Skrevet 18. september 2011 13 år VG Nett Her styrter veteranfly nummer to på to dager Dagen etter at ni personer ble drept i en flystyrt i Reno, mistet en pilot livet i West Virginia i en lignende styrt.
Skrevet 18. september 2011 13 år Etter disse to hendelsene lurer jeg på om det blir gjort noe med sikkerheten på flyshow/air races. I hvertfall i forhold til sikkerhetsavstand og overflygning av publikum. Triste ulykker, og er spent på rapportene fra NTSB.
Skrevet 18. september 2011 13 år Såfremt publikum ikke blir plassert i skuddsikre bunkere 2mil unna med live tv overføring vil det alltid være mulig at noen kan bli skadd i ulykker.
Skrevet 18. september 2011 13 år Etter disse to hendelsene lurer jeg på om det blir gjort noe med sikkerheten på flyshow/air races. I hvertfall i forhold til sikkerhetsavstand og overflygning av publikum.Nå kjenner jeg ikke til reglene i statene, men her i europa må det gis spesiell tillatelse til å overfly publikum (f.eks får Red Arrows lov til å starte showene sine med en fly by over publikum), men manøvrering over publikum er ikke lov. Så lenge det er mennesker og maskiner inne i bildet så vil det dessverre alltid være potensiale for ulykker... Men det er like tragisk hver gang det går galt.
Skrevet 18. september 2011 13 år Jeg lurer på om alder har noe med disse ulykkene å gjøre? Og da snakker jeg ikke om flyenes alder. Mustangen ble fløyet av en 74 åring. Spitten på Tynset i fjor ble fløyet av en på 68. Den sist omtalte ble fløyet av en "erfaren" pilot, men jeg vet ikke hvor gammel han var.
Skrevet 18. september 2011 13 år DEt er høye krav til experimental fly piloter. minimum 500 timer i vanlig fly så opplæring over lang tid i formasjonsflyging. Det siste styrtet var i forbindelse med close pass head on og dette får bare de beste i gruppen gjøre. Jeg kan ikke se for meg at sporten overlever ,eller flyshow hvis publikum ikke kan være til stede. Trasige greier. Største problemet med disse flyene er jo alderen og tilgang til deler. Men også dette er jo lettere med disse flyene (p-51 og T-28) Der er tilgangen god
Skrevet 18. september 2011 13 år Experimental category airworthiness certificate har ikke noe med krav til pilotens ferdigheter, ut over vanlig sertifikatregler. Et hjemmebygget fly er klassifisert som "Experimental". I den kategorien havner også gamle klassikere som ikke lenger kan oppretteholde sin opprinnelige typegodkjenning. Du tenker nok på lisens for oppvisningsflyging og akro.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.