Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For få minutter siden ble iPhone 4S lansert!

Det ble iPhone 4S. Lik som iPhone 4 på utsiden, alt nytt på innsiden - blant annet med A5-prosessoren vi kjenner fra iPad 2.

Dagbladet

Mer "detaljert" oppdatering(er) her.

Ahh, 8 megapixelskamera! :)

iPhone 4S preorders start on the 7th. Released on the 14th of this month.
Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Tro om den klarer å ta igjen Samsung Galaxy S II nå da?

Skrevet

Den nye iPhone'n er mildt sagt skuffende.. Den klarer knapt å hamle opp med Samsung Galaxy S2 som er en snart 6mnd gammel telefon.. (kanskje ikke i Norge, men ellers i verden med unntak av USA)

Neste tirsdag den 11. okt så inviterer både Samsung og Google til lanseringsfest.. Det ryktes at neste Google Nexus telefon skal lanseres sammen med neste versjon av Android - Ice Cream Sandwhich.. Om ryktene er riktige, så er den nye iPhone'n allerede på etterskudd etter neste tirsdag..

Beklager Apple, dere var best lenge og holdt tronen en stund, men nå er nok tiden kommet for at noen andre tar over... :)

Skrevet

Tja, CPU er frakjørt allerede.. :) Skjermen er frakjørt, og denne stemmegreia de skryter av er mer en gimmick tror jeg.. Ser ikke for meg at den vil utgjøre en så stor forskjell..

Og man ser god forskjell på en mobil med 5MP og en med 8MP kamera, de som sier noe annet lurer bare seg selv.. Klart, det er ikke en fullverdig erstatter for et kompaktkamera enda, men det nærmer seg!

Kort og godt så er den nye iPhonen en telefon som burde ha kommet for et halvt år siden.. Specsa på den imponerer ingen i dag, og det finnes allerede mobiler med tilsvarende specs, og iløpet av oktober lanseres det mange med specs som overgår den totalt..

Angående stemmestyring: Nye android kommer ikke bare med avansert stemmestyring men også avansert ansiktgjenkjenning som kan brukes ikke bare til opplåsing og diverse, men også i spill og apper.

Om man leser apple-forumer ute i verden så ser man at skuffelsen er stor, aksjekursen til apple sank rett etter lanseringen så det viser litt om hvor stor skuffelsen var.

Skrevet
Tja, CPU er frakjørt allerede.. Skjermen er frakjørt, og denne stemmegreia de skryter av er mer en gimmick tror jeg.. Ser ikke for meg at den vil utgjøre en så stor forskjell..

Ja, fordi det spiller så stor rolle om jeg har en 1 GHz eller 1.5GHz prosessor. Har en Galaxy S II selv, og merker INGEN forskjell på en iPhone 4.

Og man ser god forskjell på en mobil med 5MP og en med 8MP kamera, de som sier noe annet lurer bare seg selv.. Klart, det er ikke en fullverdig erstatter for et kompaktkamera enda, men det nærmer seg!

BS. Skal vi sammenligne S II og dagens iPhone 4, så tar i4 bedre bilder en min S II. Kameraet i denne tingen er CRAP.

Kort og godt så er den nye iPhonen en telefon som burde ha kommet for et halvt år siden.. Specsa på den imponerer ingen i dag, og det finnes allerede mobiler med tilsvarende specs, og iløpet av oktober lanseres det mange med specs som overgår den totalt..

Og allikevel solgte Apple hvor mange ganger så mange telefoner i samme perioden enn Samsung?

Angående stemmestyring: Nye android kommer ikke bare med avansert stemmestyring men også avansert ansiktgjenkjenning som kan brukes ikke bare til opplåsing og diverse, men også i spill og apper.

Stemmestyring bryr jeg meg fint lite om i utgangspunktet, så skal ikke uttale meg. Bare irriterer meg grenseløst hver gang den saken popper opp på S2n.

Om man leser apple-forumer ute i verden så ser man at skuffelsen er stor, aksjekursen til apple sank rett etter lanseringen så det viser litt om hvor stor skuffelsen var.

Og dersom man leser enda litt mer på Apple fora, og har litt peiling, og erfaring med dette så vil du se at ikke etter EN keynote, IKKE EN keynote har aksjen gått opp! Den har sunket DRAMATISK, minst like mye som i går, etter hver eneste keynote.

Aksjemarkedet er en håpløs indikator på hvordan telefonene kommer til å selge uansett.

Skrevet
Ja, fordi det spiller så stor rolle om jeg har en 1 GHz eller 1.5GHz prosessor. Har en Galaxy S II selv, og merker INGEN forskjell på en iPhone 4.

Vi får se når ting begynner å utnytte disse kraftige CPU'ene fullt ut.. :) kraftmessig er Galaxy S2 ca 4 ganger kvassere enn iphone 4, 4S slår GS2, men neste som kommer kommer nok til å slå den igjen.. Man kan aldri få kraftig nok CPU, og det gagner bare fremtidig app-utvikling og spill. Kanskje dette ikke har så stor betydning i dag, men hva med i morgen?

BS. Skal vi sammenligne S II og dagens iPhone 4, så tar i4 bedre bilder en min S II. Kameraet i denne tingen er CRAP.

Kameraet i GS2 er ikke crap, det tar forholdsvis bra bilder.. Mange sammenligninger om det på nett. Det har forøvrig vært noen problemer i enkelte telefoner som gjør at kameraet ikke fungerer optimalt, dette er dog rettet opp i 2.3.5-oppdateringen og sies at det skal forbedres ytterligere når ICS blir utgitt til den. iPhone 4S sitt kamera er kanskje bedre, det burde man forvente så lang tid etter at GS2 ble sluppet.. Dog så ser man telefoner som har både 12 og 13MP med heftig optikk på markedet (ikke i norge/europa) som begynner å gi konkurranse til kompaktkameraer.. Panasonic sin Lumix-telefon er en av dem. Utviklingen går videre på kamerafronten, erfaringsmessig så har ikke iPhone hatt markedets beste mobilkamera, det er det Nokia som har hatt og forsåvidt fremdeles har.

Og allikevel solgte Apple hvor mange ganger så mange telefoner i samme perioden enn Samsung?

Salgstall sier ikke noe om specs, men om markedsføring.. Apple er SVÆRT god i markedsføring. Det er kanskje det de kan best? De kaller jo ALT de lanserer for "revolusjonerende", et meget kraftig ord som de bruker over en lav sko.. iPhone 4 var nok den beste telefonen på markedet når den ble lansert, men iPhone 4S er ikke det. Allikevel vil den nok selge i hopetall, god markedsføring og "trendy" image er alt som skal til for å selge noe, om det så er en gråstein.

Stemmestyring bryr jeg meg fint lite om i utgangspunktet, så skal ikke uttale meg. Bare irriterer meg grenseløst hver gang den saken popper opp på S2n.

Stemmestyring er noe som bryr meg katta også, der er vi enige.. heldigvis går det an å slå den av på GS2, og håper det samme gjelder fremtidig Android :)

Og dersom man leser enda litt mer på Apple fora, og har litt peiling, og erfaring med dette så vil du se at ikke etter EN keynote, IKKE EN keynote har aksjen gått opp! Den har sunket DRAMATISK, minst like mye som i går, etter hver eneste keynote.

Aksjemarkedet er en håpløs indikator på hvordan telefonene kommer til å selge uansett.

Dette stemmer sikkert, men det var ikke en indikasjon på fremtidige salgstall, heller en indikasjon på skuffelsen.. Men OK, aksjekurser er vel flyktige og ikke til å bruke til grunnlag for noe sånt.. Dog så kan man fortsatt lese at selv de mest innbitte iPhone- og Apple-fanboyene vrir seg i skuffelsen da de helst ville ha større skjerm og annen formfaktor, ikke bare en påklattet iPhone 4.. :)

Skrevet

Nei, Megapixel tullet er etter mitt syn mest bare irriterende. Unødig store filer, sier svært lite om kamera-kvalitet, og i det hele tatt helt feil fokus, men dessverre veldig lettsolgt. Når det er sagt så begynner det jo å bli bra bilder å få på telefoner, men det er jo ikke fordi de er på 12MP...

Lurer forresten på hvor det skal ende. På TV'er nå så nærmer vi jo oss med stormskritt Kilohertz oppdateringsfrekvens. Eller dvs det er ikke det heller, men det høres sånn ut, og alle vil heller ha 800Hz enn 400Hz samme hva det er, eller gjør, så da blir det vel sånn.

Forsåvidt kudos til Samsung for å prøve å overbevise om at Hz oppdateringsfrekvens på TV er ut, glem det, men bare synd det er noe annet enda mer ubetydelig intetsigende og meningsløst de mener er inn. :grin:

Skrevet

Hz på TVer er tull ja, med unntak av 3D TVer som helst bør ha 120Hz eller mer for at det skal bli bra.. :) Utover det så er en LCD på 60Hz mer enn bra nok til det aller meste.. Spesielt siden de fleste filmer ikke har mer enn 24fps uansett.. :D Full HD er vel opp til 60 fps selv om det sjeldent brukes.. :)

Edit: angående MP, ja MP i seg selv gir ikke bedre bilder automatisk, men det er gevinst i å gå fra 5 til 8MP.. Selvfølgelig har optikken minst like mye å si, og det er her det største forbedringspotensialet ligger, sammen med god software for kameraet. Utover det, så begynner mobilkameraer å ta alvorlig inn på kompaktkameraer.. Galaxy S2 har gjort det greit, i likhet med iPhone 4 og som sikkert den kommende iPhone 4S vil, men kongen på haugen er vel fortsatt Nokias 12MP kamera med ei heftig Carl Zeiss linse.. :)

Skrevet

Optikken har alt å si, du får ikke mer lys av å øke MP. Mobilene må leveres med kompaktkamera optikk hvis de skal bli like bra; og problemet da er at mobilene blir for stor.

Dessverre tror folk at mobilkamera er like bra som kompaktkamera, men det er langt ifra sannheten. Jeg fremkaller bilder for folk med kompakt, speilrefleks og mobil, og mobilbildene har rett og slett elendig kvalitet. Ute-bilder i dagslys er ok, men inne-bilder er for dårlig. Hjelper svært lite med Carl Zeiss hvis lysåpningen er på 1 eller 2 mm.

Du ser det godt på kompaktkamera med innebygd optikk kontra kompaktkamera med optikk som stikker ut. De med innebygde optikk har dårligere bildekvalitet en de med optikken på utsiden. De kompenserer lys tapet med høy ISO, og det gir mer bildestøy.

Mobilkamera klarer ikke å utnytte 5+ MP fordi optikken ikke er bra nok. Hjelper svært lite med 5 liters bøtte hvis du kun får 2 dl vann. Lys er alfa-omega! Det er ikke for ingenting at proffe fotografer har lys-sterke objektiver, og de har ikke lys-åpning på 2 mm for å si det sånn. :)

Skrevet

Som sagt tidligere, så har jeg aldri sagt at de er like god eller bedre enn kompaktkameraer, men at de begynner å ta innpå. Og da tenker jeg på de som du sier har innebygd linse. MP lager ikke lysere bilder, men kan bidra med å øke detaljnivået. At mobilkameraer ikke funker så veldig bra i mørke omgivelser er sant, i tillegg har de elendige LED flash.. Nokia er den eneste av de heftige som har ekte blits, som hjelper på..

De beste mobilkameraene fungerer mer enn godt nok til vanlige bilder: "point-and-shoot" øyeblikksbilder som man tar der og da, og gir forholdsvis bra kvalitet på bildene.. Men, det er ikke noe feriekamera som du hadde ønsket å bruke til å fange opp minnene fra ferieturen og lignende.. Canons IXUS- og selv Samsungs ST-serie er selvfølgelig bedre. Ingen tvil om det. Diskusjonen ligger heller i hvor langt mobilkameraer har kommet i de siste årene, og når man ser på Nokias 12MP kamera med ei relativt stor Carl Zeiss linse og ekte blits, samt Panasonics kommende telefon Lumix som ser ut til å ha ei lignende linse som kompaktkameraer som stikker ut (har kun sett bilde forfra på lanseringsplakaten, så vet ikke - og den er ekslusiv for Japan), så skal man vel ikke utelukke at en dag så vil mobilkameraene bli såpass bra at kompaktkameraer blir overflødige.. Softwaren er nesten på linje allerede, mangler bare optikk og sensor egentlig. Utvikling og innvoasjon driver alt fremover, og de klarer kanskje en dag å lage ei stor linse med en stor sensor som pakker seg sammen til å bli liten nok til å passe i en telefon som er 8-9mm tykk :)

Skrevet

Fra min side var det ikke noe forsøk på å trekke i tvil at mobilkamera stadig tar innpå kompaktkamera, og ei heller påstand om at nye iPhone har dårlig kamera.

Jeg mener bare at dette med megapixels og feks også da Hz på TV er grelle eksempler på at all makt har gått til markedsføringsavdelingene, mens ingeniørene blir kneblet.

Når foto-ekspertene hos telefonprodusent har møte internt og sitter der med dagens modell foran seg, studerer alle data, osv, og møteleder spør; Ok, hva må til for å gjøre dette kamera bedre?

Det kan tenkes de alle da roper i kor; FLERE MEGAPIXLER!, det er hva vi trenger her!! (men jeg tror ikke det).

Og samme da altså hos Samsungs TV avdeling, som forsåvidt har større utfordringer fordi det begynner å bli vanskelig å finne på noe reellt nytt og nyttig på bildekvalitet så lenge man forer TV med crap-signaler inn. Men jeg tror det er det samme der, når møteleder sier; OK, på 2011 modellene så har vi nå 800 tøyse-Hz, hva må vi gjøre for å heve kvaliteten på 2012 modellen?

Det kan tenkes at ingeniørene roper i kor; tusen tøyse-Hz!, tusen tøyse-Hz!, tusen tøyse-Hz!!, det er hva vi trenger nå!! (men jeg tror ikke det). :grin:

Kort sagt, jeg mener bare at MP og Hz har blitt en markedsføringsbløff, mer enn noe annet, fordi det selger. Det er ikke uforenlig med synet om at kameraene blir bedre, men det er heller til tross for enn på grunn av, etter mitt syn.

Er jo forøvrig ikke noe uvanlig fenomen innenfor teknologi. Ta feks Low-end grafikk-kort med 2GB RAM, som yter dårligere enn sine 1GB "småsøsken", men som åpenbart er lettere å selge fordi ingen normale mennesker går noe mer i dybden enn å (logisk nok) anta at dobbelt så mye av noe være bedre enn halvparten... :)

Skrevet

Sant nok det.. Samsung er vel en av de få som faktisk har innovasjon innenfor TVer for tida med Smart-TV og LED og stadig utvikling av bedre paneler og ikke minst, integrasjon med sine egne telefon-modeller osv..

Utover det så produserer jo Samsung også kameraer, som nok kan tenkes at det hjelper på når de utvikler kamera til mobiltelefonene sine.. De er nok såpass smarte at de bevisst utvikler dem til å være imponerende, men ikke imponerende nok til å danke ut sine egne kompaktkameraer som de også gjerne vil selge..

Markedsstrategi ligger bak alt.. :) Ta all kunnskapen du har i dag, realisert halvparten i dagens dings, og spar resten til "oppgraderingen" som kommer 6-12mnd senere med et "+" eller en "S" føyd på modellnavnet.. :D Klassisk eksempel.. :D

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hertz er ikke tull på en tv, om man påstår at 50-60 Hertz er bra nokk så kan jeg fortelle deg at det kan være bra nokk for deg, men ikke meg eller naboen.

Vår tollerenase for hertz utvider seg med årene og er forskjellig hos de fleste.

Om du veder blikket mot et lystoffsrør og du ser det flimrer, ja da vill du ganske sikkert dra nytte av en 100 hertz tv!

Hjernen din hadde rett og slett ikke blitt så sliten. Jeg har hatt folk som har sett på 100 hertz tv og den ene sier, wow så digg bilde, den andre ser på meg som et spørsmålstegn :-) Til info....

Skrevet

Jeg er 100% enig med deg Geir, men det er når det gjelder CRT skjermer.. :) LCD/LED/Plasma og hva nå enn man får som er flatt i disse dager lider ikke av denne flimringen, da de har baklys eller lyskilde som er konstant på, det eneste Hz forteller i dette tilfellet er hvor mange ganger du får nytt bilde på skjermen.. 60Hz er bra nok til det i de aller fleste tilfeller, spesielt siden de fleste filmene vi ser har kun 24 fps.. :) Skal man dog kaste på seg 3D briller og nyte en 3D film, DA må man begynne å fleske på med noen flere Hz.. Minimum 120Hz er vel kravet, men det forårsaker vel kanskje 60Hz flimring pr øye med tilhørende hodepine og slitne øyne. I 3D-TV så nyter man fordeler av høy Hz..

Men jeg husker på CRT TVene når 100Hz kom, det var himmel i forhold til de andre TVene som var på 50Hz den gangen.. :D

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er tildels det samme issue, bakgrunsbelysningen i en LCD er konstant 50 hertz det samme som en crt, men hertz gir bedre bilde for noen også på LCD. Eller tror du de bare prøver og lure deg Lars? kansje de er etter deg :-)

Skrevet

Men det jeg ville frem til her er at man griper fatt i noe som i utgangspunktet er god og positiv utvikling, og som de fleste ved selvsyn ser er bedre og dermed får en slags mer eller mindre velinformert forhold til (MP på kamera, Hz på TV, GB på grafikk-kort, osv). Så langt er alt vel, det jeg klager over er når man så fortsetter å spille på dette langt forbi det meningsløse, og gjerne også på bekostning av reell kvalitet.

Det er dette jeg har litt problemer med. Hz var banebrytende det da vi gikk fra flimmer-TV til 100Hz, og 120Hz er nødvendig for 3D, men 800?. Og megapixel er også bra, jeg vil gjerne bare slippe å se kamera med samme dårlige lysfølsomhet, treg autofokus, etc, om 6 år, og med 90MP. Satt litt på spissen. :)

Med andre ord, enig i alt du skriver Geir.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er så enig jeg også Cristian :-) over 200Mhz er det ikke mye og hente, på 3D , yes, men 200 holder. Megapixel sier bare noe om hvor stort du skriver ut, alt over ca 3.8 megapixel gir bra på skjerm, skjerm er enten du vil eller ikke 72 DPI... så jupp det er et evendelig hysteri......

Skrevet

Hehe, neida jeg går ikke med sånne tanker.. :P

Men poenget mitt er bare at problemet med flimring er ikke tilstede på en LCD eller andre flate skjermer på samme måte som en CRT.. Og reklamene som viser en 120Hz TV ved siden av en 200Hz TV hvor 120Hz'en hakker mens 200Hz'en flyter silkemykt er bare tull, siden videoformatet vi viser på disse skjermene aldri går over 60Hz, og i de fleste sendinger og filmer ligger på 24-30 fps eller Hz om du vil.. Ihvertfall på de LCD eller LED-skjermene jeg har sett, så "blinker" ikke bakbelysningen på samme måte som når en elektronkanon fyrer av 50 ganger i sekundet.. :) På de billigste ser man vel kanskje en svak flimring i baklyset men det er mye mykere enn hva man set på en CRT som nærmest er ei strobe på 50Hz.. Eventuelt 60Hz på de første VGA skjermene, som var et sant mareritt å bruke!

Skrevet

Ja, det er jo i alle fall helt sant at teknologien og oppdateringsfrekvensens innvirkning er helt forskjellig fra de første tradisjonelle 100Hz CRT TV'ene. Og når jeg kaller det tøyse-Hz så er det altså ikke bare fordi jeg mener det er tøys, men det er fordummende og sleip misbruk av kjente begreper. Samsung forklarer at 800Hz Clear Motion Rate tilsvarer 800Hz, men det ER ikke 800 Hz. Altså er det liksom-Hz.

Det du nevner om "blinking/flimmer" og mangelen på dette på LCD kan jeg godt si meg enig i Lars. Men det som er ditt problem her er at du vet hva 100Hz oppdateringsfrekvens er for noe, og som du forklarer får du det ikke helt til å henge på greip. Det ser jeg som god kritisk sans.

Men ikke før er jeg ferdig med å slakte trenden og "misbruk" av begreper, så må jeg også til en viss grad forsvare teknologien som faktisk brukes. For man bør ikke helt forkaste de potensielle fordelene med feks det de kaller 100Hz (og kanskje til og med 200Hz) på LCD.

Saken er at det er ment å løse et helt annet problem enn flimmer som på CRT. På LCD er 100Hz en jukseteknikk for å skape flyt i bevegelsene og "motion flow" som det naturlig er svært lite av på LCD. Som du påpeker vil det ikke gjøre noe positivt for feks film i 30 FPS om skjermen tegner på nytt 120 ganger i sekundet. Den vil bare tegne det samme bildet 4 ganger på rad istedenfor 2 ganger på rad ved 60Hz. En måte å bruke økt oppdateringsfrekvens er at det blandes inn svarte bilder, på annenhver refresh (eller noe sånt), og man kan også bruke elektronikken til å kalkulere og legge inn bilder som ikke er der på original-filmen, som begge lurer våre øyne til å oppfatte bedre flyt.

Men uansett, skal ikke spinne noe videre på det, for det var bare ment som en liten kommentar til jubelen over hele 8MP kamera på nye iPhone, og ikke noe voldsomt big deal. Så beklager til alle Eple-fans for way OT... :crazy:

Skrevet

Jeg kjøpte for ikke lenge siden min tredje mobiltelefon :grin:, en HTC sensation. Gad aldri lese testene, hadde bare hørt den duger. Aner ikke antall hvilket antall megapixler på kamera, vet bare den tar forbløffende bra bilder i dagslys, godt nok til å lage scenery av, og at kameraet aldri kan erstatte min Olympus E-3. Den kan brukes til å surfe med når jeg kjeder meg i hjel på flyplasser. Har en grei vekkerklokke, og visstnok noe som kalles kjekke apper :whistle:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...