Skrevet 14. september 2011 13 år 2 October, the time has come to test PMS, Point Merge System on Oslo Gardermoen. Our air traffic controller will be online from 15-19Z to provide you with quality service to try out the new system. So join us on a great evening with lots of ATC and fun. Charts can be found on the Norway AIP webpage: https://www.ippc.no/.../ENGM/engm.html There is some high quality framerate scenerys, both free and payware that can be used FSX (Payware) Aerosoft mega airport Oslo Gardemoen: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11807&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight%20Simulation (Freeware, also included most of the airports in Norway) http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html FS9 (Freeware, also included most of the airports in Norway) http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75.html Departure and arrival briefing will be available shorly.
Skrevet 14. september 2011 13 år Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR... (merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle")
Skrevet 15. september 2011 13 år Som svar på:Poster: Gunnar Seljeseth Emne: Re: Vatsim Oslo Gardemoen Point Merge Event Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR... (merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle") De snodige bemerkningene, kommentarer og forventninger du reagerer på burde vel heller taes opp med fir-director,ATC det gjelder der og da fremfor her i tråden om du vil ha noe ut av det? Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet.
Skrevet 15. september 2011 13 år Gunnar, du bør kanskje finne deg en Oslo-stream og lytte litt. Orginalt skulle de nye prosedyrene følges til punkt og prikke, uten vectors eller visuals eller noe slikt. Dette ble fort gått vekk ifra, hører stadig vekk både vektorering og alt mulig annet enn 100% følging av prosedyrene.
Skrevet 15. september 2011 13 år Vet du hva Magnus, hva dere hører på stream/observerer på Flygradar burde dere serriøst gi katta i. Prosedyrene er der for å følges. Det er et tema som har blit tatt opp andre steder også, hvor controllere sier, åååh men jeg har hørt/sett at det gjøres sånn og sånn! Når pilotene planlegger ankomst til Gardermoen på VATSIM, går de ut i fra at det er prosedyrene som er lagt frem som følges. Så vidt jeg vet har dere ikke laget en SOP til ATC, så det er opp til enhver å finne ut hvordan det skal gjøres. Basta!
Skrevet 16. september 2011 13 år I så fall får du sende et klakebrev til Avinor avd. Røyken da Per-Kristian :grin: Så når real life atc gir mer direkte en prossedyrene så kan ikke vi gjøre det samme? Er fortsatt mange(virtuelle) som ikke klarer å følge prossedyrer både på ENGM og andre steder selv hvor mange kart dem har lest. Vi driver med en hobby, der det er ingen krav til at folk skal vere eksperter så dette er noe vi må leve med. Er det trafikk så blir prossedyrene så godt som mulig av virtuell atc, men er det nødvendig så blir andre tiltak gjort. Basta, som du sier VATSCA ATC har tilgang på en basic PM guide.
Skrevet 16. september 2011 13 år Husk at man skal ha det morro også ! Det blir vel mye "strevere" hvis man oppi sitt hode tror at man sitter i ett virkelig ATC-tårn. At man ikke gjør det 100% "korrekt" til tider, for så være. Det mener nå jeg, i vertfall.
Skrevet 16. september 2011 13 år Det ligger en LOP her: http://www.vatsim-scandinavia.org/ATC/Local%20Procedures/Norway/Oslo%20TMA
Skrevet 16. september 2011 13 år Jan Tore, jeg klager ikke på det som gjøres i virkeligheten. Det jeg klager på er at VATSCA ATC gir fly f.eks Cleard LUNIP1L. Da planlegger man decend til at man skal fly LUNIP1L. Så plutselig får man direct GM997, da er man plutselig aalt for høyt. Så må man øke decend rate, som igjen fører til økt speed. Dersom ATC hadde sett at det var lite trafikk forran, og i stedet for LUNIP1L hadde gitt f.eks, route LUNIP GM997, hadde det vært mye enklere. Men, igjen hvordan skal piloter kunne bli god på PMS når de aldri får fly det? Og hvordan kan dere stille forventninger til pilotene? Eksempel, kommer inn til Gardermoen fra Stavanger via RIPAM. Blir aldri klarert RIPAM STAR av ATC, i stedet får jeg direct et random GM waypoint. Deretter forventes det at jeg skal kunne fly RIPAM1M, og jeg får videre beskjed om decend 6500ft to be leveled by ELRAT. Hvordan kan da ATC forvente at jeg skal være klar for en brå shortcut til ILS ved GM717 hvor i følge STAR kartet jeg skal være på FL120?!
Skrevet 16. september 2011 13 år "As real as it gets" De gir vektorer i virkeligeheten, da blir det vel bare mer real at vi gjør det på fs også da?
Skrevet 16. september 2011 13 år Tror kanskje dere må sitte på klapp inn til OSL før dere kritiserer hvordan ting blir gjort! Hvor godt kjenner dere "kritikere" PMS?
Skrevet 16. september 2011 13 år Om du har started decend mot restriksjonene, så har du ingen problem med descend mot ilsen. Husk at på point merge så flyr en store deler av prossedyren i level flight,hele vifta, FL100-120, men med direkte routing så hopper en bare over porsjonen med levelflight, evt korte inn litt. Min påstand, ut i fra det jeg opplever i simmen iallefall.
Skrevet 16. september 2011 13 år Nei, det er ikke det jeg påstår i det hele! Om du planlegger og utfører descend i forhold til restriksjonene, som foreks FL120, så vil du ikke ha noen problemer om du senere får en direkte routing.
Skrevet 16. september 2011 13 år Nei, du flyr de restriksjonene som ligger på STAR, FL 190, FL120, FL 100 avhengig av hvilken STAR du får, men disse punktene er så konservative at du da ligger 6-7000 fot under en normal profil inn til OSL. Ergo vil du ikke havne høyt dersom du får DCT et punkt på finalen. Den eneste måten¨å havne høyt er dersom du tidlig får DCT eks UVAKO, og deretter får vectors for en short cut inn på finalen.
Skrevet 16. september 2011 13 år Nå har nok jeg flydd ganske mye mindre enn mange av dem som er drevne her inne, men i min lille tid på vatsim med PM, har jeg aldri opplevd at jeg må drite i noen høyde eller fartssrestriksjoner på grunn av directrouting. Nesten overasket til tider over hvor greit det går... Er jo så til og med jeg klarer det :grin:
Skrevet 16. september 2011 13 år Når du får DCT så trenger du ikke tenke på eventuelle høyderestriksjoner som ligger på den STAR du fløy i utgangspunktet.
Skrevet 16. september 2011 13 år Ja, unnskyld meg PK... hele 'ulempen' med point merge er man descender tidlig, og er level lenge iløpet av viften, så har noen startet descend mot et punkt på viften som har restriksjon på f.eks FL120, så får de en MEGET slakk descendprofil i det jeg sender dem til Merge punktet.. Helt motsatt av det du sier. Og grunnen til at vi først gir STAR deretter en direkteruting etterpå er at mange ikke er forberedt på punktene lenger fremme om de ikke har lagt inn STAR FMC enda. Dette er hensyn man må ta når vi har med hobby-piloter å gjøre.
Skrevet 16. september 2011 13 år Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet. Håper virkerlig ikke det ennå er tilfellet. Vedkommende som spurte om jeg ikke skulle fly STAR "helt inn til ILS-en" fikk klar beskjed om at ABUBA var oppført som "Clerance limit" i STAR, med en mer enn direkte anntydning (på frekvens, og på norsk) om at vedkommende ikke hadde lest godt nok på prosedyrene. Vedkommende som poengterte at jeg var "noe lavt" da jeg litt etter å ha passert VEREV (RIPAM 1M) raskt nærmet meg FL120 (som var siste klarerte høyde) fikk til svar at jeg var akkurat så høyt som jeg burde være mht. restriksjoner i STAR (GM803 = FL100). Begge overnenvte eksempler viser etter min mening at angjellende flygeledere ikke har satt seg tilstrekkelig inn i prosedyrene. EDIT: Ser at Mangus Meese poengterer at prosedyrene i vrikerligheten blir fraveket. Det har jeg ingen problemer med (annet enn en og annen pilotfeil innledningsvis). Kritikken min går på flygeledere som helt åpenbart ikke har satt seg inn i hvilke restriksjoner som ligger i STAR dersom ikke flygelederen selv aktivt opphever restriksjonen...
Skrevet 17. september 2011 13 år 2 October, the time has come to test PMS Tenkt å bytte kjønn? Lykke til med det da.... Fra spøk til alvor... im in
Skrevet 29. september 2011 13 år Minner om denne, eventet er førstkommende søndag! ATC som er påmeldt eventet må huske å booke sine possisjoner, veldig få har gjort det så langt....
Skrevet 30. september 2011 13 år Ettersom jeg måtte trekke meg pga jobb, så er gnd ledig fra 15-17z og del ledig fra 17z-19z
Skrevet 30. september 2011 13 år Jeg trenger en backup på w_twr. 5 timer i strekk synes jeg er litt mye
Skrevet 30. september 2011 13 år "Minner om denne, eventet er førstkommende søndag! ATC som er påmeldt eventet må huske å booke sine possisjoner, veldig få har gjort det så langt...." nå ble jeg usikker her, men er det Lørdag 2.okt, eller Søndag 3.okt?
Skrevet 30. september 2011 13 år Kan noen lage en loggfil av dette eventet i Euroscope og sende den på mail til meg? Helst fra en ENGM_APP posisjon eller 'høyere'. Om ønskelig kan jeg da putte sammen en liten timelapse etterhvert
Skrevet 30. september 2011 13 år Espen: eventet er søndag 2. oktober, sjekk kalenderen pånytt Andreas: Eventet er 4 timer ikke 5, 17-21 lokaltid.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.