Skrevet 15. november 2011 13 år Lenge siden jeg har hørt slikt tull, det er greit med fartssperre og alkolås, men hvordan kan forbud mot passasjerer hjelpe til på sikkerheten??
Skrevet 15. november 2011 13 år Det èn arbeiderpartipolitiker som har kommet med det forslaget. Merkeligere forslag har kommet før, men det betyr ikke et det er noen andre enn vedkommende som seriøst vurderer å innføre dem.
Skrevet 16. november 2011 13 år Forfatter Martin Schanche sier så her: Sokkene skal man ha på beina, de skal ikke røykes!
Skrevet 16. november 2011 13 år Slike ideer og forslag er rett og slett for dumme og paniske til å komentere seriøst. Derfor var Scankes komentar på sin plass. Utvid heller til att 16 åringer kan ta lappen med begrensinger til å tid på døgnet med dagslys og uttafor rushtida. Helgekjæøring begrenses med eks, frem til fredag klokka 19.00. og etter eks, 08.00 søndag morgen. I tilleg bør reaksjoner på overtreedelser på disse begrensinger føre til automatisk utsettelse i noen år, eks 3-4 år.
Skrevet 16. november 2011 13 år Litt gøy. Når vi så denne tidligere i sommer: http://www.nationen.no/2011/07/18/nyheter/samferdsel/buss/bussjafor/bussjaforutdanning/6767291/
Skrevet 16. november 2011 13 år Det var kanskje flere som så Brennpunkt som tok opp dette med (døds)ulykker og unge sjåfører. Det er vel forskningsmessig bevist at i en bil med to eller flere ungdommer mellom 18-23 så er det en forhøyet sjanse for at de vil komme i en ulykke. Så det er en legitim grunn til forslaget, men jeg er på ingen måte enig i det. På den annen side er jeg for alkolås (selv om den sikkert kan manipuleres), og ikke minst fartssperre. Det tror jeg kan være en god ting. I Brennpunkt ble det foreslått at man satte fartssperren til fartsgrensen, men det er jeg uenig i. Som mange tidligere har nevnt i trafikkdiskusjonene på disse nettsidene er det viktig å ha muligheten til å akselerere utover fartsgrensen ved behov. Men en fartssperre på omtrent 150 km/t ser ikke jeg på som et hinder. Man skal selvfølgelig få muligheten til å skru av fartssperren når man reiser ut av Norge, og slik at man kan kjøre fort på bane, hvis man ønsker det. Skal man få ned tallet på dødsulykker må man være villig til å dempe den personlige friheten på veier. Jeg kan ikke forstå at man mister sin personlige frihet dersom man setter en fartssperre på 150 km/t. På den annen side kan jo dette føre til at flere ungdommer ønsker å teste ut denne fartssperren, men ungdommen tester vel topphastigheten på bilen uansett. Og disse forslagene fritar selvfølgelig ikke politikerne fra å lage gode, brede veier med autovern og midtdelere.
Skrevet 16. november 2011 13 år Ja til alkolås! Men om du kan skru av fartssperra, forsvinner ikke da poenget? :confused:
Skrevet 17. november 2011 13 år På den annen side er jeg for alkolås (selv om den sikkert kan manipuleres), og ikke minst fartssperre. Det tror jeg kan være en god ting. Dette er jeg til dels enig i. Som du påpeker så må ikke sperren settes til samme hastighet som øverste fartsgrense, altså 100km/t. Lovverket sier at man ikke skal bryte fartsgrensen ved forbikjøring, men alle vet at dersom man skal kjøre forbi en bil som ligger i 75 i 80-sone blir det en ekstremt farlig affære å kjøre 5 km/t raskere ved forbikjøring. Man er rett og slett nødt til å aksellerere raskt, komme seg forbi, og bremse ned igjen. Ingen enkel debatt dette, men som det er blitt påpekt så må man ha en viss forståelse og aksept hos bilfolket dersom man vil implementere begrensninger på den personlige friheten. Mvh Mathias
Skrevet 17. november 2011 13 år Lovverket sier at man ikke skal bryte fartsgrensen ved forbikjøring, men alle vet at dersom man skal kjøre forbi en bil som ligger i 75 i 80-sone blir det en ekstremt farlig affære å kjøre 5 km/t raskere ved forbikjøring. Så har du trafikk reglen §12 pkt. 4 som sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Skrevet 17. november 2011 13 år Men en fartssperre på omtrent 150 km/t ser ikke jeg på som et hinder. Det skal godt gjøres å krasje i 150km/t på motorveien. Samtidig skal det godt gjøres å komme opp i 150km/t i 60-sone. En fartssperre må nesten være dynamisk
Skrevet 17. november 2011 13 år Fritt sitert Martin Schanke: Sokkene skal være på føttene, ikke røykes. 'nuff said.
Skrevet 20. november 2011 13 år Dette kommer jo fra Arbeiderpartiet og kan derfor ikke tas seriøst. Dette kommer fra Carl Nelson og kan derfor ikke tas seriøst... Sorry, men jeg blir så lei av at folk sier at dette er Arbeiderpartiet eller regjeringen. Dette er et utrbudd fra en enkeltperson i Arbeiderpartiet, og har blitt totalt avvist fra både Arbeiderpartiet og AUF.
Skrevet 20. november 2011 13 år Utvilsomt. Høyre er vel Høyre, Frp er også Frp, og jeg tror ikke Krf og SP har bytta heller. Når vi først kommer med saklige innlegg, mener jeg.
Skrevet 21. november 2011 13 år Utvilsomt. Høyre er vel Høyre, Frp er også Frp, og jeg tror ikke Krf og SP har bytta heller. Når vi først kommer med saklige innlegg, mener jeg.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.