Carl Nelson Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 SAS kan gå under En konsekvens av dette kjøpet kan rett og slett bli at SAS bukker under. - Kan dette bli dødsstøtet til SAS? - Det er godt mulig at det er tilfelle. SAS har store finansielle problemer. Konkurransen blir nå mye hardere og forspranget Norwegian allerede har til SAS bare øker, sier Per-Kristian Reppe, analytiker hos Pareto Securities, til NA24. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 OM SAS går konkurs, så vil jeg tru at det skjer lenge før disse MAX og NEO maskinene kommer til DY. Husk at det er fire og fem år til før man ser disse flyene i DY farver. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Tror dette er nådestøtet som gjør at SAS må legge inn årene dersom ikke SAS virkelig fortsetter med 4 excellence, om ikke 10! SAS, ta av dere hatten for Norwegian og spis den omså! Dere har møtt deres overmann, forlengst! Ellers tror jeg SAS hadde tenkt på samme måte forlengst! Men de opererer en flypark med 10 forskjellige fly de! Skulle tro de var styrt av samfertselsdep. i Norge =) Siter
Carl Nelson Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Helt enig Agnor! Det står den aller høyeste respekt av Norwegian! Men det spørs om SAS har noen hatt å ete etter dette hehe Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Jaja.. Det gjenstår bare å se hvordan det går med NAX om ti år.. Dyr affere dette. Siter
Carl Nelson Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Det går nok bra med NAX om ti år. Det blir vel verre med småfly-selskapet SAS da? Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Carl, hvorfor drar du inn SAS i denne saken? Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Kan jeg få spørre deg hva du egentlig har imot SAS? Beklager, men jeg blir bare så provosert av slike innlegg. Og er SAS altså mindre enn Norwegian nå da, bare fordi de bestilte 222 fly + 150 opsjoner som skal leveres om 4 år? SAS har selv fly inne til bestilling, i tillegg til at de tar tilbake fly fra leasing og ekspanderer videre ved å lease inn flere nye fly for å erstatte de eldste flyene deres. Siter
Audun Fikke Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Enig med Eivind. Carl kan ikke du lage en egen tråd med SAS - dommedagsprofetiene dine? Nå blir det hakk i plata med de samme sleivsparkene over mange tråder. Siter
Carl Nelson Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Det er vel naturlig å dra SAS inn i denne saken for dette har også betydning for SAS. Og en ting til: Det er ikke MINE "dommedagsprofetier" men økonomomer som har peiling. Hva jeg har imot SAS skal jeg ikke gå ut med her da det er av såpass personlig art, men en ting vil jeg si: At jeg personlig ønsker SAS nedenom og hjem, og håper de forsvinner fra skydekket for evig og alltid. Det er mitt ærlige svar på spørsmålet ditt og jeg forventer at folk respekterer hva jeg synes om SAS. Og èn ting til: Det kriminelle SAS brøt seg inn i bookingsystemene til Norwegian og fikk en millionbot for dette! Hvem pokker har respekt for et flyselskap som begår kriminelle handlinger?? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Når du først er inne på dette her med respekt. Hvem respekterer ett flyselskap som bedriver sosial dumping? Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Jeg skulle akkurat til å si det samme. Jeg har nemlig hatt dette flagrende rundt øra de siste ti årene. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 men økonomomer som har peiling Den dagen det å uttale seg i media = å ha peiling' date=' legger [i']jeg[/i] inn årene. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Og èn ting til: Det kriminelle SAS brøt seg inn i bookingsystemene til Norwegian og fikk en millionbot for dette! Hvem pokker har respekt for et flyselskap som begår kriminelle handlinger?? Men DY har vel ikke helt rent mel i posen de eller? Siter
AMO Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 At jeg personlig ønsker SAS nedenom og hjem' date=' og håper de forsvinner fra skydekket for evig og alltid. Det er mitt ærlige svar på spørsmålet ditt og jeg forventer at folk respekterer hva jeg synes om SAS.[/quote'] Så du ønsker at SAS' 12 000 ansatte skal miste jobben sin? Du ønsker at SAS som en kommersiell aktør skal gå konkurs og dermed begrense økonomisk vekt og konkurransemarkedet ved å oppgi sin markedsandel til et annet selskap blant de særdeles få i det norske markedet? Først bruker du uttalelser fra økonomer som argumenter for meningene dine uten at de bygger opp "dommedagsprofetiene" dine, deretter sitter du og demonstrerer en så kraftig mangel på forståelse for makroøkonomi ved å mene det du gjør, og forventer at de økonomiske argumentene dine skal være troverdige. Om SAS går konkurs, så slår det tilbake på deg selv, i allefall i et kort tidsperspektiv. I tillegg sitter du og ønsker at medmennesker i samfunnet skal måtte slite økonomisk i en viss tid fremover om de skulle miste jobben. Dessuten underbygger du meningene dine med feil du finner ved SAS som selskap i forhold til blant annet lovverket og etiske prinsipper, samtidig som du roser Norwegian opp i skyene for det de utretter som et flyselskap til tross for at de tilsynelatende har større etiske og juridiske feil å hanskes med. Beklager at jeg kritiserer deg litt kraftig nå, men du ber om kritikk mot deg selv når du evner å ytre deg om dine meninger som du gjør. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Så, Carl Nelson: Du synes det er helt greit av Norwegian at de ansetter piloter via diverse byrå, som betyr at Kjos kan gjøre akkuratt hva han vil med de, i tillegg til at pilotene ikke har noen som helst form for rettigheter, som ikke har lov å være med i en fagforening, og lønnskrav som aldri hadde blitt godtatt i Norden? Som Aslak sier, disse pilotene hopper rett inn i kapteinsetet uten noen erfaring. Hva jeg snakker om: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=678 Kjos driver allerede med dette i dag i basen hans i Finland, og han kommer til å gjøre det i den nye basen i Spania og. Heldigvis er det noen selskap som tar vare på bedre betingelser for pilotene sine, der er blant annet SAS! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 2 ting: Jeg har ikke sett noe i media der pilotene som er nyansatt i Norwegian klager over forholdene sine. Kanskje jeg har gått glipp av noe der. Ikke noe særlig bra reklame for selskapet dersom de jobber under dårlige forhold og betingelser. At SAS går konk er ikke akkurat bra. Selv Bjørn Kjos sier at dette langt i fra er noe optimal situasjon. Men jeg tror SAS kan komme til å gå konk om de ikke får kontroll på kostnadene. De er strukturert som et high-cost selskap men leverer vare (det som noen steder kalles produkt) som et low cost selskap (servicenivå). SAS er også et nettverksselskap, noe som bidrar til å øke kostnadene. Siter
AMO Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 At det ikke er belyst i særlig grad i media betyr ikke at forholdene ikke eksisterer, Agnor. Det kan derimot bety at Norwegian: 1. har lojale medarbeidere. 2. har ansatte som ikke er villige til å ta konsekvensene ved å gå ut i media. 3. har en klausul i sine kontrakter som gjør medarbeiderne juridisk ansvarlige ved å bryte klausulen og gå ut i media. 4. at man ikke har mulighet til å få kartlagt metodene Norwegian bruker og dermed ikke kan bygge opp kritikken med beviser. 5. at forholdene ikke eksisterer. Personlig tror jeg ikke nummer fem er tilfelle, men jeg utelukker ikke at det ikke stemmer. Dessuten omtaler du selskapet i forhold til fortid, og som både du, jeg og alle andre har fått med oss den siste tiden, er det endringer på gang både i Norwegian og i SAS som kan løse problemet du mener er utgjørende for en eventuell konkurs. Jeg ville ikke satset pengene mine på en konkurs hos noen av dem helt ennå, men oddsen er betydelig dårligere for SAS enn Norwegian så langt vi vet akkurat nå. Nå har jeg aldri vært borti ordet nettverksselskap, men om du tenker på economies of scale (storskalaøkonomi), så bidrar det som regel til lavere kostnader inntil et visst punkt hvor man ikke kan øke en av faktorene som er forutsetningen for videre økt produksjon (såkalt dieconomies of scale), og dit er ikke SAS kommet ennå. Det kan dog være at jeg er helt på bærtur her i forhold til hva du mener med et nettverksselskap. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 har lojale medarbeidere. Man så jo hva som skjedde med CrewBriefingen deres for noen år siden :grin: En eller annen tulling som delte den ut i hytt og pine! Håper vedkommende fikk svi for det! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Nå har jeg aldri vært borti ordet nettverksselskap Alexsander. Så du har altså ikke hørt om Star Alliance, Skyteam, one world osv? Alle som er med i en av disse aliansene er nettverksselskap. Hvem som har flest svin på skogen av SAS og NAX skal jeg ikke utale meg om. Dette at selskaper benytter bemaningsbyrer til å leie inn piloter er nok noe vi sålangt bare har sett starten på. Mitt tips er at dette er noe som kommer til og ekplodere framover, på akkurat samme måten som at mange andre fungsjoner i sammfunet drives på akkurat denne måten. Hvorvidt det er positift eller negatift skal jeg la være usakt. Mitt spørsmål er, hvorfor er det mere kretikkverdig at en pilot jobber under slike betingelser, men at det er greit at maskinførere, lærere og helsepersonel kan gjøre det? Siter
AMO Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Joda, det har jeg hørt om, men jeg har aldri hørt om ordet "nettverksselskap" i den sammenhengen jeg tenkte på, nettopp økonomi. Det er nok fordi jeg lærte om det på et enkelt universitets måte å undervise økonomi på og fordi jeg lærte om det på et annet språk. Simple as that. Men da er ikke min påpekning om "economies of scale" spesielt relevant, så det kan man gjerne overse. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Mitt spørsmål er, hvorfor er det mere kretikkverdig at en pilot jobber under slike betingelser, men at det er greit at maskinførere, lærere og helsepersonel kan gjøre det? Mitt spørsmål. Hvor er det noen her som har sagt noe slikt? Siter
per berge Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Hva er snittlønna for en trafik pilot i dag egentlig? Med tanke på skolegangen og ansvaret burde det vel være på nivå som en ingeniør i privat sektor etter min mening. Har jo hørt att SAS ploter kan ha borti 2 mill i året :whistle: og ikke kan jeg fatte og begripe att den lønna står i forhold til jobben og ansvaret. Er du ingeniør i bygg og anlegg vil jeg da meine att ansvars forholdet er minst like stort der som hos en trafikpilot. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Mitt spørsmål. Hvor er det noen her som har sagt noe slikt? Ingen som har sagt det i denne diskusjonen, men jeg har aldri sett oppslag om at det er sosial dumping om en maskinfører ansatt oss et bemaningsbyrå, framfor å være ansatt hos entreprenøren. Men så snart det er snakk om piloter kommer det opp som et tema :confused: Jeg som jobber for en entreprenør, uten fagbrev har betdelig bedre betalt en en som har 30år erfaring og har fagbrev som ansatt gjennom et byrå. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Aftenposten forklarer dette i en kronikk: Det er i hovedsak to måter å fylle fly på - man kan være et nettverksselskap (som SAS) eller et lavprisselskap (som Ryanair og til en viss grad Norwegian). Lavprisselskapet er lettest å forstå: Man finner to steder folk vil fly mellom, åpner en rute, setter prisen slik at flyene blir fulle, og holder kostnadene nede ved å gjøre alt så raskt, billig og enkelt som mulig.Nettverksselskaper er mer komplisert. De tilbyr ikke enkeltreiser, men et nettverk av destinasjoner - og tar ansvaret for passasjerene gjennom hele nettverket. SAS (eller deres partnere) flytter kofferten din gjennom mellomlandinger og tar ansvar hvis du skulle bli forsinket. Ryanair lar deg bære selv og gir blaffen om du ikke rekker mellomlandingen.Nettverksflyselskapene er mest beregnet på forretningsreiser, lavprisselskapene på fritid, men overgangen er flytende og begge trenger det andre markedet - nettverksselskapene mest, siden de har mye vanskeligere for å krympe enn lavprisselskapene har. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1329908.ece Nå skal vi ikke ta alt dette for gitt som står i den artikkelen, men mener de kan ha noen poenger. For min del så ser det ut til å være -Unødvendig høyt kostnadsnivå i SAS - Tungvindt lederstruktur -Gammel og lite fueløkonomisk flypark - Ukulutur / interne strider - Spanair konkurs som gir et estimert tap på 1,5 mrd NOK Det var flere som var skeptiske til Spanairkjøpet da det ble foretatt. Jeg var ikke en av disse, men spurte meg selv: Hvorfor kjøpe et selskap med den økonomien Spanair da hadde. For selv media hadde på det tidspunkt kunnskap om de svake tallene for selskapet. Dette er nok det som står for storparten av problemene i selskapet. Beklager avsporingen, bare synes det var på plass med en kort oppsummering av hva jeg legger i mine påstander om at jeg tror SAS har mindre muligheter til å overleve på lang sikt. Siter
Aslak Iversen Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Ingen som har sagt det i denne diskusjonen, men jeg har aldri sett oppslag om at det er sosial dumping om en maskinfører ansatt oss et bemaningsbyrå, framfor å være ansatt hos entreprenøren. Men så snart det er snakk om piloter kommer det opp som et tema Det du snakker om er ikke sosial dumping, men dersom din maskinfører er ansatt hos et bemanningsbyrå som ligger i Irland og får lønna utbetalt i en bank som ligger i Jersey (som følgelig kan unndras beskatning i Norge), han ikke har noen pensjonsinnbetalinger, ingen sykepenger, ingen ansettelsestrygghet, og entrepenøren slipper å betale arbeidsgiveravgift og pensjon i Norge, da er det sosial dumping. Dette er virkeligheten for flere piloter som flyr for Norwegian i Norge i dag. Det finnes ingen selskap som kan konkurrere mot dette, utenat Ryanair. De gjør akkurat det samme. Så er spørsmålet, er dette innenfor norsk lovverk? Det koster Norge millioner i tapte inntekter. Siter
Aslak Iversen Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Hva er snittlønna for en trafik pilot i dag egentlig? Med tanke på skolegangen og ansvaret burde det vel være på nivå som en ingeniør i privat sektor etter min mening. Har jo hørt att SAS ploter kan ha borti 2 mill i året og ikke kan jeg fatte og begripe att den lønna står i forhold til jobben og ansvaret. Er du ingeniør i bygg og anlegg vil jeg da meine att ansvars forholdet er minst like stort der som hos en trafikpilot. Du fatter og begriper ikke, og det er ikke særlig rart siden du bommer ca 100 % på dine "har jo hørt" lønnsestimater. Siter
Aslak Iversen Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Hva er det vi snakker om? Dessverre er det ingen som tør si at dette skjer akkurat nå, her i Norge. Hva vi snakker del 2 Siter
Svale Andre Leren Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Og du tror på alt avisene og nettsteden sier? Siter
Carl Nelson Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Og hvis det er "sosial dumping" som du sier...hvorfor griper ikke norske myndigheter fatt i dette da? Hadde det vært sosial dumping inn i dette så tror jeg Kjos hadde blitt stoppet for lenge siden. Dere burde heller være stolte av at Norge har dette flotte flyselskapet med fargene til landet vårt istedet for å kritisere hele tiden. Det virker på meg som om det er misunnelse og atter misunnelse fordi Norwegian klarer det så utrolig bra i disse økonomisk vanskelige tidene. Norwegian har for lene siden begynt å tørke seg i rævva med SAS og dere må innse at det engang er blitt slik. Trond Giske hyllet Kjos og Norwegian opp i skyene, og det faller i dårlig jord hos mange. Innse realiteten folkens og vær heller stolte av at vi har et så flott flyselskap som Norwegian. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.