Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg skulle prøve å skrive en Trip-Report... Beklgager lite bilder :(

Dette er min første Trip-Report så Ris/ros settes pris på ;)

4. August

MOL-OSL

SK4515

Avgang: 06.50

LN-RPU (737-600)

Belegg: ca 85%

Kom fra Oslo med samme maskin dagen før, og hadde egentlig bare vært hjemme å sovet og pakket om.

Insjekk ble gjort på SAS Automaten, og kofferten ble tagget helt til Alicante, derreter levert i bag drop. Kjapt og enkelt gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg gikk rett i gaten hvor de da var så å si klare for ombordstigning.

Boarding startet ca. 06.20 å gikk raskt og greit, men familien forran meg ble avvist, da det viste seg at de skulle fly Norwegian, og ikke SAS. Virker som noen ikke følger helt med…

Vel om bord fant jeg mitt sete 18A og ca 06.45 fikk vi pushback. Var i luften 06.50, på rutetid.

Vel i luften tok det bare et par minutter før piloten kom på høytaleren og fortalte om fine flyforhold og en flytid på ca 40 minutter. Ca 7-8 minutter etter take off ble skiltet med fest setebeltet slukket, og frokosten ble delt ut til de som ville ha det. Den bestod av et rundstykke med skinke og salat, og en liten juiceboks. Crewet på turen var smilende og fornøyde. Liker å se crew som virkelig er glad i jobben sin!

ca 07.15 kom de og samlet inn søppel ol. Kapteinen kom da på høytaleren igjen og fortalte at vi ville være på bakken om nøyaktig 13 minutter, og skiltet med fest setebeltet kom da på igjen, og denne korte turen var snart over.

Landet på gardermoen 07.31 så han bommet litt da han sa 13 minutter, men uansett, vi landet før oppsatt rutetid.

4. August

OSL-ALC

SK4675

Avgang: 10.00

LN-TUI (737-700)

Belegg: ca 50%

Gikk bare transfer på Gardermoen etter at jeg landet fra Molde, en kjapp tur gjennom tax free`en , hvor det kun ble kjøpt tyggis.

Deretter satte jeg kursen mot gate 34 (mener jeg det var).

Der ble jeg sittende med min telefon på facebook , surfe på nett og lese litt aviser.

Ca 09.20 kom LN-TUI tauende inn til gaten, og ca kl 09.25 gikk piloten med resten av sitt crew om bord.

Boarding for oss “vanlige” startet kl 09.40 ca og gikk kjapt og greit, fant her mitt sete 19A. Pushet fra gate på gardermoen 10.00 og var i luften ca 10.10.

Spania2011001.jpg

Turen nedover ble en fin og rolig tur.

Et lite minus var at det ikke var noen Colud Shop menyer om bord. Når jeg gikk bak og spurte etter en fikk jeg vite at det kun var to menyer om bord, av en eller annen merkelig grunn hadde de glemt og legge i setene. Så da forklarte de heller hva de hadde når de gikk forbi.

Kjøpte en sandwich med noe oste greier på, og en cola. Smakte helt greit.

Ellers så ble det en stille tur, hvor jeg bare lå og hørte på musikk på min Ipod.

Turen nedover ble flydd mot Brussel, derfra fløy vi mot Paris, før det ble direkte mot Alicante. Cruise var på 40 000 fot mener jeg han sa, eller så var det 41 000.

Crewet kom flere ganger og spurte om noen ville kjøpe noe.

Kl 13.05 kom kapteinen på høytaleren og fortelte at vi startet ned mot Alicante, og lander om ca 15 minutter, før han sa at vi igjen vil være på bakken før rutetid, og sa så at sånn er det når man flyr med Europas Punktligste flyselskap. (Nå også verdens?)

Landet i Alicante 13.20 ca og fikk da for første gang oppleve den nye terminalen. Ikke særlig imponert over hvor lenge man måtte vente på bagasjen! Fikk bagasjen vår 14.15! Snakket med en som også ventet på bagasje som bodde der nede. Han sa at han ventet i over en time uken før også. Samme sa de i min familie som hadde reist ned før meg, de også ventet lenge. Men ellers var det en fin terminal!

Konklusjon: Alt i alt en fin tur, hvor SAS igjen leverer et bra produkt! Uten forsinkelser, et smilende og service innstill crew, som gjorde dette til en hyggelig tur!!

Eneste minus var at det ikke var Cloud Shop menyer om bord!

Spania2011018.jpg

Retur flighten ble flydd med NAX fra Alicante og SAS fra Oslo! Den kommer senere!

Kommentarer settes pris på, dette er første gang jeg lager trip report! Så er "ny" innen dette.

Skrevet

15. August

ALC-OSL

DY1799

Avgang: 14.40

LN-DYD

Belegg: 100%

Da var man klar for hjemreise, møtte opp på flyplassen i Alicante ca 12.30, endte da ganske langt bak i en insjekkingskø, som merkelig nok kunne bli og ble lengre en det den var når jeg kom.

Nøyaktig 12.40 startet de innsjekkingen, og jeg var ferdig sjekket inn 13.20.

Da ble det å gå rett i sikkerhetskontrollen, hvor alt igjen gikk smertefritt. Før man ble “tvunget” gjennom tax free, hvor det ble kjøpt litt godteri til noen småsøsken her hjemme.

Så kl 14.20 begynte de å ta oss til gate C45, hvor det var klart for ombordstigning, da så jeg litt mørkt på at vi skulle klare og holde 14.40 som avgangstid, i og med at folk fremdelest sjekket inn. Jeg gikk om bord, og ble møtt av en smilende moldenser, og ei smilende svensk dame og fant mitt sete 17A, som jeg hadde reservert på forhånd.

Tross “sen” boarding og at insjekk gikk tregt ble vi ikke så ille forsinket, og var i luften ca 15.05. Turen oppover mot Gardermoen gikk fint og rolig for seg, liker å fly over europa og se alle flyene på kryss og tvers.

I det de begynte og servere så kjøpte jeg meg en panini, må være ærlig og si at denne smakte forferdelig, synes i alle fall jeg, så ut som flere også synes det. Mange som kastet en god del av sin panini.

Kl. 17.50 kom en manne stemme over høytaleren og fortalte om at vi ville være på bakken på gardermoen ca 18.20, 5 minutter før rutetid. Han takket for at vi fløy Norwegian, og skrudde deretter på skiltet med fest setebeltet, og jeg måtte igjen innse at snart treffer man på kulden igjen. Man merker godt på stemningen om bord at man er på vei hjemover.

Og når vi trudde vi hadde hørt kapteinen for siste gang, så dukket han plutselig opp igjen 17.55 og fortalte om at de hadde fått en “short cut” og fikk fly så å si rett inn mot rullebanen, og at han ventet landing ca 18.10.

Og jaggu traff han ikke ganske bra, 18.11 var d touchdown på gardermoen, husker dessverre ikke hvilken gate vi kom på, men var et lite stykke og gå til bagasje/ankomsthallen.

Der måtte jeg vente i ca 30 minutter, i og med at båndet stoppet fordi d var for mange kofferter på båndet, samme koffertene kom rundt og rundt og folk så det ut som stod i tax free`n, men så startet båndet igjen og min koffert kom “skliende” ned rett forran meg.

15. August

OSL-MOL

SK4528

Avgang: 19.45

LN-RRB

Belegg: ca 85%

Gikk rett fra utland og så fort jeg kunne opp og fikk hentet bagasje tag, og boarding kort for turen.

Derreter bort på Bag Drop hvor det stod “ca ventetid 5 minutter”, sto i maks 2, og min koffert var levert, min koffert veide 25,2 kg, men mannen i skranken sa bare “gate 23, god tur”.

Er ikke første gang jeg har opplevd at SAS godtar overvekt! Liker at de ikke pirker så veldig.

(Dere trur nå at jeg betalte overvekt hos NAX, men jeg fikk noe av noen på gardermoen, derfor veide den mere til Molde.)

Men jeg satte så kursen mot sikkerhetskontrollen hvor det nok en gang gikk knirkefritt, og jeg satte kursen mot å få meg noe og spise, det endte opp med en baguett så jeg rakk og spise, før boarding startet.

Boarding startet ca 19.25 og vi pushet ca 19.45, på rutetid. Var i luften kort tid etterpå.

Ble en stille og behagelig tur uten noe spesielt som skjedde, helt til kapteinen kom over høytaleren.

Spania2011416.jpg

Spania2011421.jpg

Han fortalte om skyet og regn i Molde, og temperatur på 12 grader, og at vi ville være på bakken om 13 minutter.

Vi startet innflyvning til rwy 25 i Molde, og hørte både hjul komme ut, og flaps var kommet ut.

Jeg snudde meg inn i kabinen for å “sparke” sekken min skikkelig under setet forran, og idet jeg snur meg og ser ut igjen så hører jeg de gi full gass, og nesen går rett i været. Etter hvert fortalte de at de ikke kunne lande her fordi at “på et punkt i innflyvningen skulle de se rullebanen, det gjorde de ikke nå”. Er jo ikke full ILS på rwy 25 i Molde. Så var litt strengere sa han. Da jeg snakket med han etterpå så sa han at de hadde kommet ned om de kunne brukt 07, men der var det litt for mye medvind. Widerøe landet fra den siden, men er vel ikke samme kravene, sa han.

Vi fikk etter hvert beskjed om at meldingene i Molde ikke var bedre, men verre. Så vi dro til Ålesund hvor vi landet uten problemer.

Idet vi landet så sa cabin personalet “Vi har en syk passasjer om bord, er det noen leger her?” Og 2 stk meldte seg.

De fikk passasjeren ut av flyet og inn i en bil. Derretter satt vi andre bare i flyet og ventet på hva som skulle sje. Var lov å gå ut på trappa og få seg litt luft.

Etter ca 30 minutter kom kapteinen ut av cockpit og fortalte at de hadde pratet med tårnet i Molde, og på Vigra, om at været i Molde var veldig variabelt, var tåke i 5 min så 5 min opphold, så 5 min tåke igjen. Så vi fyller drivstoff og flyr tilbake og prøver.

21.50 pushet vi på Vigra og sikkerhets prosedyrene ble igjen gjennomgått. Noen passasjerer hadde forresten valgt å gå av i ålesund.

21.55 var vi i luften og vendte nesen mot Molde, og inn for landing på rwy 25. Denne gangen gikk det bedre og vi landet i Molde 22.24 ifølge Avinor på nett når jeg kom hjem.

Glad for at de tok sjansen på å prøve igjen, istedenfor å busse oss PAX til Molde.

KONKLUSJON:

NAX: Veldig fornøyd med turen, smilende og hyggelig crew, som gjerne slo av en prat.

- Ble ikke visst film på flyvningen, og noe av det i menyene manglet.

Karakter: 5

SAS: Ble en “hektisk” tur, men et veldig proffesjonelt og smilende crew trekker opp! Pluss også for at de valgte å prøve å fly tilbake til Molde og prøve igjen, de diskuterte mulig buss til Molde.

- Synes kanskje de skulle tilbud oss noe å drikke på bakken i Ålesund(?)

Karakter: 5

Kommentarer og ris/ros er alltid hyggelig

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...