Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

De fleste som jobber på fly har en verktøykasse som sjekkes før og etter jobb, så her er det ikke bare piloten som har oversett noe.

SAS hadde en DC 9 som fikk brann/røyk i cockpit (mange år siden), den var forårsaket av en skrutrekker som var glemt inn i circuit breaker panelet. Der lå den og kortsluttet diverse kontakter.

Løse items i cockpit er potensielt livsfarlig.

Skrevet
  • Forfatter

Må nok innrømme at det kun er piloten som kan skyldes i dette tilfellet. Skrujernet ligger i en liten veske på venstre side i cockpiten foran og brukes på cowlingskruene ved preflight. Den lukkes med glidelås og inneholder ellers, drainrør, spyposer for pax og pusselapp. Var nok et klassisk eksempel på brudd på normal rutine pga. festing av kamera og litt fram og tilbake fordi man hadde glemt noe. Det viste seg da at det var noe mere som hadde blitt glemt. Solid lærepenge og man får prise seg lykkelig over at det ikke gikk verre. Om det hadde truffet, eller havnet lenger bakover og blokkert kontroller osv...

Skrevet
  • Forfatter

Godt det ikke var meg den gangen :) jeg husker også en dansk kollega som så fascinert ut på den stilige hvite røyken fra vingen når han fløy Grob til han fant ut at tanklokket manglet og det var fuel han så...

 

 

Skrevet

Minner meg om en av mine gamle instruktører som presterte å ta av me en skiftnøkkel liggende på cowlingen. Dette ble oppdaget like etter takeoff og de måtte ta en sving for å få den til å falle i sjøen :cool:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …