Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, en bussjåfør er "sjef" over sin egen buss, han bestemmer. Sier ikke at måten han løste saken på var god, men det er som sagt han som bestemmer over bussen.

Om han var nært sparken tror jeg neppe, kanskje noen ord med sjefen men neppe noe oppsigelse i bildet.

Barn som nærmer seg voksen alder burde nok ha med seg gyldig "leg" noe som T-kortet ikke er.

Det at han drar inn T-kortet var over streken, men han om det.

Er egentlig ikke noe å lage sak om. Er flere av disse om dagen i Norge, både mildere og værre.

Er nok mange som prøver å lure en sjåfør om dagen, så det som enn kanskje var snillere på før(Barn uten legitimasjon) har vi i Nettbuss Møre instruks på å ta voksen bill.

Skrevet

Greit nok at det er mange slike saker, på mindre og større saker, hver dag. Litt unødvendig at det kommer i media. Men noen ganger er det bare eneste måten å slå igjennom på noe. Slik jeg oppfatter denne saken, så er det latterlig av en bussjåfør å holde på sånn. Og det vet også du, Joakim. En bussjåfør skal kunne reglene rundt alle kort og betalinger rundt slikt, og det har han åpenbart ikke gjort i denne saken, for da hadde det ikke skjedd. Det er ingen grunn til å reagere slik som han gjorde her, at barn skal bevise sin alder og ender med å bli kastet av bussen er bare dårlig bussjåfør egenskap.

Han hadde åpenbart ikke drukker juicen sin den dagen!

Skrevet

Jojo selvfølgelig. Men har ikke barn som nærmer seg voksen alder gyldig legitimasjon så kan de bli pålagt å betale full pris eller rett og slett ta en senere buss.

Her er det som du sier, en sjåfør som muligens ikke har fått opplæring i alt av systemer osv. Å slå igjennom? pff. ja.. mhm..

Har selv sett studenter og barn måtte betale full pris dersom de ikke har hatt legitimasjon på ruten Kristiansund - Ålesund. Det er ikke noe annet å gjøre enn å ta gruffen over mange mistede penger. Hadde verden vært 100% ærlig så hadde ikke dette vært noe som helst problem. Men sånn er det ikke, mange ungdommer og studenter flest prøver seg. Har på 2 mnds arbeid opplevd mye rart på bussene rundt Kristiansund, Molde og Ålesund. Noen går av med smil om munnen og sier: "Det e lov å prøve se " Andre tar krangelen videre.

Men saken løser seg oftest med smil om munnen.

Vil ta ett bilde fra rbnett, og må si at polet bruker ett veldig bra bilde.

20111205-213725-pic_398259c.jpg

Men ja Svale, jeg også forstår at den sjåføren har reagert over all stand og hakk og tære.

Hadde sikkert blitt løst på annen måte med en som hadde kjent kort og systemer. Hehe. Sikker ikke fått i seg Juicen sin nei!

Men nå diskuterer vel jeg litt offtopic, med tanke på at denne saken kanskje ikke handler om legitimasjon og alder.

- Det var jo ikke spesielt oppløftende det som sto der. Sjåføren tok beslag i et t-kort, men jeg kan ikke se at vilkårene for å gjøre det var til stede i denne saken. Det er beklagelig at slikt skjer, sier han.

Nettbuss Trøndelag har gode opplæringsrutiner ifølge Nervik, men han innrømmer at t-kortet har ført til mange muligheter, og dermed kan det skje svikt i systemet.

Står nok på opplæring rundt dette kortet, det er ALT For dårlig. Å dra inn ett kort uten å vite 100% sikkert.

Men det er de som lærer lett og de som trenger litt lengre tid, noe som de kanskje ikke får? Vi har introdusert nytt system her i Møre og Romsdal som kalles Fara. Dette kom på langrutene i høstferien. Jeg var med på opplæringen og har sett og hørt. For å si det sånn, folk får fortsatt gratise turer. Men det er bedre at passasjeren kommer seg frem og bussen i rute, enn at sjåfør skal klure og irritere.

Så jeg ender med en lett oppsumering.. Jesus er ikke vant til å skrive så lange svar..

Jeg forstår frustrasjon, og jeg hadde nok reagert ganske kraftig selv, for det der er en sjåfør som ikke har fått nok informajson og opplæring i det kortet det er snakk om.

Kjenner jeg Nettbuss rett så lærer de av feil. Det farlige med transport(eller alle bedrifter egentlig) Er at det er ikke 1 person som viser bedriften. Det er flere 10,000er.

Det er rene busser, det er skitne og dårlig vaskede busser. Det er den sjåføren som smiler og ønsker deg velkommen ombord, og kjører rolig og fint. Og det er den som ser på deg og venter på kort/betaling, og kjører som fy.

Desverre er det de negative sjåførene også.

Vet det kommer nytt system i Møre og Romsdal som skal hjelpe til mot dette. Men det har jeg ikke lov å snakke om enda.

Beklager misvisende skriving Svale, men jeg forstår absolutt situasjonen og personene involvert. Ikke ta meg feil! :0)

Som det står på uniformen (Med SMIL på ryggen) "Jeg/Vi kjører for deg"

Joakim

Skrevet
at barn skal bevise sin alder og ender med å bli kastet av bussen er bare dårlig bussjåfør egenskap.

(understrekning av undertegnede)

Når du er kommet såpass langt som 15 år (som såvidt jeg har forstått er den normale grensen mellom "barn" og "voksen" på en bussbilett) har de fleste minimum et bankkort med bilde. I og med at legitimasjonskravet for en bussbilett ikke nødvendigvis er like strenge som f.eks. ved kjøp av øl og tobakk' date=' så kan det vel også hende at de godtar ting som skole/skyssbevis (i den grad fødselsdato er påført).

Som Joakim såtreffende påpeker er det mange som "prøver" å omgå regelverket på forskjellige måter. Det ser jeg også i servicehandelen. Det er mange som "prøver seg" på å få kjøpe alkohol eller tobakksvarer, og til nå har jeg vel møtt nær samtlige triks som er å oppdrive i den boka. Samtidig er reglende klinkende klare, og meget enkle;

- Aldersgrensen er [b'][color:#FF0000]18 år[/color][/b]! Det hjelper ikke med 17 år og 364 dager...

- Personer under 23 år blir gjennom oppslag i utsalgsstedet (butikk/kiosk/ect) bedt om å vise legitimasjon (aka. aldersbevis) [color:#FF0000]uoppfordret[/color]!

- På forespørsel plikter [color:#FF0000]alle[/color] å vise legitimasjon. Prinsippielt spiller det forresten ingen rolle om du er 120 år gammel...

... og for all del, be gjerne om å få snakke med sjefen, så får også han spørre deg om du har legitimasjon... :whistle:

Tilbake til saken mener jeg det er "høl i huet" å kritisere en bussjåfør for å håndheve bedriftens regler med henhold til aldersbasert prisdifferanse. At vedkommende nok kan ha tråkket over et par streker i øvrige deler av saken kan så være, det vet ikke jeg, jeg var ikke der. Men jeg har selv sett at media fort kan "smøre tykt på" dersom saken er en som selger, og har også førstehånds erfaring med overivrige foreldre i en sak som ikke var helt ulik den saken vi kommenterer her...

Skrevet

Som bussjåfør kan jeg si at vi er bare mennesker vi også, så du finern alle typer personligheter hos oss som hos andre yrker.

Voksen/barnebillett: det er passasjeren som har bevis byrden, er sjåføren i tvil så skal han kreve voksen billett. Da får heller passasjerene kreve refusjon hos selskapet med gyldig id.

Noen 15 åringer kan gå som 20+ og noen kan se ut som det er yngre enn de er. Derfor man spør etter id :)

I denne saken kan det tyde på at sjåføren har dratt inn et "upersonlig" kort, men trudd det var personlig. Kanskje at man har tolket ting feil, men fortjener ikke media omtale i seg selv.

Vi har hatt noen "episoder" der sjåførene har gjort ting etter boka, foreks der sjåfører krever betaling ved påstigning, menungdommen lover at mamma kommer på annkomst stedet å betaler. Sjåføren har krevd betaling eller ingen reise, og det havnet i avisen.

Det er hele et balanse spill på regler og fornuft. Noen gang vinner reglene, noen ganger fornuften og noen ganger er reglene fornuftig :)

Hos oss har vi 3 typer kort, ungdomskort og periodekort, som er personlige og kun personen den er utstedt til, har lov å bruke. Vi har også et verdikort som fungerer som hos mange ferge selskaper, at man betaler en sum inn på kortet, og blir trekt for den turen du måtte ønske. Det kortet er upersonlig og kan fritt bli brukt av foreks en søskenflokk.

Hvordan denne sjåføren har oppdtrådt vurder jeg ikke,

var man ikke fluen på veggen så har man heller ikke grunnlag for å vurdere dette ut ifra media sak.

God Jul :D

Skrevet

Er jo ikke ute etter å denge ned på bussjåfører som følger reglene, nei tvert imot. Jeg kan ikke fordra personer som prøver å snike seg unna slike ting, men det jeg er ute etter å få frem her, er jo at han hadde en ID med bilde som han kunne vise. Dog, greit nok det var ikke han selv som hadde kortet, men på kortet vistes bilde og informasjon om gutten, og da er det vel bare vanlig fornuft og litt sagflis mellom ørene som skal til for å skjønne at gutten er lovlig.

Men, om det ikke var bilde på det, så skjønner jeg at han ikke godtok gutten å komme inn, men å da igjen kaste av jenta, som allerede hadde betalt for seg, er for meg enda mer merkelig. Menmen, bussfjåføren om det.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor bussjåfører vil gjøre dagen sin verre med å bry seg om disse tingene. I de fleste tilfeller er det vel fylkeskommunen som har ansvar for billettkontroller. Da må det være mye bedre å smile og heller konsentrere seg om mer givende ting.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...