Gå til innhold

VFR til/fra plasser uten TIZ, men med CTR online??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Leser i dokumentet Sector Description Norway, på VATSIM Scandinavia.org, at f.eks ENOR_CTR går fra GND til FL660. Altså ikke "gulv" med ukontrollert luftrom under.

Hvordan skal man forholde seg til online Control, ved avgang fra plasser/striper uten TIZ? Selve plassen har da ingen AFIS,(eller CTR som fungerer som AFIS), men så fort hjulene forlater asfalten/gresset er man i kontrollert luftrom. Når bør man da kontakte ATC? Før/etter takeoff? og hvilke klareringer må man eventuelt ha?

 

mvh. Ø.Faye

Skrevet

For IFR innhentes klarering før avgang fra relevant overliggende enhet (det anntaes at den planlagte flyturen vil bringe piloten inn i kontrollert luftrom). For VFR kan man selvsagt melde fra hvor man er og hva intensjonen er, men flyplasser uten CTR-soner er per definisjon ikke kontrollert. Så dersom du da holder deg utenom kontrollert luftrom trenger du i utgangspunktet ikke kontakte ATC i det hele tatt. Dersom du alikevel vil opp i kontrollert luftrom (VFR) er det eneste kravet at du tar kontakt med ATC før du faktisk har kommet inn i kontrollert luftrom. TIZ/AFIS flyplasser er ikke kontrollert, men flyplasser med en bemannet informasjonstjeneste.

 

At ENOR_CTR dekker "GND-FL660" er både riktig og feil samtidig. CTR-luftrom går ned til bakkenivå, og her dekker selvsagt ATC helt ned til GND. Men for TMA og CTA gjelder nederste publiserte høyder for luftrommet.

 

TIZ og TIA er "ikke kontrollert luftrom", men det er selvsagt ingenting i veien for at piloter i slikt luftrom kan rapportere til overliggende ATC. Alikevel vil ikke ATC på en AFIS-flyplass si "cleared to land", men "runway free/occupied".

 

Håper det var oppklarende...

Skrevet

Vil presisere at det er krav til 2-veis kommunikasjon i TIZ(/TIA) i Norge, evt rapportere blindt utenom åpeningstider. Så på vatsim så tar du kontakt med foreks ENOR, som da vil bruke afis frasologi til deg.(om atc har satt seg inn i det, har opplevd cleared to land osv der med enkelte)

 

Flyr du i luftrom klasse G trenger du ikke ta kontakt med ATC.

Skrevet

Jeg brukte kansje TBF'en CTR litt feil i mitt spørsmål ser jeg, når OSLO CONTROL sitt luftrom (i Vatsim) går ned til GND, vil man jo være i kontrollert luftrom hele tiden. Altså luftrom klasse G blir borte.

 

Mitt spørsmål dreide seg om plasser som f.eks Stafsberg, Starmoen, Fyresdal osv. Som ikke har noen AFIS og TIZ, og man da ikke har noen AFIS å snakke med, altså sender "blindt".

 

Men:

Hvis man kan bruke nedre grense på f.eks ENOR_CTR/OSLO CONTROL (CTA), som står på publiserte kart, og ikke GND som på Vatsim sine dokumenter, er det ikke lenger noe problem eller tvil. Når det står GND, i vatsim skandinavia sine dokumenter menes da kansje når flygeleder på CONTROL også dekker TMA/CTR fordi ingen andre sitter der?? Men takker for Gunnar sitt svar for IFR, det hadde jeg ikke tenkt på.

 

mvh. Øystein

Skrevet

Man kan vel si det så enkelt som at en online flygelederposisjon dekker sitt eget og alle andre underliggende posisjoner med mindre de er bemannet av noen andre - ikke noe mer enn det. Det er i hvertfall det jeg kontrollerer utifra. Sitter jeg ENOS_CTR for eksempel følger jeg fortsatt minstehøydene i de underliggende TMA-ene og selve Oslo CTA, når jeg klassifiserer kontrollert og ukontrollert luftrom. VFR trafikk i ukontrollert luftom lar jeg være i fred, med mindre de tar kontakt selv for å be om trafikkinformasjon eller klarering til å fly i kontrollert luftom. For underliggende AFIS flyplasser og TIZ gjelder vanlige AFIS og TIZ prosedyrer, selv om man sitter _CTR, og jeg prøver så godt jeg kan å bruke riktig fraseologi her, såvel som med "vanlige" luftromklasser.

Skrevet

Korrekt! Det som er ukontrollert i virkeligheten det er også ukontrollert på vatsim!

 

Så GND og opp er feil i så måte!

 

Klasse G ER klasse G :)

 

Takk for at du satt fokus på dette, skal ta det opp med "ledelsen" :)

Skrevet

Takker for Svarene, var sånn jeg mente det var, ble bare forvirret av dokumentene som jeg leste og tolket feil, disse er forøvrig veldig flott laget og nyttige. Syns det er bedre å spørre enn å havne i tvil i lufta, vatsim blir ikke like gøy da.

 

Siden vi først har kommet så inn på dette med AFIS: Når man raporterer "on final" får man som oftes til svar "runway 15 33"... Hvilken betydning/info gir denne frasen?? utenom banerettningen som man bør ha fått med seg langt tidligere, og man allerede har fått vite runway in use, og runway free. Finner den ikke i AIP sitt eksempel på radiobruk på AFIS plass.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvilken frase du er ute etter, om du allerede har fått runway in use og runway free.. da er det ikke mer som skal bli sagt annet enn en "roger" når du rapporterer finale.

 

(Man bør forsåvidt vente til du er på finalen med å gi runway free sammen med vinden)

Skrevet

Skjønner, et "roger" er jo ett mere logisk svar man som pilot kan vente seg når man rapporterer finale, sammen med runway free og vind. Stusset bare på å få "runway XX, XX" som svar på "on finale".

 

Takker for oppklaring.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...