Roy Ekeblad Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Har det noen gang vært forselått og gjøre FSX til et 64bit program, slik at det kan dra nytte av RAM osv,osv? Siter
Andreas Stangenes Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Jeg ville ikke holdt pusten, Roy. Derimot kommer MS Flight i løpet av noe tid (2012-13?). Den har nok 64-bit støtte. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 FSX Development ble lagt ned kun ett år eller to etter release, og en 64-bit versjon, ville nok kreve at man starter fra scrach (noe MS Flight vel gjør?) tipper jeg. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Men nå går det rykter om at Flight blir utsatt på ubestemt tid grunnet økonomiproblemene i USA. De blir vel å legge pengene i å utvikle et nytt Halo som selger utrolig masse, og de vet at de tjener penger på. Siter
Christian Paulsen Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Et interessant spørsmål Roy. Jeg er ikke 100% sikker i min sak, men jeg tviler sterkt på at FSX har blitt vurdert, og jeg tviler også på at Flight blir 64 bit. For FSX ville gevinsten rett og slett ikke stå i forhold til innsatsen og ulempene. Ifht minnebegrensninger i 32 bits programvare, er man et godt stykke unna at dette er en reell flaskehals med FSX. 32 bits Windows er derimot en flaskehals, så der har man noe å vinne på å kjøre 64 bit som det er i dag. For Flight vil det muligens kunne bli en større potensiell gevinst, men jeg tviler egentlig på at Microsoft tør gjøre noe sånt. Overgangen til 64 bit har gått vanvittig tregt, og det finnes fremdeles veldig lite ekte/native 64 bits programvare. Teknisk sett ville det ikke være så fryktelig vanskelig å lage noe som var helt rått. Noe som virkelig utnyttet 64 bit, 4-8 CPU-kjerner, SLI, osv. Problemet er at man da i såfall ekskluderer alle som ikke har dette, og det er noe ingen kommersielle aktører tør. Og jeg tror spesielt ikke når det gjelder Flight, hvor alle som mener spillet bør kunne kjøres på fullt med en "vanlig maskin" på release-dagen, tilsynelatende har fått viljen sin. Man kan fint kjøre 32 bits programmer i 64 bits Windows, men det er ikke mulig å kjøre 64 bits programmer i 32 bits Windows. I flere år fremover vil 32 bits Windows fortsatt være mest utbredt, selv om det heldigvis har snudd på nye maskiner nå, men bra andel 64 bit. Siter
Roy Ekeblad Skrevet 15. september 2011 Forfatter Skrevet 15. september 2011 Det er litt rart at det ikke finnes mer innen for 64bit markedet, så lenge flere maskiner er innstallert med 64 bit windows 7 (eller at man har mulig ahr muligheten til å velge). Jeg har en del programmer som er 64 bit som photosho og en del prog som jeg bruker når jeg mekker musikk. Det er en sinnsyk forskjell, og klart merkbart på ytelsen når jeg har sammenlignet 32-64bit. Derfor synes jeg at det er litt rart at ikke FSX også ikke er å velge som 64bit, så lenge det er så populært. Hva er det som gjør det så vanskelig og omprogramere ett 32bit program til 64bit? Kanskje litt vanskelig spørsmål.....men la gå Siter
Roy Ekeblad Skrevet 15. september 2011 Forfatter Skrevet 15. september 2011 Da må vi vel vente til 2020 med det kjøpet. Har brukt nok penger nå på FSX (eh, mener kona iallefall ). Siter
Jack J Jackson Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Nå er det slik som det er sagt, at Microsoft har lagt ner utvikling/produksjon av FS (det vi mener med FS9/FSX) for over et år siden og noen som helst tilpassning til 64-bit er helt uaktuellt og kommer aldrig å bli aktuellt, ACES studios finnes ikke mer. Ja, det er, slik jeg har skjønt det, ikke enkelt å "gjøre om" et 32-bits program til 64-bit, du MÅ gjøre om ALLT fra start. Så lenge det finner 32-bits OP på markedet er det uaktuellt å lage programmer for KUN 64-bit, man kan ikke utelukke halve PC markedet. Da 32-bits programmer går å bruke på 64-bits systemer men ikke tvers i mot, haster det ikke. Utvikle begge to? Det er ikk lønnsomt. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Problemet med 64-bit mot 32-bit er at det er en annen kodebase, dermed må du bytte ut mye av koden, ofte det meste for å gå 64-bit. Se f.eks. på Apple og Final Cut Pro. (Ja nye versjonen suger) Når de skulle starte på 64-bit versjonen innså de at det ble så mye jobb og arbeid, at de kasta ALT fra den eldre versjonen å starta på nytt. Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. september 2011 Skrevet 15. september 2011 Bare for å ha nevnt det, så oppfattet jeg ditt spørsmål om FSX som historisk Roy, så det var det jeg forsøkte å svare på. Altså hva som eventuelt har vært drøftet og seriøst vurdert før prosjektet ble nedlagt, og noen tanker rundt det. Hvis det var misforstått, og spørsmålet egentlig var; hva har vi i vente for FSX?, så er jeg langt mer sikker i min sak, og at svaret som andre har påpekt er; absolutt ingen verdens ting! :grin: Årsakene er mange og sammensatt, men du har jo allerede fått en god del av forklaringene på hvorfor 64 bit programmer er så lite utbredt, selv idag over 8 år etter at AMD lanserte 64 bit prosessorer. I begynnelsen kan vi nok tildels takke det veldig tette båndet mellom Intel og Microsoft for somlingen. Det var på en tid da AMDs prosessorer lå langt foran Intel, men Microsoft gadd tilfeldigvis ikke lage noe 64 bits OS før Intel var klare. Når de siden gjorde det, så var det jo med en ny versjon av XP, og den ble etter mitt syn aldri særlig vellykket. Hele overgangen er litt preget av høna vs egget problematikk; Alle enheter som krever en driver (dvs all maskinvare og litt programvare) krever en helt ny 64 bits driver-versjon. Dermed må alle produsenter av alt fra gamle printere til grafikk-kort lage dette. Dette koster mye resurser, og er ikke noe de gjerne gjør for å tekkes noen få brukere av 64 bit. Og med vanskelig driver-støtte, og svært få programmer, ville ikke folk ha 64 bit. Når så Vista kom fikk vi en mer vellykket 64 bit Windows, og i motsetning til med XP, var 64 bit versjonen av Vista mye bedre enn 32 bits versjonen. Men med Vista endret man totalt hvordan enheter kommuniserer med OS, så igjen måtte alt av drivere lages på nytt. Vista ble aldri noen stor suksess, men takket være at 64 bit versjonen relativt sett var velykket har dette banet vei for en brukermasse over den kritiske, og etterhvert god tilgang på gode drivere. Siden Windows-7 teknisk sett er temmelig uendret fra Vista, så slapp man endelig nye drivere enda en gang. Og i løpet av de par siste årene har situasjonen på driversiden gått fra at kommersielle ikke tør satse på utvikling av gode 64 bit drivere og støtte, til at det i dag neppe er noen som tør lage noe som ikke er 64 bit kompatibelt. Så dette er kort sagt de siste 8 årene, og nå står de altså overfor et nytt og åpenbart langvarig dilemma. Lage noe som bare halve brukermassen kan benytte, eller eventuelt lage to versjoner, som i praksis stort sett vil bety at man ikke får reellt utbytte av 64 bit fordi det er fullt av kompromisser. Det er også viktig å forstå at 64 bit ikke er synonymt med raskere. Det er ikke en selvfølge at et spill som flightsim ville bli vesentlig raskere som 64 bit. Datamengden øker, og enkelte ting går også tregere. Områder det har fått litt fotfeste er akkurat det du nevner; svært tunge forutsigbare og minnekrevende oppgaver som feks behandling av foto/film/lyd. Der finnes det en del 64 bit, og som skalerer godt også. Det vil helt sikkert komme mer, men jeg tror som sagt ikke det vil komme allerede med Flight (om den ikke blir utsatt som det ble nevnt her da..) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.