Skrevet 31. august 2011 13 år Premium Medlem B-åååring Skulle nesten tro at det hadde vært litt større designforskjeller etter alle disse årene, men neida. Samme 707 skroget som vanlig :sleep:
Skrevet 31. august 2011 13 år Den tøffeste av de alle var jo 707-en også... Favoritt i min hangar ihvertfall
Skrevet 31. august 2011 13 år Premium Medlem De er nok en go del større ja. Sto det ikke 10% større diameter enn dagens?
Skrevet 31. august 2011 13 år Man skal ha falkeblikk for å se at viftediameteren er økt med ti centimeter (fra 157 til 167 cm)
Skrevet 31. august 2011 13 år Premium Medlem En reporter/journalist trenger nok falkeblikk, men ikke en fly entusiast :grin:
Skrevet 31. august 2011 13 år B-åååring Skulle nesten tro at det hadde vært litt større designforskjeller etter alle disse årene, men neida. Samme 707 skroget som vanlig Du vet at B737 er verdens mest solgte og produserte kommersielle flytype?
Skrevet 31. august 2011 13 år På den annen side så påstår i hvertfall Wikipedia at verdens mest solgte og produserte kommersielle biltype er Lada Riva; Så disse tallene er vel dermed ikke nødvendigvis en god måle-enhet for graden av designperle..? :grin: Men spøk tilside, har de planer om å oppdatere cockpit i overskuelig fremtid?
Skrevet 1. september 2011 13 år Joa, PMDG kommer vel ut med en sånn i 2018 hvis de hiver seg rundt og starter nå..
Skrevet 1. september 2011 13 år Her er mer om Boeing 737 MAX http://www.newairplane.com/737/737Max/#/video
Skrevet 1. september 2011 13 år Just a thought: No MAX plan for a 737-6 ... will it push SAS-Norge into choosing EMB-190 for replacing B735s (and B736s later)? SAS, being launch customer for the 737-600, needed these for the short runways at lots of airports in Norge: is that still applicable in 2011?
Skrevet 2. september 2011 13 år Noe av grunnen til at de ikke har endret på designet til 737 MAX i forhold til 737NG har med sertifiseringen å gjøre. Når Boeing utviklet NG endret de på såpass mye på flyet at de såvidt fikk sertifisert flyet som en 737. Altså, de slapp å sertifisere et helt nytt fly, og slapp unna med en kortere sertifiseringsprosess. Når de nå gjør ytterligere endringer har de allerede "brukt opp" det meste mellom Classic og NG, og MAX får kun små designmessige endringer som bla nye motorer.
Skrevet 3. september 2011 13 år Skal ikke begi meg inn på noen lang generell Airbus vs. Boeing diskusjon. Men bare konstaterer alle de gangene jeg har fløyet dem at jeg syns Airbusen virker noe større og lysere inne, støyer litt mindre og ikke minst virker å ha en arbeidsplass til damene og herrene som besitter plassene 0a og 0b som også virker å ha det noe mer romslig enn konkurrenten(e). Har hatt mang en flott tur med 737, men sånn generelt virker kabinen her litt trangere, men også at støynivået er litt mer påtagelig. Mer støy og dårligere plass syns jeg også ganske tydelig går igjen fremover i cockpit hos flygerne. Men, for å bruke ord som ståpels og flyporno som jeg ser av og til går igjen her inne, så var faktisk ikke disse så evigheter unnå undertegnede når jeg igjen nå igjen (lenge siden sist) får lese de fantastiske forkortelsene til franske SNECMA i jetmotorrelasjon. Som vel mange vet stod disse sammen med Rolls Royce på 60-tallet (!!!) med resultat et produkt ved navn Olympus 593 som ble hjertet og de enorme drivkreftene plassert x4 i det på 1960- og 70-tallet byggede mest framadrettet tekninsk, datidens mest geniale og gjennom aller tider vakreste og raskeste flymaskin for vanlige mennesker og som for meg i hvertfall alltid vil stå som noe av det aller største som menneskeheten gjennom hele aviasjonshistorien noensinne har produsert og holdt i luften i decienner etter decienner. Sorry folks at jeg skjærer noe OT, men klarte bare ikke å dy meg!
Skrevet 3. september 2011 13 år Så sant så sant Halvdan! Men ikke lenge siden jeg sist leste om dette (det er det aldri..), og jeg mener det var omvendt; at selve motoren kom fra Bristol/Rolls R, mens SNECMA sto bak krimskramset rundt, som det fantastiske inntak-systemet, "buckets", variable dyser, det koselige leirbålet bak, ol. Uansett, krimskramset var vel kanskje det mest imponerende med hele fremdriftspakken, og det kan også tenkes jeg tar feil. Genialt var det i alle fall, og noe større enn bare aviasjonshistorien! Romslighet vet jeg lite om, men ut fra hva man ser i cockpit og leser om systemer i simulatoren så fremstår NG 20 år eldre enn A320 i mine øyne. Men ble litt nysgjerrig på dette med sertifisering som Martin S nevner. Var det sånn sett en stor forskjell på overgangen fra 747 classic til 400 vs 737 classic til NG? Syns i grunn den cockpiten (747-400) virker betydelig mer modernisert.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.