jan erik Sand Skrevet 15. november 2011 Skrevet 15. november 2011 Hey, jeg leste i en tidligere post der det var mye jeg ikke skjønte bæra av så tenkte jeg skulle spørre. RNAV approach,hva er det ? og hva er SID - ENROUTE - STAR - APPROACH ? RNAV approacher med LNAV/VNAV ? og non-prec approach og prec approach ? høres sikkert dumt ut for de som kan det, men jeg har ikke peiling så håper noen kunnet ha tatt seg tid til å forklart det mvh jan erik Siter
Andre Gjerholm Skrevet 16. november 2011 Skrevet 16. november 2011 Hei Jan Erik. Tja, hvor skal man begynne...? Det finnes flere typer approach'er NDB (Non Directional Beacon. Systemet/instrumentet heter ADF (Automatic Direction Finder)) VOR (VHF Omnidirectional Radio Ranging) LOC (Localizer) ILS (Instrument Landing System) RNAV (Area Navigation) Navigering etter GPS I Namsos er det RNAV Approach: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENNM/EN_AD_2_ENNM_5-3_en.pdf For å fly en RNAV Approach snakker autopiloten med en FMS (Flight Management System), GNSS (Global Navigation Satellite Systems) eller hva de måtte hete. Det er vel krav om 2 (redundancy/backup)for å fly en RNAV Approach. I FMS/GNSS ligger de samme punktene som du finner på kartet programmert. Når man snakker om navigering etter GPS (RNAV) kan man dele det opp LNAV (Lateral Navigation) og VNAV (Vertical Navigation) siden FMS'en også kan følge en høyde/vertikalprofil og ikke bare fly fra punkt til punkt i horisontalplanet/lateralt. Av approch'ene er det kun ILS som er en Precision approach. Alle andre (også LOC) regnes som non-precision approach'er. Du vil kanskje se P-RNAV (Precision-RNAV) nevnt noen steder også. Se her: http://www.ecacnav.com/content.asp?CatID=201 Hvis vi spoler tilbake til start/take-off... Du tar av fra Gardermoen 19L og skal til Kjevik. Du har bedt om og fått en SID (Standard Instrument Depature) som heter TOR 1C: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-11_en.pdf Denne tar deg til TOR (VOR på Torp). For å bli ledet inn på approach'en på Kjevik følger du en STAR (Standard Terminal Arrival Route). Mellom SID og STAR er du ENROUTE. https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-1_en.pdf Zoom inn og finn TOR (Torp VOR). Sør-vestover fra TOR ser du en rute som går til et punkt OSVAL via LUTOT. OSVAL er starten på en Arrival/STAR til ENCN (både 22 og 04). TOR-LUTOT-OSVAL er ENROUTE delen av flight'en din. Du skal inn på ILS 22 og får Arrival OSVAL 6M (OSVAL 1L ville vært til ILS 04). https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_4-15_en.pdf Denne tar deg til NELIP. NELIP er igjen starten på Approach'en din ILS 22 Y/Z (en transition). ILS 22z: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_5-7_en.pdf Som du kanskje har skjønt nå, så sys ruta di sammen med disse kartene/rutene. Håper du skjønte noe av dette, Jan Erik. Og dere andre må korrigere/supplere meg. Eventuelt linke til guider. Andre Siter
jan erik Sand Skrevet 16. november 2011 Forfatter Skrevet 16. november 2011 Tusen takk for en bra svar! Nå må jeg bare huske det Siter
Andre Gjerholm Skrevet 16. november 2011 Skrevet 16. november 2011 Bare hyggelig! Du får lagre tråden Siter
Geir Eilertsen Skrevet 25. november 2011 Skrevet 25. november 2011 Saitek Pro Flight Multi Panel har noen peiling på hvor jeg kan last ner programet som må kjøres for panelet til å virke i fs2004 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.