Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kansje debatten om politihelikopter nå er ferdig og att vi bør forlange to operative? Vi har en helt annen verden i dag enn da disse makro økonomene fra Blindern gikk ut av skola og entra maktleiten.

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Så fryktelig spekulativt kan det jo umulig være, Mads, fordi det er et faktum at de første ringte til politiet kl 17.02, og først kl 18.35 pågrep Delta gruppen ham. De brukte 40 minutter fra oslo til utøya, hvilet betyr at lokalt politi ba om hjelp ca kl 1740. Ut i fra de skildringene vi har fått servert i hele dag kan jeg ikke forstå at det ekte politiet befant seg på utøya før Breivik faktisk ble pågrepet.

Skrevet

Det var godt å høre Sindre! Vi er mange her inne som visste du var på Utøya og som har tenkt på deg. Men ettersom tiden gikk uten at noen hørte fra deg ble jeg for å være helt ærlig i økende grad usikker på om du faktisk hadde klart å komme deg gjennom det helvete de aller fleste av dere opplevde der ute fredag ettermiddag/kveld med livet i behold.

Skrevet

Først av alt. Veldig tragisk hendelse. Kort fortalt, helt forferdelig. Disse ungdommene kommer nok til å slite lenge med hva som har hendt i etterkant, både mtp venner de har mistet men også ikke minst bilder som er brent inne på netthinnen.

Å stille spørsmålstegn ved hvorfor de ikke var kritisk til den "politimannen" som dukket opp på øya, synes jeg blir litt rart. Jeg synes man skal ha respekt for at menneskene har vært i sjokk, og da er vurderingsevnen langt dårligere enn i normaltilstand. Synes den rett og slett var litt lite gjennomtenkt

Skrevet

Utifra loggen som nå er lagt ut så gikk det 1 time fra anropet fra øya kom til siktede var lagt i jern.

Jeg synes kanskje man kan vente litt med kritikken til vi har alle fakta på bordet.

Jeg synes heller vi kan fokusere på de som har det så utrolig vondt nå, som har opplevd noe ingen trodde var mulig på norsk jord, som har mistet sine aller nærmeste.

Det hele har ikke helt gått opp for meg enda, og jeg tror nok jeg blir like sjokkert i morgen når jeg skrur på tv'n og ser atter engang det forferdelige som har foregått i Oslo og på Utøya!

Til sist må jeg si at det godt å høre at du er like hel Sindre, og jeg ønsker deg alt godt fremover, det kommer til og bli tøft, men du har mange rundt deg som er her og vil støtte deg!

Skrevet

Og selv om politiet visste om dette, så fikk de ikke tillatelse til å innta Utøya pga at det fortsatt var skyting der. Det kommer jo frem det at verken hjelpemannskap eller politi fikk innta øya før beredskapsgruppen var der og fikk tatt mannen. Så kan vel ikke skylde så mye på politiet i denne saken. Fyren lyktes jo med det han gjorde, laget avledningsmanøver, og reiste så til en øy som er vanskelig å komme til, for å gjøre resten av arbeidet sitt.

Skrevet

Jeg ser at det etter disse to forferdelige ugjerningene kommer en del kritikk mot politiets responstid på Utøya, jeg jobber tidvis sammen med politiet og har en del erfaringer i hva og hvordan ting skjer i en slik situasjon.

Her vil jeg gjerne dele mine tanker og hva jeg "tror" har foregått opperativt i forhold til politiets logg.

# •Ca kl. 17.27: De første skuddene blir avfyrt på Utøya.

Cirka to minutter senere får operasjonssentralen i Nordre Buskerud de første illevarslende meldingene.

På dette tidspunktet vil jeg tro at politiets opperasjons sentral allerede er tungt inne i det som har skjedd i Oslo.

Så begynner meldingene og tikke inn.

Antageligvis ett stort antall anrop på 112 som alle må besvares - vurderes for deretter å sette igang varsling til rette overordnede.

I denne situasjonen vil også di fleste som ringer inn være oppildnet / hysteriske forståelig nok og man veit da av erfaring hvor vanskelig det kan være å få fornuftige og klare meldinger ut av innringer.

# •Kl. 17.38 sender politimesteren i Nordre Buskerud en anmodning til Oslopolitiet om assistanse fra politiets antiterrorenhet ”Delta”.

Vi ser her av loggen at det i praksis tok 9 minutter fra første melding til 112 før politimesteren har fått tilstrekkelige opplysninger slik at han da varsler Delta. Imponerendes kort tid når man tenker på situasjonen. På dette tidspunktet vil jeg tro at den første politi patruljen allerede er på vei til øya

#•Kl. 17.52: Den første patruljen fra Nordre Buskerud ankommer fastlandet på andre siden av sundet i forhold til Utøya.

På tur hit har nok patruljen fått løpende opplysninger om situasjonen både ute på øya og hva som skjer i forhold til forsterkninger. Ved fremkomst kan man bare tenke seg hva som møter dem. Livredd ungdom, folk i vannet, masse skrik, man hører skyting, en meget stressende situasjon.

# •Kl. 18.03: En båt blir rekvirert.

Patruljen har her gjort sine første grep etter fremkomst og gjør klar til Delta som er på tur.

#Kl. 18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer stedet.

Kun 41 minutter etter at Delta alarmen går, ankommer di. Minner om at etter alarmen, så skal mannskaper samles, våpen og utstyr hentes ut samt at man må ha tilstrekkelig opplysninger om hva skjer hvor? Hvilken kjørerute er den beste i forhold til trafikk situasjon? Og ikke minst en hel haug med taktiske vurderinger. Informasjons strømmen er her enorm.

# Kl. 18.25: Beredskapstroppen og mannskaper fra Nordre Buskerud går i land på Utøya.

Etter en kort briefe og sikkerhetsvurdering blir en slagplan utført mot øya.

# Kl. 18.27: Anders Behring Breivik pågripes.

Meget kort tid etter landgang er gjerningsmann i varetekt, dette pga at han overga seg ved første anrop.

Jeg vil gjerne igjen si at dette kun er min oppfatning om denne hendelsen utifra alt som har kommet frem i media og egne erfaringer med hva som "kanskje" har foregått.

Personlig kan jeg ikke skjønne hvordan politi og redningsmannskaper kunne har klart å kommet frem før, og føler at kritikken som har fremkommet er feil.

Jeg har full forståelse av at personer som venter på hjelp opplever tiden som uendelig lang. Samt at når man hører at det tok 1 time før det var politi på øya, så er det lett å tenke at dette må jo være tregt.

Jeg ville gjerne skrive dette innlegget for å prøve å belyse dette og kanskje skape en noe større forståelse av tidsaspektet.

Håper det hjalp?

En annen ting jeg vil si:

Jeg har ikke stemt på den regjeringa som sitter nå, men måten disse to uhyrlige handlinger har blitt behandlet på av Stoltenberg spesielt, har rett og slett imponert meg.

Han fremstår som ærlig, oppriktig og rett og slett en av folket.

Man kan jo bare tenke seg hvilket press det ligger på disse personene i en slik situasjon.

Alle mine tanker til alle etterlatte og berørte.

Skrevet

Flott Øyvind. Godt vi har professjonelle inne på fora her som kan komme info fra den andre siden og dine betraktninger er bygget på erfaringer så jeg håper folk nå kan klappe igjen om dette tidsaspektet. La oss heller stå samlet om å fordømme en slik handling som her ble utført på Utøya. Tidenes værste massaker utført av en enkeltperson i fredstid er ett faktum og at Norge har mistet masse flott ungdom. Mine tanker går til alle de var på Utøya og som opplevde sitt livs værste mareritt. Jeg tror ingen kan fatte hvor fryktelig det må ha vært.

Føyer meg inn i rekken med Øyvind og vil rose både regjering og kongehus for deres innsats etter denne uhyrelige handling som tok Norges møydom.

Skrevet

Det jeg først og fremst ville frem til Andreas S, var at det ikke er noe som tyder på at bomben hadde en god effekt som avledningsmanøver når det gjelder responstid for spesialenheten/Delta. Tvert i mot.

Du må også skille mellom og ved øya. En av vanskelighetene politiet spesifikt har nevnt på pressekonferansene var tiden det tok å skaffe båt(er).

Ellers har jo Øyvind tegnet et sannsynlig bilde ut fra publiserte logger, og det mest taktisk vellykkede sett fra "gjerningsperspektiv" er nok stedet i seg selv. Det finnes for all praktisk nytte bare 1 vei dit fra Oslo, det er en relativt liten øy, og Sundvollen er såvisst ikke verdens navle.

Alt dette vil jo bli analysert grundig i ettertid, og det kan godt tenkes det vil fremkomme kritikkverdige ting. Men ut fra det vi vet i dag mener jeg kritikken er malplassert og feil, så la oss vente litt med "dommen". :)

Skrevet

Det har du helt rett i Christian. Det vil bli granskning av hendelsesforløpet, og helt uavhengig av vårt kjære fs.no forum. Vi er opptatte av forskjellige ting, og vi tar alle dette som har skjedd på vår egen måte. Uansett hva som kunne ha blitt gjort annerledes så er livene ugjenkallelig tapt, og traumene dypt implantert i våre hjerter.

Skrevet

Ja, helt enig med Øyvind og Freddy her. Uten at jeg har snøring på hvordan politiet jobber så tror jeg ikke 1 time fra alarmen går i Oslo til pågripelsen på øya var lang tid. Nå skal det jo sies at DELTA i følge VG og Dagbladet allerede var i aksjon og opptatt med oppdraget i sentrum. Kanskje dette hjalp på responstiden, kanskje ikke.

Skrevet

Kan jo legge til at det er forskjellige tidslinjer ute og går. Noen nyhetskanaler sier at politiet ble oppringt kl 1702. Andre sier kl 1728. Noen sier at han ble pågrepet 1 time etter dette, andre halvannen time.

I tillegg var det mange båter der. Det var private mennesker som risikerte sine egne liv i forsøk på å redde ungdommene.

Men jeg blir vel upopulær for at jeg nevner dette. Jeg får beklage at jeg er opptatt av dette, men det er jeg altså.

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du "folkens"? Jeg heter Andreas. Og så lurer jeg på med hvilken rett du modererer mine reaksjoner? Fordi jeg ikke fokuserer på fredstanker og velsignelser akkurat her, så betyr det ikke at mitt hjerte blør like mye for det som har skjedd som ditt. Det betyr heller ikke at jeg ikke verdsetter politiets og alt annet personells innsats disse dagene. Det betyr bare at jeg er sjokkert over tidsperspektivet dette hadde, og jeg har all rett til å stille spørsmål. Det betyr ikke at jeg dømmer. Jeg tror ikke at noen bare satt og tvant tommeltotter, men det ikke til å komme fra at 1,5 timer med uhindret skyting er fryktelig lang tid.

Anyway. Jeg gidder ikke å dele mine tanker her ifht dette mer, og det skjønner jeg at dere bare er like glade for.

Skrevet

Nei, jeg synes i alle fall det er greit at du setter spørsmålstegn til tidsbruk, Andreas. Ingen problem med det. Så lenge man er saklig (noe du var), så bør det ikke skade. Er en del forumister her som hadde hatt gått av å tatt seg en tur til andre fora og lært litt skikk og bruk. Da hadde det vært enklere å debatert her inne.

Hørte en time på VG.no i går og det var imponerende kort tid. Husk at dette ikke skjedde i en bydel i Oslo, men på en øy langt utenfor byen!

Skrevet

Her er loggen for Utøya:

Dramaet på Utøya - minutt for minutt

17.27 Politiet i Nordre Buskerud får den første meldingen om skyting på Utøya.

17.30 Politiet i Oslo får den første meldingen om skytingen.

17.38 Politiet i Nordre Buskerud ber Oslo-politiet om bistand.

17.52 Den første politipatruljen fra Buskerud ankommer Utstranda, ved bredden av Tyrifjorden.

18.03 Politiet får bekreftet at "en egnet båt" til politiaksjon er på vei.

18.09 Den spesialtrente beredskapstroppen Delta kommer frem til Utstranda.

18.25 Beredskapstroppen går i land på Utøya sammen med mannskaper fra politiet i Nordre Buskerud.

18.27 Anders Behring Breivik (32) blir pågrepet av Delta-troppen, uten å gjøre motstand.

Klokkeslettene er basert på en samkjøring av loggene fra Søndre Buskerud politidistrikt og Oslo politidistrikt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080678

Dette burde egentlig være nok info for å legge diskusjonen om responstiden død en gang for alle her inne.

Skrevet

Hei! Vattnisser!

Hva med å gi BENG i å krangle om noe så latterlig som responstider etc?

Til informasjon så har 93 mennesker blitt drept på grunn av en enkelt persons barbariske handlinger! Ha litt faens respekt for de blant oss her på forumet som faktisk var der og opplevde dette på kroppen!

Makan til gjeng med bøtteknottkranglefanter skal du dæven døtte meg leite lenge etter. Jeg blir direkte kvalm av mange av utsagnene her.

Skrevet

Vet dere at jeg har mest lyst og sitere Mahatma Ghandi .

An eye for an eye will make the whole world blind.

Det er sikkert mye og lære av dette , det viktigste er nå at vi vet det kan skje. Og neste gang vet politiet dette. De kommer til å respondere med full tyngde med en gang.

De som oss kunne jo virkelig ikke fatte dette. La oss nu slutte og overtolke hverandre og samle oss om og rundt de pårørende. Det er sikkert noen av dem som leser her og.

Skrevet
La oss nu slutte og overtolke hverandre og samle oss om og rundt de pårørende. Det er sikkert noen av dem som leser her og.

+1

Og godt å vite at det står bra til med Sindre...

93 døde og 5 som ennå er savnet... Ord kommer til kort...

Skrevet

Jeg er lei meg for det dersom jeg med mine ord har såret noen her inne som var offere på utøya. Det var ikke min mening i det hele tatt. Tvert i mot - som de fleste andre her har jeg og mine sittet klistret til tv'n og vært i dyp sorg over det grusomme som har skjedd.

Og så vil jeg si at jeg er så glad for at mange nå har kommet hjem til sine kjære. Håper dere får masse trøst og kjenner varmen fra de som er glad i dere.

Skrevet
93 døde og 5 som ennå er savnet... Ord kommer til kort...

Baserer de disse tallene på det antallet som skal ha befunnet seg på øya, eller er det reelt fem stk. som faktisk ikke er kommet til rette?

Jeg og to familier ved Lillestrøm venter ennå å høre om hva som er skjedd med ei 17 år ung jente som ingen vet noe som helst om. Kjæresten hennes var opptatt med noe, hun løp litt før han og siden har han ikke sett henne. Hun skal ha sendt to meldinger til sin mor rundt 1730-tiden. Deretter ble det stille.

Jeg ser også på Twitter at det er et titalls navngitte personer som ingen vet noe om.

Skrevet

Halvannen time er fryktelig kort tid.

Et lag operatører fra Delta eller tilsvarende reaksjonsstyrker teller gjerne mellom fem og 15 mann. En tropp består gjerne av tre til fem lag.

Et av to scenario var mulig:

-Enheten som rykket ut til Oslo sentrum var fullt opptatt og deployert i nevnte område, og således i virke og i spredt omfang. Disse ble så tilkalt og deployert i retning Utøya.

1. En deployering i forkant, med videre kontraordre krever samling, som gjerne tar mellom fem og 60 minutter.

2. Reorganisering er påkrevd, dette vil si egensikring, oversikt over personell og materiell og tilstand. I samme fase kreves det gjerne forbedringer av tilstand, påfyll av eventuelt forbrukt materiell og orientering av samtlige operatører om neste fase, samt rapportering av pågående fases progresjon. Denne fasen er tidkrevende, et godt tidsperspektiv er gjerne minimum to timer eller mer avhengig av omfanget.

3. Deretter skal deployering iverksettes, dette involverer taktisk transportmetode, egensikring underveis og fortløpende oppdateringer av informasjon om oppdragsmålet. I tillegg skal dette gjennomføres blant andre etater med samme mål, fremrykningsmetode og akse, noe som i åtte av ti tilfeller medfører en grad av forsinkelse under fremrykning. Ytterligere forsinkelser oppstår på grunn av sivilt belegg av akser, samt hensyn til aksens lengde og hastighetsbegrensninger. For denne spesifikke sakens del vil jeg si ca to timer som en standard.

4. Målet nærmer seg, økt beredskap og taktisk fremrykning iverksettes, i tillegg skal kommunikasjon og kontroll over egne, andre egne og målet opprettholdes. Dette er den kritiske fasen. Her må det påregnes tid alt etter oppdragets utvikling. At fremrykningen involverer forsering av sjø skaper en stor utfordring, amfibieoperasjoner er ekstremt vanskelige uansett omfang.

I dette samlede scenario vil mellom tre og fem timer være rimelig, noe under dette er svært effektivt og krever stor grad av struktur, planlegging, kommando og kontroll klarlagt på forhånd.

Et scenario hvor et ledig lag blir deployert vil involvere trinn 2-4, forutsatt at laget allerede står i beredskap i baseområdet. Samme tidsaspekt som nevnt i forrige scenario. Enhver tvil om etatenes effektivitet bør i grunn elimineres.

Og for den som lurer: Nei, dette er ikke gradert informasjon og er generelt gjeldende for enhver styrke under virke. For utrente avdelinger kan man gjerne tredoble tidsomfanget. Grunnen for innlegget mitt er bare å klargjøre hvor mye tid som går med i et sånt apparat.

Skrevet
Baserer de disse tallene på det antallet som skal ha befunnet seg på øya, eller er det reelt fem stk. som faktisk ikke er kommet til rette?

Aner ikke, men media fortsetter å snakke om "4-5 savnede". Jeg regner med at man etterhvert begynner å få oversikt over hvem som er funnet, og hvem som ennå mangler...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...