Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herre min hatt....

 

Jeg er faktisk litt imponert over deg Aslak. At du gidder å ta imot alt dette og fortsatt være her.. hehe..

 

Mulig jeg tråkker noen av dere andre på føttene her, men dere ser nå vel at denne tråden er noe latterlig?

 

Jeg ser ikke noe annet enn harde fakta i det som Aslak sier. Sannheten som svir er at vi som aldri har satt en tånegl inn i en cockpit på en NG ikke har nubbesjans til å få denne trygt ned på en pålitelig måte. Mulig noen kunne ha klart det med en god porsjon flaks, men det er ikke noe jeg ville ha veddet livet mitt på for å si det slik. De som mener at de kunne spasert rett inn i cockpiten og landet NGen uten problem og bli dagens helt bør ta seg en liten realitetssjekk.. :)

 

Det er ikke uten grunn at man trenger en UTDANNELSE for å bli pilot, og deretter mangfoldige faktiske flytimer før man får komme inn i de større flyene, og deretter tusenvis av timer før man får komme i kapteinsetet.. Hadde det vært så enkelt at man kunne ha lært seg dette ved å spille FSX (oi, jeg brukte det skumle ordet "spill", for ja, det er et SPILL så lenge det ikke er godkjent som simulator) så hadde man ikke trengt å betale snart millionen for å få CPL og jobb i SAS eller lignende.

 

Og hva er nå dette tullet med at "dere er i vår hage og må respektere det"?? Hva er det for noe? Skal vi alle sitte på hver vår haug og skule på hverandre? Jeg trodde dette var et forum for FLYINTERESSERTE flysimmere. Og da er det vel gull verdt at vi har noen ekte piloter fra forksjellige selskap som også kanskje har en liten interesse i flysimming og da GIDDER å dele kunnskapen deres med oss? Eller er vi ikke interessert i å høre på hva den virkelige verden handler om? Klart, det er flott å vite hva og hvor pilotene som er her flyr, men det er ikke noe krav. Det er valgfritt å opplyse om det eller ikke. Og man kan heller ikke forvente at de gidder å ramse opp erfaringene når de føler de snakker til gråstein. Det tror jeg de fleste kjenner seg igjen i, samme hvilket yrke man har. Og Aslak er IKKE problemet her, de fleste pilotene har rømt fra forumet her fordi det ikke nytter å snakke og dele erfaringene sine når de blir møtt av kverulanter "som kjenner en eller annen pilot som sa noe annet". Ta en god lang titt på forumet her, så ser dere kjapt at det ikke er pilotene som er problemet her. Jeg har sett igjen flere av dem på $imnor-forumet og der setter vi stor pris på kunnskapen de deler og tonen er helt annen.

 

Jeg håper virkelig at Geir gjør alvor i planene sine om kjøp av fs.no, og jeg håper virkelig at han klarer å snu trenden her, for slik det er nå så er fs.no i fritt fall dessverre. Om kursen ikke endres, så kommer dette forumet til å dø ut innen året er omme, i det minste så kommer nok all faglig kunnskap til å forsvinne.

 

Jeg har vært medlem her i snart 10 år. Jeg ønsker at forumet skal klare seg, men jeg deltar ikke på langt nær så mye som jeg gjorde før, og det blir vel bare mindre og mindre etterhvert slik det er nå.. Det er synd, for det brukte å være et hyggelig forum der vi delte interesse og erfaringer..

 

 

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hva handler denne tråden egentlig om? Et RYR fly som squawket 7700, eller knust håp om å få ta over spakene dersom det utenkelige skjer? Uansett hva fakta er, så kan enhver stå fritt til å drømme. Drøm har ingenting med virkelighet å gjøre - var det noen av dere som virkelig trodde at dere kommer til å nødlande en ekte 737 fordi begge pilotene knakk armene?

 

Tråden ser nå ut til å ha beveget seg ut i orkesløst føleri og angrep - over en drøm? Med eller uten ekte piloter som sier noe annet, så er det 99,9% sjanse for at 100% av oss hadde gått i graven uten å få oppleve det uansett.

 

Av nysgjerrighet hadde det vært alright å få link til "en sann historie" om en simpilot som nødlandet et ekte passasjerfly.

 

 

Skrevet

Hvor i h******e er dette harde fakta?

 

Noen: Jeg har hørt at 737 NG har 3 motorer!

Jeg: Nei, den har 2 motorer.

Andre: Jeg har sittet på jump med Fairytale Airlines, og de pilotene sier at den har 3 motorer!

Jeg: Nei, NG har bare 2 motorer. Muligens tenker de på at den også har en APU, men den har ikke noe med fremdrift å gjøre.

Andre: Anklager du meg for å lyve? Hva er du for et rasshøl som våger deg inn hit i VÅR bakgård og påstå dette?

Jeg: Jeg har fløyet NG i 10 år, og vet at den bare har 2 motorer.

Andre: Det tror ikke jeg noe på! Bevis det!

Jeg: Poster bilder og en detaljert beskrivelse av NG.

Andre: Ja, det var et bra leksikonsvar, men jeg har mailet med en pilot fra PPRUNE, og han sier at NG har tre motorer. Ikke heng meg altså, men jeg mener du tar feil!

Jeg: NG har bare 2 motorer!

Andre: Du er en jævla kverulant!

Osv, osv, osv, osv, osv.[/quote

 

Kom F**n ikke her å fortell meg at det der er harde fakta!

Skrevet

Jo, jeg tok poenget hans på en måte.. men på en annen måte så mener jeg han opptrer stakkarslig. Kun for å få andre på sin side, kommer inn her som en frekk konge og tror han kan være frekk ovenfor oss uten å få igjen, og når han får igjen så tåler han ikke det.

 

Men skjønner ikke hva du er så oppkavet etter å støtte Aslak her. Klart han har rett i at han ikke vil slippe noen flysimmer inn i cockpit, og spesielt ikke meg! Eller at noen flysimmer aldri vil kunne lande en 737 i real. Men for faen, henvis meg til der jeg skrev at det er det jeg har sagt?!!!

 

Og det han driver med i den forrige tråden hans? Hva faen er fairytail Airlines? Jeg kan ta i mot masse dritt, Lars. Men når noen anklager meg for å lyve på meg å sitte i cockpit og å ha prata med REAL 737-piloter så tar jeg det innover meg! Det er jo bare noe jeg sier tydeligvis, for å virke kul?! Men Aslak har jo 10 års bred arbeidserfaring fra 4 forskjellige selskap uten at han tydeligvis vet helt hvor og hva.

 

Men jo, jeg har tatt poenget til Aslak for lenge siden, jeg har forsøkt lagt stridsøksen død (MERK: FORSØKT) både her og på PM, både jeg og andre her inne, men han fortsetter jo bare med de forbanna frekke kommentarene. Og når noen holder på sånn, så driter jeg en laaaaang en i om de er pilot eller rævslikker. Da får de høre det fra meg om han klarer å dra den langt nok, og det har absolutt Aslak gjort her nå.

 

Mulig jeg blir kasta ut for dette, but who cares. Jeg vil ikke gjøre det. Men dere piloter snakker om å forlate forumet, det håper jeg ikke dere gjør, bortsett fra en og det er Aslak!

Skrevet
Det hjelper ikke en pøkk om jeg ramser opp alle flytyper jeg har fløyet så lenge folk lager sin egen virkelighet og deretter stikker fingrene i ørene og nekter å høre på noe som helst.

Har vært "normen" her lenge. Kan ikke forstå, VIL ikke forstå :grin:.

 

En gang i tiden tok jeg meg et års pause. Men slik har jeg ikke tenkt å tape en gang til, nei. Det er bare å unngå visse steder og tråder, så fungerer det likevel.

 

Jan Roger: Takk for artige shots. ENCN er utfordrende til tider, og jeg har sittet der som passasjer med hjertet i halsen mer enn en gang, men ikke nå lenger; det blir en vane :whistle:

Skrevet
Støtter Aslak her For å si det sånn, er jeg på nippet fra og komme meg ut av dette forumet.

 

Å jaså..? Skjønner ikke helt hvordan du følte deg støtet nok i denne posten til å forlate forumet.

 

Har det blitt sånn at hver gang enn "veteran" føler seg støtet så skal han komme med trusler som omhandler å forlate forumet..

 

Jaja, smaken er som baken...

Skrevet

Svale, hvis du ikke tok poenget i det siste innlegget til Aslak der, så bør du lese tråden en gang til................................................

 

Om ett Ryr som skulle til Ryanair og som sqkt. 7700?

Skrevet

Tror kanskje noen av dere vil ha en smule sjanse i en RL cockpit, men kun de av dere med erfaring helt tilbake fra FS5 tiden. De var tider, dengang måtte vi skrivebordspiloter "fly" da det knapt fantes en maskin med autopilot :cool:

 

Jeg klarer ikke unngå og la meg imponere over hvor stor tro mange har på seg selv på dette forum. Lar det være opp til hver enkelt å vurdere det som positivt eller negativt..

 

Til info: FS5 kom ut i 1993 og ble levert på 3 stk floppy disker. Riktignok kunne den også fåes på cdrom, for de som lå langt fremme på utstyrssiden..

 

Skrevet

Don't pet a burning dog er det noe som heter. Men jeg gjør det fordeom.

 

No offence, men jeg har den oppfattelsen av deg, Aslak, at du oppfører deg utrolig overlegen i forhold til alle oss skrivebordspiloter her inne. Jeg sier ikke at jeg ikke tror på at du er pilot, men det er bare formuleringen din flere plasser der jeg har fått inntrykk av at du føler deg overlegen. Just sayin'

 

Og hva handlet krangelen om egentlig? Jeg har lest gjennom ett par ganger, men hele tråden har bare virket som en "min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa" tråd. But hey, that's how fs.no rolls.

 

 

En siste ting, er jeg den eneste veteranen som enda ikke har truet med å forlate? Ikke at jeg har så mye å bidra med. Men det er litt patetisk å si det opp og ned i mente. Sorry bros.

Skrevet

even +1

 

jeg har fulgt med på denne diskusjonen siden den startet, og tenkte jeg skulle legge inn min mening....

Jeg er ikke RL pilot, men koser meg godt med FS9 og har en del hundre timer i den virtuelle verdenen, både med og fly små cessna og videre opp til B777.

Jeg fikk i julegave i 2010 en flytime fra min kone...med tanke på at jeg skulle (en gang i fremtiden) starte på PPL lappen. Jeg gjennomførte denne timen i Februar i fjor med en C172 fra Bergen flyklubb (LN-BTT).

Før denne turen hadde jeg aldri tatt i en RL flystikke, og var ganske så spent på hvordan dette skulle gå. Kona ble med som pressefotograf, og filmet og tok bilder av turen.

Turen begynte med en liten briefing og walk-around og det som ellers hører til....

så, jeg fikk da taxe flyet til holding rwy 17, og deretter tok instruktøren kontrollen og gjennomførte take-off. Fra ca 500 fot var flyet mitt, og jeg fløy da dette flyet resten av turen som varte i 45min. Før vi ble klarert til og lande måtte vi ta en holding-runde over Kokstad for og vente på en MD-80 som var på final. Deretter ble vi klarert til og lande på rwy 17, og jeg landet da flyet helt uten at instruktør rørte stikka. Jeg må si at den erfaringen jeg hadde opparbeidet meg fra FS (carenado's 172) hjalp meg utrolig mye ifm hvor de forskjellige instrumentene ga meg av info (selv om dette flyet var utstyrt med en G-1000). jeg hadde en god følelse av kontroll av både fart og høyde, og etter og ha flydd en liten stund hadde jeg god kontroll med hvordan flyet oppførte seg i luften, og hvor mye bevegelse jeg måtte gjøre for og få flyet til og lystre min komando.

Med tanke på at jeg aldri hadde vært PIC før, mener jeg at jeg gjorde en god jobb, og vil nok tor at en person med erfaring fra FS har mulighet for og få et fly ned (selvfølgelig under fine landingsforhold). Hvis det utenkelige skulle skje, så vil jeg nok tro at den som måtte ta over kontroll av et fly vil ha litt tid til og kunne gjøre seg kjent med flyet, og ATC vil nok ha ryddet luftrommet rundt slik at det ikke ville vært fare for en kollisjon...

MEN, alt dette er kun hypotetiske teorier....det er meningsløst og diskutere hva som vil skje når det aldri har skjedd, og forhåpentligvis aldri kommer til og skje. Vi kan heller ta opp denne tråden dagen etter en slik situasjon har skjedd.

 

for de som er interessert, så er linken til videoen av landingen min her:

Kom gjerne med kommentarer....jeg har tykk hud ;)

 

vel, dette var min mening, og regner med at ikke alle er enig i den, men men...

 

Anders

Skrevet

For min del oppfatter jeg saken litt annerledes. Undertegnede hadde hatt adskillig større bekymring for alle de som skulle fly med Aslak dersom han ikke hadde følt seg overlegen i forhold til oss skrivebordspiloter :whistle:

 

RuneG

Skrevet

Har lest gjennom denne tråden med stor fornøyelse. Og kom til å tenke på noe en pensjonist, som hadde vært pilot det meste av sitt yrkesaktive liv, svarte da jeg fortalte at jeg hadde flydd på PC i mange år. Når jeg spurte om hvilken sjanse jeg ville hatt dersom jeg hadde sluppet til i et virkelig fly. "Du kan si det på den sånn", sa han. "Det er som å sammenligne det med forskjellen på å se pornofilmer, og å ha deg et nyp det selv. Bare det at forsjellen er enda større. Du får aldri noen følelse med de krefetne som er i sving."

Etter å ha flydd FS på skrivebordet siden FsII og frem til fs9, var jeg blandt de få heldige so fikk muligheten til å gå over til fullskala B737NG cockpit. Den erfaringen jeg gjorde var at plutselig var ikke hele cockpiten innenfor 20" lenger. Jeg hadde faktisk mer enn nok med å leite etter knapper og brytere som jeg var vant med lå innenfor synsfeltet. Og nå var det flere kvadratmeter i alle retninger å holde øye med. Samtidig skulle man liksom følge med på hvor flyet tok veien. Jeg må bare få det sagt, jeg er sjeleglad for at jeg var trygt på på landjorda, og ikke i luften jeg fikk erfare dette. Nå har jeg ingen furutsetninger til å uttale meg om hvordan et fly oppfører seg i luften. Men når erfarne piloter som også har erfaring med FS, sier at utansett hvor flink en simmer er, så er ikke det nok til å kunne lande et fly. Jeg har ikke den minste tvil om at de vet hva de snakker om. Og ja, jeg tror fullt og fast på at de har helt rett.

Det er noe som heter at hovmot står for fall. Kanskje det nettopp er de som er mest sikker på at de ville mestert situasjonen med å få både fly og folk helskinnet ned som er de minst kompetente?

 

 

Skrevet

Mark Wahlberg :

- I stedet ville det ha vært mye blod i den kabinen, og jeg som hadde sagt «OK, vi skal få landet dette flyet trygt, ikke vær redde».

 

 

lol - omtrent som meg tenker jeg, mens jeg hadde banket rundt etter tastene "B", "D", "F7", "G" og Scroll Lock for kontakt på VHF`n ! hehe :D

 

Tøffing han der...

Skrevet

På ukjent flyplass: ikke nubbesjans. Bare det å finne frem riktige kart kan jo være en utfordring. Husker i simmen, man ble distrahert av de simulerte gkreftene.

 

Jeg tviler nå på at jeg hadde klart å styre en, spesielt en helt ukjent maskin inn. Type f100 eller a320. Aner ikke hvor noe er.

 

Etter å ha flydd så mye 73G i cockpit som jeg har, synes jeg det ser bare mere vanskelig ut.

 

 

Skrevet

Er mange her inne som er litt vel innbilsk. Er større forskjell mellom FS og virkeligheten enn mange her tror. Så må nok si meg enig med Aslak her. Ville ikke hatt noen simmer fram i min cockpit. Ville heller foretrukket å vært alene og konsentrert meg om å fly flyet.

 

Det skal selvfølgelig sies at hvis jeg absolutt måtte velge mellom en PAX uten erfaring om fly og en med masse erfaring fra FS ville jeg selvfølgelig valgt h*n med erfaring fra FS. :)

 

Anders Westlund: Hvis det der var din første landing så er jeg veldig imponert! Den landingen var bedre enn mange solo-elever får til. Men jeg tipper instruktøren snakket deg gjennom hele landingen? Ville du klart det like bra i en nødsituasjon der du var helt alene?

Skrevet

@ Martin Meyer:

Jepp, det var min første landing med et ordentlig fly....:D Før denne turen hadde jeg forberedt meg på FS, og før landingen gikk vi igjennom hvordan jeg skulle gjennomføre landingen. Det at vi fikk en holding før landingen gjorde at jeg fikk litt mer tid til og forberede meg. Men, må også si at instruktøren jeg hadde var veldig god, og forklarte alt vi gjorde på en god måte. Jeg hadde jo også sagt til han at jeg var FS pilot, og hadde lyst til og ta PPL'en... :)

før landingen hadde jeg jo også flydd hele turen selv, og da fått en "feeling" med flyet. jeg visste sånn noenlunde hvor mye kraft jeg måtte legge på stikka for og få flyet til og lystre, noe som også

 

MEN, når det gjelder dette med nødsituasjon, så kommer det helt ann på personen som får den jobben....Jeg har tidligere vært i situasjoner som krever førstehjelp (nå har jeg også vært på 2 ukers kurs i førstehjelp), samt det og jobbe i bar-/restaurant bransjen krever at du kan opptre rolig og behersket i vanskelige situasjoner.

hvis den rette personen måtte lande et 737, og som kan klare og holde hodet kaldt, og egentlig glemme hva som sitter bak han, så er det en teoretisk sjangs......min mening ;)

 

MEN nr2: hvis det utenkelige skulle skje....hvilket fly ville ha vært det værste flyet og fly for oss som er FS piloter??...uavhengig av hva den personen har flydd i FS!!

 

mvh,

 

Anders

Skrevet

Ingenting er umulig! Men dette er ett tema som vi helt sikkert aldri kommer til å få svar på.

 

Nå har jeg aldri flydd noe av de store typene, men kan se for meg at jo raskere flyet er, jo verre er det. Rett og slett pga. at man har mindre marginer. Eller ett fly med en veldig komplisert og ulogisk autopilot.

 

 

" Glass jets, wide or narrow body are very easy to fly. Turbo props, are the next easiest, glass ones being the easiest. The most difficult and complicated things to operate are clockwork piston twins with questionable radios, engines, de-icing, handling and performance. Logic should dictate that you start on the nice shiny jets and graduate up to the piston twin, but it doesn't appear to work that way in real life."

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...