Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uhm ehm, ja har egentlig litt vanskelig for å tro det selv, men Norwegian har i natt lagt inn ordre hos både Boeing og Airbus på 20 nye 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320 NEO.

 

De har også opsjoner på ytterlige 100 Boeing 737 MAX8 og 50 Airbus A320 NEO!

 

 

Kilde: http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-bestiller-372-nye-fly/20145723

 

 

Helt riktig, mente Airbus. Tidlig på morgenen!

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg så det der. Må si at det var sykt mange fly.

 

Skal de over tid bytte ut de relativt nye 800 flyene med MAX8 fly?

 

Overasker meg også at de nå også går for Airbus fly. Hele greia overasket meg vel egentlig :whistle:

 

Skrevet

Ble veldig overaska over Airbus valget sjøl jeg. Har alltid sett på Kjos som en hardcore Boeing fantast. Det er han kansje også men det kan være antallet nye fly i stallen som gkjør att han må velge en tillegstype. Kansjen det ligger i overtakelse av leasingavtaler? Skal bli intersant å høre etterhvert.

 

Bjørn Kjos, vår egen R Branson :grin:

Skrevet

Han har store baller, det må man innrømme. Han må se langt utenfor det skandinaviske markedet, det er tross alt ganske begrenset.

O'Leary blir sikkert ikke blid, han er nesten mere allergisk overfor andre LoCo som går han i næringa, enn det han er overfor såkalte legacy carriers.

Skrevet

- Jeg mener det er veldig høy sannsynlighet for at Norwegian her ser at SAS sliter økonomisk, og kanskje til og med er på vei mot konkurs, sier analytiker i Terra Markets, Vilis Eizentas, til E24.

 

Norwegian varsler onsdag morgen at det blar opp 127 milliarder kroner for å kjøpe 222 nye fly, med opsjon på å kjøpe 150 til.

 

Eizentas mener dermed at Norwegian ikke først og fremst utfordrer det irske lavprisselskapet Ryanair med bestillingen, men at selskapet nå forsøker å ta over SAS' viktigste marked: Skandinavia.

 

- Jeg tror det man må gjøre her er å sammenligne denne bestillingen fra Norwegian med SAS-flåten, som per i dag er på 190 fly pluss 30 fly i bestilling, sier Eizentas.

 

Når flyene i den nye ordren kommer i drift, vil dermed Norwegian være i en helt ny posisjon i Nord-Europa.

 

Skrevet

Bjørn er uten tvil en knallbra leder, han tør og satse og vinner dermed mer.

 

Siterer en bekjents statusoppdatering i formiddag:

 

"Da vil jeg gratulere verdens beste konkurent SAS med den gigantiske flybestillingen sin, skal ikke kjimse av 30 nye fly! Så var det oss selv da, 222 nye fly i bestilling...."

Skrevet

Gambling på høyt nivå

 

Idiot er han ikke, den Effohen, men han bør tenke på at Kjos nå bemanner flyene sine med kontraktspiloter, og det betyr kapteiner rett inn i venstresetet. Det vil forsinke de som ønsker opprykk internt i selskapet. Norwegian har allerede kansellert flere kapteinskurs pga denne politikken.

 

Alternativt kan de som står for tur til opprykk få tilbud kapteinstilling med base Helsinki eller Malaga, og en brøkdel av "vanlig" Norwegian betaling. For ikke å snakke om at de kan glemme pensjon, forsikringer, etc, etc.

Skrevet

Både ja og nei. Hvordan stiller du deg til en jobb der du ikke har jobbsikkerhet, ikke får pensjonsinnbetaling, ikke har noen forsikringer, ikke har sykepenger, dvs en jobb der stort sett alle vanlige rettigheter som man har som arbeidstaker i Norge er fjernet?

Skrevet

Til info:

Ethvert foretak registrert i Norge som fungerer som arbeidsgiver er lovpliktig nødt til å ha en minimum pensjonsinnbetaling til arbeidstaker likegyldig av type engasjement. Det gjelder både private og offentlige bedrifter.

Skrevet

Det vet jeg ikke noe om, det jeg vet er at Norwegian har piloter leid inn via Parc Aviation i Irland. Parc står som arbeidsgiver og lønna kan du få utbetalt hvor som helst i verden.

Sånn kan du jobbe i Norge uten at Norwegian har noen som helst forpliktelser, ingen arbeidsgiveravgift, ingen pensjon, ingen forsikringer, ingen sykepenger, og du selv kan jobbe svart.

Ryanair gjør det samme.

 

Dette er fremtiden for flyvere i Norge. Også kalt sosial dumping. Myndighetene står og klapper og hyller supergrunderen.

Skrevet

På Oslo Børs har også investorene i lang tid vist større tiltro til Norwegian.

 

Etter å ha vært markant mye høyere enn Norwegians har markedsverdien på SAS dundret nedover de siste årene. Nå er de omtrent identiske med 2,523 milliarder kroner for SAS og 2,453 milliarder kroner for Norwegian.

 

Denne utviklingen speiles også på aksjekursene etter nyheten, da Norwegian stiger med 5,7 prosent mens SAS faller med 3,16 prosent.

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...