Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Manifestet til galningen i Oslo er skremmende lesning. Særlig punktet: 3.154 Knights Templar Log

"Personal reflections and experiences during the preparation phases"

Forsatt mye igjen å lese, men viktig å lese for å lære, først da kan man forebygge at noe slikt aldri kan skje igjen.

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg vil utdype min store sorg ovenfor alle sårede, pårørende og omkomne. Jeg tenker på dere dag og natt! Det som har skjedd er helt tragisk! Jeg ber for skadde og pårørende hver kveld i håpet om at de siste savnede kommer til rette og at de skadde overlever! Jeg håper vi aldri får oppleve det samme igjen. Jeg vil kondolere til alle som har mistet en nær venn, et familiemedlem eller en kjæreste!

Gå i fred, amen! <3

Skrevet
Forsatt mye igjen å lese' date=' men viktig å lese for å lære, først da kan man forebygge at noe slikt aldri kan skje igjen.[/quote']

Kan du vennligst svare på hvordan du som enkeltperson kan forebygge at noe slikt aldri kan skje igjen, bare ved å lese manifestet?

Det der lurer jeg litt på, og sikkert mange andre her inne.

Skrevet

Ja flere i media snakker fortsatt om, at det

visstnok skal være opptil fem savnede på/ved

Utøya. I tillegg til den person som nå beklageligvis

omkom på sykehus etter skadene, skal det også ha

blitt funnet legemsdeler i regjeringsbygget. Dermed

er det vel muligens noen mørketall i tillegg, siden

det da må være savnede også der. Føyer meg bare inn

i rekken, over de som er imponert over responstiden

til Politiet - og hvor raskt de faktisk var på plass.

Når gjerningsmannen var i Politiets varetekt, hadde

han masse med skudd igjen - så her har mange liv blitt

reddet; heldigvis!

Skrevet
Kan du vennligst svare på hvordan du som enkeltperson kan forebygge at noe slikt aldri kan skje igjen, bare ved å lese manifestet?

Det der lurer jeg litt på, og sikkert mange andre her inne.

Forståelse, kjenne igjen tankemønster og holdninger for deretter å kunne si fra i forkant om noen personer ytrer slike holdninger i samfunnet generelt.

Letter å kjenne igjen elementer når man har kunnskap om dem, således bedre å lære dem å kjenne enn å ignorere dem fullstendig.

Skrevet

På det som jeg får med meg i media, så ser det ut til at hjelpeapparatet til pårørende og involverte er meget bra. Det er jeg kjempeglad for. Denne saken viser virkelig hvor bra folk vi nordmenn er som stiller opp og viser solidaritet med de som er rammet.

Skrevet

Mtp. tanke på politiets responstid så må man også huske på at kun 10% av samtalene som kommer inn til politiet er reelle nødsamtaler. Har selv hørt en historie hvor det ble meldt om skyting, men at operasjonssentralen avgjorde at det ikke var tilfelle etter en god og faglig vurdering. Tenk om man skulle satt igang et kjempeapparat hver gang enkelte hørte en rekke med kinaputter utenfor huset sitt. Ikke alle som hører forskjellen på pistolskudd, og andre ting heller.

Den første/de første meldingene om skyting kunne jo også vært en avledning i forhold til nye bomber i Oslo sentrum.

Synes heller man skal kritisere enkelte av journalistene som i jakten på neste SKUP-pris, ringte til folk på øya mens skytingen pågikk for å høre historiene deres "live".

Skrevet

Jeg leser DAGLI de store NOrske og Svenske avisene og ser på nyhetene på fjernsynet i Norge/Sverige for å hode mig oppdater. Når man nu får vite mer og mer om denne katastrofen så blir man helt matt. Hvilke mennesker har vi runt oss her i verlden. Et menneskeliv er i dag ikke vert noen ting, hav er det som skjer.

Se på hvilke traumaer de overlevende har blitt utsatt for. Fyren som er intevjuet på fjernsyn, i aviser mm (han som ble skutt i skulderen) har forandret sin historie 3 ganger nå, den siste mer dramatisk enn den første! Trur nok at det først om noen dager går opp for disse personene hva de egentlig har vært med om og dette går nok aldrig vekk fra hodet.

Inn i mellom føler man seg helt maktesløs.

Skrevet

Han kan jo fremstilles for forvaring, da vil han praktisk sett kunne sitte inne på livstid. Man starter med 21 år bak lås og slå, og tar en ny vurdering når det er 6 måneder igjen av soningen. Da kan man utvide med 5 år om gangen.

Begynte å tenke på dette i går, ved Ordrerud-drapet ble gjerningsmannen dømt til 21 års fengsel (mulig det var noen andre omstendigheter rundt dette og som jeg ikke er klar over, men iallefall...), og her var det vel snakk om 2 drap. Da burde nok forvaring på livstid være mer naturlig i denne sammenheng, spør du meg. Men jeg ønsker ikke spekulere for mye i straffen, dette har vi et rettsvesen til å gjøre.

Og som du sier, Carl, du ønsker dødsstraff i dette tilfellet. Jeg synes det er en bedre straff å la en person sitte inne i x antall år og oppleve hvor ille dette er, istede for å ta "kjappversjonen" å avslutte livet hans/hennes brått og brutalt. Det er nok verre å sitte inne lenge enn å bare dø. Også for pårørende sin del, de kan vite at personen er død, og det er i grunn greit nok, men om de vet at personen sitter inne og aldri vil komme ut igjen føler de vel mer "hevn" selv også.

• Moderatorer
Skrevet

Hvis ikke han blir satt i forvaring så er det noe stein galt med rettsvesenet vårt

forbrytere har fått forvaring for mye mindre enn dette ,,

Kan henvise til drap og voldtekt på noen jenter i Kristiansand for en del år siden så husker nok folk den historien

Skrevet

Alltid noe galt med rettsystemet til Norge, uskyldige har blitt dømt, forbrytere har sluppet fri, flere og flere har fått reduserte straffer (strafferabatt) og ikke minst voldtektsforbrytere får maksimum 2 år.

Antar denne karen får forvaring på livstid :)

Skrevet

Verken Baneheia som en siktet til her? eller Orderud har blitt dømt til forvaring. Ihvertfall ikke sonet hele sin dom på sånn måte.

Men denne mannen som vil nok aldri kunne overleve et fengselsopphold eller frigjøring. Forvaring til tidenes time er og blir det eneste aktuelle.

Skrevet

Det er vel å anta at sjansen for å finne de i live som fortsatt er savnet etter disse døgnene og som enda ikke har gitt noe lyd fra seg hverken på sykehus eller ellers, dessverre nå er minimal.

Så det du sier ut fra disse tallene Ola, er at med de 7 som også ble drept i bombeeksplosjonenene, så ligger man nå an til et tot. antall på noe rundt ca. 143 mennesker som er drept?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...