Ola Haldor Voll Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Jeg jobber med video, film og TV, og ting har gjerne en tett deadline. Jeg er velsignet med å ha kontor i et bygg med grei nettlinje, slik at å ta imot store prosjekter over nett er ikke noe problem. Derimot er kundene mine dårligere utrustet, så å sende prosjekter på 3-400GB på harddisk blir foretrukket. Forrige uke ble en harddisk sendt express over natt. Denne hadde Posten greid å rote til, slik at den mandag morgen ikke en gang var sendt fra innleveringsstedet i Oslo. Tirsdag morgen derimot var den på plass, og var omadressert til å hentes ut på hovedpostkontoret i Trondheim. Dette likte de ikke, fordi jeg skal få posten levert til kontoret mitt, eller hjem til privatadressen med mindre jeg har avtale med oss. Jeg spurte om det var mulig å opprette en slik avtale, fordi det er i praksis enklere for meg å gå bort på postkontoret, siden kontoret mitt ligger knapt to kvartaler unna. Erfaringsvis pleier postbilen som leverer i området der kontoret mitt ligger ikke å ringe på telefon - ringeklokke finnes det ikke på huset, da det er titalls andre firma spredt på seks etasjer. Og da har jeg måtte vente til neste dag, fordi pakken blir med hele runden denne bilen går, og kommer tilbake til postkontoret etter stengetid. Vi forsøkte på nytt.. Denne gang adressert til min privatadresse. Fulgte pakkesporingen og fikk e-post i går om at den var på vei. I dag tidlig i 7-tiden fikk jeg SMS om at pakken var lastet ombord i en bil og var på vei til meg. Så jeg stod opp og fulgte med ut vinduet. Ca en time senere kommer det en varebil merket Posten sigende nedover bakken her. Innen jeg rekker å gå ned fra rommet mitt i 2. etg., ta på meg sko og gå ut er bilen forsvunnet. Jeg går inn igjen og sjekker pakkesporingen. Sendingen er forsøkt levert, men mottaker var ikke tilstede. Neivel? Hva forventer de? At man skal stå ute ved veien på ubestemt tid inntil bilen kommer? Jeg begriper ikke hvorfor jeg ikke fikk en telefon om at nå står jeg her. Er du hjemme? Huset er synlig merket gate og husnummer, og pakken er (så vidt jeg kan forstå) merket med tlf nummeret mitt. Jeg har da ikke fått SMS uten videre, selv om jeg forstår den var sendt automatisk. Så nå må jeg nok en gang sansynligvis vente til i morgen med å hente pakken. Dette har jeg ikke tid til, og jobben blir forsinket, noe som går på min og produsentens bekostning når TV-kanalen ikke har noe å vise i det aktuelle tidsrommet........ Så - hvilke alternativer har man? Hvilke firma frakter fra Oslo til Trondheim og kan konkurrere med Posten på det? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Pakkepost? Tollpost? Men jeg ville i grunnen ikke satset på dem heller... Jeg vet det er i dyreste laget, men Jetpak? De burde i alle fall klare leveringsfristen... :whistle: Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Bedriftsavtale med Bring? Jeg mener de har Bring Express i Trondheim som kjører for bedriftene nemlig, og det skal vel muligens være noe bedre? Alternativt blir det vel Tollpost eller Schenker? Siter
Erik Karlsen Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Bring er jo også posten, men har med bedrifter. Jeg tror jeg ville hørt med jetpak. De skryter jo at de leverer raskt. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Tydeligvis ikke greit å ha med posten å gjøre i større byer ser jeg.. Hadde ingen problemer med sånt der jeg bodde før.. Det er vel faktisk ikke lett for noen å holde de fristene der.. Om du hadde vært i USA hadde det vært FedeX eller UPS, men de opererer dessverre ikke i Norge.. Men litt rart, de får jo det for svarte til her, og dette landet er oppdelt i flerfoldige øyer med ekstremt uoversiktelige byer, men allikevel klarer de å få frem det meste over natta om man ber om det, og det blir levert til deg på døra også.. hehe.. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Vi har lignende erfaring i bedriften jeg jobber i. Vi bruker Jetpak dersom det haster og er kritisk å få fram varer i tide. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Sendingen er forsøkt levert, men mottaker var ikke tilstede.Neivel? Hva forventer de? At man skal stå ute ved veien på ubestemt tid inntil bilen kommer? Hmmm, litt morsomt at du tok de på fersken i å ikke prøve så sinnssykt hardt da... Har vel tenkt at det bare var meg, når jeg aldri har fått en pakke fra Posten levert på døren i moderne tid. Har inngang på baksiden av et hus privat, og vært på jobb i et stort og komplisert gammelt SAS-bygg. Eneste jeg husker å ha fått levert var noe diagnose-utstyr fra USA. Det skulle egentlig blitt levert hjem, men siden det plutselig ikke passet så godt ringte jeg FedEx på Gardermoen dagen før, og de kom da på jobb isteden. (sjåføren ringte når han var like ved). Eneste som tok lang tid (3-4 mnd) med FedEx var momskravet, men det klaget jeg ikke på, og til lavere gebyr enn Posten. Ut fra din histore så lurer man vel kanskje på om det heller er et mønster hos Posten, enn at vi er uheldige, og på "kronglete adresser". Ikke vet jeg... :whistle: Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Da skal du prøve sjåføren til Otra her i Trondheim. Han leverer varer til oss ved å sette de fra seg ved utgangsdøra, selv om vi holder til like innom hovedinngangen. Dørene er åpne, og det tar 10 sekunder å gå inn og levere personlig. Vi ser tilogmed at han kommer med varene, slipper de fra seg og stikker. Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 1. september 2011 Skrevet 1. september 2011 Da skal du prøve sjåføren til Otra her i Trondheim.Han leverer varer til oss ved å sette de fra seg ved utgangsdøra, selv om vi holder til like innom hovedinngangen. Dørene er åpne, og det tar 10 sekunder å gå inn og levere personlig. Vi ser tilogmed at han kommer med varene, slipper de fra seg og stikker. Kjedelig for han hvis han hadde fått seg et oppdrag med å levere pakke til en større flyplass :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 1. september 2011 Forfatter Skrevet 1. september 2011 SÅNN! Da er jeg kommet hjem fra jobb. Ble en svært sein dag pga. sein pakkelevering... Som nevnt tidligere i uka snakket jeg med posten om å få sendt ting dit for så å hente hos dem. Er nå blitt informert om at dette kalles "POSTE RESTANTE" eller noe i den dur. Det skal være mulig å levere express over natt med poste restante uten spesiell avtale, og pakken skal være på plass senest kl 9. Passer meg utmerket, så kan jeg tusle ned på jobb til kl9, og dra innom postkontoret i samme slengen, fremfor å trippe og vente på at postbudet som aldri ringer skal "forsøke å levere". Neste harddisk sendes enten nå i morgen eller mandag, så får vi se om det går bedre denne gang. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 2. september 2011 Skrevet 2. september 2011 Vil anbefale at du ikke bruker UPS heller. Når jeg jobbet på NATO hovedkvarteret i brussel, fikk jeg sendt en pakke over natt fra england, da stod det følgende på sporingen: "Nobody home, rang on doorbell two times." Dette var snakk om levering på NATO HQ... Så det er nok ikke bare posten det problemet gjelder. Siter
AMO Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Det har ingenting å si om det så var Pentagon, graderte papirer sendes ikke med post. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Det var en ipad, men ok... EDIT: Og jo, graderte papirer kan fint sendes med post, og man kan sende tom. KONFIDENSIELT om jeg ikke husker feil med kommersielle budtjenester, så lenge det er pakket og kvitert for i henhold til "Forskrifter om informasjonssikkerhet". EDIT2: Sakset fra lovdata.no § 4-19. Forsendelsesmetode Dokument gradert STRENGT HEMMELIG skal sendes med kurer. Dokument gradert HEMMELIG eller KONFIDENSIELT skal sendes med kurer eller som registrert postsending. Dokument gradert BEGRENSET kan sendes som ordinær post. Siter
AMO Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Se der ja, da tok du meg med en god gammel knockout. Tydelig at hukommelsen min fra enkelte kurs ikke er så god som jeg trodde! Dog skal det sies at det med registrert postsending ikke menes med pakkesporing som de fleste tenker på, men minimum med "Personlig Utlevering Mottakingsbevis". Hemmelige papirer sendes ikke som registrert post, i allefall gjelder ikke det for Forsvaret, kilden er Forsvarets Sikkerhetstjeneste ihht kurs våren 2010, og denne er jeg sikker på. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Vi mottok ved flere annledninger materiell merket BEGRENSET på innsiden, pakket anonymt kun med avsender ref og mottaker. Så vanlig pakkesporing holder, dog kan man ikke sende pakker merket KRYPTO, uansett gradering med annet enn kurer... Sakset fra lovdata igjen: § 4-20. Emballering Forsendelsens emballasje, som f.eks. konvolutt, omslagspapir, eske eller kurersekk, skal være ugjennomsiktig. Emballasjen skal være av solid kvalitet slik at brekkasje ikke lett kan oppstå som følge av støt, press eller fuktighet. Emballasjen skal lukkes slik at ingen kan få innsyn i innholdet uten å måtte bryte emballasjen. Dokument gradert KONFIDENSIELT eller høyere skal sendes i dobbel emballasje. Dobbel emballasje skal også benyttes for dokument gradert BEGRENSET som sendes i samsvar med § 4-19 fjerde ledd andre punktum. Indre emballasje skal forsegles og merkes med sikkerhetsgrad på begge eller eventuelt alle sider. Ytre emballasje skal ikke opplyse om innhold eller merkes med sikkerhetsgrad. Dokument gradert KONFIDENSIELT kan sendes i enkel emballasje når de bringes med eget bud ved virksomheten. Innpakning skal ikke opplyse om innhold eller merkes med sikkerhetsgrad. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Sakser litt til om du fortsatt er i tvil § 4-19. Forsendelsesmetode ... Ved forsendelse av sikkerhetsgradert dokument til utlandet skal kurer benyttes, med mindre NSM har samtykket i annen forsendelsesmåte. Dokument gradert BEGRENSET kan likevel sendes som registrert postsending til og fra stater som er medlem av NATO og til og fra andre fremmede stater etter samtykke fra NSM. Registrert postsending kan bare sendes med avsenders egen virksomhet, Statens postselskap, eller virksomheter som er godkjent av NSM for denne tjenesten og eventuelt leverandørklarert. ... Siter
AMO Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Jojo, men jeg snakket om hemmelige dokumenter, ikke begrensede dokumenter. :whistle: For ordens skyld, dette er ikke mitt felt, jeg har kun et lite kurs som sagt, du er nok way over the top om du har jobbet for NATO i Brüssel. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 3. september 2011 Skrevet 3. september 2011 Hehe, nåja, way over the top er jeg nok ikke, men jeg kan en del om det. Og du har helt rett, dokumenter gradert KONFIDENSIELT, HEMMELIG, STRENGT HEMMELIG / ATOMAL og KRYPTO osv. skal ikke sendes med vanlig rekommandert bred/pakke til utlandet nei Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.