Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden vår nye moderator stoppet brått forrige tråd ønsker jeg at den skal leve videre i diskusjoner. Forrige tråd

Derfor denne tråden.

Jeg venter fortsatt på en forklaring hvorfor moderatorer kan gå til personangrep uten å bli stoppet. Jeg venter fortsatt på svar om hvorfor "pollen" om graden av moderering ble stoppet? Men om jeg får svar på det tror jeg nok ikke.

Og til sist vil jeg bare si at det har vært kjempehyggelig her inne i lang lang tid og det har gitt meg mye glede. Og jeg håper så mange som mulig har anledning til å komme på neste års FLG. Også Agnor er velkommen fordi når man har ett fjes på en person vil det nok stille seg litt anderledes i måten man behandles og blir behandlet på.

Det kan vel sikkert nevnes her at ihvertfall ett (1) tidligere medlem her inne fikk "livstids" av global moderator. Tøft!

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Populære dager

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Det kan vel sikkert nevnes her at ihvertfall ett (1) tidligere medlem her inne fikk "livstids" av global moderator. Tøft!

:cry:

Jeg skal ikke kaste meg ut i diskusjonen om moderering, men vil bare takke deg for all hjelp jeg har fått av deg, Fred. Du skal vite at jeg har vanvittig stor respekt for deg for måten du har behandlet meg og x antall andre newbies her inne på. Kan bare snakke for meg selv, jeg kjenner ikke detaljene.

Håper å treffe deg på Teamspeak i nærmeste fremtid, og ser du råd for å prøve simmen min, så er du mer enn hjertelig velkommen!

Hilsen Marius

Skrevet

Hvis du har prøvd, Fred, så vil jeg heller anbefale å vente på en begrunnelse derfra enn å reposte moderert materiale da dette blir sett ned på så godt som ALLE andre steder/fora rundt omkring på nettet.

Trist at du føler at du ikke kan være her lenger, men vi må alle rette oss etter de reglene som til enhver tid er gjeldende. Du har vært en ressursperson for mange her inne, og jeg personlig skulle gjerne sett at du ble.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Ser ingen grunn til at dette ikke skal foregå i åpent forum. De som ikke vil delta får bare la være å titte innom.

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke! 55% liker IKKE modereringen per i dag dette er en majoritet, hvor er demokratien?

Hvor er forumeieren? Det endlige juridiske ansvaret ligger på Dag og då må han faktiskt på banan nå!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei Alle sammen, store og små med baller eller nøtter. Til deg som tørr og ha en mening eller til deg som dingler etter røkla.

Jeg synes ikke det er greit med slike personalangrep som Fred ble utsatt for av moderator selv, om noen av dere synes det er greit, ja da bør dere tenke dere om. Jeg registrerer at det er hentydninger til at dette ikke bør gå offentlig og at det er bare og gi beng i og ikke stikke innom!!! Ja så gi beng i og heng deg opp i om noen prøver og påpeke noe som er like galt som grunnen til at andre hives ut av fora. Om ikke dette kan diskuteres ja, da lingner det mer og mer en rød stat her. Nå for demokratiet skjerpe seg her.... Blir sikkert moderert, slettet eller gud vet hva, populær blir jeg nokk ikke, men dette mener jeg ....ugg ugg.

Skrevet

Skal ikke si noe for eller mot modereringen, men det er kanskje verdt å påpeke at dette forumet ikke er demokratisk, og det har det heller aldi vært. Greit nok at medlemmene bør bli hørt, men til syvende og sist så er det Dag og moderatorene som bestemmer.

Mvh

Mathias

Skrevet

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i sakens kjærne.

Men om mod driver med personangrep viser det bare at den personen ikke er moden for å være moderator på et forum.

Om moderator eller adminstrator mener at en tråd skal stenges er det minste dem kan gjøre å skrive i den aktuelle tråden om hvorfor dem stenger tråden. Det samme burde gjøres om dem sletter tråder. På den måten får vi som brukere klart se hvor grensa går, så blir det opp til vær enkelt å holde seg innenfor den grensa.

Det er en enkelt stor grunn til at jeg har brukt dette forum mindre og mindre det siste året, og det er at den generelle stemninga og det faglige innholdet har tapt seg enormt mye, og stadig forsvinner kompetanse/resussperson ifra forumet av blant annnet disse grunnene.

Skrevet

ikke jeg heller, så derfor sier jeg skål, det er helg!

Nei, best å holde kjeft siden jeg ikke kjenner til sakens kjerne jeg heller, men bare så det er sagt så synes også jeg at det er trist når personer som er av en så stor resurs for andre i dette "lille" miljøet velger den utgangen så respekterer jeg denne personens valg.

Regner med at Fred har vært lenge i tenkeboksen før han velger å si takk for seg.

Skrevet

Hei :)

Det er synd det er slik stemmning, men det syntes som om alle her inne er enige om en ting:

FORUMET TRENGER EN MODERATOR

Etter min mening har han gjort en god jobb og gjør en god jobb.

Er ikke sikkert jeg er enig i alt, men slik er det jo overalt i samfunnet, og dette er jo ett samfunn i miniatyr.

Her burde det være plass for alle :)

Det jeg ikke syntes er så greit , er att man først lager en tråd med:"TAKK FOR MEG 1" for så komme med enda en avskjed "TAKK FOR MEG 2".

Jeg er SIKKER på att INGEN ønsker att Du forlater dette forumet, men vi kan ingenting gjøre hvis det er det Du vil.

Kanskje Du må innfinne Deg med att dette forumet styres av andre enn oss (eier,moderator) og att det er disse som setter betingelsene. Tror ikke det nytter å presse noen.

Og helt ærlig, har ikke sett ting her inne som er så alvorlig at det burde få disse dimensjonene.

Går det ikke ann å slå en strek over dette?

Skrevet

Syns det er synd at en slik stor ressursperson som Fred velger å forlate oss, men han har sikkert en veldig god grunn når han reagerer slikt.

Sånn som jeg kjenner Fred gjennom TS og FLG, så må dette være alvorlige greier etter avgjørelsen å dømme.

Jeg ønsker Fred all lykke videre, og så snakkes vi på TS og FLG igjen.

Skrevet
FORUMET TRENGER EN MODERATOR

Problemmet er at dem enten er totalt fraværende, eller så modererer dem i hytt å pine uten noe gjenomgående linjer som er mulig å forholde seg til. På meg virker det som at en moderator legger seg på en linje for hva som er ok, men en annen har en helt annen linje på hva som er OK. Og det er her vi har problemets kjærne..

Uten en gjenomgående linje, som alle mod holder seg til er det et håpløst utgangspunkt å forholde seg til, da ingen vet hvor grensa går for hva som er ok og ikke ok.

Og som jeg skrev litt lengre opp. Så bør dem skrive i de aktuelle trådene hvorfor dem stenger/sletter dem, og ikke bare gjøre det uten å gi en nermere forklaring. Når tråder stenges/slettes av mod/admin uten noe forklaring er det å be om dårlig steming, og gir liten respekt for dem som moderer/styrer forumet. Og da får man tilstander som det periodevis er her inne.

Skrevet

Med å godta nåværende moderators jobb her inne vil jo det være å fortsatt godta personangrep fordi det er greit at HAN gjør det, mens resten må holde kjeft. Plass for alle ja, ikke utestengelse på livstid som vi har sett.

Grunnen til tråd 2 er fordi jeg ønsker en fortsatt diskusjon rundt dette med sensur fordi det er såpass viktig for hobbyen. Tråd 1 ble låst, av hvilken grunn vet jeg ikke fordi moderator har ikke oppgitt grunn. Men flere av dere synes det er helt riktig å ture frem på den måten og hvis dere vil ha det slik vil jeg respektere det fullt ut. Selv om jeg synes det bærer i gal retning.

Jeg vil for min del fortsette min virke på ett nytt fora som kommer snart der god takhøyde, aldersgrense og ett glimt i øye er viktig. Kanskje vi treffes der som ikke lenge.

Skrevet

Vel, Steinar, vi så hva som skjedde forrige gang noen prøvde å innføre og overholde et regelverk her inne (ref situasjonen rundt Vidar's virke).

Ja, jeg er enig i at moderatorer må begrunne stenging av en tråd, og ja, jeg er enig i at de må følge en konsekvent linje på tross av personlig oppfatning. Men det betyr også at vi som medlemmer må følge de begrunnelser som blir gitt for stenging selv om vi kanskje ikke er enige, akkurat som når man vimser rundt oppe på himmelen og får en beskjed av ATC.

Første regel for en moderatørs virke og funksjon på et forum må være at moderasjon ikke er åpent for diskusjon i plenum. Diskuter det gjerne, men ta det på PM med moderatorene evt. Dag, siden det er der det hører hjemme. Det virker som om mange har stor uvilje med å akseptere at et forum ikke er et demokrati. Noe som kanskje spesielt gjelder for Flightsim.no, igjen med henspeiling på hva som skjedde når Vidar tok tak i ting.

Den enkle løsningen på dette problemet er å sette ned et skikkelig sett med 100% klare regler, og at alle poster som kommer i en moderasjonsposision blir bedømt etter dette. Og, såklart, at folk aksepterer det som blir bestemt.

Å fortsette med Kardemommeby-reglene som har det har vært her inne de siste månedene/årene, og som mange glatt har oversett fullstendig, blir for idiotisk og kommer bare til å bryte ned miljøet som VAR her totalt. Jeg sier var, siden det er lenge siden ting var bra. Etter min mening, såklart.

Skrevet
at en moderator legger seg på en linje for hva som er ok, men en annen har en helt annen linje på hva som er OK.

Hei :)

Skjønner tildels hva Du mener, men nå er det vel han som er Moderator pr.idag vi må forholde oss til.

Er enige i att det kan komme en begrunnelse, men det ser jeg Moderator også har kommet med i noen tråder.

Men Moderator kan jo ikke jobbe etter ett avstemnings-prinsipp, desuten tror jeg att det alltid vil være slik att det som er riktig for en person er galt for en annen.

Hvis en av oss plutselig hadde blitt dyttet inn i denne rollen, tror jeg de fleste av oss innsett att dette er en vanskelig oppgave.Og på ett eller annet tidspunkt hadde fått det hett rundt øra.

Så jeg tror vi må innse att ingen moderator i verden kan gjøre alle til-lags, her på forumet.

Skrevet

Ja jeg husker godt situasjonen rundt Vidar sin mod innsats.

Første regel for en moderatørs virke og funksjon på et forum må være at moderasjon ikke er åpent for diskusjon i plenum. Diskuter det gjerne, men ta det på PM med moderatorene evt. Dag, siden det er der det hører hjemme. Det virker som om mange har stor uvilje med å akseptere at et forum ikke er et demokrati. Noe som kanskje spesielt gjelder for Flightsim.no, igjen med henspeiling på hva som skjedde når Vidar tok tak i ting.

Er i utgangspuktet enig i det. Men når mod/admin ikke svarer på konkrete spørsmål om modereringa, og når mod går til personangrep mener jeg at det er på sin plass at brukerene av forumet diskuterer situasjonen, så får admin/mod sitte å følge med i tråden å se hva som blir resultatet av diskusjonen. En ting er jo at reglene skal følges, men når selv ikke mod klarer å holde seg innenfor reglene er det vell ikke rart at det blir tatt opp til diskusjon i plenum?

På meg virker det som at mod intar en slags guds rolle, og tenker at "nå er jeg moderator" og nå kan jeg ture fram som jeg vil. Men slik er det IKKE. En moderator skal holde fred og orden i et forum, og det skal gjøres på en slik måte at det ikke blir lakt merke til. Når admin/mod misslykkes i å holder ro å orden i forumet sier det like mye om den jobben som de gjør/måten dem gjør det på, like mye som det sier noe om brukerene av forumet.

Skrevet

Min erfaring med moderasjonen på fs.no den senere tid er at at den har vært passende. Jeg har faktisk ikke merket noe til den. Jeg har aldri fått en post slettet, dog en av mine tråder ble låst (piratkopierings-tråden). Jeg har absolutt ingen problemer med det.

Jeg representerer nok den andre halvparten av forumet som ønsker dagens eller enda strengere moderasjon. Er du snill gutt har du ingenting å frykte.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jaggu godt svart Steinar.

Jeg sier det igjen, det det forumet her trenger er info om alder i profil, så hadde man sluppet mye, dvs de eldre hadde tatt mere hensyn.

Og kansje det viktigste av alt, forklaringer på hvorfor tråden er slettet eller moderert.

Og om man ikke klarer og innføre dette, helt enkle mekanismer, ja da kommer det alternativer til dette fora, og jeg skal være den første til og sponse og støtte opp rundt dette med alle de ressurser jeg kan stable på bena. Synes både eier og moduratorer er slappe og tafatte når man ikke tar andre grep en og hive ut folk på tynnere grunnlag en hva man selv praktiserer.

• Premium Medlem
Skrevet

Det er tydelig at mange ikke har forstått alvoret i hva som foregår. Dette er ikke Fred sin private krig mot moderator, men et varsko om at dette forumet er på full fart mot stupet. De som synes det er greit at Fred forlater forumet, vet ikke sitt eget beste. For min egen del har jeg mange års fartstid i forumet, og jeg har ei lang liste med navn på dyktige personer som har bidratt med viktige kunnskaper for å gjøre hobbyen trivelig. Mange av disse personene har i tur og orden innsett det meningsløse i å bruke tid og ressurser på horder med utakknemlige og barnslige forum-medlemmer. På denne måten har forumet gradvis blitt tappet for medlemmer som bidrar, og de som bare krever blir flere og flere.

Steinar Grindstein traff innertier med sin beskrivelse av hvordan han opplever dette, og jeg føler det på samme måten.

Når Fred drar i gang del 2 av sitt "takk og farvel", var det for at mange sitter med hakeslepp, og forstår lite av hva som foregår / har foregått. Diskusjoner er slettet, tråder er stengt og vi er mange som ikke har fått med oss opptakten til frustrasjonene.

Selv har jeg vært på reise i noen uker, og når jeg kommer tilbake er mange av de jeg kjenner, blitt utvist for kortere eller lengre perioder, ja noen sågar for livstid !? Og det uten forklaring for oss medlemmer som ikke har fulgt med i detalj. Hva i all verden ønsker man å oppnå med denne handlingen?!

Og det jeg sitter igjen med som det aller verste inntrykket, er det meget alvorlige personangrepet som moderator rettet mot Fred. Hadde jeg blitt behandlet på denne måten, hadde veien til anmeldelse vært kort, så her er det noen som bør liste seg stille i dørene .

De med litt fartstid i forumet kjenner Fred som en meget erfaren, generøs, hjelpsom og uerstattelig flyentusiast. De som ber han dra dit pepper`n gror, vet ikke sitt eget beste.

Skrevet
De med litt fartstid i forumet kjenner Fred som en meget erfaren, generøs, hjelpsom og uerstattelig flyentusiast. De som ber han dra dit pepper`n gror, vet ikke sitt eget beste.

Fred er en av de som virkelig har den kunskap og erfaring med FS som et FS forum trenger. Og når noen, uansett hvem kommer å innfører sine egne regler og benytter personangrep imot Fred, og andre brukere er det for meg kort vei til utmelding av forumet. Men jeg kommer intil vidre å være her, og jeg kommer fortsatt til å bidra der jeg kan bidra med mine kompetanse innen for FS og pcer.

Men jeg håper virkelig at de rette presonene her tar nødvendige grep for å få dette forumet tilbake til det en gang var. Jeg husker selv hvordan det var når jeg begynte med FS tidlig på 2000 tallet. Desverre kjenner jeg meg ikke mye igjen her inne hva gjelder kunskapsnivå og viljen til å hjelpe nye brukere av FS.

Skrevet

Jeg ønsker ikke Fred dit pepperen gror (og nå var det kanskje heller ikke meg du siktet til), men vi kan jo snu hele retorikken på hodet: Når Flightsim.no sin ledelse faktisk ikke velger å imøtekomme Freds krav, så må de ha sine gode grunner. Jeg er 100% overbevist at tilfeldighetene IKKE styrer på fs.no.

Fred er kjempeflink, men han er altså ikke Jesus. Jeg håper vi slipper flere sånne "takk for meg" del 3 og 4 fremover, og at folk heller bare velger å gå uten drama. Hvis Fred ikke liker modereringen og policy, så er det jo bare å stemme med medlemskapet sitt. Det må ligge bakenforliggende motiver til grunn for å lage slike tråder som dette. Diskusjon, sier du. Oppvigling og maktkamp, sier jeg.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det kommer vell litt an på hvem jesus du tror på.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...