Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

den har iallefall ei kraftig slagside ser jeg. Skipet tar inn vann, så en plass er det mest sannsynlig lekkasje, men en annen ting er jo at brannvesenet også har brukt en god del vann i slukkearbeidet.

 

I følge presseknferansen har dykkere funnet en bulk på skroget som går utover, mulig denne er med å bidrar til lekkasjen eller, som også ble nevnt i pressekonferansen at sjøvannsinntaket har fått en lekkasje.

 

Dette er er bare spekulasjon fra min side om hva som kan vøre årsaken til krengingen

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Kan se for meg at det var rimelig hektisk på broa under innseilingen til Ålesund. :(

Skrevet

Har jobba på skip(Color Line) i to år nylig. Dette er vel noe av det største marreritet et skip kan oppleve, men det er også noe de ansatte er upåklagelig godt drillet i. Godt det gikk så bra som det gikk med en så populær cruisebåt at ikke flere liv eller sivile liv gikk tapt. Måtte de omkomne få heder og ære.

 

 

Skrevet

ser på live kameraet at de holder på å sveiser ved inngangsdøra, ser ut til at planene om å berge skipet er forlatt

 

EDIT: ser ut til at jeg snakket litt for fort her, døra er fortsatt åpen, men så at det var noen som drev på med en vinkel sliper i nærheten av døra

 

EDIT 2: ser ut til at de skjærer hull i skroget for å få inn lensepumper

Skrevet

SMP overskrift: Hullene tettet - skipet krenger 18 grader

 

VG overskrift: Skipet krenger 18,1 grader - nærmer seg kritisk punkt

 

 

Snakk om å vinkle det fra to sider.. Den ene skaper sensasjon og ser ut som om alt er på randen til verste katastrofe, mens den andre forteller hvor nært det kom men at situasjonen ser ut til å bedre seg.. haha.. :D

 

 

Skrevet

Vi må nok være forberedt på at den kan kantre nå, ja. Politiet uttalte til DB sin repporter at de nå fryktet at utfallet ville bli en kantring ved kai. Etter hva jeg har registrert media fortelle har målingene for krengning hele tiden vist økte verdier, og i skrivende stund er det 19,7 grader.

 

Jeg har på følelsen av at dette kommer til å ende fatalt for båten, men blir spekulasjoner enda ja.

Skrevet

Hun blir vel berget selv om hun ruller rundt.. Er jo rimelig høy verdi på et sånt skip, så det skal nok mye til for at hun blir kondemnert, blir nok å berge henne etterpå og reparere henne.. Alt kommer jo så klart an på hvor store skadene er...

Skrevet

Jeg har ikke peiling på hva som kommer til å koste mest, å kondemdere eller å fikse, men det kommer jo selvsagt til å bli mye mer skade om skipet kullseiler. Jeg vet ikke hvor sterke vinduene er oppover dekkene, men jeg tenker at det er en sjanse for at noen vil knuse og dermed slippe inn vann i de øvrige dekkene. Om det skulle skje, er ikke de røde tallene pene å se på :/ Bare det å tenke på hvor mye ståhei det blir om hun faktisk kantrer er nok. Dog, selv om jeg absolut ønsker at de greier å forhindre kantring, er det en liten del av meg langt inne som også har litt interesse av å se en Hurtigrute rulle rundt, siden den er tømt for folk. Det blir spennende å se hva utfallet blir!

Skrevet

Nå ser det ut til at det bare går en vei og det er rett mot siden! Det som kunne blitt gjort, var muligens å slept den på grunn? Da ville man fått langt mindre materielle skader enn å la den synke ved kai. Eventuelt, sette den rett ned ved å pumpe ballast på motsatt side enn slagsiden. Bare tanker, jeg er ikke teknisk kyndig, selv om det er en interesant sak!

 

 

Skrevet

Det er mye kraft da, dersom de ryker blir det fare for mennesker i nærheten tror jeg. Dersom de løsner, så vil vel enda mer kraft vinne mot slagsiden (?) .

 

Spennende å følge med!

 

Reporteren på VGTV virket nå kl 08:44 litt mer optimistisk. Snakket om at de nå holder på å få på plass tepper rundt hullene.

 

Hvordan kan det bli så enorme hull? Det har brennt i motorrommet (startet av et lager som har gått varmt, gnist, og løsnet drivstoffledning?), men er dette nok til å lage store hull i skroget? Jeg finner det merkelig, inntil noen kan fortelle mer om hva skrog er designet for etc. Jeg har hørt at det er mange andre ting som skal ryke før skroget.

 

Jeg har ikke særlig tro på at de greier å redde båten nå, men spennende blir det. Kantrer den kan vi skrive under på at den ikke lar seg berge før den synker! Synker den så blir den liggende i lang tid, da tror jeg vi snakker 3-4 uker, for slikt materiell for å heve en båt av denne størrelsen tror jeg vi ikke har tilgjengelig uten videre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...