Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har børsen sunket og steget i bauer og kanter... hvertfall ifølge mediene. Det sies at en ny finanskrise er på vei og at den vil ramme nordmenn hardt.

Hva er dine tanker om dette? Redd for denne finanskrisen? Idéer til "løsning"? :)

3.....2....1...

[size:17pt]

DISKUTER![/size]

Skrevet

Legg ned hele finansnæringa. Bare luftslott det er bygget på alikevel, der noen få stjeler alle pengene til de som har lite fra før. Ei næring der dem klarer å trylle 1 krone til å bli 10, for så å bli verdt 5 øre, er ikke noe å samle på.

Det er vel det som kommer til å skje denne gangen også. Men for de som ikke sitter så gærnt i det, med bra jobb, og brukbar struktur på livet sitt, så kommer dem vel ikke til å merke så mye til det annet enn det dem ser på tv og hører i media ellers.

Renta forblir lav, krona stiger, folk blir arbeidsledige da vi ikke klarer å eksportere våre dyre varer osv osv, og det blir heller ikke investert i eget land fra regjeringen sin side. Veier forfaller, de eldre må tisse i buksene på pleiehjem, skoleungene råtner på benk, da det også denne gangen ikke blir bevilget nok klink til å rette opp i gammelt forfall, mens vi har tilgjengelig egen arbeidsstokk til å gjøre jobben, og olje/våpen penger på bok så det holder.

;)

Skrevet

Ja, med finanskrise følger verdensfredens usikkerhet. Dårligere økonomi vil føre til et langt mer aggressivt "samspill" mellom landene, da landene først og fremst vil prioritere krigføring og militære ressurser... tror jeg da :)

Skrevet

Når store deler av verdensøkonomien er basert på USA sitt forbruk vil jo verdensøkonomien få litt problemer når USA også gjør det.

Dersom man vil fortsette å basere økonomien på USA sitt forbruk må resten av verden hjelpe USA i gang igjen med forbruket sitt.

Det sier seg jo selv når USAs forsvarsbudsjett i 2010 hadde samme størrelse som hele Norges pensjonsfond Utland. USA er en ufattelig stor økonomi, og de har i utgangspunktet ingen problemer med å betjene gjelden de har akkurat nå. Dersom de får til budsjettkuttene, og øker skattene noe, så vil gjelden snu i løpet av kort tid.

Gjest Egil Johnsen
Skrevet

Sier meg enig med Ivar Hestnes. Etter min mening nærmer vi oss et finanskapitalistisk føydalsamfunn, der vi har en finanselite som regelrett gambler med jobbene til millioner av mennesker.

Jeg er ingen antikapitalist, men jeg ser en trussel i en finanselite som grabber til seg vanvittige formuer uten å bidra noe til verdiskapning. Husk at hele krisen starter med griske jævler som skjulte råtne boliglån (i form av obligasjoner) i ordinære obligasjoner med lav risiko. Disse trojanske obligasjonene ble kalt CDO (collateralized debt obligations).

Dette sprakk selvfølgelig, og h***** brøt løst. Dette var jo en av de viktigste årsakene til krisen i 2008.

I forkant av dette så hadde jo Bush startet ett par kriger og satt ned skattene til de rikeste. Hellas og andre land lånte penger som gale for å holde festen gående en stund til.

Så kombinasjonen av makteløse/inkompetente/naive politikere sammen med en grisk/smart/kynisk finanselite er ikke god.

Disse politikerne klarer eller tør ikke lage lover som beskytter samfunnet mot disse menneskene. De (finanseliten) er for smarte og har for mye makt.

I tillegg har vi fått en fraksjon i USA (Tea Party) som er villige til å sette hele verden på spill for å sikre seg selv mer makt å penger.

Foreløpig plasker vi rundt i en oljefylt andedam, og ser på verden som mer eller mindre raser sammen rundt oss. Heldigvis fant vi litt mer olje, noe som gjør at vi kan plaske rundt i dammen vår en stund til. For dammen lekker jo. I fjor falt oljeproduksjonen i Norge med 9,4%.

Vi skal allikevel ikke være så kjepphøye her i Norge. Vi hadde jo vår lokale Hellas-historie med tanke på den vanvittige festen som Måløy arrangerte i forbindelse med Cutty Sark festivalen i 2006 og naive politikere som gamblet med fellesskapets midler i verdipapirer som de ikke skjønte det fnugg av (Terra-skandalene).

Skrevet

Gode poenger der Egil.

Er nok ikke antikapitalist jeg heller, men som deg ser jeg også trusselen med et samfunn som fungerer på den måten det gjør i USA.

Nå er det ikke bare USA som sliter, men Hellas har jo de siste årene vært på randen til "nedleggelse". Å styre et fungerende land der pensjonsalderen er nærmere 50, uten at det går i undergrunnen, er praktisk talt umulig. Det er jo her Hellas og generelt Europa har vært heldige med tanke på krisepakker og penger fra hytt og gevær (EU).

Nå er ikke USA så "heldige" å ha et EU-krisefond å falle tilbake på, men det må drastiske grep til for å sette USAs økonomi på plass igjen.

Skrevet

For å korrigere: USA har ikke stor gjeld, og har ingen nevneverdige problemer med å håndtere den. Tallet er stort, men sammenlignet med brutto nasjonalprodukt er gjelden til USA mye mindre enn flere nasjoner i f.eks. Europa som ikke sliter tilsynelatende like mye. Igjen, gjelden er ikke spesielt stor, problemet er at når kredittvurderingen til en så stor aktør i global økonomi blir nedvurdert får det konsekvenser for helt andre aktører enn nasjonen i seg selv. Ringvirkningene man ser og peker på denne gangen er problemer som fortsatt sitter igjen etter forrige krise, ikke noe som er oppstått av denne situasjonen. USA har ikke, og vil ikke få, problemer med å betjene gjelden, til tross for at det kan se slik ut fordi styresmaktene ikke blir enige om hvordan man skal forvalte gjelden.

Gjest Egil Johnsen
Skrevet

Det som nå er skummelt med USA, er jo at økonomien der fortsatt harker og hoster. Samtidig har de en statsgjeld som de ikke klarer å håndtere. Det hjelper lite at de har store verdier, når viljen til å finne løsninger er borte (jeg refererer da til kongressen). Det er den manglede politiske viljen/evnen som var årsaken til at ratingen ble nedgradert.

Sverige hadde jo en krise rundt 1996, staten hadde brukt penger som fulle sjøfolk, og kassa var mer enn tom. Heldigvis gikk den svenske industri så det grein, noe som gjorde at sulamitten holdt seg flytende. Det var rett slett bare å kutte bort de mest unødvendige velferdsgodene (så lagt jeg husker, var det mange av dem).

Men USA og EU brukte store mengder tennveske for å prøve å få motoren i gang etter forrige krise i 2008. Nå er det lite tennveske igjen. Merkel sliter nå på hjemmebane med skattebetalere som er forbanna på Grekere som bare gidder å jobbe til de er 50, og når de jobber, vil de ikke betale skatt.

Merkel ville da at finansmarkedet skulle ta sin del av regningen, noe som vil føre til renteoppgang. Hellas/Italia vil jo da få enda større problemer med å betjene gjelden (renten på obligasjonene vil øke).

Man har altså klart å koke i hop et system som får nær sagt alle demokratiske nasjoner til å bli ute av stand til å håndtere den. Det er som man lager en robot til å hjelpe en med å holde huset rent. Etter en stund overtar roboten huset, og man må selv krype for den.

Å ha en finansnæring for å skaffe til veie/forvalte likvider har jo vært viktig for både enkeltpersoner og industri. Problemet er at den er nå gått fra å være tjener til å bli herre.

Det er da min hypotese...

Skrevet

Og jeg er fortsatt uenig med deg i at økonomien verken hoster eller skranter, den er fullstendig under kontroll i form av at amerikanerne vet nøyaktig hvordan de skal håndtere den, de har bare ikke vedtatt hvilken metode de skal benytte for å få redusert gjelden de sitter med. Her tør jeg påstå at republikanerne gjør det så mye mer vanskeligere enn det egentlig er, likevel skal begge parter ha smekk på pung. Man må være to for å krangle. Amerikanerne likevel har ingen problemer med å betale den ned så lenge de er enige om hvordan de skal gjøre det, ikke er gjelden særlig stor heller.

Dog er jeg enig i at det hjelper lite å ha både verdier, håndteringsevne og kontroll når viljen til samarbeid og felles økonomisk håndtering ikke er tilstede. Og som du sier, når finansnæringen blir så styrende at det går utover alle ledd i samfunnet straks næringen opplever økonomiske utfordringer større enn man ser daglig, da blir det fort mange varsellamper man bør begynne å ta hånd om.

Jeg er ikke uenig med deg, mitt innlegg var bare ment for å faktisk påpeke at gjelden til USA som så mange bekymrer seg for, ikke er så stor som mange skal ha det til. Det ropes ulv ulv uten at det er grunn til det.

Skrevet

USA sin statsgjeld er faktisk bekymringsfullt stor, Aleksander. Den nærmer seg femten tusen milliarder dollar, noe som innebærer at den har passert størrelsen på fjorårets bruttonasjonalprodukt. Til sammenligning så vil OECD-landenes gjeldsgrad i gjennomsnitt være på 80 prosent i år. Uten vilje til verken å kutte kostnader eller å heve inntektene i form av økte skatter så er det definitivt legitimt å rope ulv ulv. Jeg venter spent på å høre "...nøyaktig hvordan de skal håndtere den".

Skrevet

Det er din mening, Torstein. :) Det er i allefall en utbredt enighet, spesielt blant engelske og europeiske økonomiinstitusjoner at gjelden til USA ikke er faretruende stor. Jeg har ikke benektet at det er et stort tall, og det blir altfor mye for meg å fremlegge her for å vise til hvordan amerikanerne skal håndtere gjelden sin uten at poenget ikke blir utelukket, dessuten vil min kompetanse komme til kort akkurat her. Men jeg står likefullt på, og med mange i ryggen, at gjelden ikke er på et nivå det er behov for å sette inn akutte nødtiltak for å betjene den, slik man må i f.eks. Hellas og Italia(om ikke lenge).

Igjen, jeg er ikke uenig i at gjelden er enorm, tallet er stort og det er absolutt behov for å begynne å nedbetale den og betjene den heller enn å øke den(slik amerikanerne har kranglet om), men det er ingen grunn til å sette i gang store finansielle tiltak av andre nasjoner enn amerikanerne for å nedbetale den. Det greier de fint selv, så lenge de blir enige politisk. Den veien kan jo bli lang å gå...

PS:

Dette er jo subjektive meninger jeg kommer med, så jeg sier ikke at det og det er riktig, og det og det er feil. :) Bare til opplysning.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Personlig så har jeg en oppfattelse av at det ikke er rare finnanskrise vi så her sist, den som liner opp nå med Europa og til dels litt treghet i avtrekkeren over there gir meg grunn til og tro at nå får vi prøve oss så det holder. Jeg er enig med Ivar og co ang verdiskapelse, det er ofte lite av det i verdikjeden, og da må det jo desverre bli slik innemellom alt går ikke opp i evigheten Men det er mulighetenes marked

:-) om du har cash. Det som er nye anspekter er våre sanntidsmarkeder, dvs, i dag så fokuseres det i sanntid globalt, media kan lage finnanskrise på 2 millisekunder, før tokk det litt mere tid og spre informasjon og man reagerte kansje ikke så skarpt.....æ vet no ikke...

Aksjer er noe dritt, sjå her:-)

Hvis du hadde investert kr. 10.000,- i Orkla for et år siden, ville du i dag hatt kr. 200,-Hadde du investert det samme i Stepstone ville du hatt kr. 140,-Hvis du derimot hadde kjøpt pils for kr. 10.000,- kunne du drukket et par pils om dagen...og fått kr. 720,- i pant, omtrent 414 % høyere avkastning enn ved investering i Stepstone.Er det rart vi drikker...????

Skrevet
Det er din mening' date=' Torstein[/quote']

Faktum er at den er så stor som den er og det er alltid bekymringsfullt at et land har så høy gjeldsgrad som USA. Det er for eksempel en grunn til at EU har krav om at statsgjelden til eurolandene ikke skal overstige 60 prosent av brutto nasjonalprodukt (Ikke at det er et krav som overholdes av alle medlemmer!). Hellas har gjeldsgrad på nesten 160 %, langt høyere enn USA. Men, det er riktig som du sier at USA ikke trenger ekstern hjelp for å håndtere den, så jeg tar poenget ditt. Det store problemet i USA er skammelig egoistiske politikere som bruker situasjonen som oppladning til valgkampen foran valget neste år, fremfor å treffe tiltak som gagner nasjonen på lang sikt. USA får enda låne penger slik at de kan betale renter og avdrag på gammel gjeld. Men når kredittratingen til landet nå nedgraderes blir dette dyrere og vanskeligere dess lavere kredittrating landet har.

Den største utfordring i USA i dag er manglende vilje til å redusere kostnader og å øke skattene, begge deler høyst nødvendig. Og som du sier, problemene er betydelig mer akkutt på kort sikt i endel euroland.

Skrevet
Aksjer er noe dritt, sjå her:-)

Hvis du hadde investert kr. 10.000,- i Orkla for et år siden, ville du i dag hatt kr. 200,-Hadde du investert det samme i Stepstone ville du hatt kr. 140,-Hvis du derimot hadde kjøpt pils for kr. 10.000,- kunne du drukket et par pils om dagen...og fått kr. 720,- i pant, omtrent 414 % høyere avkastning enn ved investering i Stepstone.Er det rart vi drikker...????

Hvis du hadde investert kr 10.000,- i Orkla for et år siden (16. aug), ville du med dagens kurs hatt i overkant av kr 9.000,- for å være litt mer nøyaktig ;-) Tar ikke hensyn til evt utbytte og redusert skatt pga tap ved realisering.

Skrevet

Det skulle ikke overraske meg om alt dette som skjer nå er nøye planlagt og regissert. Muligens en måte å realisere NWO på? Det som er ganske sikkert er nok at vi vanlige "dødlige" blir ført bak lyset på mer enn vi aner.

Nei, jeg er ikke konspirasjonsfanatiker eller teoretiker, men jeg observerer litt fakta her og der og ser at noe ikke henger helt sammen.

Anbefaler at de som er interessert til å ta en titt på denne filmen, den bringer en del aha-opplevelser og er en god tankevekker. Jeg tror ikke på storstilte konspirasjoner, men det er noe her som ikke stemmer.

http://documentaryheaven.com/deceptions/

Skrevet

Du trenger ikke være meget konspiratorisk annlagt for å mene at vi "vanlige dødlige" blir ført bak lyset når det kommer til storkapitalen og finansmarkedene. Den samme oppfattningen er ikke så fryktelig uvanlig også blandt dem som aktivt studerer emnet. I grove trekk bunner det stort sett ut i et jag etter penger ("mye vil ha mer") kombinert med manglende personlig integritet og/eller moralske sperrer.

Det kan se ut til at mange i finansmarkedene glemmer at "som man reder ligger man". Og at de fortsetter med sine kreative krumspring for å maksimere kortsiktig profitt. Men da går det ofte også som med tidligere "luringer", nemlig den veien høna sparker. Problemet her er at de drar med seg en hel mengde uskyldige i dragsuget... :mad:

Skrevet

Du har mye rett i det Gunnar. Men ett moment er vel også att vi vanlig "dødlige" ikke er klar for å ta ansvaret for den overfloden vi har unna oss og lar finanstoppene subsidieres i nye innskudd via statlige redningspakker?

Om vi ville fjerne disse finanstoppene burde vi kansje krevd fra politikera att bankene fikk gå konkurs uten våre bidrag. Men klart ville dette ha bidratt til att alle oss "dødlige" hadde fått en kraftig justering av vår livs"kvalitet", ;) (les: justering av definisjon på hva som er kvalitet)

Misforstå meg rett :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...