Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Lenge siden jeg har hørt slikt tull, det er greit med fartssperre og alkolås, men hvordan kan forbud mot passasjerer hjelpe til på sikkerheten??

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Ja, de burde få forbud mot å rygge og!

[ironi]

Skrevet

Slike ideer og forslag er rett og slett for dumme og paniske til å komentere seriøst. Derfor var Scankes komentar på sin plass.

Utvid heller til att 16 åringer kan ta lappen med begrensinger til å tid på døgnet med dagslys og uttafor rushtida. Helgekjæøring begrenses med eks, frem til fredag klokka 19.00. og etter eks, 08.00 søndag morgen. I tilleg bør reaksjoner på overtreedelser på disse begrensinger føre til automatisk utsettelse i noen år, eks 3-4 år.

Skrevet

Det var kanskje flere som så Brennpunkt som tok opp dette med (døds)ulykker og unge sjåfører. Det er vel forskningsmessig bevist at i en bil med to eller flere ungdommer mellom 18-23 så er det en forhøyet sjanse for at de vil komme i en ulykke. Så det er en legitim grunn til forslaget, men jeg er på ingen måte enig i det.

På den annen side er jeg for alkolås (selv om den sikkert kan manipuleres), og ikke minst fartssperre. Det tror jeg kan være en god ting.

I Brennpunkt ble det foreslått at man satte fartssperren til fartsgrensen, men det er jeg uenig i. Som mange tidligere har nevnt i trafikkdiskusjonene på disse nettsidene er det viktig å ha muligheten til å akselerere utover fartsgrensen ved behov. Men en fartssperre på omtrent 150 km/t ser ikke jeg på som et hinder. Man skal selvfølgelig få muligheten til å skru av fartssperren når man reiser ut av Norge, og slik at man kan kjøre fort på bane, hvis man ønsker det.

Skal man få ned tallet på dødsulykker må man være villig til å dempe den personlige friheten på veier. Jeg kan ikke forstå at man mister sin personlige frihet dersom man setter en fartssperre på 150 km/t. På den annen side kan jo dette føre til at flere ungdommer ønsker å teste ut denne fartssperren, men ungdommen tester vel topphastigheten på bilen uansett.

Og disse forslagene fritar selvfølgelig ikke politikerne fra å lage gode, brede veier med autovern og midtdelere.

Skrevet
På den annen side er jeg for alkolås (selv om den sikkert kan manipuleres), og ikke minst fartssperre. Det tror jeg kan være en god ting.

Dette er jeg til dels enig i. Som du påpeker så må ikke sperren settes til samme hastighet som øverste fartsgrense, altså 100km/t. Lovverket sier at man ikke skal bryte fartsgrensen ved forbikjøring, men alle vet at dersom man skal kjøre forbi en bil som ligger i 75 i 80-sone blir det en ekstremt farlig affære å kjøre 5 km/t raskere ved forbikjøring. Man er rett og slett nødt til å aksellerere raskt, komme seg forbi, og bremse ned igjen.

Ingen enkel debatt dette, men som det er blitt påpekt så må man ha en viss forståelse og aksept hos bilfolket dersom man vil implementere begrensninger på den personlige friheten.

Mvh

Mathias

Skrevet

Lovverket sier at man ikke skal bryte fartsgrensen ved forbikjøring, men alle vet at dersom man skal kjøre forbi en bil som ligger i 75 i 80-sone blir det en ekstremt farlig affære å kjøre 5 km/t raskere ved forbikjøring.

Så har du trafikk reglen §12 pkt. 4 som sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Skrevet
Dette kommer jo fra Arbeiderpartiet og kan derfor ikke tas seriøst.

Dette kommer fra Carl Nelson og kan derfor ikke tas seriøst...

Sorry, men jeg blir så lei av at folk sier at dette er Arbeiderpartiet eller regjeringen. Dette er et utrbudd fra en enkeltperson i Arbeiderpartiet, og har blitt totalt avvist fra både Arbeiderpartiet og AUF.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...