også imponerende. må nesten bruke hørselvern når man skyter inne :D

Skrevet

Det var da svært...

Jeg prøver ikke å belære deg noe som helst, men jeg kan godt la være å komme med råd, jeg taper ingenting på det. :)

Hvis du har så mye peiling som du påberoper deg, så bør du vite at du først og fremst ikke justerer siktet med mindre du har svært god observasjon på treffbildet. Og da snakker vi god nok observasjon til å bedømme treffbildet med marginer på 5-15 cm. Dét er vanskelig på avstander over 250 meter. Når det kommer til selve siktet, så vet jeg nøyaktig hva jeg snakker om. Siste føring både fra FLO og våpenskolen er at aimpoint ikke bør plasseres på forskjeftet da foregående innskyting dermed ikke har noen gevinst. Demonterer du forskjeftet under vedlikehold, så har du flyttet på aimpointen på grunn av slark i festeordningen mellom forskjeftet og glidekasse. På avstander over 250 meter utgjør det forskjellen som skal til for å få et godt treff.

Angående tid, så vinner du ikke så mye tid på å ha aimpointen lenger frem, og iallefall ikke at det utgjør noen forskjell.

Og om du med aimpointen lenger bak får mer fokus på det enn på observasjon i ildsektor, så bekrefter du bare behovet for mer trening med linselokk på og begge øyne åpne. Dessuten får du større ghostring med aimpointen nærmere øyet som gir deg enda bedre observasjonsfelt med våpenet i anleggsstilling.

Skrevet

men en ting vi kanskje kan være enig om og det er at man aldri skal forveksle airsoft og ekte vare. det er to vidt forskjellige ting

ja det stemmer i det du sier angående plassering sånn sett men dette er airsoft. for meg så er plasseringen der jeg føler det er komfertabelt og effektivt.

har en kompis som fikk et blått øye av at aimpointen var for langt bak. mest sannsynlig så skøyt han feil med tanke på at han muligens holdt øyet inntil aimpointen....hva vet vel jeg?

men jeg er vel mer AG og C8 vandt enn HK416 så du har vel kanskje mer peiling på det våpenet.

Skrevet
På din M4 ser jeg at du på optikken har beskyttelseslokk pekende oppover. Jeg anbefaler deg å legge de ned langs railen på gripekassa.

Hadde nok gått ann hvis jeg hadde kjøpt en ekte Aimpoint. Men nå er dette en 2-300 kroners kinakopi. Så da går det ikke.

Skrevet

Christian:

Det er jeg helt enig i, det er også derfor jeg spør angående våpnene. :) Jeg har ingen erfaring med airsoft dessverre. Jeg er veldig glad i HK416, den har tjent meg godt, så det er morsomt å se hvor naturtro kopi det er du har anskaffet! Er det metall eller plast? Hvor mye veier det? Hvor lang rekkevidde har det sånn ca.?

Hehe, det kjente blåøyet! Det kan være at aimpointen var for langt bak, det er jo rom for skjæring både fra våpenets side og skytterens side. Blåøyet oppstår vel kanskje mest med AG3?

Even: Fullt forståelig, det viktigste er jo prikken i midten. :)

Hvor mye bruker dere generelt på utstyret? Har det høy holdbarhet? :)

Skrevet

tekniske data på HK416 (min utgave)

vekt: 3100g

munningshastighet: ca 400 fps

rate of fire: 550 rounds per minute

meteriale: Metal. koble og pistolgrep virker som er i komposittlegering\\plast. eller er alt i metall

det står and i quote: Dangerous area up to 200m men effektiv rekkevidde er opp til 30-40 meter i airsoft

den føles som en ekte HK416 og ser ut som den norske N modellen.

jeg satt på 16" løpet for å få den norske looken.

magasinet tar 30 skudd.

det jeg etterhvert skal gjøre er å sette på en PEQ-15 laserpeker for å få den specops looken komplett til FSK kittet.

mulig jeg setter på en AG36 40mm under forskjeftet men det blir en vuderingsak.

har brukt mye forskjellig våpen i min tid i forsvaret og kan skrive under på at denne modellen er veldig realistisk i forhold til ekte vare.

så vidt jeg vet så oppstår det kjente blåøyet mest med en AG3 ja men man kan få til det meste med hvilket som helst våpen igrunn

Når det kommer på pris på utstyret så er det til enhvers lommebok, men i mitt tilfelle som kjører nisk kit så er det DYRT!!!

til nå ligger det på nesten 11 000 kroner tror jeg og det er vel det billigste jeg kan få til, så det er en dyr men veldig morsom hobby

Skrevet

og en ting til som jeg glemte å nevne.

Ja jeg skyter med miljøammunisjon :D

bruker 6mm biokuler som brytes ned i naturen :-P

Men et spørsmål til deg Aleksander.

Hva slags Reim er det forsvaret bruker til HK416?? er det en vanlig 3-punktsreim??

jeg bruker til vanlig 1-punkts bungeecord som festes til en slingmount på våpen men får ikke festet det til min hk416 så da må jeg nok se på noe annet

Skrevet

Det er altså bra vekt på våpenet, det er ikke verst! Høres ut som de har utstyrt den med samme deler i plast som originalen har også.

11000 er ikke småtterier dog. :) Men det blir som å bruke penger på et snowboard, flightsimutstyr eller hva som helst annet innenfor en hobby, så det er vel verdt det.

I Forsvaret brukes det en standard Heckler & Koch 3-punkts våpenreim, den er dog ganske knotete. Men det er gitt føring av sjefen for Våpenavdelingen i FLO på at det ikke er lov å bruke noe annet. Uansett: Min preferanse er en 2-punktsreim. Skulle jeg anbefale en, så må det kanskje bli VTAC: http://www.optactical.com/vitawisl.html

En tidligere sjef benyttet denne på sitt våpen før forbudet kom fra høyere, og den var knallbra da jeg fikk prøve den på skytebanen.

Skrevet

jeg syns forsvaret burde innføre 1-punkts reim med quick detach til våpnene sine.

grunnen til det er at det blir mye enklere å føre våpenet fra hvileposisjon til skulderhøyde.skulle det bli problemer og må fjerne våpenet veldig fort så gjøres det ved en liten knapp og våpenet fjernes fra selve reimen.

Skrevet

Christian: Reim er jo litt smak og behag, men du har et veldig godt poeng mtp. frigjøring av våpenet. Noen liker 3-punkts reim, noen liker 2-punkts reim og noen liker 1-punkts reim. Jeg husker en av gutta mine som drev med airsoft ønsket å prøve 1-punkts reim en gang. Sjefen lot han få prøve (det var før forbudet kom fra høyere), og det endte bare med knot siden våpenet fikk mye juling i og med at dingla en del under manøver. Noen behersker det, han gjorde det ikke. Jeg personlig foretrekker 2-punkts, men kan fint leve med 3-punkts reim.

Per: Da har du gjort en knallkjøp, du kommer til å bli fornøyd. :) Reima gir deg god bevegelighet, spesielt når du har inntatt liggende anleggsstilling og behøver fleksibel bevegelse i våpenet for å avgi ild i ulike sektorer. Fortell gjerne hva du synes når du har fått testa den ut! Dessverre skulle man tro leverandørene av våpenutstyr etterlever offentlig standard hva angår leveringstid, man skulle tro de simulerte anbudspolitikken også... :whistle:

Skrevet

jeg bestiller rett fra hong kong. ble sendt på en fredag og kom fram på en mandag... det liker vi :-D

jeg skal se litt på reimer. jeg bare elsker 1-punkts reimer, men kan hende jeg går for en 3-punkts.

en annen ting jeg må få skaffet er safariland hylster til P80

Skrevet

Får nesten legge ut bilde av arsenalet mitt jeg også da i og med dere andre har gjort det ;)

IMG_5126.jpg

Vesten er en miks med Molle system. Har hekta på bla to AG3 mag holster fra forsvaret og ett andre magholster i Norsk Lyng ogh tilpassa 3 mags hver. Tror dette er en av de nyere magasin taskene som forsvaret bruker. Pistolholstere er fra Pantac og er noe i snaueste laget for en 7" men behaglig å ha på låret. Kjøpte meg ett holster for signalpistol som jeg skal bearbeide innvendnig for å passe best mulig for den svææææære gunnern :grin: . Sekken nede til høyre kosta meg 199 kroner på utsalget i Fredrikstad. Den er fra Miltek og har Mollesystem all over- Til venstre er riffle bagen som er parktisk i og med den både har bæremeis og reim på sida.

IMG_5129.jpg

Etter mange timer på holka og leiresanda oppi pukkverket blir det mer enn nok å vaske vekk når en kommer hjem. Vinterkamoen er som nevnt tidligere Norsk og i utgangspunktet helhvit :blush:

IMG_5119.jpg

Skrevet

Å nei er nok ingen systema her i huset,,,enda. Men så klart det er ett av de store ønskene å en dag få ett anfall av uansvarlig kortbruk å bestille seg ei slik :grin:

Det er enn så lenge en standard G&P, som fores med 8,4 volt 2300 amp baterier. Skal dog ha meg ett 9,6 volt som gir noe raskere skuddhastighet.Ikke att det betyr all verden da jeg pleier å skyte mest semi. Føler jeg har bedre kontrol da.

Skrevet

Alle våpna mine har fungert uten de store problema selv om de er av de rimelige. Gass magasina derimot er jo det vanlige med lekasjer i hytt og gevær. Driver å tetter magasina til SCAR riffla nå. Jeg har liksom det jeg trenger for spill og har prioritert godt og fungerende utstyr mer enn kit og den slags. For meg er det avansement i spillet som er interesant.

Da er det nok mer klasikere som står øverst på handlelista mi. Må vel ha en 1873 Winchester, en kjæææmpelang Peacemaker, en WW2 Carabine og den slags på veggen før jeg går mot Systema ;)

Skrevet

Er ikke sikker på om det er plass til 3300 amp bateri i kolba mi. Mener de er hakket lengre enn hva det er plass til.

Ellers er det jo ett hav av opgraderings dingser og dangser i denne bransjen. Tar tid bare å finne ut av hva som passertil hva. I starten var det nok av feilbestilinger fra HK kan jeg love :blush:

Men, det er en del av gamet.

Skrevet

Som den Magpulhora jeg er, så har jeg selvfølgelig Magpul MS2 sling. Etter å ha lest noen sammenligninger så vurderer jeg dog å bytte den ut med MS3. Er skikkelig fornøyd med MS2, så hvis noen vil ha en grei one-point som kan gjøres om til two-point - så anbefales den varmt!

Er jeg den eneste som bruker LIPO batterier?

Skrevet

Har av en eller annen grunn nettopp bestilt meg en ny vest, og en ny gønner.

Vesten blir en NFM Heidrun (som blir mitt neste prosjekt. Må jo pimpe den opp!), heldigvis er den i norsk kamo!

Våpenet er en AG3F2-ish. Er ikke helt identisk, men det trenger den ikke å være for min del heller. Noen som har tips til optikk som ser kult ut på AG? Og nei. Jeg gidder ikke å bruke flere tusen på RS Aimpoint.

Skrevet

til G3`en så bruk av typen Aimpoint.men ellers er det smak og behag. choose wich whatever you think looks coolest :D

den chestriggen der så ikke dum ut.

har dem den i norsk OD altså?

er det CA sin G3 du har bestillt??

hvis det er det så anbefales den STERKT!!! den er bare nyyyydelig. hvis du vil ha den med innskyvbar så bruk PEQII boks. da får du den i mer norsk operatør look

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...