Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Skrevet 2. september 2011 (Bildet over er copyright © Color Line, og til fri bruk for bl.a. presse og ikke-kommersiell bruk - bortsett fra dette bildet, er alle bilder i denne fotoserien tatt av meg selv) Nå som jeg selv skal starte opp i ny jobb, og tjenestegjøre i fast heltidsstilling ombord på "M/S Color Fantasy" - passer det jo godt å poste en trip-rapport fra søsterfartøyet "M/S Color Magic" på samme linje. Reisen ble foretatt, 6. - 8. Juli 2011: Minicruise med "M/S Color Magic" på ruten: Oslo-Kiel-Oslo i 5-stjerners: "Color: Suite"-lugar: Avg. Oslo, kl: 14:00: Onsdag 6. juli 2011 Ank. Kiel, kl: 10:00: Torsdag 7. juli 2011 Avg. Kiel, kl: 14:00: Torsdag 7. juli 2011 Ank. Oslo, kl: 10:00: Fredag 8. juli 2011 "M/S Color Magic" ble levert fra verftet medio september 2007, og satt inn i ordinær rutetrafikk mellom Oslo og Kiel : 17. september 2007. Skipet har en total kapasitet på: 2700 pax, fordelt på 1015 lugarer (alle lugarer er over bildekk og vannlinje). Øvrig har skipet plass til 550 biler, har 2320 lanemeter, og maskinene yter: 42.400 hk, maks fart er: 22.3 knop. Både "M/S Color Magic" og søsterfartøyet "M/S Color Fantasy", er delvis basert på RCCL-cruiseskip fartøyene i "Voyager"-klassen. Tonnasje er: 75.100 brt, lengden på "M/S Color Magic" er: 224 meter, bredde: 35 meter. Totalt antall dekk: 15, promenaden er forøvrig 163 meter i lengde, høyden på denne er 9 meter (3 dekk). Turen ble gjort i den flotte 5-stjerners lugarkategorien, "Color: Suite" (L2) - som er beliggende på Dekk: 9, 10, og 11 på "M/S Color Magic". Her er Color Line sin egen beskrivelse av denne lugartype: (Grafikk: Color Line) og slik ser planløsningen ut: (Grafikk: Color Line) Når man reiser i 5-stjerners lugarer, har man bl.a. noen fordeler også før avreise i forhold til andre lugarer. I avgangshallen ved innsjekk, er det egen knapp for reisende for 5-stjerners lugarer - slik at man kommer raskt til skranken; selv om hele hallen skulle være tilnærmet full med folk som allerede har trukket lapp. I tillegg har man tilgang til "Color VIP Lounge", både i terminalen i Oslo (Hjortneskaia) - samt loungen i Tyskland som åpnet i fjor (selv om denne primært er for de som starter reisen sin i Tyskland, har man også full tilgang til denne, selv om man startet minicruiset sitt i Norge). Her er noen nedskalerte bilder fra "Color VIP Lounge" i Oslo, dette er fra et tidligere besøk - derfor har jeg forminsket bildene: Her er bilder fra den nye "Color VIP Lounge" i Tyskland, Kiel: Så beveger vi oss inn på skipet: Over: Velkommen inn i "Color: Suite"-lugar nr.: 10-100 (Dekk: 10 naturligvis, som angitt på de to første siffrene i lugarnummeret) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Forfatter Skrevet 2. september 2011 Over: tøfler, badekåpe, og safe finnes i garderobeskapet. Over: romslig dusjkabinett, med sitteplass. Over: rikelig med baderomsprodukter. Over: på morgenkvisten, blir rutene sprayet rene. Over: innholdet i minibaren som selvsagt er til fri benyttelse. Tidligere var det de største sjokoladeplatene fra Freia i minibaren, her har Color redusert litt på størrelsen siden sist. Over: god utsikt fra lugaren, med disse store karnappvinduene. Over: man kan velge å få froksten servert på lugaren, da ser den slik ut (litt ut fra, hva man velger å få servert). Frokosten er inkludert som sagt i lugaren, og kan om ønskelig inntas i egen avdeling oppe på Dekk: 15 i "Observation Club" (har prøvd denne tidligere, men vi synes utvalget var noe dårlig der oppe; men frokosten kan evt. inntaes i "Oceanic a la carte Rest." (hvor de med 4-stjerners lugarer spiser sin frokost, hvor utvalget vil være bedre) selv om utsikten selvsagt er mest spektakulær oppe i "Observation Club". Over: god kartinformasjon som stadig blir oppdatert, samt kamera forut via den (litt for lille) LCD-tv'en i lugaren. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Forfatter Skrevet 2. september 2011 Over: dekksoversikt, og lugarplassering ombord på "M/S Color Magic". Over: så forlater vi "Color: Suite"-lugaren, og beveger oss ut i fellesområder og uteområder ombord. Her sees bl.a. fruktkurven, og kortet foran - som informerer om at man må ringe ned til resepsjonen dersom man ønsker fruktkurven på lugaren. En grei ordning, siden mange ikke rører fruktkurven - og masse blir unødvendig kastet. Over: tilgang til "Color: Suite" og "Owners Cabin", er ofte stengt med en glassdør - slik at man bruker sitt nøkkel/boarding-kort først i denne døren. Over: lugargang innenfor det avstengte området, forut på Dekk: 10 - ved siden av noen "Color: Suite"-lugarer på styrbord side. Så kommer en bildeserie fra promenaden ombord: Over: mange steder er det gode oversikter, for hva som befinner seg på de ulike dekk på fartøyet. Over: stadig vekk er det større eller mindre show og aktiviteter i den romslige promenaden, og stadig forandringer mh.t. lyssetting - slik at stemningen er i konstant forandring. Dog også justert ut fra tid på døgnet, slik at temperatur på lyset og stemning - er i samsvar med dette. Over: det spektakulære panoramavinduet helt akter på fartøyet, her ser man "Oceanic a la Carte restaurant" (som ligger på Dekk: 6 ) dog er dette bildet tatt fra promenaden som ligger på Dekk: 7. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Forfatter Skrevet 2. september 2011 Over: "Manhattan Gourmet Restaurant" ligger like ved trappen ned til Oceanic. Over: ikke for de med redsel for høyder, noen av "broene" ombord har mindre gjennomsiktige partier - der man ser rett i gjennom, morsomt! Over: "Palazzo Night Club" på Dekk: 13/14. Over: den meget flotte "Observation Club" beliggende helt øverst på skipet, på Dekk: 15 (også referert til som "UFO'en" av mange). Så er det på tide å bevege seg ut, til fellesområder osv. på dekk - og noen bilder av skipet ved landligge i Kiel, Tyskland: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Forfatter Skrevet 2. september 2011 Over: det "obligatoriske" skorsteinsbildet må jo med. Over: her ses deler av "Oberservation Club". Så til noen bilder av Storebæltsbroen, som forbinder øyene: Sjælland og Fyn i Danmark: Over: uteområdet på akterdekket. Så til slutt, noen bilder av andre fartøy vi så og møtte på turen: Over: en av de "nye" Kiel-fartøyene til Stena Line, som går i fast rute mellom Gøteborg og Kiel. Her er "M/S Stena Scandinavica", som opprinnelig er bygget i 2003 men som nylig har gjennomgått en større renovering og flyttet fra: Harwich-Hoek van Holland linjen. Lengden er 243 meter (altså 19 meter lengre enn "Color Magic), bredde: 29.90m. Skipet ble satt inn på Gøteborg-Kiel linjen: 10. mai 2011, skipet har svært mange ulike suiter i forskjellige kategorier - og kan på ingen måte sammenlignes med de gamle Kiel-fartøyene til Stena (som nå er pusset noe opp, og satt inn på Sverige-Polen linjen). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. september 2011 Forfatter Skrevet 2. september 2011 Over: Princess Cruises med skipet "M/S Emerald Princess", levert fra verftet i April 2007. Kapasitet til over 3.100 passasjerer, 290m i lengde. Litt dårlig kvalitet på disse to bildene, beklager dette. Over: det mildt sagt imponerende og store private yachten "Archimedes", her fortøyd i Kiel. Yachten er fra 2008, og måler 67 meter i lengde. Skal ha romslig plass for åtte passasjerer, og mannskap opp til 10 stk. Seiler under Bermuda-flagg, tidl. vært mulig å leie - men skal nå være eid av en amerikaner. Over: Dyna fyr, indre Oslofjord. Merk: egen bildeserie, av Rederlugaren/Owners Cabin (R2) - postet disse bildene i eget innlegg; siden det ble mer enn nok bilder i denne posten hvor selve turen er dokumentert. Oppsummering: Pris på et slikt minicruise med enten "M/S Color Magic" eller "M/S Color Fantasy" på ruten: Oslo-Kiel-Oslo i 5-stjerners "Color: Suite"-lugar - koster ordinært ca Kr: 6.000 for to personer. Turen vi tok i høysesongen var dog meget gunstig priset, da vi er medlem av "Color Club" fikk vi turen til ca. Kr: 3.800. Visse datoer kunne man også bestille lignende tur i Juli/August, helt ned i ca. Kr: 3.000.- Denne turen ga antall Bonuspoeng: 200 via "Color Club" medlemsprogrammet. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Siter
Joakim Hagen Skrevet 11. juli 2012 Skrevet 11. juli 2012 Blar opp denne tråden din fra Før Lars, vil takke for bildene! Sitter nå med en betalt bestilling på samme tur med samme type rom og skip! Gleder meg etter å ha sett dette! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 11. juli 2012 Skrevet 11. juli 2012 Heftig!!!! Så du fant båten min Archimedes. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 As always, fantastisk levert bildeserie! Kjenner jeg får lyst til å dra på et cruise igjen når jeg ser slikt. Siter
Aslak Iversen Skrevet 15. juli 2012 Skrevet 15. juli 2012 Jeg lå og røkte på senga da plustelig tok Ona Sira! Tønsberg Tønne! Hva er det det heter? Jo, Dyna Fyr! Plustelig tok Dyna Fyr! Greide ikke å la være, den bare hoppet frem fra glemselen. Oldie som ikke så mange husker (eller har hørt). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Skrevet 16. juli 2012 Oj sann, plutselig var denne dratt opp fra glemselen igjen ja! Takker for kommentarer og tilbakemeldinger, det setter jeg pris på! Jobber selv fast ombord på "M/S Color Fantasy", så etter denne trip-rapporten ble laget - har jeg ikke reist privat på denne ruten. Men blir en fritur i midten av August, og da med søsterskipet: "M/S Color Magic" i nettopp L2 (Color Suite)-lugar, skal også poste noen brobilder sammen med disse (som jeg har tatt på Fantasy i en av jobb-periodene). Du får si fra Joakim, dersom du skulle reise med søsteren: Fantasy en gang - i tilfelle jeg er på jobb da. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.