Roy Ekeblad Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Beklager om jeg sporet litt av Ikke noe å beklage over, det var en flott avsporing. Flott og reflektert innlegg! Siter
Even Moe Egenes Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Glimrende, Marius! Sier det samme som han over! Ærlig talt så kan vell ikke selv den mest hardbarka fan av SAS si at vedkommende velger SAS over DY på f.eks BGO-OSL, hvis SAS er flere tusen dyrere enn DY? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Jeg er i grunn nøytral i denne saken, jeg ønsker ikke noen av selskapene noe vondt. Jeg heller kanskje litt mot Norwegian-siden, da jeg er veldig opptatt av pris når jeg reiser. Som Even sier, er det mye å spare velger man naturligvis det billigste. I jobbsammenheng er det blitt bestemt igjennom konsernpolicyen at Norwegian skal benyttes så fremt dette er mulig, så derfor fly jeg mest med de. I privat sammenheng ser jeg alltid an pris, og velger naturligvis det billigste. Jeg synes det er kjempekult at Norwegian stiger sånn frem, de har virkelig gjort ting riktig de siste årene. Riktig som flere her sier, begge selskap tråkker på tær for å komme best ut konkurransemessig, og dette er nok dessverre nødvendig i slike sammenhenger. Siter
Christian Berg Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Flott innlegg, veldig bra skrevet, begge trengs, vist ikke går prisene rett til værs Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. januar 2012 Skrevet 31. januar 2012 Har aldri hatt noe spesielt imot hverken SAS eller Norwegian tidligere. Tror "fanboys" på diverse fora har vanskelig for å innse hvor viktig BEGGE selskapene har vært for norsk luftfart gjennom årene. Jeg har stor respekt for arbeidet NAS har gjort og hvordan de har jobbet seg opp fra Fokker-50 tiden. Allikevel synes jeg at NAS har hatt en bekymringsfull utvikling de siste årene. Med en stor andel lærlinger i cabin, bruk av utenlandsk arbeidskraft (etter oppretting av baser i utlandet) og ansettelse via vikarbyrå åpner man brått muligheten for å fly Ola Nordmann til syden for en veldig billig penge. Og selvfølgelig slår kunden til. Man kan vel ikke klandre passasjerene for det, men uten å tenke over det selv, er de med på å sende luftfarten vannrett inn i helvete. Michael O'leary har funnet mange smarte smutthull i regelverket som gjør det mulig å ha ansatte uten noen rettigheter og en lønn man knapt kan leve av. At andre selskap følger etter ser jeg på som en naturlig konsekvens av at RYR har knekt koden og gitt folk den skumle holdningen at "det skal jo ikke koste å fly". Mistenker at NAS er på RYR sitt nivå om ikke så alt for mange år. Trist, men det er den veien industrien går om ikke myndighetene griper inn. Siter
Morten Ruud Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er litt usikker på hvilken bedriftsmodell man egentlig velger her. Alle vet at Norge har et høyt kostnadsnivå, og dette gjenspeiles i høye lønninger. SAS virker for meg som å være basert på å være et selskap lagd i Skandinavia, for Skandinavia. Og dette sliter de med enda, fordi København er hovedhub, og de har det meste av feeding fra de andre skandinaviske landene til København for videre reise ut i Europa. De har en hovedvekt av skandinaviske piloter, som må ha en relativt høy lønn pga. kostnadsnivå i forbindelse med utdanning, og kostnadsnivået med å leve. Norwegian velger en annen modell der de kun flyr "lønnsomme" ruter uten at ting skal feedes gjennom en hovedflyplass. De har heller ingen historie eller nasjonalstolthet de må ta vare på fordi de er et privat selskap. Dermed anser jeg plutselig SAS for å være et skandinavisk selskap, og Norwegian som et europeisk/internasjonalt med hovedkvarter i flere land. Statoil, REC, Telenor og Hydro er store internasjonale selskaper som har flagget ut mye fra Norge, og Europa. Skal man da kreve at kun nordmenn jobber i selskapene? I stillingene som er forbundet med mest prestisje og høyest lønn? Eller skal spanjoler få fly de spanske flyrutene, jobbe på de spanske fabrikkene osv. Polske flyr polske ruter og nordmenn flyr norske ruter. Da er det bare et spørsmål om det er spanjoler som skal fly Madrid-Oslo, og nordmenn fly Oslo-Madrid. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 1. februar 2012 Skrevet 1. februar 2012 Helt enig. Men det mange reagerer på er ikke annen nasjonalitet men vistnok dårlige kontrakter. Jeg har ikke sett de kontraktene, men hører både her og på flyprat at kontraktsvilkårene er direkte dårlige for piloter som flyr innleid fra Parc f.eks. Jeg har ikke mening om dette, da jeg ikke kjenner til problemet. Dersom det stemmer synes jeg det er kjipt for de det gjelder. Er "markedet" som bestemmer sies det innen økonomien. Dersom massene (et stort antall) er interessert i å fly for knapper og glansbilder som det sies, så er situasjonen slik og da må vi leve med det. Det er ikke riktig å si at noen piloter "ødelegger" for andre med å tillate seg å jobbe for lav lønn (det er jo nødvendig for de å være ut i jobb uansett). Innen foto har man akkurat samme diskusjon. Etablerte proffe fotografer erger seg ihjel og nærmest kjefter på unge og håpefulle frilansere som nylig har begynnt, som tar oppdrag fra de proffe. Når de proffe ikke kan gå ned på samme prisnivå får nybegynnerne mye slengt etter seg (ref utallige diskusjoner på foto.no om frilansersatser). Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Fant forøvrig en interessant bacheloroppgave fra BI som går på verdsettelse av NAX: http://brage.bibsys.no/bi/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_14366/1/Hakan%20Narci%2c%20Bachelor%20thesis.pdf Her kan man plukke med seg en hel del interessante ting. Rapportenj er skrevet med utgangspunkt i data fra 2009 men mye er fremdeles gjeldende, og en kan lære en hel del om luftfart og kostnader/inntekter her! God lesning : ) Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Har du enda ikke forstått at det ikke dreier seg om lønn eller lavere lønn? Det dreier seg om lønn som utbetales i utlandet til piloter som arbeider innenlands, null pensjon, null sykepenger, ingen rettigheter. For selskapet dreier det seg om null arbeidsgiveravgift og null trygdavgift. Ingen forpliktelser og ingen bidrag til samfunnet. Nei, norske piloter, svenske piloter, danske piloter, finske piloter eller spanske piloter skal ikke finne seg i dette bare fordi folk skal få fly billig! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Aslak.. Det nytter ikke å diskutere sånt med de som nekter og innse at det faktisk er sånn! Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Det er faktisk skremmende å lese at det finnes nordmenn som aksepterer sosial dumping og nærmest hyller de menneskene som spekulerer på dette. Men det er gjerne slik at man aldri kan forstå sosial dumping så lenge det ikke går direkte utover sin egen lønning. Siter
Rune Gustafson Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Godt poeng i debatten, Pål. Sosial dumping er og blir et problem som desverre ser ut til å øke i omfang. Skal bli interessant å se reaksjonene når tilhengerne blant debatantene i tråden, som jeg går ut fra er vanlige arbeidstaker og ikke bedriftsledere, en gang i overskuelig fremtid møter seg selv i døra og ender med å sitte og slikke sårene etter å ha blitt utkonkurrert på arbeidsmarkedet eller gitt så dårlige lønnsbetingelser og sosiale rettigheter at det blir et problem å brødfø familien. Det er egentlig dette systemet dere aplauderer når dere forherliger lønns-og ansettelsespolitikken til Norwegian. RuneG Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Hvem er det som forherliger den? Hvor står det? Bare interessert i å vite det. Eller har dere litt for mye automatisk generert tekst? Mye mer enn det folk skriver? Jeg kan ikke se at noen medlemmer her forherliger sosial dumping. Hvem er det som har sagt at Norwegian bedriver dette? Dere er dårlige til å argumentere om dere gir opp "debatten" fordi de andre ikke går an å diskutere med. Da har dere egentlig tapt. Jeg venter på gode og saklige argumenter ikke masse kødd om at den andre parten har feil uten å få vite hvorfor. Jeg har ikke tatt parti med Norwegian eller SAS. Har meninger, men har ikke tatt et standpukt om at jeg liker den ene og misliker den andre. Det vil bli å forenkle alt for mye. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Les de to e24-artiklene det er linket til tidligere i denne tråden. Der uttaler bl.a. Aleksander Wasland (leder i NF) seg, og han har jo rimelig god kontakt med pilotene som jobber både hos Norwegian og andre selskaper. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 En pilot som flyr paa korttidskontrakt, la oss si 6 maaneder eller et aar for den saks skyld vil lettere kunne gi etter for press ift. aa faa flyet dit det skal, selv om det kanskje burde blitt staaende paa bakken. Det vaere seg tekniske aarsaker, sykdom, hva som helst egentlig. Jobbsikkerheten og viljen til aa si ifra er atskillig hoeyere som du har en fagforening i ryggen. Er du ansatt hos et leasingselskap kan firmaet du flyr for ganske enkelt gi beskjed om at de ikke har bruk for deg neste maaned... Siter
Rune Gustafson Skrevet 2. februar 2012 Skrevet 2. februar 2012 Hadde du lest tråden skikkelig, Agnor, så hadde du sett hvem som forherliger og hva som forherliges. Det å applaudere suksessen til Norwegian der dårlige arbeidskontrakter (les sosial dumping) er grunnlaget for fremgangen, jfr RYR, er å forherlige sosial dumping i Norge. Det står jeg for, og det synet endrer jeg ikke. Ser du ikke problemstillingen kan jeg desverre ikke hjelpe deg. RuneG Siter
Morten Ruud Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Jeg forstår i hvertfall at jeg blandet meg inn i diskusjonen uten å vite hva som faktisk er fakta, og det beklager jeg selvfølgelig. Hvis jeg har forstått det riktig så er det slik at f.eks. norske piloter som flyr rutene i Norge, får lønn utbetalt fra et vikarselskap liggende i Irland? Dermed slipper Norwegian arbeidsgiveravgift og annet fiffig? Men, pilotene som da er bosatt i Norge, må allikevel betale skatt til Norge? Og jeg ser selvfølgelig problemet med korttidskontrakter, selv om det ikke er et problem for meg. Jeg har arbeidet under det i hele mitt aktive yrkesliv. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 Aslak.. Det nytter ikke å diskutere sånt med de som nekter og innse at det faktisk er sånn! Og fordi at en bilfører...ehm.. pilot av Aslaks kaliber sier at sånn er det, så skal vi alle tro på det? Hva er det med folk her inne da. Hva er det Aslak vet som ikke alle vi andre vet? Og når hva det folk begynte å tro på avisene? Tror INGEN her inne vet noe som helst om hvordan det er innad i verken SAS eller Norwegian med mindre du sitter i samme rom som sjefene til SAS og NAX noe jeg tvilsomt tror noen her inne gjør. Er det så forbanna vanskelig, finn deg heller en robåt da, og ro fra Oslo til Bergen.. sparer masse penger og samtidig sparer du miljøet og du trenger ikke tenke på lønna til de polske pilotene som har det så grusomt i NAX. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 Svale, er dine antakelser mere verdt enn andres? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. februar 2012 Skrevet 6. februar 2012 Dere er en utrolig fin gjeng innpå her da, det skal dere ha. Det er Forøvrig flott for at det går bra med norwegian, og flott for norge. Men så lenge de driver sosial dumpuing kan de bare gå til h-e-l-v-e-t-t-e for min del. Tenk hvis det var dere selv, som var ansatt. Eller at dere var på den andre siden i SAS, og hadde god lønn men en etterhvert usikker arbeidsplass. Det er ikke riktig, det er feigt. Kan ikke tro at vi har folk som synes dette er akseptert her på forumet. Håper det svir på egen pung en dag, da vil dere forstå. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Svale, er dine antakelser mere verdt enn andres? Det har jeg ikke sagt Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Svale: Nei, men jeg bare minner om det slik at det ikke blir noen misforståelser. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Så, Svale: Det er ingen på dette forumet som hverken jobber for SAS eller Norwegian påstår du? Siter
Svale Andre Leren Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 med mindre du sitter i samme rom som sjefene til SAS og NAX noe jeg tvilsomt tror noen her inne gjør. Om du leser skikkelig hva jeg skrev, så vil du se at jeg ikke mener at noen ikke JOBBER i SAS eller NAS, men derimot at det ikke er en eneste sjel som er registrert på dette forumet som har en jobb innenfor de 4 sjefsveggene i noen av selskapene. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Om du leser skikkelig hva jeg skrev, så vil du se at jeg ikke mener at noen ikke JOBBER i SAS eller NAS, men derimot at det ikke er en eneste sjel som er registrert på dette forumet som har en jobb innenfor de 4 sjefsveggene i noen av selskapene. Den delen kom faktisk veldig tydelig frem, selv første gangen jeg leste det. Siter
Aslak Iversen Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Man trenger ikke jobbe som sjef for å vite hva som foregår. Det siste fra rødnesene er at de som står for tur til å bli kaptein kan bli det med base Malaga. Den lille haken er at de må ta permisjon fra NAS, og deretter fly på kontrakt fra PARC til sterkt reduserte betingelser ift de som har vanlig jobb i NAS. Under bordet blir de tilbudt en pendlerordning fra Torp, så da ligger alt til rette for å unndra skatt. NAS sparer som vanlig alt av forsikringer, pensjon og arbeidsgiveravgifter. Spanske myndigheter har ett og annet å si i denne saken, så Malagabasen kan faktisk bli en våt drøm. Som i at det muligens blir ikke noe av. Det som foregår på dette området er den største trusselen mot pilotvilkår i Europa. Det er ikke bare NAS som driver med dette. Finnair skal nå outsource sin shorthaulproduksjon, Iberia gjør det samme, og i Danmark tar Jettime over Cimber sin jet operasjon. Ut med de vanlige pilotene, og inn med kontraktspiloter. Unionbusting på sitt beste. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hei godtfolk. Ser dere diskuterer om SAS går konk, hmm, hvem eier SAS? joda, staten går sikkert konk, og de har jo ikke putta noe pæng inn i dette fra før, de kommer til og følge opp. Ikke noe problemer og legge ordre på leverandører som ikke får andre ordre av bransjen. spessielt ikke når det er laaangt fremm. Normalt sett heter det forcast, men i disse tider er det ordre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.