Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig dårlig nyhet så sent på kvelden. Det blir nok en annerledes teknologi verden etterhvert.

Selv om du er en Apple hater, og kan ikke fordra det de driver med, er det ingen tvil om hvordan hans filosofi har virkelig forandret hvordan vi både bruker mobiltelefoner/smart telefoner, og tableter idag.

Står endel på Apple PR: http://www.apple.com/pr/library/2011/08/24Letter-from-Steve-Jobs.html

http://www.apple.com/pr/library/2011/08/24Steve-Jobs-Resigns-as-CEO-of-Apple.html

Letter from Steve Jobs

To the Apple Board of Directors and the Apple Community:

I have always said if there ever came a day when I could no longer meet my duties and expectations as Apple’s CEO, I would be the first to let you know. Unfortunately, that day has come.

I hereby resign as CEO of Apple. I would like to serve, if the Board sees fit, as Chairman of the Board, director and Apple employee.

As far as my successor goes, I strongly recommend that we execute our succession plan and name Tim Cook as CEO of Apple.

I believe Apple’s brightest and most innovative days are ahead of it. And I look forward to watching and contributing to its success in a new role.

I have made some of the best friends of my life at Apple, and I thank you all for the many years of being able to work alongside you.

Steve

Steve Jobs Resigns as CEO of Apple

Tim Cook Named CEO and Jobs Elected Chairman of the Board

CUPERTINO, California—August 24, 2011—Apple’s Board of Directors today announced that Steve Jobs has resigned as Chief Executive Officer, and the Board has named Tim Cook, previously Apple’s Chief Operating Officer, as the company’s new CEO. Jobs has been elected Chairman of the Board and Cook will join the Board, effective immediately.

“Steve’s extraordinary vision and leadership saved Apple and guided it to its position as the world’s most innovative and valuable technology company,” said Art Levinson, Chairman of Genentech, on behalf of Apple's Board. “Steve has made countless contributions to Apple’s success, and he has attracted and inspired Apple’s immensely creative employees and world class executive team. In his new role as Chairman of the Board, Steve will continue to serve Apple with his unique insights, creativity and inspiration.”

“The Board has complete confidence that Tim is the right person to be our next CEO,” added Levinson. “Tim’s 13 years of service to Apple have been marked by outstanding performance, and he has demonstrated remarkable talent and sound judgment in everything he does.”

Jobs submitted his resignation to the Board today and strongly recommended that the Board implement its succession plan and name Tim Cook as CEO.

As COO, Cook was previously responsible for all of the company’s worldwide sales and operations, including end-to-end management of Apple’s supply chain, sales activities, and service and support in all markets and countries. He also headed Apple’s Macintosh division and played a key role in the continued development of strategic reseller and supplier relationships, ensuring flexibility in response to an increasingly demanding marketplace.

Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leads the digital music revolution with its iPods and iTunes online store. Apple has reinvented the mobile phone with its revolutionary iPhone and App Store, and has recently introduced iPad 2 which is defining the future of mobile media and computing devices.

Skrevet

Men når alt kommer til alt, så er ikke dette "slutten" på innovasjon og fremdrift.. Det er ingen tvil om at det er en som vil ta Steve's plass som en verdenskjent innovatør med kjempegode idèer som vil forandre verden.. Og han trenger nødvendigvis ikke å jobbe for Apple.. :)

Sist gang Jobs sluttet gikk det dårlig, så vi får se hvordan det går denne gangen.. Uansett så har han gitt mye til verden, kanskje tiden er nå kommet for at noen andre i et annet selskap skal ta over..

Skrevet

Tom, der tar du nok GRUNDIG feil. Se hva Vic Gundotra, nå leder for Googles mobile division skrev tidligere.

Det er VELDIG få, som er så opptatt av detaljer i verden.

Icon Ambulance

One Sunday morning, January 6th, 2008 I was attending religious services when my cell phone vibrated. As discreetly as possible, I checked the phone and noticed that my phone said "Caller ID unknown". I choose to ignore.

After services, as I was walking to my car with my family, I checked my cell phone messages. The message left was from Steve Jobs. "Vic, can you call me at home? I have something urgent to discuss" it said.

Before I even reached my car, I called Steve Jobs back. I was responsible for all mobile applications at Google, and in that role, had regular dealings with Steve. It was one of the perks of the job.

"Hey Steve - this is Vic", I said. "I'm sorry I didn't answer your call earlier. I was in religious services, and the caller ID said unknown, so I didn't pick up".

Steve laughed. He said, "Vic, unless the Caller ID said 'GOD', you should never pick up during services".

I laughed nervously. After all, while it was customary for Steve to call during the week upset about something, it was unusual for him to call me on Sunday and ask me to call his home. I wondered what was so important?

"So Vic, we have an urgent issue, one that I need addressed right away. I've already assigned someone from my team to help you, and I hope you can fix this tomorrow" said Steve.

"I've been looking at the Google logo on the iPhone and I'm not happy with the icon. The second O in Google doesn't have the right yellow gradient. It's just wrong and I'm going to have Greg fix it tomorrow. Is that okay with you?"

Of course this was okay with me. A few minutes later on that Sunday I received an email from Steve with the subject "Icon Ambulance". The email directed me to work with Greg Christie to fix the icon.

Since I was 11 years old and fell in love with an Apple II, I have dozens of stories to tell about Apple products. They have been a part of my life for decades. Even when I worked for 15 years for Bill Gates at Microsoft, I had a huge admiration for Steve and what Apple had produced.

But in the end, when I think about leadership, passion and attention to detail, I think back to the call I received from Steve Jobs on a Sunday morning in January. It was a lesson I'll never forget. CEOs should care about details. Even shades of yellow. On a Sunday.

To one of the greatest leaders I've ever met, my prayers and hopes are with you Steve.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er jeg enig i Tom, på sikt har dette ingen ting og si, i så måte har de større problemer en at han går av. Men flink har han hvert.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Der er det best jeg ikke svarer, men hører hva du sier :-)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg gir også egentlig f i hva du og alle andre bruker. Man får bruke det som passer den enkelt best.

Skrevet
Tom, der tar du nok GRUNDIG feil. Se hva Vic Gundotra, nå leder for Googles mobile division skrev tidligere.

Og Microsoft har gått rett på ræva etter at Bill Gates gikk av som CEO he he..

Tror nok både Google, Apple og Microsoft kommer til å seile bra i vinden fremover..

Skrevet

Akkurat nå så flyter jo Microsoft bare på gammelt rask.. Det er ikke spesielt mye nytt og nyskapende som har kommet fra den fronten på lenge.. Windows 8 ser mer eller mindre ut som en liten facelift av 7, med noe så teit som UI fra en telefon (Windows Phone 7's UI skal integreres i OS'et) Det er jo helt tullete og det er absolutt ingen nytte for det på verken en bærbar eller en stasjonær maskin.. nettbrett og telefoner er det som det funker på, det er noe pes å sitte å trykke direkte på en dataskjerm på en bærbar eller en stasjonær...

Det virker litt som om vi snart kommer til et veiskille hvor Windows og Microsoft vil miste sin dominerende posisjon.. Og hvem vil ta plassen? Vi har Google, Apple og Linux.

Om linux blir modent nok innen den tid så er det en sterk kandidat. Det fungerer utmerket i dag, men trenger nok mer finpuss for å kunne brukes av eldre husmødre osv.

Google kan jo plutselig snu seg rundt og lage et OS for seriøs bruk, de er jo kjent for å kjapt komme med nye ting og utvikle raskt.

Så har vi Mac OS fra Apple som allerede er et fullgodt OS. De mangler bare programvaren til Windows egentlig, samt drivere til all slags hardware. Og blir de dominerende, så kommer nok konkurransetilsynet til å hive seg på saken og kreve at Mac OS åpnes for mer hardware og at SDK'er slippes slik at drivere kan lages.

Edit: Eller noe som JEG ville ha syntes var kult, men det er lite trolig, er jo at Amiga OS og Workbench nå blir det nye dominerende OS'et, da hadde det blitt "Back to the roots" for min del da jeg hadde både A500 og 1200 den tiden da det var på sitt beste.. :D

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nei internett er en døgnflue, bare et blaff. Og Microsoft er bare tull, Linux ser du, ja det er bra, spessielt for Mil. Jeg kjenner Linux brukere som sier PST, jeg har en maskin med Windows hjemme, så jeg kan sende deg en møtebooking derifra :-) så ser du hva det gjelder.

Skrevet

Linux ER bra faktisk.. Men, det er ikke modent.. Det er to forskjellige ting ser du.. Ting som gjør at det er BRA, er mye bedre håndtering av ressurser, man ser generelt mye lavere bruk av både minne og CPU på å gjøre samme oppgavene i Linux som i Windows. Linux er også sikkert mot virus, og eneste mulighet for et virus å gjøre skade er ved brukerfeil, at man gir ondsinnet programvare root-rettigheter. Og det er mye mer rettet mot brukeren hvor man kan tilpasse hele systemet til sine ønsker, og få det akkurat slik man ønsker.

Det som gjør at det ikke er MODENT, er at det mangler fortsatt en del programvareutviklere til det, spesielt av det profilerte slaget. De sliter med å standardisere ting, man har forskjellige baser som distroer kan bygges på og f.eks lyd-motor og sånt. Man mangler skikkelig støtte fra store produsenter med seriøse programvarer, og dette er ikke Linux sin feil som OS, heller manglende interesse fra store produsenter og utviklere..

Så jeg vil påstå at Linux er BRA, men ikke modent.. Det har kommer svært langt, utviklingen er i høygir og vi ser stadig nye ting der. På mange områder er de mer moderne og bedre enn både windows og mac os. Spesielt når det gjelder skrivebordsmiljø. F.eks at man slipper det forhatte registeret til windows, og at det er ekstremt stabilt. Mac os er jo også bygget på UNIX, nærmere bestemt en "fork" fra BSD, som jo deler mye med Linux..

Windows har vært dominerende lenge, og ja det er seriøst og bra på mange måter, men vi vet alle at ting har en begynnelse og ting har en slutt.. Om Microsoft ikke hiver seg rundt og får gjort noen omveltninger her og der, og ikke minst endrer litt i toppen og setter seg nye mål, så kan det være at vi er vitne til begynnelsen av slutten for Windows som dominerende plattform.. For meg, er dette bare positivt, da vi endelig får litt skikkelig konkurranse på OS. Det har ikke vi hatt før, og det vil medføre seg henrivende utvikling og lavere priser. Det er for meg veldig velkomment.. Litt lei av gamle traustige windows.. Føles nesten som om jeg kjører en gammel "trofast" transit hver gang jeg bruker windows, mens jeg er i en mer luksuriøs mercedes i mac os, og en litt vågal kjapp sportsbil når jeg er i linux.. hehe.. :)

Om det kommer til en situasjon hvor vi endelig får konkurranse mellom flere OS-er, så er det opp til de forskjellige å kjempe for seg. Da får vi se hvem som leder an, hvem som holder følge, og hvem som faller ut bak.. Det kan bli spennende å følge med på. :) Det er noe vi trenger tror jeg. OS-utviklingen trenger seg et lite spark, og en konkurranse-situasjon er akkurat det som kan være det sparket.. :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

jada Lars, jeg er langt på vei ening med deg. Du finner fanatikere på alle tre sidene, ingen tvil. Men det blir litt sånn at skal du bygge noe seriøst, så blir det litt tynt. Men det er drit bra på ytelser, all denne ms søppla du får med enten du vill eller ikke er det ikke vanskelig og slå :-) men skal du gjøre noe seriøst, og da mener jeg på et litt høyere plan blir det litt for tynt. Men æ gir no f... god helg til dæ.

Skrevet

Fanboyer finnes vel på alt, ikke minst hos Apple.. hehe :D

Jeg er dog ikke noen fanboy, jeg er mer av den typen som er litt interessert i hva som finnes.. Jeg liker å prøve det meste og gjøre meg opp en mening selv. Jeg kritiserer ting på alle plattformene, og jeg roser ting på alle plattformene. Det er fordeler og ulemper med alle, kanskje derfor det er fint med å ha et valg. :) Men per i dag, når alt kommer til alt så er det Windows som egner seg best til f.eks arbeid, tett etterfulgt av Mac OS.. Windows leder dog over Apple i en jobbsammenheng, med mindre det er grafikk eller lyd/bilde/videoredigering. Det er ikke pga OSet i seg selv, men pga programvaren som er tilgjengelig for det.. Og det er der et OS står og faller, hjelper ikke å ha verdens beste OS, om man ikke har noen programmer å bruke med det.. :) Fremtiden vil vise seg om dette vil endre seg.. Jeg håper det.. :)

PS: Og skulle jeg ha valgt noe å være fanboy av, så hadde det vært AmigaOS og C64! :D Vanvittig hva de greierne kan gjøre med så lite.. hehe.. Commodore FTW!!

God helg tilbake :)

Skrevet

Om jeg ikke er helt enig i hver minste detalj, så syns jeg det var en svært god redegjørelse av situasjonen med Windows fra Lars K. :)

Deler forresten også skuffelsen over det lille vi har sett fra Windows-8. Men mye er vel fortsatt uavklart, og samtidig tror jeg det også er viktig og klare å ha mer enn en tanke i hodet samtidig. For min del betyr i alle fall ikke skuffelsen at jeg tror Win-8 blir "dårlig"

For å se litt historisk på det, og som et eksempel; selv om praktisk talt alle nyvinningene kom med overgangen fra XP (versjon 5.1) til Vista (versjon 6.0), og Windows-7 (versjon 6.1) nærmest bare var en facelift av Vista, så gjorde det utvilsomt svært mye godt for brukeropplevelsen. Dermed kan man etter mitt syn ikke si at Windows-7 var dårlig, men det er lov å påpeke at den var nær blottet for nye features, og i så måte ikke særlig imponerende.

Men nok om det...

Jeg kjenner Linux brukere som sier PST, jeg har en maskin med Windows hjemme, så jeg kan sende deg en møtebooking derifra :-) så ser du hva det gjelder.

Dette syns jeg står som er særdeles godt eksempel på hvorfor Microsoft har den posisjonen de har, til tross for at at de som Lars K påpeker på mange områder er teknisk sett langt bak både Apple og Linux.

Apple er kanskje litt spesielt i en slik sammenlikning, da de tross alt bare konkurrer på en veldig liten del av bredden Windows opererer på/i. Apple prøver på ingen måte å være universale, tvert i mot har de gladelig lagt inn kunstige begrensninger og non-standard krav som gjør lite annet nyttig enn å bryte kompatibilitet, feks med RAM og JEDEC-standard på hardware-siden. På software-siden er de også temmelig selektive, som vi ser feks ifht dette med Flash, eller Apps-kontroll på hånd-dingser. Ikke er det noe retail-salg av OS heller. Det de selger og konkurrerer med er ikke et alternativ til Windows, men en pakke (programvare/maskinvare) som kan gjøre veldig mye av det samme som en veldig stor andel hjemmebrukere bruker Windows til (med noen vesentlige unntak som spill). Og innenfor sin nisje vil nok mange hevde at mye av det som kan sammenliknes direkte, gjøres bedre på en MAC. Andre er selvsagt uenig der... :grin:

Finnes forsåvidt også Linux distroer som også av helt andre grunner er svært selektive (som feks kun slipper inn åpen kildekode), men generelt kan Linux konkurrere med Microsoft på å være universale, både på hardware og software. Det er nok noe sannhet i det, men jeg tror ikke "umodenhet" gir et riktig bilde av det virkelige problemet, og årsaken til at et teknisk overlegent OS (som i div varianter til og med er gratis) ikke kan konkurrere med Windows.

En veldig stor del av utfordringen ligger nettopp i eksempelet Geir kom med. MS har nær monopol, og de er ekstremt gode på å misbruke sin posisjon og gjøre alt som står i deres makt for å beholde monopolet. De har vært ekstremt gode taktisk, langt bedre enn de er teknisk vil jeg påstå. Taktikk har vært så viktig at de fremfor å føye seg og muliggjøre reell konkurranse heller har valgt å betale milliard-beløper i bøter for sin konkurransehemmende og forbrukerfientlige virksomhet. EU har tjent godt på Microsoft, du og jeg betaler.

Heldigvis er ting etter mitt syn i ferd med å bli bedre, det er ikke lenger bare noe som opptar nerder og domstoler, men også politikere og "mannen i gata" begynner å få opp øynene for at det er nokså forkastelig at hver skolebarn skal måtte kjøpe sin Office lisens for å lese simpel tekst, eller at man skal motta offentlig dokumenter i proprietær .Dox istedenfor frie formater. Fler og fler ytrer også misnøye med at enkle ting som video på nett burde fungere uavhengig om man er på MAC, Windows, eller Linux/Android, eller bruker ditten eller datten nettleser. Åpne formater tvinger seg mer frem nå enn for noen år side.

Dette er fantastisk nytt, samme om du bruker og liker det ene eller det andre, fordi det vil åpne for konkurranse der man velger produkt ut fra hvor bra det faktisk er, ikke fordi man indirekte er tvunget til det (feks for å lese møte-avtalen til Geir, eller er avhengig av noe i Flash, osv, osv). Nettlesere er forsåvidt et fint eksempel; Microsoft kvittet seg gjennom rå taktikk med alle konkurrenter, og vi hadde deretter IE6 (InternetExplorer 6) i en lang årrekke, full av bugs, og fullstendig stopp i utvikling. Dette i motsetning til de siste par år hvor konkurranse tvang seg frem, og hvor det nå kommer nye versjoner av IE på løpende bånd, og hvor både utseende og funksjonalitet likner veldig på konkurrentene. Microsoft kan åpenbart lage svært gode produkter hvis de går inn for det/blir presset til det, fremfor å utvikle kjepper i hjulene for konkurrerende produkter.

Hvis noen fortsatt ikke skjønner helt hva jeg prater om her, og hvorfor det har vært så vanskelig å konkurrere mot MS, så vil jeg sitere et memo fra Bill Gates ang Office og åpenhet rundt DOC-formatet, og som illustrerer det hele ganske greit;

"One thing we have got to change in our strategy—allowing Office documents to be rendered very well by other peoples browsers is one of the most destructive things we could do to the company. We have to stop putting any effort into this and make sure that Office documents very well depends on PROPRIETARY IE capabilities. Anything else is suicide for our platform. This is a case where Office has to avoid doing something to destroy Windows."

Det er altså slik at virkemåten til formater som brukes av Office-programmene, eller for Direct-X når det gjelder spill, eller "Silverlight" i nettleseren er proprietær, eller "hemmelig". Microsoft vil ikke si hvordan det fungerer og dermed er det ekstremt vanskelig eller umulig å lage noe som kan kommunisere med slike formater.

Amerikanske domstoler har forøvrig gitt selve strategien og taktikken Microsoft har brukt for å kvitte seg med konkurranse, og forhindre nye i å dukke opp, et helt eget navn: Embrace, Extend, and Extinguish (wiki)

Når det har gått så langt som det har gjort, og MS har den kontroll over markedet de har, så skal det veldig godt gjøres å lage noe som virkelig kan konkurrere. Det er en ond sirkel, som er vanskelig å bryte. Og til Microsofts forsvar, så skal det sies at det ikke bare er enkelt å være størst heller. Det er ingen som gir Apple bøter for å inkludere Safari som nettleser uten åpning for å legge inn en bedre leser, de blir ikke tvunget til å fjerne QuickTime Player fra IOS i EU-land, og de boltrer seg fritt i forbrukerfientlige formater og systemer som låser deg til Apple. Forbrukeren må selv ta stilling til om man finner seg i et lukket system, og forbrukere som kollektiv gruppe velger nok stort sett ikke teknologi, eller plattform, ut fra hva som på lang sikt vil være til eget beste.

Til slutt vil jeg si at jeg som primært bruker Windows er veldig glad for at Apple finnes. Men jeg er også veldig glad de er relativt små. La oss bare håpe fremtiden vil handle enda mer om teknologi, mindre om politikk og forretnings-strategi, uansett hvem som står bak, eller er CEO. :)

Sorry for lang post, men det er jo søndag, og et omfattende tema...

[size:8pt]Edit; etter å ha lest litt på linken jeg selv la ved, så ser jeg at det opprinnelig ikke var domstolene, men MS selv som oppfant begrepet "Embrace, extend and extinguish". Ble brukt internt i beskrivelse av hvordan man skulle kvitte seg med brysomme konkurrenter...[/size]

Gjest Egil Johnsen
Skrevet

Det blir meget spennende å følge med Apple i tiden framover. Vil de klare å være like innovative uten SJ ved roret?

Apples knallsuksess de siste ti årene, er det få av i historien. Da SJ kom tilbake, klarte de å løfte Apple fra avgrunnen med å lage en MP3-spiller. Så kom en mobiltelefon som man knapt kunne ringe med (joda, jeg hadde den første modellen av iPhone selv, og digget den). Så til slutt et lesebrett, som nå er blitt den foretrukne webdingsen i mange hjem.

Jeg har også observert at flere og flere benytter Mac til privatbruk, og her på jobben øker Mac-andelen sakte men sikkert. Selv vil jeg anbefale Mac til privatbrukere, med mindre de skal kjøre sære programmer som kun finnes på PC (som FS-X). Benytter selv en MacBook Pro til å skrive dette.

Får Apple en dårlig leder, så vil vedkommende knuse selskapet på null tid. Får Apple en god leder, så klarer vedkommende å få alle ansatte til å yte 150%.

Synes historien om Google-logoen var noe merkelig. Skal en leder bli oppslukt av detaljer hele tiden, så vil vedkommende miste helhetsbildet. Da må vedkommende ha delegert dette bort, for å selv kunne konsentrere seg om det vedkommende har lyst til. Kan hende det er det SJ har gjort.

MS tror jeg vil slite framover. Synes ikke de har kommet med så mye nytt. Et unntak her er jo Kinect til xbox 360. Men de blir jo presset av Apple på privatmarkedet, PS3 på spillmarkedet og Linux på servermarkedet. Da er det jo bedriftsmarkedet igjen, og her er jo Office grunnmuren. Jeg kan ikke se noen klare utfordrere til MS her.

Egil Johnsen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...