Skrevet 16. september 2011 13 år Opprinnelig Postet Av: Magnus F.Meese Dog, selv om jeg absolut ønsker at de greier å forhindre kantring, er det en liten del av meg langt inne som også har litt interesse av å se en Hurtigrute rulle rundt Bra å vite at jeg ikke er alene om dette :grin: Satt vel ikke oppe til 5 i natt for å se på en båt som ligger til kai jeg heller :whistle: Selvfølgelig hadde det vært kjipt, men man blir jo fascinert
Skrevet 16. september 2011 13 år Heldigvis så foregikk dette fra da det var morgen her, så jeg har fulgt med etterhvert som jeg har jobbet og gjort mine daglige gjøremål her..
Skrevet 16. september 2011 13 år Moderatorer Klokken 22.15 fredag kveld krenget skipet bare 10 grader. Operasjonsleder John Kåre Flo i Sunnmøre politidistrikt sier til NTB at redningsledelsen har bestemt at de skal stanse pumpingen av skipet når de når en krengingsgrad på 7-8 grader. Dette for at skipet ikke skal begynne å tippe andre veien. Tidligere på kvelden opplyste politiet at maskinrommet er tømt for vann. Nå er det kun vann i lasterom 1. Det er nå bare syv redningsarbeidere som er rundt båten. I tillegg er politi og ambulanser på stedet, men også den bemanningen vil reduseres når natten kommer, slik at folk får hvile. Kilde vg.no
Skrevet 16. september 2011 13 år Bra dette går rette veien. Som noen her vetj obber faren min i hurtigruten. Han skulle faktsik på MS Nordlys i morgen R.I.P De to personene som døde. Kjente han ene.
Skrevet 16. september 2011 13 år Hvordan kan det bli så enorme hull? Det har brennt i motorrommet (startet av et lager som har gått varmt, gnist, og løsnet drivstoffledning?), men er dette nok til å lage store hull i skroget? Jeg finner det merkelig, inntil noen kan fortelle mer om hva skrog er designet for etc. Jeg har hørt at det er mange andre ting som skal ryke før skroget. vell skroget er av stål, så blir det varmt nokk så smelter dette, hvis det er drivstoff lekasje + en lite flamme, så tror jeg gjerne at temperaturene har vært ekstemt høy, men dette blir kun spekulasjoner, så vi får se hva havarikomisjonen finner ut av når di slipper skikkelig til. Men dette er egentlig rett og slett trist for Hurtigruten. Eneste gleden i dette er at di ikke kan selge Nordstjernen nå, siden di trenger 11 opperative Hurtigrute skip i drift, i følge den konsjeonen di har, og da blir mest sannsynligvis enten Finnmarken eller Fram satt inn i trafikk så fort som dette lar seg gjøre. Men før øyeblikket så går mine tanker til di etterlate etter denne ulykken, og all ros til di som gjør sitt beste for og redde henne.
Skrevet 16. september 2011 13 år Ja, enig med deg. Finnmarken ligger som hotellskip i oljevirksomhet i nokså fjernt farvann. Dersom det er aktuellt å avslutte den virksomheten uten videre hadde kanskje MS Finnmarken, som jo er et fint skip med minst samme faciliteter som MS Nordlys, kunne fungert bra som erstatter. Men når man tenker på vintertrafikken, med lavt passasjerantall, så er sees det kanskje på som unødvendig å ta MS Nordlys inn i trafikk i Norge og et mindre skip blir sannsynligvis løsningen.
Skrevet 17. september 2011 13 år Og det kan litt varme gjøre med en båt. Lurer virkelig på hvorfor folk tror 9/11 var konspirasjon...
Skrevet 17. september 2011 13 år Finnmarken ligger som hotellskip i oljevirksomhet i nokså fjernt farvann. Dersom det er aktuellt å avslutte den virksomheten uten videre hadde kanskje MS Finnmarken, som jo er et fint skip med minst samme faciliteter som MS Nordlys, kunne fungert bra som erstatter. Må vel strengt tatt være enda bedre MS Finnmarken er åtte år nyere enn MS Nordlys er.
Skrevet 18. september 2011 13 år Finnmarken er nok ikke aktuell, skuta ble en del ombygget i forbindelse med at den ble hotellskip - det ble bygd kontorer osv. Da ser det ut til at de gjør seg klar for snuing av skipet så de får ut cargo. Får ta meg en tur ned å se på kanskje - er litt spesiellt å se en så flott skute ligge sånn som hun gjør.
Skrevet 18. september 2011 13 år Grunnen til at det ble hull i skroget var at stabilisatorfinnene på båten ikke hadde blitt tatt inn grunnet strømstans om jeg kan bruke det ordet. Når MS Nordlys kom inn til bryggen traff styrbord finne bryggen og det ble hull i skroget
Skrevet 18. september 2011 13 år Hurtigruten hadde tenkt å sette ut MS Nordlys fra og med 1 Oktober. Siden de i vinter periodene bruker 1 mindre skip. Så de har god tid på å få fikset Nordlys. De regner med at hun er klar til neste sommer sesong. Så det var flaks at det skjedde nå når 1 skipt skal ut uansett, og at det faktisk var skiptet som skulle ut.
Skrevet 19. september 2011 13 år INgen nytte i å dra ut på det jeg skriver Kai. Ja FLAKS, når det først skjedde så skjedde det ikke i den aller værst tenkelige tiden osv. Klart situasjonen er maks uflaks som det kan bli, men nå har det skjedd. Og da tenker jeg sånn på det.
Skrevet 19. september 2011 13 år Enig der, de hadde faktisk vanvittig FLAKS i den situasjonen som oppsto. Det skjedde under innseiling til Ålesund, ikke så veldig langt fra kai så de fikk skipet inn raskt og kunne gå i gang med slukking. Samtidig kom de svært raskt igang med evakuering, noe som nok berget mange. Samtidig for logistikkens skyld så vil det ikke så enorme konsekvenser for selskapet da skipet allikevel skulle ankres opp for vinteren.. Så i lys av situasjonen så vil jeg ja være helt enig i at de hadde VANVITTIG flaks på flere plan!
Skrevet 20. september 2011 13 år Først må jeg si at forumet har blitt bra her. Det er noen år siden jeg har skreve her :-). Men ja synes de var heldige. For passasjerene var våkne og de var nærme en by som kunne hjelpe raskt. Selv har jeg jobbet på sjøen. Og brann er den største frykten vi har. Dette med å ta inn vann og blackout er ikke like skremmende som brann. Selv om det også kan bli skremmende. Men røyken dreper fort. Så jeg synes også at de har vært heldige her.
Skrevet 20. september 2011 13 år Enig, de hadde griseflaks! Men når det er sagt så kan jeg ikke tro at siste del av diskusjonen handler om noe annet enn semantikk, eller misforståelse/feiltolkning av betydningen av ord/setninger. Det virker for meg ganske klart at det Joakim mente var at hvis rederiet først skulle rammes av en slik tragedie, så skal det godt gjøres å finne et bedre tidspunkt, sted, værforhold, båteksemplar, og tid på året, enn faktum var. Det var flaks. Tror ikke han mente at det var skikkelig gunstig at båten tok fyr, noen omkom, andre ble skadd, samt at Nordlys får sitt dyrest vinteropplag noensinne. Det var uflaks. (Dvs etterforskingen får jo vise hva det egentlig var, men flaks var det i alle fall ikke).
Skrevet 21. september 2011 13 år Forfatter Ser at MS Fram ligger ved Hurtigrutekaien i Bergen og bunkres av Bergen Tank nå, er det snakk om å sette den inn i rute?
Skrevet 21. september 2011 13 år Flaks??? Tenk om dette hadde skjedd midt på Stadten? Da er det ikke sikkert det hadde gått like bra.. De hadde flaks i maks uflaks!!
Skrevet 22. september 2011 13 år http://www.smp.no/nyheter/article380038.ece Er på verftet nå. Bildet av stablisatoren har jeg tatt
Skrevet 26. september 2011 13 år Skadene ellers er ikke så alvorlige som først ventet, så man regner nå med - at "M/S Nordlys" vil være i full drift igjen rett over nyåret (ref. uttalelse fra Hurtigruten i dag på radio).
Skrevet 11. november 2011 13 år MS Finnmarken kommer tilbake fra Australia etter 2 år. Den kommer tilbake 16 Februar og vil gå Nordlys sine turer. 22 Mars kommer Nordlys allerede tilbake og Finnmarken tar Nordstjernen sine turer. Så ser ikke ut til at det er så alt for ille. link: http://www.hurtigruten.co.uk/About/About-Hurtigruten/News/MS-FINNMARKEN-REJOINS-HURTIGRUTEN-FLEET-/
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.