Mathias Ganss Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Jag hade nog mer reagerat på att en Norsk "polis" kommer gåendes med ett vapen.... Det er ikke rart at en politimann kommer med våpen etter at regjeringskvartalet har vært utsatt for et bombeangrep. Bevæpning blir gitt ganske raskt etter noe slikt. Ville du ha stilt en "politimann" med våpen, iført skuddsikker vest, til veggs etter en slik terrorhandling? Ungdommene på Utøya kunne umulig vite om dette var standard prosedyre etter et slikt angrep. Kunne noen vite hva som var standard prosedyre? Mathias Siter
Timmy Brandt Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Ungdommene på Utøya kunne umulig vite om dette var standard prosedyre etter et slikt angrep. Dom kunde (nästan) omöjligt ens veta om angreppet som precis inträffat så ja.... jag hade fortfarande reagerat. Bomb i centrum..... en ensam "polis" ute och letar på ön mindre än en timme efter dådet?? Siter
Mathias Ganss Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Ungdommene hadde nettopp holdt et møte der de ble orientert om det som hadde skjedd i Oslo. De fikk oppdateringer på telefon. De visste hva som hadde skjedd. I den situasjonen undommene befant seg i, redde for hva som hadde skjedd i regjeringskvartalet, tror jeg det var nesten umulig å stille spørsmålstegn ved en politimann i uniform som til og med legitimerte seg. Jeg tror du overvurderer dine evner til å tenke logisk i en slik situasjon, og jeg tror du glemmer at dette er barn og unge. Siter
Premium Medlem Stein-Ove Rud Skrevet 23. juli 2011 Premium Medlem Skrevet 23. juli 2011 Dom kunde (nästan) omöjligt ens veta om angreppet som precis inträffat så ja.... jag hade fortfarande reagerat.Bomb i centrum..... en ensam "polis" ute och letar på ön mindre än en timme efter dådet?? Jeg synes ærlig talt du skal ta det litt med ro nå.... makan Bruk huet og tenk litt da mann... eller eier du ikke respekt for hva som har skjedd!!! Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Det fantes etter det jeg har lest på nettet barn helt ned i 12 års alderen. Hva pokker vet disse om politiets prosedyrer? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Synd ikke du var der da, hero.. Faen meg får du oppføre deg, skjønne at folk har det vondt. Siter
per berge Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Nå har det blitt bekrefta att gjerninspersonen møtte opp i AUFs egen sikkerhets sluse og benytta deres båt over til øya. Så jeg er ikke mindre kritisk til att det ikke ringte ei bjelle hos enkelte. Men dette er slik vi er blitt desverre. Vi har levd i ei bobla og trudd att noe så barbarisk ikke kan skje her. Denne person2 om denne finnes har vel kansje brakt ut våpen og amunisjon og infiltrert seg som en av de andre deltagerne. Med så mye amunisjon må de ha hatt ett arsenal tilstede å fylle på i fra. Tviler hvertfall på att det var nedgravd i forkant da dette fort kunne blitt oppdaga. En slik leir tilsier att folk vil vandre rundt døgnet rudnt i all slags henseender, rota i kvist og kvast som ungdommer gjerne gjør. Denne gjerningsmannen har tenkt på alt, det er jeg sikker på. Siter
Christer AH Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Dom kunde (nästan) omöjligt ens veta om angreppet som precis inträffat så ja.... jag hade fortfarande reagerat.Bomb i centrum..... en ensam "polis" ute och letar på ön mindre än en timme efter dådet?? Idiot! Hvis du hadde vært på sommercamp som 14-15 åring, og en bombe eksploderer i stockholm. Så kommer en politimann og ber folk om å samle seg for informasjon fra politiet. Hadde du ant at det var en galing som hadde tenkt å drepe alle? NEPPE. Av respekt for folk som er i sorg ber jeg deg om å holde kjeft eller forsvinne fra forumet! Siter
Andreas Stangenes Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Dette hele har vært så ufattelig barbarisk, dyrisk og sinnsykt, og bryter med alt normale mennesker forstår, at jeg klarer ikke å "klandre" dem for at de ikke forstod hva som var i ferd med å skje. Jeg er forbi stadiet hvor jeg var fly forbannet på offentlige myndigheter for at de bet på agnet hans og fokuserte 100% på å sikre mot flere bomber og sikre regjeringen og kongehuset, og derfor ikke hadde ressurser tilgjengelig til å stoppe denne galningen på utøya. Det var rett og slett genialt av ham å smelle av bomben i oslo. Det offentliges handlemåte var meget forutsigbart, og det gav ham 1,5 timer på utøya. Jeg håper likevel at en granskning av politiets handlinger og prioriteringer denne dagen vil bli utført. Jeg synes 1,5 timer før dette ble avsluttet (han gav opp umiddelbart når aksjonsstyrken endelig kom)var ufattelig lenge. Siter
Mathias Ganss Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Nå har det blitt bekrefta att gjerninspersonen møtte opp i AUFs egen sikkerhets sluse og benytta deres båt over til øya. Så jeg er ikke mindre kritisk til att det ikke ringte ei bjelle hos enkelte. Men dette er slik vi er blitt desverre. Vi har levd i ei bobla og trudd att noe så barbarisk ikke kan skje her. Kan du utdype dette? Mener du i fullt alvor at ungdommene på Utøya burde ha forstått at denne mannen ville drepe dem alle? Hvorfor skulle det ringt en bjelle hos dem? Det er helt naturlig at unge mennesker har stor respekt for politiuniformen, og ikke kan tenke seg at noen i politiuniform vil dem vondt. Siter
T F Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Kan vi ikke la debatten om hva ofrene burde tenkt eller gjort ligge, alle sammen? Dette er en hendelse uten sidestykke i norsk historie, og man kan ikke forvente at ungdommer på en leir skal kunne mistenke at noe er på ferde når noen kledd som politimann ber folk samle seg for å få informasjon... Jeg håper dog at justisdepartementet nå tar hanskene av, og innser at man må møte hardt med hardt! Vi er altfor tolerante og tålmodige med kriminelle, og opptatte av at de skal "rehabiliteres" og settes ut i samfunnet igjen som produktive mennesker... spyl møkka vekk heller! Øye for øye, tann for tann! Drapsmannen her fortjener ikke å nyte en eneste skattekrone utover fra de 2 kronene som skuddet han bør få i panna koster... Hilsen Torbjørn Siter
SB Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Enig! I slike situasjoner er det nok veldig enkelt å bli brått etterpåklok. Husk at der ute skjedde ting i løpet av få sekunder, Imens bruker vi her 13 sider på ett forum, og en diskusjon som varer over et døgn på å finne ut hva de skulle ha gjort. Poenget: Ingen rakk vel egentlig tenke seg om, og etter det som skjedde i Oslo blir man nok veldig usikker på hva som er riktig og galt. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Her er jeg enig med Torbjørn. Slike mennesker skulle blitt tatt ut av sirkulasjon og bare "forsvunnet" som i russertida Siter
Christer AH Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Selv om jeg er svært usikker på hva jeg ville gjort med et ladd våpen og fri tilgang til den mistenkte, er jeg glad for at vi i Norge ikke har dødsstraff. Jeg er derimot svært opptatt at den skyldige ikke blir dømt til 21 års fengsel for så å slippe ut etter 15 pga god oppførsel. Her kreves det en dom på forvaring som gir rett til å holde ham på livstid! Hadde dog vært moro å se hva som hadde skjedd med ham hvis han slapp ut etter 15. Ser for meg at den nye Quisling hadde fått et ublidt møte med den norske befolkning... Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Jeg er forbi stadiet hvor jeg var fly forbannet på offentlige myndigheter for at de bet på agnet hans og fokuserte 100% på å sikre mot flere bomber og sikre regjeringen og kongehuset, og derfor ikke hadde ressurser tilgjengelig til å stoppe denne galningen på utøya. Det var rett og slett genialt av ham å smelle av bomben i oslo. Det offentliges handlemåte var meget forutsigbart, og det gav ham 1,5 timer på utøya. Dette er ut fra politiets pressekonferanser ikke et helt riktig bilde. Tvert i mot hadde de grunnet eksplosjonen og i frykt for hva mer som skulle komme allerede samlet spesialstyrken sin, og kunne derfor rykke ut med en gang. De brukte angivelig ca 40 minutter, og det må dessverre betegnes som svært raskt med tanke på landet vi bor i, og hvor Utøya ligger. Vi kan bare prise oss lykkelige over at dette nå skjedde på sommeren, midt i fellesferien. Dette er ellers en strekning med særdeles stillestående kø en fredag ettermiddag, og selv om deler av strekningen nettopp har fått ny firefeltsvei er det fortsatt lange strekninger med ett felt og midtdeler, tunneler, osv. Så 40 minutter for denne typen spesialstyrke der ute er veldig bra, og bomben hjalp han ikke sånn sett. Det som tydeligvis tok vel mye tid var å komme seg ut på øya/sette i gang aksjonen. I ettertid, med tanke på at han overga seg uten kamp er det jo trist at ikke første og beste politimann på stedet (som vel kom fra Hønefoss eller noe sånt, etter kort tid) ikke viste seg frem. Men det er bare etterpåklokskap, noe vi foreløpig vel har nok av i tråden syns jeg. Tiden vil vise hva som var bra, og hva som var dårlig. Personlig er jeg forresten glad vi ikke lever i et øye for øye, tann for tann- land, men det har uansett overhodet ingen praktisk betydning ifht saker og mennesker som dette. Eventuelle konsekvenser er neppe en vesentlig del av deres resonering i forkant og underveis. Dette er heller ikke en fyr som ville blitt fanget opp om vi hadde mindre silkehansker. At noen eller mange ønsker hevn kan jeg forstå, men jeg mener likevel det er galt. Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Kjære flightsim-venner/Real Piloter: La oss sammen lyse fred over de omkomnes minne, og tenke over at vi ikke skal ta livene våre for gitt. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Han kan ikke beregnes som sinnsyk i øyeblikket. Han hadde et mål, og han gjennomførte det. Se gjennom hele videoen, så vil mange av dere skjønne det. Noen vil ikke skjønne det, men det er sannheten. [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vQOfH8Dj1mw&feature=player_embedded# Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Er enig i det Christian skriver. Det jeg derimot lurer på er hvorfor dem ikke sendte politihelikopteret? På den måten kunne man "kansje" ha uskadeliggjort han tidligere. Men jeg regner med at Politiet nok har gjort det dem mener var det beste på det tidspunktet avgjørelsen ble tatt basert på de opplysninger dem hadde da. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Forklaringen på at politihelikopteret ikke ble brukt var at for det første sto det på bakken, og ikke klarert for aktivitet på noen som helst måte og samtidig er det for lite til å frakte beredsskapstroppen. En samlet vurdering ble da at det ville gå raskere å kjøre ut til Utøya. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Det er rett og slett helt ufattelig at en person kan drepe 85 ungdommer, har rett og slett ikke ord for en slik utilgivelig handling, for ikke å snakke om at han har ødelagt et helt kvartal i sentrum av hovedstaten og i samme slengen drept 7 personer og skadet mange flere Måtte denne personen bli sperret inne og holdt utenfor den frie verden for resten av sitt liv. Helst i et avstengt, mørkt og polstret rom hvor han kan tilbringe resten av sitt miserable liv og reflektere over hva han har gjort. Kondolerer til alle pårørende som har mistet sine nærmeste i disse handlingene. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Jeg er i god form etter forholdene. Jeg kom er på hytta nå,og kom til og tenke på deg.Jeg vet at du er aktiv i AUF.Jeg tenkte jeg håpet for guds skyld at du ikke var der...Men så på facebok om din historie.Takk og lov at du i sikkerhet og i live! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Han som er siktet for dette skal ha tilstått at han står bake terrorangrepene. Les mere om dette her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080675 Montro om han legger seg på denne linjen for å komme unna med redusert straff? Det er jo ikke uvanlig at man får redusert straff i mange saker om man har vert samarbeidsvillig i avhør osv i forkant av at en domsavsigelse. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Har mine tvil om noe straffereduksjon på grunnlag av tillståelse. Fyren har til og med laget en gavepakke til politiet på 1500 sider hvor planleggningen av udåden dokumenteres grundig. Jeg har mine tvil om at den dommeren finnes i Norsk rettsvesen som gir redusert straff til en massemorder som i så stor grad gir til kjenne at han visste nøyaktig hva han gjorde både før, under og etter udåden. Selv Harald Stabel vil nok betakke seg for å få Anders Behring Breivik som klient... EDIT: Jeg ser Geir Lippestad har fått det lite ærefulle oppdraget: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4181916.ece Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Tragisk hendelse. Regner med fyren blir dømt til forvaring livet ut, han kan umulig ha noe konstruktivt å bidra med i samfunnet etter 14/21 år. Håper det ikke finnes noen ekstremistiske copy-cats. Siter
Gjest Egil Johnsen Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Dette har vært noen tragiske dager for oss alle, og ikke minst for alle pårørende og berørte. Selv om jeg bor i Oslo, og har tutlet rundt og sett på skadene og sperringene, så har det ennå ikke gått opp for meg hva som har skjedd. Hva de som var på AUF-treffet har gjennomgått, har jeg ikke fantasi til å forestille meg. 85 døde så langt, og tallet vil nok dessverre stige. Gjerningsmannen karakteriserer seg selv som kristen konservativ, og mange trekker sammenligninger med Oklahoma-bomberen (Timothy Mc Veigh). Sammenfallende politisk oppfatning, sammenfattende religiøs oppfatning og et innbitt hat til venstresiden og muslimer. Andre trekk er vilje, intelligens og evner til å utføre forferdlige terrorangrep pluss en selvstendighet til å gjøre slike handlinger uten støtte fra en organisasjon eller medhjelpere. Det siste er jo ekstra skummelt, siden slike personer blir vanskelig å fange opp av politiets radar. Radaren har jo vært innstilt på muslimske radikale miljøer samt nynazister. Eneste trøst er jo at det er få slike personer med slike oppfatninger og egenskaper, og sjansene for nye slike terrorangrep tror jeg er små. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 politiet brukte ikke 40 minutter. Mannen fikk 1 time og 30 minutter på utøya hvor han fikk "jobbe" uforstyrret. Jeg har lest flere blogger hvor ofrene spør seg hvorfor politiet brukte så lang tid. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 23. juli 2011 Skrevet 23. juli 2011 Det lokale politiet i buskerud brukte nær 1 time før de tilkalte oslo politiet. De brukte 40 minutter på å komme seg til utøya. Jeg forstår det da slik at lokalt politi ikke foretok noen som helst intervensjon mot Breivik. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 24. juli 2011 Skrevet 24. juli 2011 Dette blir bare spekulasjoner Andreas... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.