Skrevet 14. november 2011 13 år Kan nesten ikke huske å ha sett så tjukk tåke: ENRY 142120Z 00000KT 0050 FZFG VV001 M02/M02 Q1029= Da snakker vi å ikke se halen på en 747 når du står i trappa foran;)
Skrevet 14. november 2011 13 år Sikker veeldig dumt spørsmål, men hva betyr egentlig de tallene og bokstaven? Noe med værforhold ?
Skrevet 14. november 2011 13 år Det er en kodet METAR report. ENRY 142120Z 00000KT 0050 FZFG VV001 M02/M02 Q1029= ENRY - Rygge flyplass 142120z - Denne rapporten er observert den: 14 dagen i måneden, kl 2120z 00000KT - Vindrapport. I dette tilfellet: wind calm. 0050 - Sikt i meter. Altså: 50 meter sikt. (Note, jeg har faktisk aldri sett en metar hvor de har rapportert 50m sikt! VELDIG uvanlig!) FZFG - Værfenomen kommer her. Her: FZ (Freezing) FG (Fog). Ett sært fenomen, kan se mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Fog VV001 - Vertical Visibility 100 fot! M02/M02 - Tempratur/Duggpunkt (M = minus) altså: -2*C og dugggpunkt -2*C. Q1029 - Lufttrykk i millibar: QNH 1029 (Wikipedia for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/QNH) En god guide her forresten: http://atmo.tamu.edu/class/metar/quick-metar.html Og her: http://atmo.tamu.edu/class/wflm/metar_decode.htm Begge er for US Metars, som kan være litt annerledes, men det meste er det samme!
Skrevet 15. november 2011 13 år 0050 - Sikt i meter. Altså: 50 meter sikt. (Note, jeg har faktisk aldri sett en metar hvor de har rapportert 50m sikt! VELDIG uvanlig!) Ikke sett den før jeg heller. Men her ser jeg ikke en dritt, så det stemmer nok
Skrevet 15. november 2011 13 år Ryanair er vel ikke tilfreds med dette været! :grin: Men 0050 er drøyt! Da trenger du sverd for å kunne se noe!
Skrevet 15. november 2011 13 år Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge med CAT3 (CAT3B), rygge har CAT2 på bane 30, og kan holde åpent ned til 300m sikt...
Skrevet 15. november 2011 13 år Er vel kun Gardermoen som har CAT III i Norge. Rygge har CAT II mener jeg. Edit: Gunnar var 14 sekunder kjappere :grin:
Skrevet 15. november 2011 13 år Jeg var der ute i går rundt 18.30,og da fløy de fortsatt.Jeg så nesten ikke hvor jeg kjørte,men det var fortsatt trafikk i lufta.Var og tittet på hjemmesiden til Rygge,og kunne ikke se at det var kanselleringer på verken avganger eller ankomster.Hvor går grensa for når man stenger?
Skrevet 16. november 2011 13 år Det var vel så stint av tåke att dem ikke viste om dem hadde åpent eller stengt :eek:
Skrevet 16. november 2011 13 år Hadde det gått av en bombe på GM med 2 747 inbound da. Så hadde vi vel fått traumer. :eek:
Skrevet 16. november 2011 13 år Det var såpass her ja. Det har vært helt jævlig å bare kjøre på veien. Tåka er tjukk som graut. Har forøvrig ikke hørt et eneste fly de siste 24 timene heller..
Skrevet 16. november 2011 13 år Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge med CAT3 (CAT3B)' date=' rygge har CAT2 på bane 30, og kan holde åpent ned til 300m sikt...[/quote'] 200 meter.
Skrevet 16. november 2011 13 år Og merk at det her er snakk om rullebanesikt (RVR) og ikke meteorologisk sikt. Man kan gjerne ha met.sikt på 150m, men en RVR på 300m.
Skrevet 16. november 2011 13 år Eller en met sikt på 10+ og en RVR på 800 meter som var det jeg fikk for noen dager siden. RVR for avgang varierer litt avhengig av hva flyplassen godtar, hvilket utstyr plassen har, og type bane/senterlys/avstand mellom lysene, etc. Vi kan gå med 125 meter, men så vidt jeg vet så kan HGS utstyrte maskiner ta av med RVR ned til 75 meter.
Skrevet 16. november 2011 13 år Oopa, der var jeg kjapt ute, beklager. Er det forøvrig reduserte landingsminima for maskiner utstyrt med HGS?
Skrevet 16. november 2011 13 år Ja, selvfølgelig etter godkjenning, men HGS kan gi noe lavere siktkrav på Cat 1 (500m isf 550m RVR tror jeg), og det finnes noe som heter Other Than Standard Cat 2 som visstnok også kan brukes med HGS. Jeg har ikke gravd meg så langt ned i den materien siden jeg ikke flyr HGS (annet enn å ha testet det noen ganger i simulator). HGS gir også mulighten til å fortsette Cat 2/3 innflyvningen med visse malfunctions som eller ville gitt en go around. Eksemplelvis autopilot failure eller engine failure.
Skrevet 16. november 2011 13 år Hadde det gått av en bombe på GM med 2 747 inbound da. Så hadde vi vel fått traumer. Fordi? Er ikke værre enn å diverte til Bergen, Sola, Værnes, Göteborg, eller til og med Stockholm! Du skal ikke se bort ifra at en 747 har en time ekstra fuel ombord. Uansett - selv om du har CAT ııı, så er det vel ikke alltid ønskelig å lande i 50 meter sikt, mtp at du kommer til å slite med å komme av banen, se taxiways, og du sliter ihvertfall med å se andre fly på taxebaner osv.
Skrevet 16. november 2011 13 år Vi lander dersom det er sikt nok til det, men det finnes ingen siktkrav for bakkeopersjoner. Det er ofte dårligere sikt når man svinger av banen, og det er ikke enkelt å finne veien rundt på flyplassen. CDG er nesten umulig å taxe rundt på når det er Cat 3. Noen som husker SAS ulykken i Milano der en businessjet surret seg ut på rullebanen i tåka uten å være klar over det, med over 100 døde som resultat? Det er litt komisk. I biler har man en GPS som sier når og hvor man skal svinge, i flyet teller vi taxebaner og myser ut av vinduene for å finne veien.
Skrevet 17. november 2011 13 år Hæ ? Kan dere i SAS gå med 125 meter på Rygge ? Javel, da får jeg moderere mine uttalelser om det skulle (mot formodning) vise seg og være riktig. I NAS trenger vi ihvertfall 200 meter for avgang på Rygge. På OSL derimot kan vi gå med 125 meter sikt. Og det er selvfølgelig riktig som Clamer nevner, at det er snakk om RVR og ikke visibility.
Skrevet 17. november 2011 13 år Jeg har ikke anelse hva SAS trenger, og ikke vet jeg hva Rygge har av fasiliteter. Jeg snakker generelt. Dersom Rygge har 15 meter spacing på (high intensity) CL lys, 60 m på edge og multiple RVR, så kan vi bruke 125 meter der. Selvsagt må flyplassen være godkjent for det også. Sist jeg var på Rygge fløy jeg en GCA approach, og det er litt mere enn et par år siden, for å si det sånn.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.