Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Løssalgsmedia "smir mens liket er varmt", det har ikke endret seg stort de siste 20 årene. 9/11, Oslo-angrepet, samt bombene i London er eksempler på saker som får god pressedekning blandt annet på grunn av sin geografiske og kulturelle nærhet. Det som også er en faktor er at det er forholdsvis enkelt å få fatt i materiale (bilder, vitneutsagn, ect) da åstedet normalt er lett tilgjengelig mht. transport og at jorunalister fra vestlige media normalt ikke har store problemer med å komme seg til åstedet i andre vestlige land (minimalt styr med immigrasjon, ect, mellom vestlige land).

Det jeg husker fra 9/11 selv var at NRK hadde en nyhetsoppdatering kl. 16 den dagen, og i farta forbi TV-en fikk jeg med meg at et fly (mener å huske at de snakket om en småfly) hadde krasjet i WTC. Men jeg skulle ut med lokalavisen, så det ble ikke mer TV-titting akkurat da. Etter avis-runden dro jeg til en lokal internett-kafé (Kom.inn) hvor en annen gjest plutselig kom inn og sa at vi måtte slå på nyhetene. Så da ble det nyheter på stedets prosjektor, og det var først da jeg fikk et større intrykk av hva som hendte...

Skrevet

Det viktigste er at vi ikke glemmer en slik hendelse som 9/11, men vi trenger å gå videre også, det kan vi også gjøre nå etter 10 år synes jeg.

Livet går tross alt videre enten 10.000 dør eller 100.000 dør på en og samme dag.

Skrevet
Jeg tror ikke redaktørene i de ulike mediene (for det er jo de som er ansvarlige for avisenes meninger, ikke sant Tom?) mener at et menneskeliv i Afrika er mindre verdt enn i Europa, men heller at ulike omstendigheter gjør at det blir ulik prioritering i journalistisk dekning. Koker vel ned til hva som selger mest, rett og slett.

Jeg tror heller det koker ned til at de fleste av oss i større eller mindre grad er hyklere. Og det ligger i de fleste menneskers natur å bry seg mer om de som står en nær, situasjoner man lett kan identifisere seg med, og/eller hendelser som gjør et spesielt sterkt inntrykk.

Det er dette det i bunn og grunn handler om, og de er de som trekker "alt liv er like mye verdt"-kortet, som er de virkelige hyklerne her, etter mitt syn. Sorry, men den går jeg ikke på at noen praktiserer.

Det er en kjennsgjerning at feks en flystyrt med 100 døde fra et U-land vekker null interesse her. Om det da ikke er vestlige ombord, eller fanget på film, særdeles spektakulært, ol. (dvs fyller ett eller fler av kriteriene nevnt over). Dør det derimot et småfly-pilot fra en Norsk klubb renner det inn med sympati på forumet, fra folk som ikke kjenner piloten.

Jeg er av dem som absolutt ser hykleriet i dette, men jeg syns det ville være svært dårlig timing, og egentlig ganske respektløst, å spamme ned en tråd der noen kanskje har mistet et klubbmedlem, med hvor mange barn som dør i Afrika, i trafikken, av kreft, osv, og be kondolantene slutte å syte, hyklere...

Så ja, det finnes mye og mange man burde sørge over her i verden, og hvis noen sørger like mye for alle, good for you, men la nå folk selv avgjøre hva de føler angår dem på en slik måte at de vil markere det, selv 10 år etter. Hvis du føler det ikke angår deg, ikke marker det. :)

Skrevet
Hvis du føler det ikke angår deg, ikke marker det.

Så riktig, så riktig. Og ingen skal fortelle en hva en skal mene, hvem som skal sørge, hvor, og når. Nok om det.

En billedserie til. Som dere har forstått har jeg et lite forhold til NY, jobbet der et halvt år, og savner to fine bygg. Så her fire shots som viser hvordan det ser ut fra toppen. Det ser ikke ut som fra et hus...mer som fra et fly on approach. Gjett om det kilte i magen da jeg tok shotsene.

newyork13.jpg

newyork12.jpg

newyork11.jpg

newyork10.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...