Kim Sølvberg Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 MEN nr2: hvis det utenkelige skulle skje....hvilket fly ville ha vært det værste flyet og fly for oss som er FS piloter??...uavhengig av hva den personen har flydd i FS!! Wild guess : Tupolev ... feks 134. Alle knapper har rare navn hehe "..skal vi se, landinglights on? .. nei f*** der mistet vi hydraulikken gitt.. prøver noen andre knapper.." :confused: Måtte vært værst! Siter
Anders Westlund Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 :grin: kan tenke meg det kan bli litt hektiskt da ja... Anders Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Shipsim er morsomt og jeg kan det! Hurtigbåtsimulator er komplisert og du må konsentrere! Nytter ikke å tenkte på damer da! Redningsskøyta går fort og følsomheten er enorm! Glem det, gutter! Siter
Joakim Hagen Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Skrevet 4. februar 2012 Om ett Ryr som skulle til Ryanair og som sqkt. 7700? Hva drev jeg på med når jeg skrev det der... Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. februar 2012 Skrevet 4. februar 2012 Og du forteller MEG at jeg må slutte å røyke, Joakim... Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. februar 2012 Skrevet 7. februar 2012 Nei, dere får tro hva dere vil selv. Ha de fantasiene om hva dere tror dere vil klare. Skjønner ikke hvorfor dere etterspør svar fra de som er flygere når dere ikke aksepterer svarene de gir. Siter
Frode Ander Skrevet 12. februar 2012 Skrevet 12. februar 2012 Herlig tråd dette, god underholdning på en søndag morgen.. Men, er litt forundret over at noen ikke helt forstår forskjellen mellom RL og Sim. Som andre har påpekt så vil det stresset du er utsatt for i en slik situasjon som diskuteres her, sørge for at du høyst sannsynlig går i svart, bokstavelig talt, kroppen din vil være et hormonhelvete som presser tenkeevnen ned på lavmål. Under slik påkjenning er det stort sett slåss eller løp refleksene som er igjen. I tillegg til dette så er sannsynlig at flygemaskinen kommer opp med alarmer og “Terrain Terrain” “Pull Up” på finalen, da gjelder det å evne å sortere viktig/uviktig i høyt tempo. Min erfaring fra Sim til RL stammer fra FS 1.0 i 83/84. Jeg ble helt hekta på dette og tilbrakte mang en natt på jobben på en IBM pc med doble floppydisker.. I 85/86 tok jeg PPL, husker godt de første turene med Tomahawk. Det Simmen hadde lært meg var forståelsen for instrumenteringen om bord. Instruktøren var så oppgitt over at jeg fløy “IFR” at han til slutt tapet over deler av instrumentpanelet. For selve flygingen var FS til lite hjelp. Nå har jeg tatt opp igjen FS sim fordi jeg skal i gang med et byggeprosjekt basert på en RL cockpit og FsX for en institusjon. Falt for fristelsen til å kjøpe iFly 737NG for å forberede en tur i en ekte 737-600 sim litt senere i vinter. Er nok stygt redd for at selvtilliten får en knekk på den turen. /Frode Siter
Svale Andre Leren Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 HALLELUJAH «Jeg er ikke i tvil om at han kunne håndtert et ekte fly. Landingen kan bli en utfordring, men jeg tror han ville klart det også!» Bjørn Johnsen, flykaptein og instruktør Tror du meg nå da, Aslak? Var visst ikke bare i "drømmene" mine at jeg hadde hørt det der før. Siter
Marius Granli Skrevet 12. desember 2012 Skrevet 12. desember 2012 Synes det er et høyst interessant tema hvorvidt en "rutinert" FSX-pilot kunne bidratt med noe i en ekte cockpit. Jeg har vært så heldig å få komme inn i cockpit når jeg har flydd selv mange ganger, enten jeg har vært der under flyturen eller fått hilse på pilotene før/etter turen. Jeg prøver alltid å stille dem gode spørsmål så de ikke skal synes jeg er helt grønnsak. En av tingene jeg alltid spør dem om er hvordan de opplever forholdet mellom simulator og virkelig flyging. Svarene jeg får, kan sammenfattes til følgende: "Dersom en ønsker å bli flyger selv, bør en fly så mye simulator som mulig. Fordi det gir en grunnleggende forståelse for hvordan instrumentene arbeider sammen som kan bli til nytte gjennom en eventuell utdannelse. Når det kommer til selve flygingen, har simulatorverden kommet langt. Men den største forskjellen er at man ikke merker de fysiske kreftene på kroppen. Ikke i det hele tatt i en stillestående simulator, og ikke i samme grad i en hydraulisk drevet simulator." Jeg har aldri tillatt meg å spørre en RL-pilot om en FSX-pilot kunne landet et fly. Det er mange som har spurt meg om jeg hadde kunnet lande et skikkelig fly i en eventuell nødssituasjon. Jeg har aldri svart ja. Ikke delvis en gang. Jeg har aldri tenkt over en situasjon der begge pilotene pluss kabinansatte med peiling på flyging skulle bli ute av stand til å føre flyet. Det er en situasjon jeg aldri tror kommer til å forekomme, så det blir i grunn irrelevant å spekulere i min egen innsats ved en slik situasjon. Men at noen som vet hvor flere instrumenter er og hvordan disse oppfører seg stiller sterkere enn noen uten peiling i det hele tatt, det vil jeg tro. Men om jeg selv kunne landet et fly i en sånn situasjon, både presset og stresset, aldri i verden. Hadde jeg vært pilot og kollegaen min der fremme hadde blitt satt ute av spill, ville nok ikke jeg heller hatt noen andre der fremme enn meg selv. EDIT: Leste ikke Frode sitt innlegg før jeg skrev sitatet, men likheten med hans erfaringer og det jeg har fått høre fra ordentlige piloter, er jo betryggende Siter
Sindre Holberg Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Nå har vel den omtalte Haughom også ett småflysertifikat i bunn. Aller først, enig med Frode. Han skriver mye det samme som jeg skal gjøre nå. Stressaspektet er allerede vist til, så jeg skal bare nevne kort noen småting jeg har på hjertet rundt selve flygingen. Husker selv min første flytime i en liten Piper PA28 på Kvernberget. Jeg hadde omfattende erfaring fra Flightsim, og hadde full kontroll på hva alle instrumenter gjorde og hvordan de fungerte. Men, i det øyeblikket jeg fikk kontroll over flyet og skulle fly en standard approach på Kvernberget begynte utfordringene. Det å fly koordinert og nøyaktig, ha korrekt hastighet og decentrate, korrekt heading og samtidig fly flyet var veldig utfordrende. Mi første landing var ikke mye å skryte av, det skal jeg innrømme. Husk at dette var med en Piper.. Det å tro at man kan lande en 737 i en så usannsylig hendelse som "dual pilot-failure", ha kontrollen, fly koordinert og trygt og lande er naivt. Det er greit vi er flinke simmere, men dere bør ta dere en tur opp i ett fly og prøve om dere tror at dere kan lande en fullastet 737 alene. Flyging er en kunst. Jeg har begynt å lært meg det og har PPL med en del timer, men man kan ikke lære å fly i simulator. Vedlikehold av ferdigheter og IR-trening; ja. Men å lære flyging, fysikken bak og forståelse av hvordan alt fungere; nei. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Fremdeles ingen som har skjønt hva mitt poeng i denne tråden er.. Siter
Magnus Riiser Skrevet 14. desember 2012 Skrevet 14. desember 2012 Blir ikke dette litt som å være kjempe god i f.eks. Call of Duty eller et annet krigsspill,og tro at du ville vært en vanvittig bra soldat?Ikke har jeg noe flysertifikat og ikke er jeg spesielt flink til å fly sim,men at det er rimelig stor avstand mellom å kjøre prosedyrer fra sofaen,og føre et fly i rl...det er ikke jeg i tvil om!En stor utfordring som jeg ser det,er jo det å faktisk stole på egne avgjørelser.På pcen får det jo ingen konsekvenser,men så fort man skjønner at det er en konsekvens...så kommer tvilen.Det er i hvertfall mine tanker rundt emne Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. desember 2012 Skrevet 15. desember 2012 Litt kjapt fra egen flyvning i sommer, men det er stor forskjell på å kunne prinsippene kontra det å faktisk ha tiltro til at besluttningen jeg tar er rett. Nå er det riktignok Paraglider jeg flyr. Uten motor. Så det å gå rundt for å prøve på nytt er aldri et alternativ. Bommer jeg på landingen ved første forsøk er det ingen forsøk nummer 2 tilgjengelig... Så til sommerens erfaringer; med ny vinge og godt mot bar det til Hemsedal for oppfølgning slik at jeg endelig kunne fullføre kravet til elev-lisens i Paragliding. Etter oppfriskning i "ground handling" (i PG-miljøet også kalt "kiting" eller "drageflygning") og noen turer i skolebakke var det igjen klart for en skikkelig høydetur ved Hydnefossen. Denne gangen med eget utstyr i steden for klubbens elev-utstyr. Landingsjordet er det desidert lengste av alle jordene som er tilgjengelig for landing med Hang- og/eller Paraglider. Og alikevel presterer jeg altså på sommerens første høydetur å bruke opp absolutt hele lengden av landingen og endte i ei busk i enden av jordet. Ikke fordi jeg ikke visste hva jeg egentlig skulle gjøre, men fordi jeg feilbedømte situasjonen. Jeg var rett og slett høyere opp enn det jeg selv trodde. I ettertid har jeg selvsagt hatt flere fine turer, og hatt utmerkede landinger på langt mindre landingsområder. Og på mange måter trengte jeg nok den "bomlandingen" litt for å justere min egen situasjonsvurdering med tanke på blandt annet hvor høyt eller lavt jeg egentlig er. Men den samme erfaringen gjør meg også skeptisk til hvorvidt jeg faktisk skulle klart å lande et fly "på sparket" i den virkerlige verden. I simmen har jeg mange utmerkede landinger med blandt annet PMDG 747 og MD11, samt iFly 73NG (alle fs9). Og jeg merker at alle 3 oppfører seg forskjellig fra hverandre i simmen under alle faser av innflyvning og landing. For ikke å glemme en full-skala (fixed-base) 737-800 simulator som jeg har noen timers flytid på. For å summere (igjen): Ja, en god simulator-pilot ville nok alltids kunne klare å lande et virkerlig fly på egenhånd, gitt tilstrekkelig kjennskap til flyets systemer, ytelse og begrensninger. Teoretisk. Men i praksis blir det også viktig at vedkommende klarer å holde hodet kaldt, samt til en viss grad "mestrer" flyet i en situasjon hvor man også må forholde seg til at det er en faktisk fysisk bevegelse inne i bildet. Samtidig er man, som Magnus påpeker, nødt til å håndtere vissheten om sitt ansvar på en helt annen måte enn i simulatoren. Mye avhenger altså ikke på hvor godt man gjør det i simulatoren, men på personens personlige kvaliteter (stresshåndtering, mm.). Så klart, skulle det utenkelige skje og valget står mellom meg eller en person helt uten flykunnskaper, da er jeg selvsagt villig til å ta den sjangsen. Men jeg både håper og tror at det aldri vil skje, og dermed vil heller ingen noen gang finne ut om jeg faktisk er så "kald" at jeg vil kunne lande et fly helt uten reel erfaring med det å faktisk sitte i en cockpit med alle instrumenter i et virkerlig fly... Nuvel, i det minste har jeg i alle fall erfaring i å styre en virkerlig luftfarkost... :grin: Siter
Timmy Brandt Skrevet 20. desember 2012 Skrevet 20. desember 2012 Beklager å måtte si det' date=' men ser at det er en del simmere her som tror veldig godt om seg selv. Enten dere er to eller en, så vil dere ikke klare å få flyet trygt på bakken. Punktum.[/quote'] Tja.... efter xx(x) antal timmar i FS med F50 för många år sedan så tänkte jag precis samma tanke. Så jag åkte ut till Arlanda (SAS Flight Academy) och testade deras F50 sim. Tog över från flight och landade. Tryggt eller ej, men ner kom jag utan att crasha i alla fall! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 20. desember 2012 Skrevet 20. desember 2012 Ha en god jul, alle sammen! Siter
Magnus Riiser Skrevet 20. desember 2012 Skrevet 20. desember 2012 "Tja.... efter xx(x) antal timmar i FS med F50 för många år sedan så tänkte jag precis samma tanke. Så jag åkte ut till Arlanda (SAS Flight Academy) och testade deras F50 sim. Tog över från flight och landade. Tryggt eller ej, men ner kom jag utan att crasha i alla fall! " Det var jo fortsatt en simulator.En mer avansert en,men fortsatt bare en sim. Siter
Timmy Brandt Skrevet 20. desember 2012 Skrevet 20. desember 2012 Den samma full moition som de tränar (tränade) sina piloter i, men visst, en sim är en sim. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.