Skrevet 25. november 2011 13 år Jeg stusser litt på hvor mye egentlig 1 stk. håndbaggasje egentlig er? Er det 1 kolli og ferdig med det? Er det liten koffert/sekk pluss poser, bagger, pc + diverse? Det er vel kanskje flere her i forumet som har tenkt samme tanken? Og kanskje noen har irritert seg over folk som ikke forstår hva 1 kolli betyr? En artikkel i NRK.no angående saken: http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7886647
Skrevet 25. november 2011 13 år På mange flyselskap er det tillat en kolli håndbagasje. Det må være maks 10 kg og måle Lengde 55 cm x Bredde 40 cm x Høyde 23 cm. Det kan variere fra forskjellige selskap
Skrevet 25. november 2011 13 år Da jeg fløy med Norwegian sist, fløy jeg med 1 ryggsekk + 1 stappfull Russeservice-bag som håndbagasje. På billetten står det jo max 1 håndbagasje per pers., men ingen som stoppa meg. Jeg hadde planer om å sjekke den inn som vanlig bagasje, men da jeg kom til skranken rådet personen i kassa meg til å heller ta den som håndbagasje så jeg slapp å betale ekstra, enda han visste at jeg allerede hadde en sekk. Man kunne visst ha to stk i følge ham. Jaja, sparte 100 kr da :grin:
Skrevet 25. november 2011 13 år Det blir vel et definisjonspørsmål ja og hvor mye flis en vil spikre. Foreks ta damene som kanskje har en håndveske og en liten trillekoffert? Hvor mange kolli håndbagasje blir det? Jaujau
Skrevet 25. november 2011 13 år En ting er at det blir lite plass ombord, men det er vel en maks belastning for disse hattehyllene også? Ikke akkurat letteste duty free som Ola Dunk kjøper med seg hjem...
Skrevet 25. november 2011 13 år Definisjonen varierer fra selskap til selskap. 3.4.1 CB: Definition One piece of Carry-on baggage has the following meaning: • One piece includes travel bags' date=' purses, tax-free bags, computer bags and other personal bags. They must all be combined to one piece. [/quote'] Andre selskaper, f.eks. SAS er litt mer liberale på hva ett stk. gjelder. Jeg mener f.eks. at en databag eller håndveske ikke teller som håndbagasje, men som "personlig utstyr" eller noe liknende. Ellers er jo både vekt og dimensjoner oppgitt
Skrevet 25. november 2011 13 år Tja, en vest er jo en vest,,,så hva med en Blackhawk OMEGA Elite Tactical Vest ? http://www.opsgear.com/index/page/product/product_id/1796/category_id/210/category_chain/13,210/product_name/Blackhawk+OMEGA+Elite+Tactical+Vest+EOD Og med en 2,5 liters hydration backpack i tilleg får du med deg godt over kvota med taxfree leskedrikk også http://www.opsgear.com/index/page/product/product_id/2286/category_id/278/category_chain/13,278/product_name/Hydration+Backpack+-+Multicam :grin:
Skrevet 26. november 2011 13 år Definisjonen til Geir er riktig. ett stykk håndbaggasje er EN gjenstand. Det sies dog ofte (gjerne også i reglementet til selskapet) at en håndveske eller laptop ikke skal telles med (men her er det flyselskapets representant som vurderer). Dette gjelder riktignok PCen, og ikke nødvendigvis vesken den transporteres i, i hvertfall ikke når PCvesken er en fullsize ryggsegg, som skal gå i tillegg til trillekofferten (håndbaggasjen). Når det snakkes om håndvesker er det også en vurdering opp til den enkelte. Det som mange jenter ser på som en veske (men som jeg personlig kaller en bag), kan innsjekk stoppe med god samvittighet. Jeg pleier stort sett å la disse situasjonene gå i passasjerens favør, dog når amerikanerne kommer med sine "personal items" (trillekoffert/sekk) nummer to) i tillegg til vanlig håndbaggasje, er det lett å si nei. Ofte kan mye løses ved å dele ut Delivery at Aircraft tagger. Ellers kan jeg legge til at SAS og Widerøe opererer med 8kg, mens KLM tillater hele 12kg.
Skrevet 26. november 2011 13 år Husker fra en av tura over til Daytona så greide jeg og kompisen min å få plass til ett og ett halvt brett Ringnes i skinnfrakken min og jakka hans. Ikke pokker om vi skulle drekka US geit megg mer enn vi måtte mens vi var der. Rart hva en får plass til med rektig klær :grin:
Skrevet 27. november 2011 13 år Andre selskaper, f.eks. SAS er litt mer liberale på hva ett stk. gjelder. Og ifølge SAS er det visst lavprisselskapenes feil at SAS sine hattehyller blir overfyllt. Forstå det den som kan...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.