Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er ute om 3-4 år. Bare se på han fra Somalia som gikk amok på tbanen med svær kniv. Han gikk jo fri etter kort tid, p.g.a psyken. Han fikk jo nesten erstatning også.

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Om jeg hadde vist deg bildet av David Toska hadde ikke du hatt noe problem med å kjenne igjen han. Om jeg derimot la ut bildet av en Somalier ville ikke du sett forskjell på han og den du møtte på Rimi forige dagen. Her ligger nok mye av årsaken til att slike "forsvinner" i massen. Vi kjenner våre egne men ikke de andre. Helt normalt men desverre katastrofalt for noen.

Skrevet

Ja jeg prøvde å legge meg isted Mathias men greide ikke få ro.

Det er dissee unge på Utøya som gjør det så totalt vannvitig tragisk. Ett sykt individ som desvere ikke er blitt fanga opp av ett radbrekka psykiatrisk helsetilbud.

Skrevet

Fikk nettop melding om at enda en kjenning er i god behold. Vi savner ennå kjæresten til den ene. Ingen har hørt noe fra henne siden den samlingen de hadde i forbindelse med bombingen i Oslo.

Dette er så absurd at jeg ikke finner ord. Det har vært en lang, gråtfull og søvnløss dag.

Alt dette er noe som liksom tilhører land langt fra Norge, TV-bilder fra USA eller østen som er vanskelig å fatte, og dermed også som "preller av" netthinna og livet går videre. Slikt kan ikke skje i Norge. Vi har jo alltid vært relativt trygge!

Skrevet

Til dere som måtte mene at fyren her burde henrettes.

Vel, jeg har alltid vært i mot dødsstraff, og er det fortsatt av prinsipp. Jeg syntes det blir feil å gi dem den lette veien ut, den skylidge i Utøya og Oslo bombingen burde bli satt i Isloat og råtne der resten av livet sitt.

Han kan overhodet ikke bli sluppet fri, for da vil han bli drept innen uker, samme hvis han er i et felles fengsel.

Men, spørsmålet som ble stillt til Storberget under den første pressekonferansen er jo litt interesant. Har Norge egentlig en straffelov som passer til denne saken?

Just my two cents.

• Premium Medlem
Skrevet

Er vel ikke akkurat "han stakkaren" som det bør tenkes på nå... :(

Mine tanker, kondolanser, går til alle ofre, pårørende, familie, venner og innvolverte. Så ufattelig tragisk.

Dette er så utrolig feigt gjort. En trist dag.

Stein-Ove

Skrevet

Misforstå meg rett, det jeg skrev om å holde han "trygg" var ment for å ikke la han bli drept. La han dø i cella si, la han råtne i fengsel.

Det som har skjedd har ikke helt gått opp for meg ennå, det er fortsatt veldig uvirkelig. En terroraksjon i Oslo har vel vært uungåelig, men å drepe 80 uskyldige ungdommer er helt sykt. Det hører ikke hjemme noen steder og er utrolig feigt.

Skrevet

84 personer bekreftet døde. Kripos begynner nå å skal identifisere alle omkommede..

Hørte på nyhetene på nattevakt inatt, at tallet gikk fra 10 til 80.. Det er så ekstremt! Hele natten har jeg tenkt på dette.

Min bror var og der - men var en av de som tok svømmeturen over til land..

Mine tanker går til alle som skadde, og omkommne i Oslo, og på Utøya. Og selvfølgelig til venner og familie.

Skrevet

Jeg sitter her med en dyp følelse av fortvilelse, sinne, sjokk og tap, rett og slett. Selv kjenner jeg ikke til noen som skulle vært der, men det må tiden vise. Uansett så er dette en uhyrlig handling. Personlig er jeg ikke for dødsstraff, siden jeg mener at two feil ikke gjør rett, men jeg kjenner at spørsmålet dukker opp i hodet mitt ganske fort nå.

Uansett. Dette er ikke tiden for prat om hevn. Nå er tiden for samhold, for å vise at vi bryr oss, og for å vise at vi står samlet i sorgen. Det er tid for å prøve og finne svar på hvorfor. Det er tid for å vise omsorg for de som var midt oppe i det og for de som har mistet sine kjære og sine venner i dette.

Skrevet

Jeg fulgte TV-sendingene helt siden de startet litt før kl. 16 i går, og nå er det et par timer siden jeg sto opp og så den utrolige oppjusteringen av antall døde. Det er helt ekstremt at noen kan få seg til å gjøre alt dette! Burde vi i Norge åpne for fengsel på livstid? Ja, slike mennesker er ikke verdige å sette sine føtter i vårt gode samfunn!

Heldigvis har jeg et inntrykk av at alle offentlige hold står sammen om å være sterke og ikke la disse hendelsene skremme oss til stillhet, og det tror jeg er noe av det viktigste for oss alle nå. Kondolerer til alle som har mistet noen i disse hendelsene, og mine beste forhåpninger til dere som enda savner noen i Oslo eller på Utøya som dere ikke har hørt fra.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg tror det er viktig og passe på og prate med yngre søsken og barn om dette, de får det inn med stereo 24 timer i døgnet, de blir redde og fortvilet som alle oss andre. Dette er en forferdelig tragedie, for alle, også de rundt gjerningsmannen. Jeg forstår at man er sint, det har man lov til i en situasjon som denne. Det er bare så utrolig trist.

Skrevet
Har som sagt aldri sett en uniformert polititjenstemann/kvinne sitte i sivil varevogn og garantert aldri alene.

Ikke for å motsi budskapet ditt, for det kan jeg forsåvidt si meg helt enig i.

Men det du nevner er faktisk noe jeg ser relativt ofte på vei til og fra jobb, så jeg ville personlig ikke reagert noe på det. Jeg ser det i forbindelse med at politiet (både vanlig uniformert og "kommando-styrker") bedriver trening i bilkrasj, demonstrasjon/folkemengde-"flytting", hundetrening, med mer, ute i SAS sin gamle Line maintenance hangar-2 på Fornebu. De ankommer via E18 både i samlet flokk og ensomme, og av og til også ensomme i varebiler. Så man bør aldri si aldri. :)

Men lurer på noe ang fly og OSL, venter folk inn fra utlandet der i dag. Er det korrekt oppfattet at situasjonen på OSL og trafikken gjennom Oslo går helt som normalt?

(Altså med unntak av indre sentrum som er sperret).

Skrevet

Jeg er så lei meg. Jeg gråter. Jeg er så forbannet! ! ! FYTTIFAEN!

Og hvordan er det MULIG at en mann kan rolig og behersket labbe rundt på øya og drepe i 2 - to - TO - jævla timer?!

Det er lengden på en vanlig spillefilm. Skrekkfilm.

Jeg spekulerer i at han sprengte regjeringskvartalet kun som en avledningsmanøver - for å kjøpe seg bedre tid til å drepe på utøya.

Og det er virkelig forstyrrende.

Skrevet

Slike handlinger rettferdiggjør dødsstraff ved offentlig hengning! Nå må det blir slutt på det der "21 års fengsel" tullet... han fortjener på ingen måte å bli tatt vare på, på skattebetalerenes bekostning!

Hilsen Torbjørn

Skrevet
Og hvordan er det MULIG at en mann kan rolig og behersket labbe rundt på øya og drepe i 2 - to - TO - jævla timer?!

Virkeligheten og amerikansk actionfilm der politiet kommer skrensende etter 2 minutter er ikke det samme skjønner du.

Først måtte meldingene om hendelser på Utøya komme inn, så måtte de forstå omfanget av det, deretter måtte de samle sammen troppene og få fraktet de utover til øya

Skrevet

Og i en situasjon som utsbandt seg igår i Oslo så er det ikke rart det tok litt tid!..

Det tok ca 1 time etter at det ble bekreftet fra sikre kilder før beredskapstroppen ankom Utøya!. De ankom i god tid før andre Politi. Og sto for pågripelsen!.

Jeg synes det virker som at beredskapen i Oslo/Norge har fungert veldig bra... De har taklet dette på en utrolig bra måte!

Mine tanker går til pårørende!

Skrevet

Siste oppdatering, viser nå hele 84 stk. er bekreftet omkommet

på Utøya. Dette kommeri tillegg til de syv som ble drept etter

bombeattentatet i Oslo, dvs. totalt: 91 bekreftet omkommet til nå.

Dog forventer man stadig desverre, at dette tallet vil stige til

over hundre.

Totalt er to personer pågrepet, en person på Utøya

(Anders Behring Breivik (32)), samt ytterligere en

person for kort tid siden - på Sundvollen som bl.a.

hadde kniv på seg.

f81fb82f5790692b1492c18c014cc3b4_s.jpg

Dette er personen som er pågrepet etter skytingen på Utøya,

og dermed mistenkes for drapet på hele 84 personer.

Anders Behring Breivik (32) er siktet for bombeattentatet i Oslo sentrum

og massakren på Utøya fredag ettermiddag og kveld. Minst 91 mennesker ble skutt

og drept på Utøya, mens syv mennesker ble drept i bombeeksplosjonen.

Breivik vokste opp på Skøyen på Oslo Vest, men skal ha flyttet til Rena

i Hedmark for noen år tilbake.

Ut fra øyenvitner har det vært en massakre av dimensjoner

på Utøya, han startet med å skyte den søteste jenta han

så - og så startet blodbadet. Løp etter folk, også etter personer

som la på svøm. I følge vitner skal mange lik ha blitt sett

flytende i vannkanten.

Mere her:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3196496.ece

og her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080636

Skrevet

Mitt inntrykk er at nødetatene har handert denne katastrofen meget profisjonelt. Her kan dere lese noe av det OBRE (Oslo brann og redningsetat) skriver angående saken:

http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.kommune.no/article198368-716.html

Vi som ikke har noe erfaring med denne type arbeid ken vel knapt tenke oss hvordan 110 sentralen opplevde dette da det nermest samtidig kom inn over 200 innvendige automatiske alarmer, samt en bråte med telefoner.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...