Gå til innhold

Norsk politi er banditter?

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nei jeg har ingen prikker og ikke noen bøter liggenes, og på toppen av det hele jobber jeg mye med Politiet. Men inlegget var ment som en liten invitasjon til helte statusen til han som er verdensmester i bøter, og forskjellene i europa forøverig. Men i dag er alt bare trist, og det og kapre billige poeng på den tragedien som vi alle i dag opplever er usmakelig, selv om Anders sikkert ikke mente det, han er en fin fyr.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hi hi, etter at jeg fikk CC er det bare crusing på meg, gubbe bil, gubbe stil :-)

Skrevet

For min del var det da jeg skulle låne bilen til fattern som fløt noenlunde mer smooth enn Hiajjekn på E6 som ble utslagsgivende. Aldri vært fotogen og hadde håpa jeg var like ille på bildet denna gangen au, men pokker heller. Skulle kansje tatt barten først? :grin:

Skrevet

Jeg ser poenget ditt Geir om at enkelte artikler i media kan virke som en invitasjon som en "intern" konkurranse blant UP hvor du og jeg kan fort bli ofre for konkurransen. Både du og jeg vet at BAG's i Tyskland er langt værre, ikke sant? Der gir dem ut gladlig ut "bøter" (bestikkelser) for den minste feil på kjøretøyet. Og for de av dere som ikke er daglig ute i tungbil, så er det en helt annen verden når det gjelder kontroller. UP/Politiet kan ikke måles seg opp mot hva statens vegvesen kan være truende med å gi bøter for pga. en eller annen bortgjemt § (kalles på godt norsk for flisespikkeri)!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Politiet er gode og ha uansett situasjonen i går eller ikke, nokk en som tar billig poeng.

Skrevet

Følger man de regler som er fastsatt får man ingen straff for det, altså... Som flere andre her, jeg kjører nok ofte over fartsgrensen. Og da bryter jeg regelverket, og må tåle en eventuell straff for dette. Har selv ingen prikker på førerkortet, selv om jeg vet at jeg hadde fortjent det enkelte ganger. Har aldri vært borti noe som helst uhell på veien, men jeg er ærlig og sier at jeg har vært en "uskikkelig borger".

Skrevet

Det som er litt av problematikken her, er at straffen står ikke i forhold til hva man har gjort. Hvis man har kjørt 13 km/t for fort i ei 80 sone på dovrefjell, og så får man rundt 6000 kroner i bot. Da har man ikke vært innblandet i uhell eller lignende. Man har heller ikke risikert andres liv og helse. Liv og helse risikerer man frivillig ved å være i trafikken. Man har egentlig ikke gjort noe galt som tilsier en sånn straff.

Det er forskjell på å kjøre litt for fort, og villmannskjøring.

Hadde vært morsomt å vite hvor mange ulykker som skjer pga at folk glor på speedometeret i frykt for kontroll, istedet for å kjøre bil og følge med på trafikkbildet.

Skrevet

UP er ikke så vanskelig med å gjøre så lenge man ikke oppfører seg som en villmann i trafikken og kjører etter forholdene.

Hadde en opplevelse nedover på sørlandet for et pr. år siden hvor jeg lå i 80-85 km/t. nedover i 70 sone med to personbiler på slep på en sen midtukes kveld på tørr og fin asfalt med veldig lite trafikk rundt meg. Plutselig finner den ene personbilisten at farten ikke var høy nok, tross 15 km/t. over lovlig fartsgrense og tok dermed en forbikjøring. Det var da jeg oppdaget at den andre personbilisten var faktisk sivil UP som ikke nølte med å legge seg på hjul etter den første personbilisten. Litt lengre unna, så hadde UP vinket inn personbilisten og jeg trodde faktisk at jeg også skulle bli vinket inn, men den gang ei. UP valgte å la meg fortsette selv om UP hadde rikelig anledning til å vinke inn meg også.

Jeg tviler sterkt på at dette har kun vært et engangstilfelle med at jeg har hatt UP bak meg hvor jeg har hold 10 km/t. over lovlig hastighet.

Laser/ATK er noe helt annet, for her måler de farten på en bestemt plass og jeg vil da tro at rutinene er noe helt annet da. Men her har jeg hatt flaks med kun bli tatt engang for snart 7 år siden som resulterte med en prikk i førerkortet den gang.

Skrevet
Om folk "sitter og glor på speedometeret" betyr det at de ikke har mestret å holde en jevn hastighet...

Du kan jo prøve selv... Tape over speedometeret ditt og se om du greier å holde en jevn hastighet på maks lovlig hastighet uten å vingle opp eller ned.

;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...