Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Uhm ehm, ja har egentlig litt vanskelig for å tro det selv, men Norwegian har i natt lagt inn ordre hos både Boeing og Airbus på 20 nye 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320 NEO. De har også opsjoner på ytterlige 100 Boeing 737 MAX8 og 50 Airbus A320 NEO! Kilde: http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-bestiller-372-nye-fly/20145723 Helt riktig, mente Airbus. Tidlig på morgenen! Siter
Simen Elvestad Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 SAS?? Airbus mener du vel... :crazy: Siter
Espen Rønning Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Jeg så det der. Må si at det var sykt mange fly. Skal de over tid bytte ut de relativt nye 800 flyene med MAX8 fly? Overasker meg også at de nå også går for Airbus fly. Hele greia overasket meg vel egentlig :whistle: Siter
Simen Elvestad Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Mån tro hvordan dette vil påvirke SAS... Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Og hvordan går det med kontoen til Norwegian.. Sjuke folk! :grin: Siter
Kristian Jørgensen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Hvis de vil overtage markedsandele fra SAS må de vel også begynde at tænke i long-range. EDIT: Og det får hjertens gerne være 787! Siter
per berge Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Ble veldig overaska over Airbus valget sjøl jeg. Har alltid sett på Kjos som en hardcore Boeing fantast. Det er han kansje også men det kan være antallet nye fly i stallen som gkjør att han må velge en tillegstype. Kansjen det ligger i overtakelse av leasingavtaler? Skal bli intersant å høre etterhvert. Bjørn Kjos, vår egen R Branson :grin: Siter
Aslak Iversen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Han har store baller, det må man innrømme. Han må se langt utenfor det skandinaviske markedet, det er tross alt ganske begrenset. O'Leary blir sikkert ikke blid, han er nesten mere allergisk overfor andre LoCo som går han i næringa, enn det han er overfor såkalte legacy carriers. Siter
Anders Henriksen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Kjos skal ha masse cred for at han tørr dette! Skal bli spennende å se hva SAS etterhvert svarer med... Mer her: http://www.newairplane.com/737/737Max/norwegian/ http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/norwegian-commits-to-100-a320neo-aircraft/ Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Hvor skal han bruke alle flyene? Siter
Carl Nelson Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Det er vel derfor det går så det suser for Norwegian. De har en sjef som tør ta sjanser og har masse is i magen. Dette er en meget dyktig forretningsmann. Siter
Øyvind Andersen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Jepp, Kjos er kul, men nå var det vel bare 222 stk, 122 Boeing og 100 Airbus, også ikke mer enn 127 milliarder kr. da gitt Siter
Carl Nelson Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 - Jeg mener det er veldig høy sannsynlighet for at Norwegian her ser at SAS sliter økonomisk, og kanskje til og med er på vei mot konkurs, sier analytiker i Terra Markets, Vilis Eizentas, til E24. Norwegian varsler onsdag morgen at det blar opp 127 milliarder kroner for å kjøpe 222 nye fly, med opsjon på å kjøpe 150 til. Eizentas mener dermed at Norwegian ikke først og fremst utfordrer det irske lavprisselskapet Ryanair med bestillingen, men at selskapet nå forsøker å ta over SAS' viktigste marked: Skandinavia. - Jeg tror det man må gjøre her er å sammenligne denne bestillingen fra Norwegian med SAS-flåten, som per i dag er på 190 fly pluss 30 fly i bestilling, sier Eizentas. Når flyene i den nye ordren kommer i drift, vil dermed Norwegian være i en helt ny posisjon i Nord-Europa. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Heftig ordre ja.Og hvor mange 787 har han bestillt,og når? whos flying the 787 Jeg vet at Icelandair bestillte 787 tidlig,men har av Boeing blitt tilbudt 767-300 "svinbillig",mot at de kan vike i vente køen,noe som Icelandair takket nei til. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 De bestillte 2 Boeing 787 for 6-7 måneder siden? Samtidig med at de annonserte at de planlegger ruter OSL-NYC og OSL-BKK Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Skrevet 25. januar 2012 DY har 6 787 i bestilling. De har tatt over Icelandair sine ordrer. 3 er leaset og 3 er selveid. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Bjørn er uten tvil en knallbra leder, han tør og satse og vinner dermed mer. Siterer en bekjents statusoppdatering i formiddag: "Da vil jeg gratulere verdens beste konkurent SAS med den gigantiske flybestillingen sin, skal ikke kjimse av 30 nye fly! Så var det oss selv da, 222 nye fly i bestilling...." Siter
Timmy Brandt Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 "Da vil jeg gratulere verdens beste konkurent SAS med den gigantiske flybestillingen sin' date=' skal ikke kjimse av 30 nye fly! Så var det oss selv da, 222 nye fly i bestilling...."[/quote']Idi0t! Siter
Aslak Iversen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Gambling på høyt nivå Idiot er han ikke, den Effohen, men han bør tenke på at Kjos nå bemanner flyene sine med kontraktspiloter, og det betyr kapteiner rett inn i venstresetet. Det vil forsinke de som ønsker opprykk internt i selskapet. Norwegian har allerede kansellert flere kapteinskurs pga denne politikken. Alternativt kan de som står for tur til opprykk få tilbud kapteinstilling med base Helsinki eller Malaga, og en brøkdel av "vanlig" Norwegian betaling. For ikke å snakke om at de kan glemme pensjon, forsikringer, etc, etc. Siter
Tommy Bernes Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Det var jo et pluss for jobbmarkedet fremover hvertfall Siter
Aslak Iversen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Både ja og nei. Hvordan stiller du deg til en jobb der du ikke har jobbsikkerhet, ikke får pensjonsinnbetaling, ikke har noen forsikringer, ikke har sykepenger, dvs en jobb der stort sett alle vanlige rettigheter som man har som arbeidstaker i Norge er fjernet? Siter
AMO Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Til info: Ethvert foretak registrert i Norge som fungerer som arbeidsgiver er lovpliktig nødt til å ha en minimum pensjonsinnbetaling til arbeidstaker likegyldig av type engasjement. Det gjelder både private og offentlige bedrifter. Siter
Aslak Iversen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Det vet jeg ikke noe om, det jeg vet er at Norwegian har piloter leid inn via Parc Aviation i Irland. Parc står som arbeidsgiver og lønna kan du få utbetalt hvor som helst i verden. Sånn kan du jobbe i Norge uten at Norwegian har noen som helst forpliktelser, ingen arbeidsgiveravgift, ingen pensjon, ingen forsikringer, ingen sykepenger, og du selv kan jobbe svart. Ryanair gjør det samme. Dette er fremtiden for flyvere i Norge. Også kalt sosial dumping. Myndighetene står og klapper og hyller supergrunderen. Siter
AMO Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Ja, da blir det en annen sak. Det er bra vikarbyrådirektivet er på trappene da, det hjelper helt sikkert på situasjonen... Siter
Aslak Iversen Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Joda, og du vet hva Parc blir når du leser det bakvendt? Siter
Carl Nelson Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 På Oslo Børs har også investorene i lang tid vist større tiltro til Norwegian. Etter å ha vært markant mye høyere enn Norwegians har markedsverdien på SAS dundret nedover de siste årene. Nå er de omtrent identiske med 2,523 milliarder kroner for SAS og 2,453 milliarder kroner for Norwegian. Denne utviklingen speiles også på aksjekursene etter nyheten, da Norwegian stiger med 5,7 prosent mens SAS faller med 3,16 prosent. Siter
AMO Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Joda' date=' og du vet hva Parc blir når du leser det bakvendt? [/quote'] Hehe, så ikke den gitt! :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.