Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Hadde vi derimot vært TO erfarne sim-piloter på samme flight hadde oddsene bedret seg enda mer.

Akkurat det utsagnet er jeg skeptisk til. Grunnen er svert enkel' date=' og jeg har nevnt det tidligere; vi "skrivebordspiloter" er vant med å gjøre alt selv. Så med 2 skrivebordspiloter bak spakene tilskriver jeg et spørsmål meget gode odds: "[color:#FF0000']Hvem flyr?[/color]". Til tross for alle våre tusenvis av timer ved PC-en er det nok et meget beskjedent fåtall av oss som ikke har PPL som faktisk har en god forståelse for og av arbeidsfordeling, delegering og kommando i cocpit.

 

Det skal samtidig nevnes at det forekommer episoder fra tid til annen hvor personer uten nevneverdig kunnskap om fly har blitt nødt til å forsøke å lande uten pilothjelp da piloten av en eller annen grunn ikke lengere er i stand til å fly. Men av de episodene jeg kan huske å ha lest om er dette utelukkende småfly med 1 pilot og meget få passasjerer. Ikke alle slike landinger går like bra, men her må man vel kunne si at "any landing you can walk away from is a good landing". Og det er vel helst i slike situasjoner "skrivebordspiloter" ville kunne gjort det bedre.

 

... og skulle jeg mot formodning få muligheten til å prøve ut teorien bak det vi her har diskutert i en av WIF, NAX eller SAS sine maskiner, da skal jeg huske å levere en lotto-kupong. Milliongevinsten har tross alt langt bedre odds! :cool:

Gjest Aleksander Milde
Skrevet
Ja Aslak du er innom tråden her .. du mener også det skal mye til for å lykkes en skrivebordspilot å lande en fullstappa 737.

 

Du nevnte du hadde bred erfaring' date=' hva slag er det? Og hvor jobber du hen nå?[/quote']

 

Send heller en PM. Det er ikke sikkert han vil skrive det på offentlig forum vet du..

Skrevet

Så det du egentlig sier er at et medlem som hevder å ha "bred erfaring" innen et tema som diskuteres på forumet bør dokumentere dette med yrkesutdannelse, spesifikt arbeidsområde og tjenestetid? I såfall blir all faglig diskusjon på flightsim.no etter min oppfatning en håpløs affære.

 

RuneG

Skrevet

Syns hele denne diskusjonen blir helt håløs! Jeg har fløyet FS siden fs95 og har uvanlig mange tusen timer bak "spakene". Når jeg for 3mnd siden begynte på flyskole i USA så tenkte jeg at jeg hadde litt "erfaring". Eneste FS har hjelpt meg med er litt av teorien, hva noen av knappene og spakene er til og at man svinger med rudderen på bakken og ikke med spakene hehe. Første flighten var veldig rolig og jeg gjennomførte hele flighten selv og landet med god hjelp. Oppe i luften så kan enhver person svinge flyet frem og tilbake og holde det "straight and level" Når det kommer til landing så er det ting en FS ikke forbereder deg på og det er teknikker i forhold til sidevind så man ikke blir blåst vekk fra rullebanen under flare, aerodynamisk motstand når man bruker rudders, ailerons osv. En FS pilot vet som oftest ikke hva manouvering speeden er og det kan fort bli farlig om man gjør fullt utslag på yoken hvis man er langt over denne farten.

 

Kort sagt så tror jeg at om en FS pilot kom for første gang inn i en ekte cockpit i en nødsituasjon så tror jeg at det stresset i tillegg til alle overraskelsene man får av å finne ut at ting ikke er så likt fs som man tror kan bli alt for overveldende for de fleste.

Skrevet

Nå har jeg fulgt denne tråden med en god porsjon fornøyelse,

 

Jeg har sett teamet litt fra begge sider og lurer på om enkelte prater litt forbi hverandre. Nå skal jeg være litt diplomatisk her. Ikke min sterkeste side tenker kansje noen? joda, mot unger, gamle og fulle folk har jeg altid hatt den evnen :grin:

 

Vel, teoretisk har kansje en simmer med lang erfaring insikt i hvordan instrumenter fungerer, og delvis rutiner. Under optimale værforhold, og en vanvitig pedagogisk kyndig pilot på øret kan nok vedkomende trykke på de rette knappa.

MEN, så kommer det noe som defineres som menesklige reakjoner og handlingsmønster. STRESS,,,stress momentet for denna simmern vil i dette tilfellet være på ett umeneskelig nivå. Med tanke på hvor få, ekstremt få av jordas befolkning som kan takle en stress situasjon lik den du vil ha med ett fullstendig ukjent "fysisk" fartøy (element) i henda fullstappa av folk som er avhengig av din "trolldom" for å komme på jobb igjen dagen etter så blir vel det som å vinne i lotto.

Ekstremt stress-inteligente (mener det kalles det) er det få av, og de som rangerer på toppen av den stigen er kirurger av ypperste klasse og fighter piloter. Individer som under ekstremt stress kan ta de rette valg uten å måtte tenke seg om. Av all verdens trafik piloter tørr jeg påstå att det er få som kunne gjort opp igjen bragden på Hudson river.

Piloter med trafik erfaring har klatra i gradene akurat som andre fagfolk og derfor ikke vil ha dette stress momentet i en pressa situasjon. Men de færeste av dem igjen vil etter hva jeg har lest og skjønt greie bragden på Hudson river. Piloter er bare folk dem også, så blant dem igjen finnes det ekstreme individer/koleger. Men de kjenner elementet noe en uinvidd ikke gjør.

 

Vi som driver på PCn må ha i minnet att for oss er stress momente knytta opp mot att PCn fryser slik att den fire timer flighten på vatsijm gikk i dass.

 

Når jeg har fått spørsmålet fra venner om jeg kunne fly og lande en yetliner har mitt svar alltid vært: I teorien, under ultimate værforhold osv, ja, men i praksis? Vær glad for att du sitter i ett anna fly :blush:

 

Håper det hørtes vetugt ut, for om ikke blir jeg litt bekymra for neste gang jeg skal ut å fly,,,,på årntli :blush:

 

;)

Skrevet

Hr. Sølvberg.

 

Siden du viser stor interesser om hvilken bakgrunn vi som kan noe om flygning fra real life, så har jeg ingen problemer med å nevne følgende steder jeg har arbeidet.

 

DAT-> Coast Air-> Ryanair-> Norwegian.

 

Med det så burde det også være en del ydmykhet fra simmerene når vi, med tilsvarende bakgrunn, sier at det rimelig foskjell å gå fra skrivebordet med fsx til det å håndtere en nødsituasjon på en ng og da som single pilot i tillegg. Jeg skulle aldri bedt med meg en erfaren fsx simmer i pilotsetet under en nødsituasjon heller. Det er helt utenkelig.

 

Ett scenarie jeg fikk på en sim check var dette:

Tar av på en eller annen liten plass med celling på circling minnema. Motorbrann rett etter v1. Styrmann blir syk. Ender opp med en return med ndb og circling single pilot og single engine. Jeg ba ikke inn ca på pilotsete da de hadde mer enn nok å gjøre i kabinen.

 

Slike situasjoner er selvsagt lett i fsx, men håndtere dette real life... Da hjelper ikke 2000 timer på fsx deg mye.

 

Jeg er klar over at det ikke var dette scenariet vi diskuterte, men det understreker noe viktig.

 

 

 

Skrevet

Hr Ekedal :)

 

Hør : Jeg tilhører den gruppen som IKKE tror det er helsebringende å være skrivebordsflyver (som meg selv) og skulle ta ned et hvilket som helst fly, uten kursing og prøving/feiling først, under trygge omstendigheter.

Så er DET brakt på det rene. :)

 

Dernest nevner du at vi burde ha ydmykhet ift hva dere med flyvererfaring mener, når det kommer til tema som feks dette.

Ja, - helt enig. Og det er FLOTT FLOTT FLOTT at dere med real life erfaring DELER denne med oss som. DET er dyrbart.

 

Aleksander

Send heller en PM. Det er ikke sikkert han vil skrive det på offentlig forum vet du..

 

Og hvorfor I ALL VERDEN skulle det være tilfelle. Og I ALLE FALL om han er i ovenfra-og-ned modus, freidig og ”morsom”, på andres bekostning!??

Jeg skal ikke være den som ”personforfølger” noen her inne – men å svare når man blir stilt spørsmål i offentlige fora – DET syntes jeg er rein skjær høflighet. Og det ville vist at man har respekt for med-debatantene sine.

 

Vil ikke jeg gjøre meg til kjenne for den jeg er – så skaffer jeg meg en bløff epost, kaller meg Ola Olsen – også er jeg med å synse og mene i de fora jeg finner interresante. Men er da vel for po*** ikke kjepphøy??

 

Så det du egentlig sier er at et medlem som hevder å ha "bred erfaring" innen et tema som diskuteres på forumet bør dokumentere dette med yrkesutdannelse, spesifikt arbeidsområde og tjenestetid? I såfall blir all faglig diskusjon på flightsim.no etter min oppfatning en håpløs affære.

 

 

Nei, ikke i det hele tatt. Tøys.

 

”Normalt på en tur som ENGM ENBR setter vi cost til 200 i FMC… (or whatever)”

”Å, flyr du 738?”

”Ja. Har flydd det de siste 4 åra for Norwegian. Kremjobb!! Elsker å fly. :grin:”

 

HVA er problemet?? ”fløy A330 før, skikkelig møkkafly” for eksempel. Ikke sant?? Dere ser den? ”hvem flyr med STIKKE nå om dagen a…?” Dere er med ikke sant?

 

Spøk til side. Poenget mitt er - Flightsim.no har et sim-fora. Vi er fra 10 til 60 år gamle flyentusiaster som flyr og flyr fra skrivebordet – og finner tekniske løsninger, deler bilder osv her inne. Også har vi reallife flyvere her inne… og det er flott. Men det er etter min mening ”vårt” fora – det er simmernes sted å diskutere. Og kan/gidder en flyver som vet noe gi oss malen eller dele erfaringer med oss – så er det KREM.

Men sitte ikke og vær ”frekk i kjeften”.... DER stopper det. :/

 

Med vennlig hilsen

Kim Sølvberg, Våler i Østfold Mob 48183100

(Dere vet hvor jeg bor) :grin:

Skrevet

Hei

 

Beklager om du oppfattet meg som "frekk i kjeften", jeg beklager også at jeg prøvde å komme med et nokså åpenbart innspill med bakgrunn i min egen erfaring.

 

Jeg skal med dette gledelig overlate flightsim.no til kun rene PC-piloter i fremtiden.

 

-jre-

 

 

Skrevet

Hei

 

Beklager om du oppfattet meg som "frekk i kjeften", jeg beklager også at jeg prøvde å komme med et nokså åpenbart innspill med bakgrunn i min egen erfaring.

 

Jeg skal med dette gledelig overlate flightsim.no til kun rene PC-piloter i fremtiden.

 

 

Jeg siktet IKKE til deg. Tråden her er lang og uoversiktlig nå - og du har missforstått innlegget mitt helt.

Jeg sikter til Iversen, som tok en spøk med at "det hadde blitt sett for mange Hollywoodfilmer", som er greit nok. Men så er det en her inne som tok seg nær av denne kommentaren - og da mener jeg det må unnskyldes!

 

Og når Iversen blir spurt om hva han jobber med - blir jeg (og andre) møtt med å bli ignorert - og da kommer jeg med meningen om at man da ikke skal være "tøff i trynet" uten å la seg gjøre seg til kjenne. Dette er et svært sivilt fora, - altså www.flightsim.no forumet her.

 

Beklager at de siste innleggene mine her nå er off-topic.

K.

Skrevet

døra er skuddsikker og låst.Vi kommer ikke inn Aslak! :grin:

 

Denne diskusjonen om Swq 7700 til en Ryanair maskin,til en om "oss" kunne fly en 737 i RL eller ikke,sporet jo helt av :grin:

 

Ja det er en simmers våte drøm dette. :grin:

Når en RL pilot sier det så enkelt som det at HAN ikke vil ha noen som ikke har Pilot erfaring fra RL,må man respektere det.

 

 

Skrevet
Jeg sikter til Iversen, som tok en spøk med at "det hadde blitt sett for mange Hollywoodfilmer", som er greit nok. Men så er det en her inne som tok seg nær av denne kommentaren - og da mener jeg det må unnskyldes!

 

Og når Iversen blir spurt om hva han jobber med - blir jeg (og andre) møtt med å bli ignorert - og da kommer jeg med meningen om at man da ikke skal være "tøff i trynet" uten å la seg gjøre seg til kjenne. Dette er et svært sivilt fora, - altså www.flightsim.no forumet her.

 

Så; "Du har sett for mange Hollywoodfilmer", er langt over kanten, og medfører at jeg skal stå skolerett og avlevere CV og unnskyldning til alle sammen? Men når jeg blir kalt for et stort rasshøl, så er det helt OK?

Det er jaggu meg bra at jeg ikke er særlig hårsår. OG jeg står 100% bak det jeg har sagt.

Skrevet

Kan vel oppsummere hele tråden med dette klippet - :grin: Og hvem vil _vel_ ikke se en kabinansatt i cocpit enn en flightsimer? Og skulle det gå så langt at alt var dødt, da hadde jeg pinadø startet å laget en fallskjerm av livreddingsvestene..

 

[video:youtube]mMvLuUJFHYk

Skrevet

Du har min fulle støtte i denne saken, Aslak. Dessuten trenger forumet "real life"-piloter som deg, Clamer, Jan Roger de andre som har et yrke bak spakene, til å gi oss faglige korrektiver og "input" når det dukker opp spørsmål av interesse. Personlig setter jeg særlig pris på at forumets yrkespiloter og fritidspiloter viser interessert av å dele kunnskaper og erfaringer med oss skrivebordspiloter. Det er mitt håp at det som er kommet til uttrykk i denne tråden tross alt ikke medfører at dere forlater forumet.

 

RuneG

Skrevet

Jeg gir meg nå, - siste innlegg siden du faktisk har svart meg Aslak :

 

Så; "Du har sett for mange Hollywoodfilmer", er langt over kanten, og medfører at jeg skal stå skolerett og avlevere CV og unnskyldning til alle sammen? Men når jeg blir kalt for et stort rasshøl, så er det helt OK?

Det er jaggu meg bra at jeg ikke er særlig hårsår. OG jeg står 100% bak det jeg har sagt.

 

Tror du det var det jeg mente Aslak? Eller er det det du vil det skal være..

 

Svar når du blir snakka til du ! Eller gjelder det egne regler for deg??

 

CV`en din har jeg ALDRI spurt etter - men det kunne være jeg kunne ha hatt nytte av annen viten - HADDE jeg bare visst hva du er sjekket ut på? Du har en masse nyttig viten, og deler så gjerne med oss alle - men er vel griet og gvite "hvem" du er eller? Er det hemmelig? Er du mystisk? Dessuten :

Svale Andre la seg på rygg rett etterpå og ba om unnskyldning for utbruddet sitt..

 

"Sett for mange Hollywood filmer" er ikke å tråkke noen på tærne etter min mening – men han reagerte – og da er vel en hyggelig tilbakemelding på sin plass? Eller er ”dere” fritatt?

 

Jammen, jammen, dersom begge pilotene døde, de i kabinen satt på do med diare, og det var en instruktør om bord som hadde to knekte armer, tror du ikke en FS pilot kunne ha gjort det da?

 

Her svarer du på Ekedals innlegg om at han ikke ville tatt en skrivebordspilot inn i cockpit engang – og et ellers seriøst og forklarende innlegg. Men det er tydeligvis bare meg som ser at dette er drittslenging fra deg til alle de som mener det er mulig – og liker tanken på at det ansvaret hadde de påtatt seg.

Du er bare respektløs Aslak. Totalt fraværende respekt for de som IKKE er yrkesflyvere eller hobbyflyvere.

 

 

 

Nei Kim Sølvberg. Dette var alt annet enn tøys fra min side. Kan førøvrig opplyse at hersketeknikker ikke biter på undertegnede.

 

RuneG

 

Vil du ha et par eksempler på HERSKETEKNIKKER Rune?

 

Støtter Aslak her For å si det sånn, er jeg på nippet fra og komme meg ut av dette forumet.

 

 

Hei

 

Beklager om du oppfattet meg som "frekk i kjeften", jeg beklager også at jeg prøvde å komme med et nokså åpenbart innspill med bakgrunn i min egen erfaring.

 

Jeg skal med dette gledelig overlate flightsim.no til kun rene PC-piloter i fremtiden.

 

-jre-

 

Hersketeknikken i dette henseende er å få dere som IKKE er yrkesflygere eller hobbyflyvere til å tenke at : ”nei nei nei – han Kim der må bare låkke kjeften assap, han jager gutta vekk fra forumet vårt”.

 

DET er hersketeknikk og etter min mening maktbruk via trusler som gjør MEG til kjeltringen her. Så jævlig dårlig gjort..

 

Lukker munn nå – logger av – og nøyer meg med å søke etter info via forumet i stedet en stund igjen. Dere har vanvittig mye kunnskap og viten her inne jeg setter STOR pris på.

 

Men HUSK dere som ikke flyr til daglig : DE LEKER I DERES HAGE – og er gjester. Gjensidig respekt er et stikkord. Be om unnskyldning om noen blir fornærmet.

Jeg beklager om noen av pilotene bruker DENNE tråden og MINE innlegg om folkeskikk til å forlate forumet.

 

KS

 

Skrevet

Jeg har en ganske enkel mening. Så lenge jeg er i operativ drift igjen i maskinen vil jeg aldri sette en fsx simmer i cockpit under en nødsituasjon.

 

Dersom begge pilotene er ute av stand til å føre, samt ingen piloter blandt pax'n og ingen CA som kan overta så er nok den beste sjansen at den beste fsx simmeren prøver seg. Jeg utelukker ikke at det skulle gå, men sjansen er ganske redusert. Men langt bedre enn en som aldri har sett en cockpit før.

 

Jeg sier også bare at det er en enorm forskjell fra fsx til RL. Jeg vil ikke sammenligne det med å ha prøvd en full flight sim. heller en tur. Den er ganske enkel å få til i trygge omgivelser ved å manipulere flyet via autopiloten osv.

 

Ser du på mine tidligere innlegg så vil du se at jeg blander meg svært lite her inne på forumet, og det kommer jeg til å fortsette med. Dette er ikke ment å være en hersketeknikk, men ett ærlig standpunkt.

 

Forøvrig så er jeg også en simmer da jeg bruker fsx en del og slikt sett så er vel ikke jeg å leker i andres hager.

 

Jeg trodde også at det var intressant for simmere å høre en kort kommentar fra en som faktisk har mange timer på både i fsx og rl NG. Og slik jeg forsto det var det ett ønske med yrkesbakgrunn.

 

Men så kan jeg si noe som er til glede for simmere: Da jeg startet min utdannelse ble jeg (og alle andre) overrasket av en kraftig snøstorm. Måtte fly IFR og fly inn på en ILS 22 Kjevik med en pa28. Da hadde jeg ca. 25 timer under PPL-A utdannelsen. Dette gikk ganske bra mye takket IFR trening på FS. Utfordringen lå altså i kun IFR flygning, ikke håndtere flyet. Men her hjalp nok FS meg en del da jeg den gangen ikke hadde startet IR ratingen.

 

Her kommer ett bilde av snøen.

snowstorm.jpg

 

Tar med ett vinterbilde som jeg har vist før. ENGM.

engm.jpg

 

 

 

Skrevet

Endelig!!!

 

Flott svar, Jan Roger! Og da er jeg ikke ute etter den siste biten, men det du skriver før det. Mest fornuftigste og beste innlegget så langt :) Håper du fortsetter med de gode innleggene og gir fra deg litt av den flotte kunnskapen du har :)

Skrevet

Nå synes jeg du må gi deg, Aslak. Du erter bare på deg folk med en slik kommentar. Greit dere har mye mer kunnskap enn oss skrivebordssimmere, og sier dere skal slutte her på forumet fordi dere mener dere dårlig behandlet. Men det der er å behandle oss dårlig. Kim legger inn et kjempegodt innlegg her, og i samme slenge forsøker han å begrave stridsøksen med deg, noe jeg også gjorde for endel sider siden, samt å prøve via PM uten å lykkes. Men skal vi respektere deg, og de andre pilotene her inne, bør vi få respekt tilbake også. Akuratt slik Kim sa det så flott i sitt innlegg.

 

Så for alles beste, så slutter vi med dette nå? Og legger denne saken død. Det er så unødvendig med sånt tullprat som det er her inne nå, og som om vi ikke har nok av det fra før, så trenger vi ikke fortsette med det her.

 

Svale

Skrevet

Svale, jeg skal forsøke å gi deg et eksempel på hvordan jeg opplever diskusjonene på FS.no.

 

Noen: Jeg har hørt at 737 NG har 3 motorer!

Jeg: Nei, den har 2 motorer.

Andre: Jeg har sittet på jump med Fairytale Airlines, og de pilotene sier at den har 3 motorer!

Jeg: Nei, NG har bare 2 motorer. Muligens tenker de på at den også har en APU, men den har ikke noe med fremdrift å gjøre.

Andre: Anklager du meg for å lyve? Hva er du for et rasshøl som våger deg inn hit i VÅR bakgård og påstå dette?

Jeg: Jeg har fløyet NG i 10 år, og vet at den bare har 2 motorer.

Andre: Det tror ikke jeg noe på! Bevis det!

Jeg: Poster bilder og en detaljert beskrivelse av NG.

Andre: Ja, det var et bra leksikonsvar, men jeg har mailet med en pilot fra PPRUNE, og han sier at NG har tre motorer. Ikke heng meg altså, men jeg mener du tar feil!

Jeg: NG har bare 2 motorer!

Andre: Du er en jævla kverulant!

Osv, osv, osv, osv, osv.

 

Det hjelper ikke en pøkk om jeg ramser opp alle flytyper jeg har fløyet så lenge folk lager sin egen virkelighet og deretter stikker fingrene i ørene og nekter å høre på noe som helst. Ikke en gang når det kommer to andre RL piloter og bekrefter det jeg sier, likevel står noen av dere på det dere mener, og forsøker å drite meg ut. Gang på gang.

Jeg kjenner dere ikke, så det er godt mulig at jeg diskuterer med en gjeng 12 åringer.

 

Hvorfor jeg gidder skjønner jeg snart ikke lengre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...