Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4237985.ece

Norske veimyndigheter visste akkurat hvor dypt de måtte grave for å slippe telehiv på nye veier til milliarder av kroner. De lot bevisst være.

Dette er vel hovedårsaken til at det står så dårlig til med norske veier; veiene lages med vilje for dårlig. Og når da de for dårlig anlagte veiene trenger vedlikehold ekstra ofte blir det ikke penger til videre utbedring, vedlikehold og nybygging av vei det er faktisk trengs.

 

Velkommen til anderledeslandet Norge! :mad:

Skrevet

Problemet er at hva enn disse politikerne gjør, uansett hvor gale det kan være, så gjør ikke "Ola Nordmann" noe mer enn å sitte hjemme og ytre noen gloser, kanskje i verste fall diskutere det med noen venner..

 

I andre land blir det store demonstrasjoner hvor politikere blir tvunget til å gå av..

 

Skulle hatt litt mer av det siste, sånn at disse poitikerne forstår at de ikke kan gjøre som de vil...

Skrevet

Hei

 

Det var det regjeringen i DDR fikk høre, sommeren 1989.. Høsten 1989 kvittet folket seg med hele regjeringen, og både berlin-muren og den kalde krigen i samme slengen..

 

Ikke at jeg tror Norge kommer til og kvitte seg med både konge og regjering med det første.. Selv om man kan si mye rart om norske politikeres vilje, eller mangel på sådan. Så kommer dette i grunn og bunn ned til en ting. Alt skal gjøres så billig som overhodet mulig.. Prisen blir deretter, når veier blir dårlige, veiene ikke holder når det har gått en og annen tælahiv osv.. Og vi vet fra mange århundrer med erfaring, at er det noe Norge har nok av, så er det tælahiv.. Og skal man lage veier som skal holde, må man nødvendighvis grave dypt og legge en skikkelig fundering før man putter på asfalt. Men så lenge man hele tiden skal bruke minst mulig penger på veiene, så skjer slike ting, man kutter hjørner, man fusker litt her, og fusker litt der.. Og så må man grave opp veien både en og to ganger for og rette på problemene, til dobbelt eller trippel kostnad..

 

Så kanskje det hadde vært lurt og brukt de pengene som man VET må brukes, og få veier som holder mer enn en vintersesong av gangen.

 

Oddvar

Skrevet

Den veien på bildet passerer jeg HVER dag... Kan si en ting, IKKE BEHAGELIG! Norske vei standarder er alt for dårlig. Spesielt når man kommer lengre ut mot bygdene. Jeg bor i Steinkjer, som er en småby ca 1,5 time unna Trondheim og her har de akkurat startet å lagt ny asfalt og jevnet ut en del, men det er fortsatt MYE som gjenstår før vi får gode veier..

Skrevet

Jeg tror mye av problemet med det der Anders, er at vi over mange år har pådratt oss et helt enormt etterslep på vei-vedlikehold, og interessen for å satse tungt virker laber. (For stamvei-nettet alene var etterslepet på ca 200 milliarder kroner i 2003) De som til en hver tid styrer er tilsynelatende stort sett stolte og fornøyde med innsatsen hvis de setter av noen få kroner mer enn forrige periode, som i praksis gir tilsvarende, eller litt mindre vei.

 

I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at bla miljøhysteriet har økt kostnadene for bygging av veien noe helt ekstremt de senere år, noe rundt en 4 dobling av pris pr meter ny vei på 15 år. Med det bil-fiendtlig styret nordmenn har valgt til å styre for seg, så blir det neppe noe orden på dette i overskuelig fremtid tror jeg.

 

 

Men når vi først snakker om idioti og veitrafikk, så leste jeg noe annet nokså provoserende idag; Regjeringen erkjenner at lave avgifter på dieselbiler skyldes manglende kunnskap.

 

- Det var godt ment da dieselavgiften gikk ned. Nå har vi oppdatert kunnskap om hvordan dette berører både allergikere og andre i de mest belastede byene, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til Aftenposten.

 

Dieselmotorer har lavere CO2-utslipp enn bensinmotorer, men forurenser mer lokalt - problemet er utslipp av NOx-gasser.

Altså maken til sludder man kan lire av seg. Oppdatert kunnskap? Som om ikke den informasjonen var tilgjengelig i 2002, når de lukket øyne og ører i sitt frenetiske kappløp for å være flinkest i klassen på Co2 fra privatbil, koste hva det koste vil.

 

Jeg syns som sagt det er provoserende, selv om det er som forventet. Om et par år, når det ikke bare er 80% diesel på ny-bil salget, men gjennomsnitt bilen også er 70+% diesel, så kommer det nok enda mer "ny" informasjon som gjør det nødvendig med nye saftige bruksavgifter, men hvor det ikke blir mulig å velge seg vekk, fordi det ikke finnes noe annet i markedet brukt... :grin:

 

Jeg har liten greie på politikk, men lurer litt på om sånt som dette som tråden tar opp, eller utspillet fra Kleppa, viser at det er et stort problem at man har toppledelse som ikke har fletta peiling på det fagfeltet de skal styre og drive.

 

Nå tror jeg sikkert mange politikere er smartere enn meg, men når jeg tenker på hvor smale interesse-nisjer jeg selv har, og som jeg fordyper meg litt i, og samtidig vet hvor utrolig lite jeg faktisk vet ifht en ekte ekspert på hvert av interesse-områdene, så kan jeg ikke helt forstå hvordan styreformen kan gå bra. Altså en og samme person, med eller uten relevant utdanning, er det ene året Norges topp-ansvarlig for det svært komplekse fagfeltet finans. Det neste er personen plutselig blitt ekspert på barnehager, pedagogikk, og opplæring, for så det tredje året å være toppen av beslutninger om samferdsel, tog-trafikk, veibygging, etc...

 

Jeg forstår jo at de har rådgivere, men noe skurrer for meg, og utspillet til Kleppa mener jeg viser med tydelighet at kunnskapen om det man skal styre er helt fraværende, og at jeg har all grunn til bekymring.

 

Skrevet

Jeg ønsker så inderlig å være uenig med deg, Christian, men det går ikke. Det er rett og slett ganske vanskelig å forklarer hvordan det ender opp slik som dette. Og jeg har ikke så fryktelig mye godt å si om Kleppa heller...

 

Mvh

Mathias

Skrevet

Haha, jeg er jo motvillig enig med deg rett som det er også Mathias, så jeg vet hvordan det er... ;) :grin:

 

Uansett, for meg virker det som problemer som stikker dypere enn ulike partier, eller en og annen "dum" politiker. En ukultur og en gedigen ond sirkel.

Skrevet

Hadde langkjøringen min nordover fra Trondheim og innover i Nord-Trndelag, og da passerte vi veien på bildet...

 

Å se slike veier er skremmende, spesielt når man vet hvor mange som mister livet på grunn av "dårlig kjøring", men så viser det seg vel egentlig å være dårlige veier....

 

Skremmende....

Skrevet

Hmmm, det er mulig det er for lenge siden dere tok førerkort?

Og isåfall gikk man glipp av to viktige ting;

 

1. Korrekt kjøring i rundkjøringer. (Det var ikke så mange for en del år siden)

 

2. Politisk korrekt indoktrinering av floskler, som at det ikke finnes dårlig vei.

 

Det er mulig at det er velment (akkurat som omfavnelsen av diesel-svineriet), og det er fint å lære at man må tilpasse seg forholdene. Men det er i mine øyne nesten kvalmende å se vinkling og form på en del av spørsmålene på en moderne teori-prøve...

 

Det er ingenting galt med den veien på bildet (sytepaver!)

La forholdene bestemme. Hvis dere istedenfor å tolke fartsgrensen på 70, 80, eller hva det er der, som et påbud, heller bare setter farten ned til, la oss si 10-15 Kmt, så er jeg sikker på det er helt udramatisk å kjøre der.

 

Samme gjelder 4-felt motorvei i Østfold, eller nye E16 gjennom Bærum.

Finnes ikke dårlig vei, bare dårlige sjåfører. (eller kanskje også dårlige biler). ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...