Eivind Tollerød Fosse Skrevet 18. desember 2011 Skrevet 18. desember 2011 Hallo, Jeg sliter litt med å finne en god trådløs ruter til leiligheten og lurte på om noen har noen tips? Saken er den at internett kommer inn i leiligheten via et modem som står i boden. Kontoret hvor PCen står er da naturlig nok et annet sted. Jeg har en 10 MB linje inn i huset og kobler jeg PCen til modemet inne i boden får jeg 10 MB og vel så det. Når jeg kobler til ruteren og prøver meg trådløst fra kontoret får jeg ikke mer enn 2 MB... For å komme fra boden til kontoret må signalene gå fra boden, over ganga, igjennom badet og inn på kontoret. Totalt tre vegger og ca 8-10 meter. Med den ruteren jeg har nå, en D-Link 254 får jeg altså ikke mer enn 2MB internett, mister altså ca 8MB på den veien. Jeg kjøpte tidligere den "beste de hadde" på Elkjøp, lurer på om det var en Jensen sak, men heller ikke den klarte mer enn 2 MB når den ble plassert inne i boden. Har du noen tips til hvilken ruter jeg bør vurdere? Eventuelt noen andre triks for å få opp farta på internett? Takk for hjelpa! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 18. desember 2011 Skrevet 18. desember 2011 Jeg har noe av det samme problemet, bruker også Jensen. Har 20MB linje, får 12-13 inn. Det to gipsvegger i mellom meg og modemet. Det rare er at kompisen min får inn 20Mb på sin laptop, og jeg har et relativt gammelt nettverksadapter, så jeg har planer om å bytte det ut. Sjekk ut ditt adapter, hvor gamelt er det, kan du oppdatere programvaren, etc? Utrolig hva som kan hjelpe med en kjapp download av nyeste versjon Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Skrevet 18. desember 2011 Jeg har lastet ned siste oppdateringer til både PC og ruteren. Og jeg får samme hastighet på to PCer og en mobiltelefon, så det må være noe med der den er plassert... Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 For å få mer enn ca 2 mbit over wifi ned, må nettverkskortet ditt støtte 802.11"n". Dette er det ikke alle nettverkskort som støtter, dersom de ikke er nyere enn ca 2 år. (Dersom du har en macbook f.eks. støtter den dette, men dersom du har en annen produsent, bør du sjekke det) Dessuten må wifi routeren støtte "n", og ikke bare b/g som har vært en standard tideligere. Når dette er sjekket, bør du være sikkerpå at nettverket er sattopp riktig, og har støtte for "n", det aller beste er å bruke ett såkalt "5 GHz" nettverk. Mye mindre forsyrrelser på 5 Ghz enn 2.4 GHz hvor b/g holdertil. Mobiltelefoner støtter typisk ikke "n", og det er derfor du opplever å få samme hastighet. Men, dersom det er hastighet du vil ha; unngå wifi. Jeg har wifi i huset til telefoner og slikt, men har tatt meg bryet å trukket kabler til hver eneste maskin, inkludert laptoper fordi kablet nettverk får du 1000 mbit, mens på 802.11n får du teoretisk 50-60 eller noe i den dur! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Skrevet 19. desember 2011 For å få mer enn ca 2 mbit over wifi ned, må nettverkskortet ditt støtte 802.11"n". Ja, jeg får mer mine 10 MB dersom jeg tar med laptopen inn der hvor ruteren står og sender. Problemet er bare det at farten dropper dramatisk etterhvert som jeg beveger meg mot kontoret, og ender altså på ca kun 2 MB til slutt. det aller beste er å bruke ett såkalt "5 GHz" nettverk. Har du et eksempel på dette? Pr i dag bruker jeg som sagt en D-Link 524, noe jeg jeg har blitt fortalt ikke er state of the art. Eivind Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Ja, jeg får mer mine 10 MB dersom jeg tar med laptopen inn der hvor ruteren står og sender. Problemet er bare det at farten dropper dramatisk etterhvert som jeg beveger meg mot kontoret, og ender altså på ca kun 2 MB til slutt. Ja, det var egnelig det jeg mente. b/g nettverk mister hasighet og rekkevidde ganske dramatisk, rimelig fort. "n" derimot, har mye lengre rekkevidde og hasighet på lengre avstand. Eksempel, nja ikke egentlig; jeg har ikke hatt en D-link router på lenge, og vet ikke hvordan setup ser ut lengre, men på min apple airport extreme/express så er det en egen checkbox under "wifi setup" eller no slikt hvor du kan aktivere 5 GHz. Mer info, og tekniske specs om falloff her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009 http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11g-2003 Siter
Steinar Grindstein Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Forsøk å sette opp denne mellom router og kontoret: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650511#reviews Siter
Håkon Aarøen Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Eller produkter fra denne kategorien: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292 Nettverksforbindelser over strømnettet i huset. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.