Per-kristian Jensen Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Hurtigruteskipet MS Nordlys står i brann utenfor Ålesund, brann i maskinrommet, de har ikke framdrift og to personer er skadet. 262 personer ombord, to redningshelikopter er på vei, Redningskøyte ligger ved. Ut fra AISen kan det se ut som de har kommet seg til kai. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7794258 Siter
Erik Karlsen Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Huff da. Håper det går bra med de som er skadet, og at det ikke blir flere skadde Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 den har iallefall ei kraftig slagside ser jeg. Skipet tar inn vann, så en plass er det mest sannsynlig lekkasje, men en annen ting er jo at brannvesenet også har brukt en god del vann i slukkearbeidet. I følge presseknferansen har dykkere funnet en bulk på skroget som går utover, mulig denne er med å bidrar til lekkasjen eller, som også ble nevnt i pressekonferansen at sjøvannsinntaket har fått en lekkasje. Dette er er bare spekulasjon fra min side om hva som kan vøre årsaken til krengingen Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Kan se for meg at det var rimelig hektisk på broa under innseilingen til Ålesund. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 2 ansatte er nå bekreftet omkommet Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Har jobba på skip(Color Line) i to år nylig. Dette er vel noe av det største marreritet et skip kan oppleve, men det er også noe de ansatte er upåklagelig godt drillet i. Godt det gikk så bra som det gikk med en så populær cruisebåt at ikke flere liv eller sivile liv gikk tapt. Måtte de omkomne få heder og ære. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Sitter og ser på direktesendinga, og det var en dugelig slagside! PS, produksjonen her er vel kanskje ikke helt i hundre, vi får jo høre telefonsamtaler fra reporteren, når han er av kamera :crazy: Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Ser på den direkte sendingen her at de flyttet kameraet grunnet økt fare for a Trossene kan ryke, dette kan vel kun bety at skipets tilstand har forverret seg? Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Nyhetsvarsel på nyhetskanalen sier at den tar inn vann igjen, så får håpe de for kontroll igjen på det. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 ser dessverre ut til at slagsiden på skipet bare blir større håper virkelig at de klarer å få skipet stabilisert før det er for sent, men det ser ut til at det begynner å bli en stor risiko Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Er i dialog med en kollega på RS Emmy Dyvi. Skal holde dere oppdatert om jeg får vite noe mer enn det som står på nettet og som blir sagt på TV/radio Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 ser på live kameraet at de holder på å sveiser ved inngangsdøra, ser ut til at planene om å berge skipet er forlatt EDIT: ser ut til at jeg snakket litt for fort her, døra er fortsatt åpen, men så at det var noen som drev på med en vinkel sliper i nærheten av døra EDIT 2: ser ut til at de skjærer hull i skroget for å få inn lensepumper Siter
Marius Granli Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Har du link til livekamera? Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Her: http://www.nrk.no/video/hurtigrute_brann_utanfor_sentrum_i_alesund/E2DD2CDBF0C6A7D7/ Siter
Lars K. Rønes Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 SMP overskrift: Hullene tettet - skipet krenger 18 grader VG overskrift: Skipet krenger 18,1 grader - nærmer seg kritisk punkt Snakk om å vinkle det fra to sider.. Den ene skaper sensasjon og ser ut som om alt er på randen til verste katastrofe, mens den andre forteller hvor nært det kom men at situasjonen ser ut til å bedre seg.. haha.. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 hører på vg's live sending akkurat nå at skipet holder seg relativt stabilt på 18.1 til 18.2 graders krenging de siste timene, så det høres iallefall lovende ut Siter
Joakim Hagen Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 ja som du sier Jan Henrik. Har fulgt med på vg tv, på skyggen til det som ser ut som ett lys. Det har holdt seg på samme punkt siden 01 tiden. Så jeg tror skipet er berget. Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Kl 3 eller 4 (husker ikke) ble det sakt 19 grader.. Det jobbes på spreng med å lense ut vann, nå er de endelig kommet igang med det etter å ha borra feil hull et par ganger. Vi krysser fingrene.. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 19,5 grader nå, så det er neimen ikke langt før hun ruller rundt.. Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Forsiden på dagbladet sier følgende: [size:20pt]Brannvesenet: - Regner med at båten tipper over[/size] «Nordlys» krenger nesten 20 grader. Ved 20,5 grader kan skipet gå rundt. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Vi må nok være forberedt på at den kan kantre nå, ja. Politiet uttalte til DB sin repporter at de nå fryktet at utfallet ville bli en kantring ved kai. Etter hva jeg har registrert media fortelle har målingene for krengning hele tiden vist økte verdier, og i skrivende stund er det 19,7 grader. Jeg har på følelsen av at dette kommer til å ende fatalt for båten, men blir spekulasjoner enda ja. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Hun blir vel berget selv om hun ruller rundt.. Er jo rimelig høy verdi på et sånt skip, så det skal nok mye til for at hun blir kondemnert, blir nok å berge henne etterpå og reparere henne.. Alt kommer jo så klart an på hvor store skadene er... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Jeg har ikke peiling på hva som kommer til å koste mest, å kondemdere eller å fikse, men det kommer jo selvsagt til å bli mye mer skade om skipet kullseiler. Jeg vet ikke hvor sterke vinduene er oppover dekkene, men jeg tenker at det er en sjanse for at noen vil knuse og dermed slippe inn vann i de øvrige dekkene. Om det skulle skje, er ikke de røde tallene pene å se på Bare det å tenke på hvor mye ståhei det blir om hun faktisk kantrer er nok. Dog, selv om jeg absolut ønsker at de greier å forhindre kantring, er det en liten del av meg langt inne som også har litt interesse av å se en Hurtigrute rulle rundt, siden den er tømt for folk. Det blir spennende å se hva utfallet blir! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Dog' date=' selv om jeg absolut ønsker at de greier å forhindre kantring, er det en liten del av meg langt inne som også har litt interesse av å se en Hurtigrute rulle rundt [/quote'] Bra å vite at jeg ikke er alene om dette :grin: Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Liker ikke at dette er min fremtidige arbeidsplass.. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Nå ser det ut til at det bare går en vei og det er rett mot siden! Det som kunne blitt gjort, var muligens å slept den på grunn? Da ville man fått langt mindre materielle skader enn å la den synke ved kai. Eventuelt, sette den rett ned ved å pumpe ballast på motsatt side enn slagsiden. Bare tanker, jeg er ikke teknisk kyndig, selv om det er en interesant sak! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Hva tror du skjer når trossene løsnes? Nå er det like før her tror jeg Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Det er mye kraft da, dersom de ryker blir det fare for mennesker i nærheten tror jeg. Dersom de løsner, så vil vel enda mer kraft vinne mot slagsiden (?) . Spennende å følge med! Reporteren på VGTV virket nå kl 08:44 litt mer optimistisk. Snakket om at de nå holder på å få på plass tepper rundt hullene. Hvordan kan det bli så enorme hull? Det har brennt i motorrommet (startet av et lager som har gått varmt, gnist, og løsnet drivstoffledning?), men er dette nok til å lage store hull i skroget? Jeg finner det merkelig, inntil noen kan fortelle mer om hva skrog er designet for etc. Jeg har hørt at det er mange andre ting som skal ryke før skroget. Jeg har ikke særlig tro på at de greier å redde båten nå, men spennende blir det. Kantrer den kan vi skrive under på at den ikke lar seg berge før den synker! Synker den så blir den liggende i lang tid, da tror jeg vi snakker 3-4 uker, for slikt materiell for å heve en båt av denne størrelsen tror jeg vi ikke har tilgjengelig uten videre. Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Det er vel ikke selve skroget som har sviktet men ventiler til blandt annet kjølevann. Var jo en eksplosjon visst nok. Deler litt av samme følelsen som Magnus, men det beste er jo selvsagt at de klarer å redde den. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 16. september 2011 Skrevet 16. september 2011 Den henger på håret, 21,7 grader nå og er langt forbi det man trodde var grensen til at den ville kantre.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.