Kai Dreyer Skrevet 10. september 2011 Skrevet 10. september 2011 I dag er det faktisk ti år siden terroren skjedde. Dette var vel ingen som hadde trodd skulle skje, men det skjedde. Tror dette blir en spesiell dag for mange... Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Syns tiden har gått utrolig fort. Husker dagen forsatt like godt. Satt på skolen og en skoleinspektør kom inn i klasserommet og fortalte hva som hadde skjedd. Var ikke mer en 8 år gammel da. Dessverre har det også skjedd utrolig mye på de 10 årene. Mange fæle hendelser. Siter
Jaran Berntzen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Det gjør det nok, Kai. Heldigvis er det truffet tiltak som langt på vei bidrar til å hindre at det samme skal skje igjen. Men så lenge mennesker velger å ty til vold for å prøve å få sine meninger igjennom så må vi nok forvente flere tragedier i årene som kommer. Forhåpentligvis ikke på samme nivå, og forhåpentligvis ikke rettet mot luftfarten. Jobbet selv i Forsvaret den aktuelle dagen. Husker jeg så fly nr 2 direkte på tven da det traff. Trodde det var noe feil med innflygingssystemene... Så grønn var mann da. Siter
Emil Topstad Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Forferdelig! Husker den dagen i 2001. Kommer aldri til å glemme den. Måtte det aldri skje igjen! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Kom heim fra jobb og bladde gjennom kanalene på tv. Først når jeg kom til CNN var det noe som fanget interessen min. Et fly som kræsjer med WTC. "Hva er dette for slags film da?" Blir sittende og se på til tårnene raser, og drar så på trening. Får høre om "tragedien" flere ganger opp gjennom årene, og banner på at det kommer til å bli en sånn kjempediger markering på 10 års dagen. Amerikanerne er sære sånn. Men jeg bryr meg ikke. Nesten 3000 mennesker døde i angrepet den dagen, men det mange ikke tenker på er at det sikkert døde like mange ellers i landet samme dag grunnet bilulykker, andre ulykker, ran, alderdom/sykdom, gjengkrig etc etc. Men det er ikke viktig fordi det foregår hele tiden. Men når noe skjer utenom "manus", nei da er det en katastrofe. I midtøsten feirer de hendelsen med kaker og sang i gatene, mens her hjemme gråter mennesker over folk de aldri har hørt om. Siter
Tom Knudsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Blir en helt vanlig og kjedelig søndag, bryr meg fint lite om det er 9/11 eller 11/9. Siter
Jaran Berntzen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 "Kjedelig søndag"?? Er ikke du flightsimmer, da? Har ikke hatt en eneste kjedelig søndag siden jeg begynte med dette, så jeg skjønner ikke hva du mener... Siter
Paulo Fernandes Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Får høre om "tragedien" flere ganger opp gjennom årene, og banner på at det kommer til å bli en sånn kjempediger markering på 10 års dagen. Amerikanerne er sære sånn Hva er galt med å lage en stor 10-årsmarkering for noe så brutalt som 11/9? Det gjøres for å vise at man ikke glemmer hendelsen, for å hedre de døde og for å vise avsky for slike umenneskelige aksjoner. Det er ingenting sært ved det. Vi har nå selv opplevd en terroraksjon uten like, og jeg vedder på at vår markering, 10 år etter, kommer til å bli like stor. Jeg synes du snakker kaldt om noe man ikke skal snakke kaldt om. 3000 mennesker døde den dagen, tenk litt på hvor mange mennesker og kulturer dette påvirker. Også kommer du å snakker om hvor sære amerikanere er. Det er respektløs og lite solidarisk spør du meg. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 3000 mennesker døde i samme by den dagen. 140-200.000 mennesker døde ellers rundt om i verden den dagen av grunner tidligere nevnt. Tenk på alle menneskene det innebærer, som mister sine kjære. Kulturer må få sine i jorda innen 24 timer til 1 uke avhengig av kultur. Når jeg sier amerikanerne er sære så ta et eks. Det døde vel 6 personer som direkte følge av Irene. Hvor mange døde ellers i området av skudd, trafikkulykker osv osv. Men det var de som døde som følge av orkanen som det ble snakket veldig mye om. Da var det tragisk, mens man ikke bryr seg om de andre. Det farligste du gjør her i livet er å bli født. Det er 100% dødelighet. Mange ganger virker det som om det er en skam at folk dør i ulykker og terrorangrep, men dette er dagligdags, og vi kan ikke gjøre stort med det. Har ikke sett noen minnemarkeringer for Rwanda, Bali, Serbia osv osv selv om det er store hendelser det og gjennom tidene Siter
Finn Otto Krogsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Det blir jo ikke noe mindre markering av 22 juli. Det er ikke noe sært over og sørge eller minnes når over 3000 mennesker dør meningsløst. At dette ikke berører dere er jo helt opp til en selv. Det er bare ikke noe man bør skrive på ett offentlig forum. Det er helt på sin plass med minnesmarkering og synes dette skal respekteres her. Jeg er ikke noen stor fan av USA og deres politikk. Så det er sagt. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Det handler ikke om å være sær, det handler om at man gjerne vil markere og minnes de rundt 3000 menneskene som ble brutalt drept av en håndfull flykaprere på en gang. Det handler ikke om en ulykke, det handler om drap og mord. La folk sørge og bruke denne dagen til å minnes sine kjære, ønsker du ikke å delta kan du holde dritpreiket ditt for deg selv. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Er faktisk enig med deg, Paul-André. Joda, det var synd de døde, og det skulle ikke ha skjedd. Men syns også vi burde ha en minnemarkering for alle de sivile som ble drept av Amerikanere i Afghanistan, og Irak. Det var jo tross alt "hevn".. USA må jo være ett av de landene som egentlig bryr seg minst om hva ett liv er verdt. De har jo dødstraff.. Respekterer at folk vil sørge. Men hvem vil sørge, og markere de som ble drept som følge av USA's hellige krig(er)? Siter
Bjørn Petersson Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Jeg ser poenget ditt Even, og er delvis enig, dersom noen ønsker å markere dette må de få lov til dette, og jeg kommer ikke til å rakke ned på det. Personlig kommer jeg ikke til å delta på det, i likhet med at jeg ikke deltar på noen minnesmarkering for 9/11. Mine siste ord i denne saken: Folk har ofte godt av å sørge og minnes sine kjære. Dersom folk har lyst til dette må de få lov til det, og det er fryktelig respektløst å rakke ned på en slik sermoni. Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Hei Ja, det var en spesiell dag. noe de fleste som var bevist aldri kommer til og glemme.. Var hjemme og så på BBC world når det skjedde, de første hintene om hva som hadde skjedd var mildt sakt kaotiske og det virket som om ingen helt viste hvem som hadde gjort hva.. Og så skjedde ting veldig fort, først det ene bygget, og så det andre bygget - som jeg så mer eller mindre direkte på TV, da flyet fløy rett inn i WTC bygg 2, og jeg husker spesielt godt at den ene motoren raste gjennom hele bygget, og ut på andre siden før den raste ned i NYC.. Og jeg husker kanskje spesielt godt når bygg 1 begynte og rase sammen.. Selv om man trodde kanskje at bygg 2 kunne reddes.. Til slutt gikk bygg nr 2 i bakken, og jeg husker godt hvordan begge byningene gav etter og først sakte, men så fortere og fortere raste sammen, bygningsdeler raste ut fra toppen, og så raste det hele sammen... Jeg gikk vel strengt tatt i sjokk til sengs den dagen, og jeg var vel sjokkert i over en måned etterpå... Nå er det minnedag for det som skjedde, og min personlige mening er at vi burde ha respekt for de 3000 døde som døde denne dagen, og om man ikke har noe godt og si, burde man være voksen nok til ikke og uttale seg overhodet.. Ja det er mye forferdelig som har skjedd både før og etter det som skjedde i NYC.. Men ingen av disse forferdelige tingene, skjedde så offentlig som i NYC.. Dette er en dag som alltid vil bli husket, på lik linje med Pearl Habour, Britenes herjing av Washington DC i 1812, Hitlers innvasjon av Polen i 1939... D dagen i 1944.. Kennedys attentat i 1963 og andre store hendelser gjennom de siste 60 årene.. Oddvar Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 La folk sørge og bruke denne dagen til å minnes sine kjære, ønsker du ikke å delta kan du holde dritpreiket ditt for deg selv. Men, nå må ikke du eskalere saken heller da, med uttalelsene dine du kom med, Bjørn. At du er uenig er så, men behold litt høflighet fortsatt Siter
Even Moe Egenes Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Folk har ofte godt av å sørge og minnes sine kjære. Dersom folk har lyst til dette må de få lov til det Selvfølgelig. Men hvis det blir noe stor, global, sørging over dette. Der alle liksom må være kjempeleie seg, og hele pakken, da blir jeg oppgitt. Siter
Tom Knudsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 "Kjedelig søndag"?? Er ikke du flightsimmer, da? Har ikke hatt en eneste kjedelig søndag siden jeg begynte med dette, så jeg skjønner ikke hva du mener... Kjedelig av den grunn at jeg har et tonn med arbeidsoppgaver og flere hundre sider jeg må lese/studere i dag, ikke noe mandag-fredag struktur når man går på Høgskole.. Flightsimmer, joda når jeg har tid så Siter
Jack J Jackson Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Enig med deg i det du sier Even. Har mange venner i USA som syns at dette har blitt for mye. Men..... i Norge har massmedia "sugd på Norgeskaramellen" i lang tid nå og jeg er HELT sikker på at "sørgendet" kommer å piskes frem av avisene/fjernsyn HVERT år i mange år fremover. Og som en Norsk sportskommentator sa en gang da Norge kom på 3:dje palass i en konkurranse "Jeg syns nok at det Norske flagget vajer mest!" så vil jeg tru at det kommer å være MEST synd på Norrmennen i det fremtida sørgendet! Hva med alle som sulter ihjel på Afrikas Horn! Der dør det 100-vis av mennesker HVER DAG! Siter
Emil Topstad Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 JA(!) Det er veldig mange mennesker som dør rundt i verden hele tiden, hvert minutt, døgnet rundt. Dette skjedde også 11 september 2001. Men hovedsaken her er hvordan disse menneskene ble fratatt livet. Og at dette faktisk var et angrep, som satte i gang en stor forandring i USA, og i resten av verden. Det er rart når man sier det sånn, men det skapte også glede. Da USA gikk inn i Afghanistan og kastet Taliban sitt styre på dør. Dette gjorde livet for lokalbefolkningen mye lettere. Noe de har sagt selv. Men tilbake til poenget med denne tråden. 11 september 2001, og terrorangrepene. Det er det denne tråden er ment for, og det er det denne minnemarkeringen er ment for. Ja, selv om det var mange andre mennesker som døde denne dagen i 2001, så er dette ment til minne for de som ble brått fratatt livet i angrepene. Og dette syntes jeg vi skal minnes. De som syntes dette er "bortkastet" skjønner jeg ikke hvorfor skriver innlegg i denne tråden... Dette er historie, som ikke må glemmes. Det er derfor viktig at vi minnes. Siter
Finn Otto Krogsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Og blande inn sultkatastrofe i dette er tøv. Og kritisere USA for og hedre sine er det samme. Hvordan ville du tatt det hvis USA slengte med leppa når 10 års sørgehøytideligheten for 22 Juli var. Det blir helt feil og sette det ene mot det andre. La alle som vil markere sorgen, og vi andre får bare velge annen kanal. Siter
Christian Paulsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Kule bilder Andrew! Er selv også en av de mange som var så heldig å få nyte utsikten fra taket på WTC-1. Med nød og neppe faktisk, for da vi kom dit og i 107 etasje, var rulletrappen opp til 110 etg/taket stengt pga for sterk vind. Men så mens vi var der gikk vinden under grenseverdi, og taket åpnet så vi fikk komme opp likevel. Tanken på at noens nære og kjære ikke så noe annet valg enn å kaste seg ut derfra er for meg såpass grotesk at jeg syns det er greit at noen vil markere dette, også ti år etterpå. Det var en ekstrem og ekstraordinær hendelse i alle målestokker, og det handler om noe mer enn "bare" 3000 døde. Det er ikke hverdagskost at 4 fly blir kapret og brukt som missiler mot Pentagon eller skyskrapere, og man fikk se det live over hele verden. Jeg lurer på hvilket vestlig land som ikke ville markert en slik hendelse hvert år i mange år, og som gjør amerikanere så spesielle? Jeg gjetter at det ikke finnes noe slik land. Det er ingen som tvinger noen her til å markere det på noe vis, men mange finner det likevel naturlig å identifisere seg, eller ha noe empati med det. Det er neppe noe unik norgeskaramell her heller. Feks har alle de største svenske avisene i dag NYC og 9-11 på sine forsider. Hvis jeg skal gjette er det også tilfelle i resten av Europa. Siter
Jack J Jackson Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Tøv!!!! Det er vel uintressant hvordan mennesker dør! Hvis man i steden hadde lagt pengene man brukte på blomster til mat for de sultende så hadde det vært noe. Nå vet vi ikke hva USA eller noen kommer å si om Norges-katastrofen om 10 år, men jeg er HELT sikker på at det ikke kommer å gi samme rubrikker i resten av verden. Så du mener på fullt allvor at du sitter hjemme i Norge og sørger hele denna dagen over 9/11 katastrofen! DET trur jeg er tøv. Siter
Christian Paulsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Jeg har lest hele tråden, og kan ikke se noen som har gitt utrykk for at de sitter hjemme å sørger hele dagen. Han du siterer sier derimot spesifikt at han ikke følger sørge-sendingene, men oppfordrer til å la de som ønsker det, gjøre det. Noe jeg forøvrig er helt enig i. Hendelsene i Norge vil selvsagt ikke få den samme oppmerksomheten i resten av verden om ti år. Det er en helt annen skala, og bare ekstremt i norsk målestokk. Selv kommer jeg ikke til å delta på noe markering av dette om ti år, men jeg vil saktens ikke hindre eller se ned på de som vil markere det. Siter
Finn Otto Krogsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Må du skjerpe dæ kraftig. Det der er intolleranse på grensen. Ka æ gjør ska du skite i. Jeg følger ikke med i hva som skjer i USA, men synes ikke at vi skal legge oss opp i dette. Hvis du velger og la være å se på , så la være. Så kan du heller respektere at andre velger og følge med. Poenget mitt er at hvis kona di hadde gått med i den smellen hadde du kansje hatt et behov for og minnes henne, samtidig kunne du ha sendt penger til de sulteforede i Afrika. Det er jo ikke logikk i å sette disse to tingene opp mot værandre. Vi kan vel støtte trengende i hele verden samtidig som vi respektere andres ønske om å minne sine kjære Siter
Tom Knudsen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Hykleri å sørge over 11. september-ofrene Sånn kan man også si det tydeligvis http://www.dagbladet.no/2011/09/11/nyheter/gert_nygardshaug/11_september/18063219/ Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Selv om hendelsene er trasige, synes jeg dere fører en viktig og sakelig debatt. Synes artikkelen du linker til, Tom, er en fornuftig motvekt i debatten. Det veldig fort gjort at man engasjerer seg mer for et menneskeliv i Europa eller USA enn om det samme skjer på andre kontinenter. Det samme gjelder kanskje for de 83 drepte 22. juli i Norge. Denne saken kommer jo til å få veldig stor spalteplass i Europa sammenliknet med 83 drepte (man kan sikkert finne til og med eksakt samme tall) i et land i Afrika som følge av et opprør. Det kan ha med den geografiske eller kulturelle nærheten å gjøre (samme kontinent) og også metoden det skjedde på å gjøre. Jeg tror ikke redaktørene i de ulike mediene (for det er jo de som er ansvarlige for avisenes meninger, ikke sant Tom?) mener at et menneskeliv i Afrika er mindre verdt enn i Europa, men heller at ulike omstendigheter gjør at det blir ulik prioritering i journalistisk dekning. Koker vel ned til hva som selger mest, rett og slett. Avisene legger ikke fra seg de økonomiske intensjonene selv om det har skjedd en dødsulykke (omså med mange drepte). Siter
Jack J Jackson Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Suverent Tom!!!!!! Bra innlegg Agnor! Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. september 2011 Skrevet 11. september 2011 Det er noe med signaturen til Tommy vs bildet han har lagt inn som får meg til å trekke ørlite på smilebåndet :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.