Tom Knudsen Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Etter terroren i Oslo så velger nå både Coop og platekompaniet å fjerne skytespill fra hyllene, snakk om idioti da http://www.itavisen.no/874728/disse-spillene-fjernes-fra-hyllene Siter
Ivar Hestnes Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Jeg synes egentlig det er helt greit jeg. Burde vært gjort for lenge siden. 95% av spillene som er tilsalgs er jo voldelige. Spillbransjen bør kanskje begynne å tenke litt i andre retninger... Siter
Andreas Stangenes Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Det er en sannhet med riktig store modifikasjoner. Jeg vil tippe at spill a la farmville og arkade-spill utgjør den store majoriteten av populære spill i verden. Vitenskapen har problemer med å dokumentere skadelige effekter av vold i spill, men det er muligens noe der. Jeg synes heller regjeringen burde gjøre noe med at pengespill har flyttet inn på tvskjermene i de tusen hjem; "norske automater på nett" - blæh! Siter
Tom Knudsen Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Skrevet 30. juli 2011 Sier meg enig det siste der ja Jeg synes egentlig det er helt greit jeg. Burde vært gjort for lenge siden. 95% av spillene som er tilsalgs er jo voldelige Stemmer kanskje det Ivar, men synes nå det er litt drastisk å gjøre dette på bakgrunnen av en manns idioti og galskap, skulle dem da fjernet all flyspill og flysimulatorer etter 9/11 terroren da? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 I så måte kan man jo bare legge ned hele internett fordi manifestet ble publisert på den måten, i så måte ble også modellflybensinen bestilt over nett.. osv, osv.. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Ikke for å støte noen, men jeg synes det er rart å fjerne spillene. Har man nok vett mellom øra takler man voldsomme spill uten å gå bananas av den grunn... Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Dette er helt idioti. Da skulle de tatt et tak i leketøysbutikkene og. Er mange lekevåpen der som unger "skyter" på hverandre med. Og mange av de er veldig like de i virkeligheten Ser dette som en desperat handling uten å vite hva man holder på med. Hvorfor skal et helt folk straffes bare fordi en person går amok med våpen? Fordi han har sagt at han har spillt WoW? Hvis så, er det mangel på innsikt. Jeg har nettopp spillt Bad Company 2 i 3 timer nå, og føler ikke noen trang til å ta det til gata som mange "eksperter" tror Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Jeg synes egentlig det er helt greit jeg. Burde vært gjort for lenge siden. 95% av spillene som er tilsalgs er jo voldelige. Spillbransjen bør kanskje begynne å tenke litt i andre retninger...Veldig mange filmer er voldelige, så vi burde vel egentlig forby film også. Hvorfor ikke bare forby all kultur med det samme vi er i gang, en eller annen kan jo bli inspirert til et eller annet av det. Jeg blir like oppgitt hver gang slike ting er oppe i media, men man ønsker en syndebukk og da er spill veldig lett å ty til. Siter
Geir G Skrevet 30. juli 2011 Skrevet 30. juli 2011 Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn og i respekt til de berørte. Siter
Tom Knudsen Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Skrevet 31. juli 2011 Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn og i respekt til de berørte. Desto mer idiotisk spør du meg, Call of Duty har da for pokker ikke noe med de pårørende til de drepte på utøya, skal vedde for at halvparten ikke engang vet hva Call of Duty er for noe. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Stemmer kanskje det Ivar, men synes nå det er litt drastisk å gjøre dette på bakgrunnen av en manns idioti og galskap, skulle dem da fjernet all flyspill og flysimulatorer etter 9/11 terroren da? Jo, jeg ser godt det poenget der altså. Men nå er det også slik at spillbransjen er ganske ensporet, og de vil sikkert begynne å tenke litt nytt/annerledes når produktene deres blir gjort utilgjengelige. Blir det samme som med røyking og hjemmebrent. Mindre tilgang = mindre forbruk. Jeg er ikke tilhenger av lovpålagte "restriksjoner", men så lenge utsalgsstedene gjør det selv synes jeg det er helt OK, og litt respektabelt. Det er vel ingen tvil om at barn/ungdom har godt av å spille noe annet enn ting med blod og gørr. Og dumme foreldre som mer enn gjerne kjøper dette til ungene er jo også ett problem da. Kanskje det største problemet... Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 La oss håpe det blir oppgang i bønder her i landet. Vet om flere unge som spiller Farming Sim og syns det er morsommere enn CS.. :whistle: Om bare dataspill hadde en sånn, direkte virkning... Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Jo, jeg ser godt det poenget der altså. Men nå er det også slik at spillbransjen er ganske ensporet, og de vil sikkert begynne å tenke litt nytt/annerledes når produktene deres blir gjort utilgjengelige.Jeg kan forstå at det virker som om spillbransjen er ensport for en som ikke spiller mye spill, men hvis man går ting litt dypere etter i sømmene så er det flust av rare, sprø og artige spill der ute, ikke bare "block busters" som Call of Duty osv. Problemet er brukerene, ikke utviklerene, når folk flest vil ha grunne actionopplevelser som Call of Duty så er det naturlig nok dette de store selskapene satser på, de er trossalt ute etter å tjene penger. Men tar man en titt på indie-scenen er det utrolig mange gode spill som man absolutt ikke kan beskylde for å ikke "tenke utenfor boksen". Se bare på "Braid", "Super Meat Boy" eller "Limbo". Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Og dumme foreldre som mer enn gjerne kjøper dette til ungene er jo også ett problem da. Kanskje det største problemet... Rekker opp handa! Gav etter for stesønnen og kjøpte han til slutt Call of Duty Black OPS men da hadde han allerede spilt Modern Warfare? hos sin biologiske far, Black OPS hos uttallige kamerater. Ungene spiller i dag det de vil uansett om de ikke får ha spillet hjemme er det alltids noen i vennegjengen som har. Selv har jeg aldri verken blitt god i slike skyte spill eller sett underholdningen i det. Men det skal godt gjøres å unngå at barn spiller spillene som har 18års grense. hvor mange 12åringer spiller ikke også f.eks 16års aldersgrense spill. Jeg er strengere på andreting som nettsurf osv enn Playstation spill selvom jeg sikkert ikke har kontroll der heller. Til info er han fylt 11år i mitt tilfelle. Siter
andreas nærbø Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Enig med Tommy her Takke seg til flightsim BTW og kanskje litt Battlefield Bad Company 2 da Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Man har jo alltids Steam og Origin da Siter
Andre Gjerholm Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Avisene har nesten ikke plass til annet enn hendelsen på Utøya og i regjeringskvartalet. Coop og Platekompaniet har nå klart å få spalteplass... Men jeg velger å tro at dem ønsker å vise sin kondolanse/sympati. Internett og skytespill har kommet for å bli. Vi har tilgang til "alt" på internett, men politiet har ikke tilgang til oss brukere. Vi lever i fremtiden, mens politiet holdes tilbake i fortiden av datatilsynet og politikerene. Dersom du i et skytespill utallige ganger ser realistiske personer bli skutt og drept, tror jeg ikke det gjør deg til drapsmann. Men bildene lagres hos oss og fører nok til at din reaksjon dersom du så et drap 'in real life' blir dempet. Men jeg tror nok at denne drapsmannen her ikke ville ha stoppet etter det første offeret uansett. Når det gjelder skytespill kan det også bidra til at spilleren får ut aggresjon, og dermed virker preventivt. Skal vi ha den tilgangen til alt mulig på nettet, må også politiet få tilgangen og ressursene til å overvåke oss brukere dersom de mener det er grunn til det i hvert enkelt tilfelle. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Dersom du i et skytespill utallige ganger ser realistiske personer bli skutt og drept' date=' tror jeg ikke det gjør deg til drapsmann. Men bildene lagres hos oss og fører nok til at din reaksjon dersom du så et drap 'in real life' blir dempet.[/quote']Stemmer bra det der med dempet reaksjon på døden. Reagerer ikke i det hele tatt når det kommer til bilder av døde mennesker. Så et bilde fra regjeringskvartalet der en person mangler kroppen fra magen og ned, og eneste reaksjon var "meh." Mulig det er alle årene med Battlefield serien, Call of Duty og Crysis, samt endel sære filmer. Men gjør dette meg til en farlig mann? Tviler sterkt. Gjør meg bare i stand til å se Terrorists Killers and Middle-East Wackos uten en reaksjon. :whistle: Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 skulle dem da fjernet all flyspill og flysimulatorer etter 9/11 terroren da? Det var nettopp det Elkjøp bl.a. gjorde og en rekke spill butikker i USA etter 9/11 da det kom frem at terroristene hadde trent flyvning i nettopp FS. Ta gjerne en tur til Elkjøp og spør om de selger FSX Siter
andreas nærbø Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Skal ta en tur til Elkjøp og spør om det jeg Se hva reaksjonen blir HEHE Siter
Morten Ruud Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Tror man skal skille litt på virkelighet og fantasi her. Til det at når man skyter og ser døde "mennesker" i spill så vil man bli mer likegyldig ovenfor ekte døde mennesker så er min mening at det er feil. Man kan snakke om det, se på bilder, film, spill osv. og det vil hjelpe til med å forberede deg på det, men det å faktisk se et dødt menneske er noe helt spesielt, og noe man vanskelig kan forestille seg. Akkurat som enkelte sier at de som var på Utøya eller andre steder bare skulle gjort sånn og sånn, også hadde ingen vært drept, for sånn gjør man det på film, og sånn er sunn fornuft. (Når man sitter bak pcen i sin egen stue.) Dersom man har lettere for å bli følelsesløs har det noe med arv/miljø å gjøre i utgangspunktet, og at spill kanskje "hjelper til" litt med å bli mer følelsesløs, men er ingen utløsende årsak eller grunnen til slik adferd. Selv Bibelen forteller om massemord, så dataspill er nok ikke grunnen til at noen mennesker gjør sånne ting. Man vil også finne at de fleste av dagens, og fremtidens massemordere i løpet av sitt liv har spilt voldelige spill, og sett voldelige filmer. Derfor blir det rett og slett vanskelig å forske på det, og finne ut om det faktisk er årsaken. Synes i utgangspunktet det blir feil å slutte å selge utvalgte spilltitler på grunnlag av det som skjer i verden. Uansett er de fleste spill amerikanisert og vestlig orientert, dvs. at vesten og USA er heltene. Russland, Kina og land i Midt-Østen er fiendene, f. eks Call of Duty 4: Modern warfare, og Battlefield 2. Slik verden er nå er det vanskelig å si hvem som er helter, eller fiender av disse landene. Fører dataspillene til at man er mer fiendtlig innstilt ovenfor andre land som blir fremstilt som fiender? Men det er kanskje greit å få et økt fokus på det? Slik at aldersgrensene på spill kanskje kan overholdes av foreldrene? Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 Svaret er at de har FSX, som de tok inn igjen etter en kort periode. Men de tok faktisk ut FS ut fra sine butikk hyller rett etter 9/11. Siter
Andre Gjerholm Skrevet 31. juli 2011 Skrevet 31. juli 2011 så vil man bli mer likegyldig ovenfor ekte døde mennesker Jeg brukte med vilje ikke ordet likegyldig, men en "dempet reaksjon". Uansett hva det gjelder, vil man når man gjentagende ganger gjør noe som er så nært virkeligheten som det går an, i større eller mindre grad tilnærmes/tilvennes en reell situasjon (ofte ubevisst). Det er vel også det man kan si at man gjør i en simulator... Og noen av de skytespillene som finnes i dag kan vel nesten defineres som en simulator. Virkelighetstro personer, våpen, scenarioer, lyder osv osv... Men som du er inne på er det et ganske langt stykke til det å se en død person. Det vil dem heldigvis ikke klare å simulere godt nok på en pc. Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Ja legg ned hele Norge. Makan til tull har jeg ikke sett. Siter
Fred Solli Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Seriøse innlegg her ser jeg. At noen utsalgssteder velger å gjøre dette som en gest kan jeg ikke se noe som helst galt i. Ta heller blomsterhandlerene i Oslo som økte roseprisene fra 5 til 45-75 kroner. Det er mye mer spekulativt. Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Hva mener du om de utsalgsstedene da som ikke gjør dette som en gest Fred? Siter
Fred Solli Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Det er da helt opp til dem selv om de ikke velger å ta vekk disse voldspregede spillene. Men for meg sender de ut noen viktige signaler om sitt syn på saken. Siter
Daniel Klepp Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Tror det ikke har så mye med at spill påvirker folk. Det er vel heller at berørte eller pårørende ikke skal få skyting og dreping trøkt opp i trynet når de er ute og handler. Nå når temaet fortsatt er så sårt... Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 2. august 2011 Skrevet 2. august 2011 Jeg skjønner det Daniel. Men dette får de jo i trynet ved å se nyheter også. Tenker da f.eks på det som skjer i Syria i disse dager hvor sivile slaktes ned. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.