Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Skrevet 23. september 2011 Sommertur med "M/S Birka Paradise" til Åland, Mariehamn og med "M/S Silja Galaxy" til Åbo, Finland (2 x Suite): (reisen ble foretatt: 11. til 14. juli 2011) Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å poste disse turene, men pga. flere oppfordringer - har jeg nå laget en "liten" felles/kombinert trip-rapport fra begge disse turene i en og samme post. Mindre tekst denne gangen om skipene, og informasjon forøvrig - da jeg har postet dette flere ganger tidligere ganske så detaljert, fra begge turer. Evt. bildetekst står under hvert bilde. La oss starte med "M/S Birka Paradise", og reisen i den flotte "Birka: Suite" eller rettere sagt "Paradise: Suite" som lugaren nå heter. Fikk også denne gang den nærmest "faste" lugaren, nemlig hjørnelugaren på styrbord side: 8202 med tre flotte store panoramavinduer: Over: velkommen inn, i "Paradise: Suite, lugarnr.: 8202" Over: blomstene ser kanskje kunstige ut, men nei da - disse er faktisk ekte! Over: stort og behagelig bad, med både dusj/wc samt boblebadekar (jacuzzi). Er også ennå et toalett ("gjestetoalett") i denne suiten. Over: lugarplassering på Dekk: 8, bildene i denne rapporten er som sagt fra "8202". Over: siden siste Birka-tur i fjor, har det desverre skjedd endringer mh.t. frokostserveringen til suiten. Pga. klager, har Birka nå stoppet å servere bacon og eggerøre til frokosten (som man tidligere kunne velge, om man ville ha servert). Synd synes nå vi, siden man bør ha forståelse for - at den maten ikke kan være "glovarm" når den skal fraktes opp til lugaren. Men dette har desverre medført, at frokosten nå er noe enklere enn tidligere. Man har riktignok mulighet, til å droppe innom enten buffet eller a-la-carte restauranten før disse stenger - og spise litt egg, bacon, pannekaker osv. om ønskelig. Man får nemlig levert frokost- billetter, som ikke skal leveres selv om frokosten blir servert på lugaren. Så til litt fellesområder ombord på fartøyet, både innen- og utendørs: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Over: her er trappen borte ja, etter at skipet var i dokk - litt synd. Var egentlig mer stilig, slik det var tidligere. Over: på "M/S Birka Paradise" finnes ingen bildekk, og dermed er fartøyet også følgelig klassifisert som "cruiseskip" og ikke (cruise)ferge. Over: morsomt med heiser, som går inntil skutesiden og med panorama- vinduer ut over havet - herlig utsikt fra en heis (må være en fordel også for de som enten har problemer med å ta heis, eller har problemer med klaustrofobi osv.. med mindre man har høydeskrekk i tillegg, dog finnes det også innvendige heiser ombord) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Så over til TallinkSilja, og fartøyet "M/S Silja Galaxy": Over: velkommen inn i hjørnesuite, lugarnr.: 8203. Over: nå var det igjen tid for nytt merke på cavaen som medfølger i suiten. Over: dersom man stiller seg helt ved vinduet, og bøyer hodet opp - så ser man rett opp til broen fra disse suitene. Over: lugarplasseringene forut på Dekk: 8. Over: lugargang forut på Dekk: 8, i tillegg til de to hjørnesuitene på hver side - er det i tillegg fem stk. DeLuxe-lugarer forut på dette dekket. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Så beveger vi oss utendørs: Så har jeg samlet opp, alle bilder jeg tok av fartøy og skip vi møtte underveis på begge turene: Over: Silja Line med "M/S Silja Europa" på vei tilbake til Åbo, etter sitt vanlige morgenbesøk i Stockholm - her avbildet i Mariehamn, Åland. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Over: Viking Line med "M/S Isabella". Over: og like bak: Viking Line med søsteren "M/S Amorella" Over: Swan Hellenic Cruises: "M/S Minerva", vært i trafikk i nåværende rederi siden 1996, men utchartret siden 2003: som "Saga Pearl" så i 2005 som "Alexander von Humboldt". Bygget i 1989, men ikke ferdigstilt og sjøsatt før Desember 1994. Kapasitet: 335 passasjerer. Over: MSC med "M/S MSC Ochestra", bygget 2007 av Aker Yards i Frankrike. Kapasitet for ca. 2.550 pax, satt inn på cruisedrift fra: mai 2007. Over: og så tredje søsterskipet fra Viking Line: "M/S Gabriella" på St.holm - Helsinfors linjen. Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" på vei fra St.holm til Helsingfors. Over: P&O Cruises med "M/S Arcadia", opprinnelig best. av Holland America Line i 2000 - så overtok Cunard bestillingen. Så i 2004 solgt en tredje gang, da til britiske P&O Cruises UK. Skipet ble sjøsatt medio mai 2004, og levert til rederiet: mars 2005. Kapasitet for 1968 passasjerer. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Over: Costa Cruises med "M/S Costa Atlantica", bygget i 2000 av Kvaerner i Helsinfors, Finland. Satt i drift hos Costa: medio juli 2000. Kapasitet for 2680 passasjerer. Har ikke mindre enn fem søsterskip, ett til hos Costa - samt de resterende fire hos Carnival Cruises (USA). Over: Tallink med "M/S Romantika", på vei fra St.holm til Riga, Latvia. Over: Tallink med sitt nyeste fartøy: "M/S Baltic Queen", forlater Stockholm for sin ferd til Tallinn, Estland. Over: Pullmantur (Malta) med "M/S Empress", opprinnelig best. av Admiral Cruises - men levert til RCCL pr. 31 mai 1990. Innsatt på cruise hos RRCL fra slutten av juni 1990. Pullmantur overtok skipet mars 2008, har kapasitet til 805 pax. Over: St.Peter Line: "M/S SPL Princess Anastasia, i trafikk mellom St.Petersburg-Helsingfors(Tallinn i blant)-Stockholm. Fartøy som seilte første gang hos Viking Line, medio april 1986, vært siden også hos britiske P&O, så til St.Peter Line/DFDS - i nåværende rutetrafikk. Søsterfartøy er "M/S Mariella" hos Viking Line, fartøyet er: 25 år gammelt i år. Over: "M/S The World", som har fastboende (som enten bor heltid, eller deltid) ombord. Selve idéen kom fra nordmannen Knut Kloster jr., dog ble konseptet aldri den suksessen som man ønsket. Fartøyet er bygget hos Fosen Mek. Verksteder: Rissa, Norge. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2011 Forfatter Skrevet 23. september 2011 Over: Viking Line med "M/S Viking Cinderella", og "M/S Viking Gabriella". Og ingen trip-report er vel komplett fra meg, dersom den er helt "bilfri"?: Over: denne ser man ikke så mye enda på veiene (selv her i Sverige), nyeste utgave av: SAAB 9-5 (tar seg godt ut i svart!) - her på kaia i Mariehamn. Over fem meter i lengde, startpris i Norge på NOK: 457.000, i Sverige: SEK: 296.000 som tilsvarer NOK: 251.000 (prisforskjell: 206.000). Priseks. med utgangspunkt i: SAAB:9-5, 1.6L (180HK). Over: på stødig kurs mot Åbo i Finland, mens vi nyter solnedgangen på dekk. Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Joakim Hagen Skrevet 23. september 2011 Skrevet 23. september 2011 ÅÅH! Hver gang du legger ut bilder fra turer så åpner jeg hjemmesiden til det selskapet det gjelder for å se om jeg har penger nok. Men må skuffe meg selv hver gang.. Fine bilder! Takk! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 23. september 2011 Skrevet 23. september 2011 Vet du hva, Lars? Nå begynner jeg faktisk å bli dritt lei disse bildene dine! Du frister meg så syyyyyykt! Det er helt fantastisk! Du lager noen rapporter som får meg til å sikle! Helt vilt!! Vi vil ha mye mer! Båter er tingen! En grunn til at jeg vil jobbe på båt! Keep going! Siter
Sindre Hansen Skrevet 24. september 2011 Skrevet 24. september 2011 Fantastiske rapporter du lager. Sjeldent jeg kommenterer poster på forumet, men akkurat postene dine fortjener honnør. Egentlig burde selskapene gi deg prosenter på det mersalget de rapportene dine genererer. For jeg blir helt frelst, og får lyst til å kaste meg rundt og bestille meg en tur med en gang. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. september 2011 Forfatter Skrevet 25. september 2011 Oj sann, dette var utrolig hyggelig gutter! Tusen hjertelig takk for de hyggelige ord, slike kommentarer og tilbakemeldinger - gjør virkelig jobben verdt det! Tusen takk nok en gang! Sindre: jeg har fått en gratis-tur fra et rederi en gang, og det er jo alltid morsomt - å stadig få e-post og PM osv. hvor folk sier de spesifikt booker en bestemt lugar som jeg har anbefalt og/eller laget trip-rapport fra. Har desverre også flere ganger blitt anklaget for å "reklamere" for rederier, og at jeg tjener penger på dette - noe jeg selvsagt ikke gjør. Alle reiser er betalt for, enten med mine egne penger eller med bonuspoeng - innenfor de rederier som har lojalitets- programmer osv. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.