Gå til innhold

Juli 2011: 2x suite m/ Birka Paradise/Silja Galaxy


Anbefalte innlegg

Skrevet

IMG_5789.jpggalaxy_vessel.jpg

 

 

Sommertur med "M/S Birka Paradise" til Åland, Mariehamn og

med "M/S Silja Galaxy" til Åbo, Finland (2 x Suite):

 

 

(reisen ble foretatt: 11. til 14. juli 2011)

 

 

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å poste disse turene, men pga.

flere oppfordringer - har jeg nå laget en "liten" felles/kombinert

trip-rapport fra begge disse turene i en og samme post. Mindre tekst

denne gangen om skipene, og informasjon forøvrig - da jeg har postet

dette flere ganger tidligere ganske så detaljert, fra begge turer.

 

Evt. bildetekst står under hvert bilde.

 

 

La oss starte med "M/S Birka Paradise", og reisen i

den flotte "Birka: Suite" eller rettere sagt "Paradise: Suite"

som lugaren nå heter. Fikk også denne gang den nærmest

"faste" lugaren, nemlig hjørnelugaren på styrbord side: 8202

med tre flotte store panoramavinduer:

 

 

 

IMG_4946.jpg

Over: velkommen inn, i "Paradise: Suite, lugarnr.: 8202"

 

 

 

IMG_4947.jpg

IMG_4953.jpg

Over: blomstene ser kanskje kunstige ut, men nei da - disse

er faktisk ekte!

 

 

IMG_4956.jpg

IMG_4958.jpg

Over: stort og behagelig bad, med både dusj/wc samt boblebadekar

(jacuzzi). Er også ennå et toalett ("gjestetoalett") i denne suiten.

 

 

IMG_4969.jpg

IMG_4976.jpg

Over: lugarplassering på Dekk: 8, bildene i denne rapporten

er som sagt fra "8202".

 

 

 

 

IMG_5005.jpg

IMG_5008.jpg

IMG_5010.jpg

Over: siden siste Birka-tur i fjor, har det desverre skjedd endringer

mh.t. frokostserveringen til suiten. Pga. klager, har Birka nå stoppet å

servere bacon og eggerøre til frokosten (som man tidligere kunne velge,

om man ville ha servert). Synd synes nå vi, siden man bør ha forståelse

for - at den maten ikke kan være "glovarm" når den skal fraktes opp til

lugaren. Men dette har desverre medført, at frokosten nå er noe enklere

enn tidligere. Man har riktignok mulighet, til å droppe innom enten

buffet eller a-la-carte restauranten før disse stenger - og spise litt

egg, bacon, pannekaker osv. om ønskelig. Man får nemlig levert frokost-

billetter, som ikke skal leveres selv om frokosten blir servert på lugaren.

 

 

 

Så til litt fellesområder ombord på fartøyet, både innen- og utendørs:

 

 

 

 

IMG_5013.jpg

IMG_5017.jpg

IMG_5021.jpg

Skrevet

IMG_5023.jpg

IMG_5024.jpg

IMG_5025.jpg

Over: her er trappen borte ja, etter at skipet var i dokk - litt synd. Var

egentlig mer stilig, slik det var tidligere.

 

 

IMG_5027.jpg

IMG_5028.jpg

IMG_5030.jpg

IMG_5031.jpg

Over: på "M/S Birka Paradise" finnes ingen bildekk, og dermed er fartøyet

også følgelig klassifisert som "cruiseskip" og ikke (cruise)ferge.

 

 

 

IMG_5040.jpg

Over: morsomt med heiser, som går inntil skutesiden og med panorama-

vinduer ut over havet - herlig utsikt fra en heis (må være en fordel

også for de som enten har problemer med å ta heis, eller har problemer

med klaustrofobi osv.. med mindre man har høydeskrekk i tillegg, dog

finnes det også innvendige heiser ombord)

 

 

 

IMG_5034.jpg

IMG_5035.jpg

IMG_5047.jpg

IMG_5053.jpg

IMG_5060.jpg

IMG_5056.jpg

IMG_5058.jpg

Skrevet

Så over til TallinkSilja, og fartøyet "M/S Silja Galaxy":

 

 

 

 

IMG_4746.jpg

Over: velkommen inn i hjørnesuite, lugarnr.: 8203.

 

 

IMG_4739.jpg

IMG_4733.jpg

IMG_4737.jpg

IMG_4742.jpg

Over: nå var det igjen tid for nytt merke på cavaen som

medfølger i suiten.

 

 

 

 

IMG_4771.jpg

IMG_4773.jpg

IMG_4770.jpg

IMG_4743.jpg

Over: dersom man stiller seg helt ved vinduet, og bøyer hodet opp -

så ser man rett opp til broen fra disse suitene.

 

 

IMG_4749.jpg

Over: lugarplasseringene forut på Dekk: 8.

 

 

IMG_4820.jpg

Over: lugargang forut på Dekk: 8, i tillegg til de to hjørnesuitene

på hver side - er det i tillegg fem stk. DeLuxe-lugarer forut

på dette dekket.

Skrevet

Så beveger vi oss utendørs:

 

 

 

 

IMG_4751.jpg

IMG_4750.jpg

IMG_4752.jpg

IMG_4754.jpg

IMG_4755.jpg

IMG_4762.jpg

IMG_4764.jpg

 

 

 

 

Så har jeg samlet opp, alle bilder jeg tok av fartøy og skip

vi møtte underveis på begge turene:

 

 

 

IMG_4776.jpg

IMG_4784.jpg

IMG_4792.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Europa" på vei tilbake til Åbo, etter sitt

vanlige morgenbesøk i Stockholm - her avbildet i Mariehamn, Åland.

Skrevet

IMG_4806.jpg

IMG_4808.jpg

Over: Viking Line med "M/S Isabella".

 

 

IMG_4813.jpg

Over: og like bak: Viking Line med søsteren "M/S Amorella"

 

 

IMG_4822.jpg

Over: Swan Hellenic Cruises: "M/S Minerva", vært i trafikk i nåværende rederi

siden 1996, men utchartret siden 2003: som "Saga Pearl" så i 2005 som "Alexander von Humboldt".

Bygget i 1989, men ikke ferdigstilt og sjøsatt før Desember 1994. Kapasitet: 335 passasjerer.

 

 

IMG_4830.jpg

Over: MSC med "M/S MSC Ochestra", bygget 2007 av Aker Yards i Frankrike. Kapasitet

for ca. 2.550 pax, satt inn på cruisedrift fra: mai 2007.

 

 

IMG_4838.jpg

Over: og så tredje søsterskipet fra Viking Line: "M/S Gabriella" på

St.holm - Helsinfors linjen.

 

 

IMG_4843.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" på vei fra St.holm til Helsingfors.

 

 

IMG_4846.jpg

IMG_4848.jpg

IMG_4849.jpg

IMG_4850.jpg

Over: P&O Cruises med "M/S Arcadia", opprinnelig best. av Holland America Line

i 2000 - så overtok Cunard bestillingen. Så i 2004 solgt en tredje gang, da

til britiske P&O Cruises UK. Skipet ble sjøsatt medio mai 2004, og levert til

rederiet: mars 2005. Kapasitet for 1968 passasjerer.

Skrevet

IMG_4856.jpg

IMG_4858.jpg

IMG_4859.jpg

Over: Costa Cruises med "M/S Costa Atlantica", bygget i 2000 av Kvaerner i

Helsinfors, Finland. Satt i drift hos Costa: medio juli 2000. Kapasitet

for 2680 passasjerer. Har ikke mindre enn fem søsterskip, ett til hos Costa -

samt de resterende fire hos Carnival Cruises (USA).

 

 

IMG_4863.jpg

 

 

IMG_4868.jpg

IMG_4869.jpg

Over: Tallink med "M/S Romantika", på vei fra St.holm til Riga, Latvia.

 

 

 

IMG_4871.jpg

 

 

IMG_4880.jpg

IMG_4881.jpg

IMG_4883.jpg

Over: Tallink med sitt nyeste fartøy: "M/S Baltic Queen", forlater

Stockholm for sin ferd til Tallinn, Estland.

 

 

 

IMG_4896.jpg

Over: Pullmantur (Malta) med "M/S Empress", opprinnelig best. av Admiral Cruises -

men levert til RCCL pr. 31 mai 1990. Innsatt på cruise hos RRCL fra slutten

av juni 1990. Pullmantur overtok skipet mars 2008, har kapasitet til 805 pax.

 

 

IMG_4900.jpg

Over: St.Peter Line: "M/S SPL Princess Anastasia, i trafikk mellom

St.Petersburg-Helsingfors(Tallinn i blant)-Stockholm. Fartøy som seilte

første gang hos Viking Line, medio april 1986, vært siden også hos britiske

P&O, så til St.Peter Line/DFDS - i nåværende rutetrafikk. Søsterfartøy

er "M/S Mariella" hos Viking Line, fartøyet er: 25 år gammelt i år.

 

 

IMG_4967.jpg

IMG_4968.jpg

Over: "M/S The World", som har fastboende (som enten bor heltid, eller deltid)

ombord. Selve idéen kom fra nordmannen Knut Kloster jr., dog ble konseptet aldri

den suksessen som man ønsket. Fartøyet er bygget hos Fosen Mek. Verksteder: Rissa, Norge.

 

Skrevet

IMG_5063.jpg

IMG_5069.jpg

IMG_5076.jpg

Over: Viking Line med "M/S Viking Cinderella", og "M/S Viking Gabriella".

 

 

 

 

Og ingen trip-report er vel komplett fra meg, dersom den er helt "bilfri"?:

 

 

 

IMG_4796.jpgIMG_4797.jpg

IMG_4798.jpg

 

Over: denne ser man ikke så mye enda på veiene (selv her i Sverige),

nyeste utgave av: SAAB 9-5 (tar seg godt ut i svart!) -

her på kaia i Mariehamn. Over fem meter i lengde, startpris

i Norge på NOK: 457.000, i Sverige: SEK: 296.000 som

tilsvarer NOK: 251.000 (prisforskjell: 206.000). Priseks.

med utgangspunkt i: SAAB:9-5, 1.6L (180HK).

 

 

 

 

 

IMG_4757.jpg

Over: på stødig kurs mot Åbo i Finland, mens vi nyter solnedgangen på dekk.

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,

Canon Digital IXUS990is - som har spec.

på 12.1 megapixler og 5x zoom.

 

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Skrevet

Fantastiske rapporter du lager. Sjeldent jeg kommenterer poster på forumet, men akkurat postene dine fortjener honnør.

 

Egentlig burde selskapene gi deg prosenter på det mersalget de rapportene dine genererer. For jeg blir helt frelst, og får lyst til å kaste meg rundt og bestille meg en tur med en gang.

Skrevet

Oj sann, dette var utrolig hyggelig gutter! Tusen

hjertelig takk for de hyggelige ord, slike kommentarer

og tilbakemeldinger - gjør virkelig jobben verdt det!

Tusen takk nok en gang!

 

Sindre: jeg har fått en gratis-tur fra et rederi en

gang, og det er jo alltid morsomt - å stadig få e-post

og PM osv. hvor folk sier de spesifikt booker en bestemt

lugar som jeg har anbefalt og/eller laget trip-rapport fra.

Har desverre også flere ganger blitt anklaget for å "reklamere"

for rederier, og at jeg tjener penger på dette - noe jeg selvsagt

ikke gjør. Alle reiser er betalt for, enten med mine egne penger

eller med bonuspoeng - innenfor de rederier som har lojalitets-

programmer osv.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...