Skrevet 1. oktober 2011 13 år Tur med Concorden fra Keflavik til Gardermoen. Det var ikke lite tåke heller. Måtte ta en goaround fordi runway var ikke synlig ved minimums. Jeg kom med ned på andre forsøk. Spennende igrunn
Skrevet 2. oktober 2011 13 år Forfatter Takk for kommentarene! Hun er nok en av de mer krevende flyene jeg har, men samtidig er hun utrolig tilfredsstillende å fly. Det er en del andre ting å tenke på som du ikke opplever i moderne jetliners. Jeg kan jo nevne noen eksempler på hvordan hun skiller seg ut: - Hun har ikke APU, så du er helt avhengig av ext power og air. - Gammeldags INS system hvor du må mate CDUen med koordinator i stedet for icaoene for waypoint. Kun plass til 9 waypoints om gangen. - Har en average VR speed på rund 190 knots - Bevegelig nese (kanskje den mest unike featuren) - Flare på rundt 13 grader... - Afterburners (eneste pax fly som har dette) - Egne climb prosedyrer, og du må ta hensyn til støy (i utgangspunktet ikke fly supersonisk når du er nærmere land enn 30 nm) - Fly tre ganger så fort som de hurtigste sivile fly! LHR til JFK på 3 timer. YEEE HAAA! - Du må manuelt beregne når du må descende (CDUene hjelper ikke med dette) - Kan reversere thrust i luften, og under optimale forhold kan hun descende med 7000 fot i minuttet uten å øke farten. Max vertical speed er 10.000 ft/mins på descend! Jeg ville forresten ikke likt å være ombord da - VAPP på rundt 175 knop, vref på rundt 165. - Liveries er et helsikke å få tak i fordi hun i virkeligheten kun fløy for British Airways og Air France Hun er alt i alt utrolig spennende å fly!
Skrevet 12. januar 2012 13 år Flotte bilder av et flott fly:) Jeg satt forresten å så en dokumentar om Concorde. Utrolig denne takeoff prosedyren de hadde. De telte faktisk ned: three-two-one så kjørte de throttlespakene rett til topps:)
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.