Skrevet 29. september 2011 13 år ... da co-piloten dro i feil spake. TV2 nyhetene På onsdag kom det frem av japanske myndigheter at et japansk fly var skremmende nære en katastrofe som følge av en forveksling av to spaker i cockpiten.
Skrevet 30. september 2011 13 år Den potensielt katastrofale situasjonen skal ha oppstått da co-piloten, som skal ha forsøkt å åpne døren inn til cockpiten for kapteinen som hadde vært på pauserommet, forvekslet døråpner-spaken med en annen kommando-spak LOL wtf???
Skrevet 30. september 2011 13 år Media slutter aldri og overraske. Kan det være at han kom borti "stupspaken", altså den som er rett ved siden av "vinger-av knappen"... Ha ha!
Skrevet 30. september 2011 13 år I stedet for å slakte media og gjette hva det var, så kan man jo f.eks ta en titt på 737 sin Pedstal; Jeg regner med at den lampen nederst til høyre; CAB DOOR UNLOCKED, går ann å trykke på for å låse/låse opp døren. Og da gir det mest mening at den ble forvekslet med Stab Trim. Edit; På nyere modeller er det to lamper, en Lock Fail, og en Auto UNLK. Så på siden av den er det en vribryter, med tre steg; UNLKD, AUTO, eller LOCK. Nå vet jeg ikke hvordan ANA har det på sine 737-700 maskiner, men hvis det er som bildet over ser jeg at man lett kan forveksle det faktisk.
Skrevet 30. september 2011 13 år Det finnes forskjellige oppsett for dørlåsen på 737 og utifra de opplysningner som har kommet fram var det siderorstrimmen han betjente. Ta en kikk på dette bildet istedet og legg merke til hvor siderorstrimmen er plassert i forhold til vribryteren for døråpning.
Skrevet 30. september 2011 13 år Men han skal jammen ha vridd den bryteren langt til en av sidene for å få den virkningen. Åpenbart har han ikke merket noe på bryteren når han vred, men han merket nok virkningen. Forøvrig ikke første gangen noe slikt har skjedd, men noen luftfartøy er tydeligvis mer utsatt enn andre. 767 har hatt noen nestenulykker fordi pilotene har kommet borti og slått av motorene, mens MD11 har hatt flere tilfeller av loss of control fordi slatsen har blitt deployert - igjen fordi noen kom borti...
Skrevet 30. september 2011 13 år Er ikke det sperre på fuel cutoff på 767 i likhet med 737 hvor man må trekke ut spaken før man kan slå den over?
Skrevet 30. september 2011 13 år Forfatter VG nett Animasjonen fra den dramatiske situasjonen som oppstod med det japanske passasjerflyet, viser at flyet nesten havnet opp ned på grunn av andrepilotens spakfeil.
Skrevet 30. september 2011 13 år Nå vet jeg ikke hvordan ANA har det på sine 737-700 maskiner, men hvis det er som bildet over ser jeg at man lett kan forveksle det faktisk. Er ikke helt enig i det altså. Forveksle to trykk-knapper ved siden av hverandre, eller forveksle to skru-knotter ved siden av hverandre, det kan jeg godt se at man i kampens hete kan gjøre. Men å forveksle en enten trykk-knapp, eller skruknott med en bryter som man først må løfte beskyttelsesdeksel før man kan flytte høres rart ut. Hvis vi formoder at de var i en normal og normalt trimmet situasjon, så er det vel heller ingen direkte og umiddelbare konsekvenser av å løse ut/override stab-trim? Eller er det det, jeg kjenner ikke så godt til 737, så gjetter bare. Uansett, hvis animasjonen er reell, så var det jo voldsomme greier, og hvis det nå var rudder-trim, så har de kanskje ikke skjønt med en gang hva i helsikke den gjør nå... For rudder-trim har vel ikke mer vandring, eller "autoritet" enn at pedalene lett kan kompensere for utslaget?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.