Gå til innhold

Okt. 2011: Tur m/ Romantika og Stena Saga i Suite:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sept-Oktober 2011: Tur med "M/S Romantika" til Riga i Suite,

og "M/S Stena Saga" på "langcruise" Oslo-Fredrikshavn-Gøteborg og tilbake i "Captains Class: Minisuite":

 

 

Her kommer en rask trip-report fra ett par turer som ble

gjort kort tid etter hverandre. Ikke så mye tekst denne

gangen, siden jeg har tatt bilder og skrevet ganske mye

om disse skipene tidligere.

 

 

La oss starte med TallinkSilja og Tallink sin linje

til Riga, med "M/S Romantika" fra 2002. Denne gangen

i en noe mindre Suite, beliggende på Dekk:8 - da hjørnesuitene

her er noe mindre enn de som ligger på Dekk:9:

 

 

 

 

Avg. St.holm, kl: 17:00

Ank. Riga, kl: 11:00 (lokal tid)

Avg. Riga, kl: 17:30

Ank. St.holm, kl: 09:30

 

 

 

 

IMG_4868.jpg

 

IMG_4869.jpg

 

IMG_0855.jpg

Over: velkommen inn i Suitelugar nr.: 8721 som bærer navnet "Commodore",

beliggende på styrbord side, D8.

 

IMG_0859.jpg

 

IMG_0860.jpg

 

 

IMG_0862.jpg

 

IMG_0858.jpg

 

IMG_0876.jpg

 

IMG_0852.jpg

 

IMG_0854.jpg

 

IMG_0874.jpg

 

IMG_0875.jpg

 

IMG_0865.jpg

Over: innholdet i minibaren, er det i allefall ingenting å si på - veldig bra.

 

IMG_0867.jpg

Over: det jeg ikke klarer å forstå, er hvorfor i all verden Tallink har valgt

å fjerne vinduer fra Suiten. Eksteriørt er det faktisk tre store skråvinduer

tilhørende denne Suiten, men innvendig ser man bare ett av vinduene - siden

de to andre panoramavinduene er "kledd inn"; veldig synd!

 

IMG_0878.jpg

Over: "Specialfrokosten" valgte vi å få servert på lugaren den ene veien, og

Tallink skuffer aldri - svært bra utvalg, og meget lekker og delikat.

Skrevet

IMG_0889.jpg

Over: pga. arbeid med havnen i Riga (selv om det ikke foregikk noe arbeid der,

såvidt vi så - under vårt opphold), måtte man gå i land og ombord - via bildekket.

 

 

 

 

Så følger noen bilder fra Riga by:

 

 

IMG_0884.jpg

 

IMG_0890.jpg

 

IMG_0894.jpg

 

IMG_0895.jpg

 

IMG_0898.jpg

Over: den Franske ambassaden.

 

IMG_0899.jpg

IMG_0901.jpg

 

 

 

Noen av fartøyene vi møtte på under reisen:

 

 

 

IMG_0885.jpg

Over: det mindre cruiseskipet fra Hapag-Lloyd: "M/S Bremen", levert fra

rederiet i Kobe, Japan(!): oktober 1990. Opprinnelig levert til "Frontier Cruises",

og satt inn på cruise i Amazonas og den Arktiske regionen. Skipet ble solgt

til tyske Hapag-Lloyd medio mars 1995. Skipet har kapasitet til 184 pax.

 

IMG_0907.jpg

Over: TallinkSilja med "M/S Silja Serenade" som seiler under Silja Line

varemerket, her ankommer hun Stockholm etter sin seiling fra Helsingfors.

Ble levert fra verftet i 1990, så hun har nå rukket å bli 22 år.

 

 

Oppsummering/pris:

 

 

 

gold_clubWide.jpg

 

 

Prisen er en egen spesialpris for gullkort / "Club One Gold Card",

når man reiser jevnlig og er medlem i TallinkSilja sitt bonus/

kundelojalitetsprogram. For to personer kom dermed prisen da

opp i SEK: 3.160. Turen ga ca. 13.500 poeng på Club One-kontoen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Så er vi kommet til turen med Stena Line

og "M/S Stena Saga" i beste type lugar: "Captains Class: minisuite"

beliggende forut på Dekk:6. Dette var i tillegg en av de to

hjørnelugarene, som er noe større enn de andre "Captains Class".

Ruten var "langcruise til Göteborg", dvs. avreise fra Oslo

søndag. Så ankomst grytilig til Fr.havn på morgenen (hvor man

ble ombord, faktisk fortsatt sov), mens skipet gikk videre til

Göteborg. Samme rute tilbake i motsatt rekkefølge, og ankomst

i Oslo igjen: tirsdag morgen. Langcruise til Göteborg var dog

et noe kortlivet prøveprosjekt fra Stena Line, og det vil fremover

igjen kun være "langcruise" til Fredrikshavn og Danmark som vanlig.

 

 

 

Avg. Oslo: kl: 19:30

Ank. Fr.havn kl: 05:30 neste dag

Avg. Fr.havn kl: 06:30

Ank. Göteborg kl: 09:45

Avg. Göteborg kl: 14:30

Ank. Fr.havn kl: 17:45

Avg. Fr.havn kl: 18:30

Ank. Oslo: kl: 07:30 neste dag

 

 

IMG_3592.jpg

 

IMG_5554.jpg

 

 

IMG_1030.jpg

Over: velkommen inn i "Captains Class minisuite": 6020, beliggende

på styrbord side forut på D6.

 

 

IMG_1036.jpg

Skrevet

IMG_1037.jpg

 

IMG_1039.jpg

 

IMG_1040.jpg

 

IMG_1042.jpg

 

IMG_1047.jpg

 

IMG_1049.jpg

 

IMG_1059.jpg

 

IMG_1066.jpg

Over: lugaroversikt, midtskips og forut på Dekk: 6.

 

IMG_1074.jpg

Over: ikke så ofte, man får muligheten til å få servert frokosten på

lugaren på et Stena-fartøy - men på visse seilinger; kan man få dette.

Kanskje ikke helt verdt prisen, men allikevel interessant å prøve dette

ombord på "M/S Stena Saga". Pris for dette "Lugararrengement" som Stena

kaller dette, under produktet "Frokostbrett" på lugaren kostet

kr: 115.- pr. person.

 

 

 

Oppsummering/pris:

 

Turen var en kampanjepris, samt at noen bonuspoeng i Stena Line sitt

"eXtra" medlemsprogram. Pris ble kr: 1.600 for to personer for selve

reisen, med frokostserveringen på lugaren - ble totalpris dermed

kr: 1.830.- (når delbetaling med bonuspoeng var gjort).

 

 

IMG_1056.jpg

Over: ett av fartøyene vi passerte i Göteborg, Stena Line med: "M/S Stena Danica" -

som er på vei til nok en overfart mellom Göteborg og Fredrikshavn i Danmark. Levert

fra verftet i Frankrike i 1983, søsterfartøyet var tidligere: "M/S Pride of Telemark"

i det tidligere rederiet: Kystlink; det skipet er nå hugget opp på stranden i Alang, India.

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),

og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for

posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Skrevet

Takker for kommentarer! Hyggelig at bildene

falt i smak hos dere begge!

 

Sondre: disse to turene var ganske rolige, de

mest "interessante" turene hvor jeg selv har

reist som pax - var vel med DFDS og "M/S Crown

of Scandinavia", på sommeren for noen år siden.

Opplevde stiv kuling underveis over Skagerrak,

vi rullet rundt i dobbeltsengen oppe på Dekk: 11 -

men heftig skue når man hadde Commodore: Balcony

lugar. "M/S Stena Saga" blir nok mer påvirket av

en del sjø, enn flere andre skip - men aldri opplevd

det som ubehagelig på noen måte.

 

Ellers jobber jeg nå på "M/S Color Fantasy" og har

til nå opplevd ca. 22 m/s på det meste, så får vi

se om man opplever mer enn det - i den kommende tiden.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...