Lars B. Frostad Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 Sept-Oktober 2011: Tur med "M/S Romantika" til Riga i Suite, og "M/S Stena Saga" på "langcruise" Oslo-Fredrikshavn-Gøteborg og tilbake i "Captains Class: Minisuite": Her kommer en rask trip-report fra ett par turer som ble gjort kort tid etter hverandre. Ikke så mye tekst denne gangen, siden jeg har tatt bilder og skrevet ganske mye om disse skipene tidligere. La oss starte med TallinkSilja og Tallink sin linje til Riga, med "M/S Romantika" fra 2002. Denne gangen i en noe mindre Suite, beliggende på Dekk:8 - da hjørnesuitene her er noe mindre enn de som ligger på Dekk:9: Avg. St.holm, kl: 17:00 Ank. Riga, kl: 11:00 (lokal tid) Avg. Riga, kl: 17:30 Ank. St.holm, kl: 09:30 Over: velkommen inn i Suitelugar nr.: 8721 som bærer navnet "Commodore", beliggende på styrbord side, D8. Over: innholdet i minibaren, er det i allefall ingenting å si på - veldig bra. Over: det jeg ikke klarer å forstå, er hvorfor i all verden Tallink har valgt å fjerne vinduer fra Suiten. Eksteriørt er det faktisk tre store skråvinduer tilhørende denne Suiten, men innvendig ser man bare ett av vinduene - siden de to andre panoramavinduene er "kledd inn"; veldig synd! Over: "Specialfrokosten" valgte vi å få servert på lugaren den ene veien, og Tallink skuffer aldri - svært bra utvalg, og meget lekker og delikat. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Skrevet 6. januar 2012 Over: pga. arbeid med havnen i Riga (selv om det ikke foregikk noe arbeid der, såvidt vi så - under vårt opphold), måtte man gå i land og ombord - via bildekket. Så følger noen bilder fra Riga by: Over: den Franske ambassaden. Noen av fartøyene vi møtte på under reisen: Over: det mindre cruiseskipet fra Hapag-Lloyd: "M/S Bremen", levert fra rederiet i Kobe, Japan(!): oktober 1990. Opprinnelig levert til "Frontier Cruises", og satt inn på cruise i Amazonas og den Arktiske regionen. Skipet ble solgt til tyske Hapag-Lloyd medio mars 1995. Skipet har kapasitet til 184 pax. Over: TallinkSilja med "M/S Silja Serenade" som seiler under Silja Line varemerket, her ankommer hun Stockholm etter sin seiling fra Helsingfors. Ble levert fra verftet i 1990, så hun har nå rukket å bli 22 år. Oppsummering/pris: Prisen er en egen spesialpris for gullkort / "Club One Gold Card", når man reiser jevnlig og er medlem i TallinkSilja sitt bonus/ kundelojalitetsprogram. For to personer kom dermed prisen da opp i SEK: 3.160. Turen ga ca. 13.500 poeng på Club One-kontoen. Så er vi kommet til turen med Stena Line og "M/S Stena Saga" i beste type lugar: "Captains Class: minisuite" beliggende forut på Dekk:6. Dette var i tillegg en av de to hjørnelugarene, som er noe større enn de andre "Captains Class". Ruten var "langcruise til Göteborg", dvs. avreise fra Oslo søndag. Så ankomst grytilig til Fr.havn på morgenen (hvor man ble ombord, faktisk fortsatt sov), mens skipet gikk videre til Göteborg. Samme rute tilbake i motsatt rekkefølge, og ankomst i Oslo igjen: tirsdag morgen. Langcruise til Göteborg var dog et noe kortlivet prøveprosjekt fra Stena Line, og det vil fremover igjen kun være "langcruise" til Fredrikshavn og Danmark som vanlig. Avg. Oslo: kl: 19:30 Ank. Fr.havn kl: 05:30 neste dag Avg. Fr.havn kl: 06:30 Ank. Göteborg kl: 09:45 Avg. Göteborg kl: 14:30 Ank. Fr.havn kl: 17:45 Avg. Fr.havn kl: 18:30 Ank. Oslo: kl: 07:30 neste dag Over: velkommen inn i "Captains Class minisuite": 6020, beliggende på styrbord side forut på D6. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Skrevet 6. januar 2012 Over: lugaroversikt, midtskips og forut på Dekk: 6. Over: ikke så ofte, man får muligheten til å få servert frokosten på lugaren på et Stena-fartøy - men på visse seilinger; kan man få dette. Kanskje ikke helt verdt prisen, men allikevel interessant å prøve dette ombord på "M/S Stena Saga". Pris for dette "Lugararrengement" som Stena kaller dette, under produktet "Frokostbrett" på lugaren kostet kr: 115.- pr. person. Oppsummering/pris: Turen var en kampanjepris, samt at noen bonuspoeng i Stena Line sitt "eXtra" medlemsprogram. Pris ble kr: 1.600 for to personer for selve reisen, med frokostserveringen på lugaren - ble totalpris dermed kr: 1.830.- (når delbetaling med bonuspoeng var gjort). Over: ett av fartøyene vi passerte i Göteborg, Stena Line med: "M/S Stena Danica" - som er på vei til nok en overfart mellom Göteborg og Fredrikshavn i Danmark. Levert fra verftet i Frankrike i 1983, søsterfartøyet var tidligere: "M/S Pride of Telemark" i det tidligere rederiet: Kystlink; det skipet er nå hugget opp på stranden i Alang, India. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Sondre_Mælumshagen Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 Dette likte jeg. Flotte bilder av noe som så ut som en flott tur! Fikk du opplevd noe ruskevær? Og isåfall hvordan er Stena Saga i høy sjø? Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 6. januar 2012 Skrevet 6. januar 2012 Fine bilder! Skjønner at jeg har valgt rett yrke når det gjelder utdanning og opplevelser! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Skrevet 7. januar 2012 Takker for kommentarer! Hyggelig at bildene falt i smak hos dere begge! Sondre: disse to turene var ganske rolige, de mest "interessante" turene hvor jeg selv har reist som pax - var vel med DFDS og "M/S Crown of Scandinavia", på sommeren for noen år siden. Opplevde stiv kuling underveis over Skagerrak, vi rullet rundt i dobbeltsengen oppe på Dekk: 11 - men heftig skue når man hadde Commodore: Balcony lugar. "M/S Stena Saga" blir nok mer påvirket av en del sjø, enn flere andre skip - men aldri opplevd det som ubehagelig på noen måte. Ellers jobber jeg nå på "M/S Color Fantasy" og har til nå opplevd ca. 22 m/s på det meste, så får vi se om man opplever mer enn det - i den kommende tiden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.