Gå til innhold

Hellas&Kypros m/ sol,strand,limo-taxi,BMW5,katter+


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer noen solfylte bilder fra Hellas, Parga

på fastlandet - og fra Kypros og Ayia Napa.

Disse kan kanskje varme litt, mens man venter på varmere

og bedre vær her i skandinavia. Bildene er tatt i

hhv. mai og juni 2011:

 

Hellas:

+19 til +22.5 i skyggen på dagtid, ca. +21 i vannet.

 

 

Kypros

+23 til +32 i skyggen på dagtid, ca. +25 i vannet

(kun ett par netter var temp. under +20 på det

kaldeste, flere netter gikk ikke temp. under +22)

 

 

 

IMG_3848.jpg

IMG_3876.jpg

IMG_3875.jpg

Over: Parga by.

 

 

IMG_3857.jpg

IMG_3861.jpg

IMG_3862.jpg

IMG_3863.jpg

Over: bystranden i Parga, en lengre og noe flottere strand ligger

litt lenger bort (Valtos Beach).

 

 

IMG_3850.jpg

IMG_3859.jpg

IMG_3872.jpg

 

 

IMG_3887.jpg

IMG_3889.jpg

 

 

IMG_3842.jpg

IMG_3843.jpg

Over: ja man skjønner man har kommet litt sydover, når

det t.o.m på fastlandet vokser bananer og sitroner på

trærne over deg.

 

 

IMG_3818.jpg

Over: sitrontreet vi hadde helt inntil leiligheten var både

fordelaktig (og litt farlig). Sitronene kunne komme deisende

ned, uten forvarsel. Men det ble mye deilig sitron-lemonade,

sitronene nærmest "kjemper" for å komme inn gjennom soveroms-

vinduet i andre etasje, ble litt plukking ja.

Skrevet

IMG_3960.jpg

Over: klar til avgang fra Preveza flyplass/Lefkas: Aktion (PVK) på 07L.

 

 

IMG_3961.jpg

Novair med en av sine tre stk. A321, her representert med "SE-RDN" -

som har rukket å bli litt over syv år gammel. Vært hos Novair

siden den ble levert ny pr.: 22. april 2004. Navigator hadde

egentlig avgang før oss, men ble stående en stund tydeligvis.

 

 

IMG_3963.jpg

IMG_3974.jpg

Over: Hellas og middelhavet.

 

 

IMG_3978.jpg

Over: ser fortsatt veldig "middelhavsaktig" ut, men nei da -

her passerer vi trolig noen av øyer og halliger som er innenfor

"Schleswig-Holstein"-området i Tyskland.

 

 

Noen kattebilder må det være rom for (for de som foretrekker biler

og andre ting, er det bare å bla litt lenger ned).

 

 

IMG_3910.jpg

Over: ung kattemor, som allerede "ruget" på tredje kullet.

 

 

IMG_3921.jpg

Over: mor og sønn, enda han var snart året - så han sitt snitt

til å suge litt melk fra mor (så ikke helt "normalt" ut nei, når

han var blitt såpass stor.. trøste og bære!)

 

 

IMG_3923.jpg

IMG_3936.jpg

Skrevet

Så forflytter vi oss til Kypros:

 

 

Noterer i blant temperaturer over flere dager,

synes det er interessant å følge med på.

Her er noen av registreringene ulike dager:

 

Kl: 11:50: + 30.6 grader

Kl: 12:10: + 31.6 grader

Kl: 18:30: + 27.4 grader

Kl: 20:30: + 25.3 grader

Kl: 22:00: + 24.6 grader

Kl: 00:15: + 24.1 grader

kl: 00:43: + 24.5 grader

 

Ikke noe å si på temperaturene i allefall, til å være

i Juni-måned - sammenlignet med hva man er vant til

i skandinavia.

 

 

IMG_4026.jpg

Over: "Blue Village: Callisto" i Ayia Napa som er i "Aqua Sol Hotels"-kjeden.

 

 

IMG_4028.jpg

IMG_4029.jpg

IMG_4236.jpg

IMG_4232.jpg

IMG_4238.jpg

IMG_4239.jpg

Over: litt av resortområdet, som også hadde egen urtehage m.m.

 

 

 

IMG_4031.jpg

IMG_4034.jpg

Over: flotte store bassengområder, men ikke noe for oss - når

middelhavet ligger noen få skritt utenfor resortområdet

(man ser såvidt havet på bildet ovenfor).

 

 

 

IMG_4202.jpg

IMG_4044.jpg

IMG_4047.jpg

Over: "Callisto Bay / Beach"

Skrevet

IMG_4193.jpg

Over: "Sandy Bay"-stranden like ved.

 

 

IMG_4192.jpg

Over: et ungt norsk par på spasertur mellom de to strendene,

hun var i allefall bra lettkledd i kun stringtruse - kanskje

noe minimalt til å gå rundt på veier muligens - kunne bare

ikke dy meg og knipse et lite bilde av dette (say no more..).

 

 

Kypros er i allefall stedet, for de som liker Mercedes-Benz -

det nærmest florerer av disse på øyen. Ikke minst fordi det

ruller ekstremt mange "limo" / forlengede versjoner av

tre generasjoner MB: E-klasse. Både innenfor: W123 / W124 / W210

finner man disse lange seks-dørs versjonene i taxi der nede,

i tillegg til ett par Volvo 940 i "limo-versjon":

 

 

(NB: bildene nedenfor er tatt med et ikke altfor bra mobilkamera,

Nokia E71 m/ kun 3.2 megapixler - snart tilbake til SonyEricsson igjen)

 

 

09062011140.jpg09062011139.jpg

Over: 29 år gammel E-klasse (W123), som hadde rullet over

2 millioner kilometer - intet annet enn imponerende!

 

 

09062011137.jpg09062011132.jpg

 

 

09062011129.jpg09062011130.jpg

09062011131.jpg

 

09062011128.jpg09062011133.jpg

 

(Bildene i stort format kan sendes/postes dersom ønskelig, bare

send PM, dersom noen bil/MB/E-klasse fans logrer ivrig av de

forminskede bildene ovenfor)

Skrevet

Så noen kattebilder igjen, denne var det nesten så jeg adopterte

med meg hjem - har hatt katt i over 20 år men ikke nå for tiden:

 

 

IMG_4148.jpg

IMG_4171.jpg

IMG_4174.jpg

IMG_4176.jpg

IMG_4181.jpg

IMG_4186.jpg

 

 

Så noen ekstra biler av bil for å runde av denne fotoserien:

 

 

IMG_4246.jpg

IMG_4249.jpg

IMG_4251.jpg

Over: kjøpte ny bil i 2010, og nåværende bil er

dermed snart kun 1.5 år - men neste bil blir nok

denne helt nye generasjonen av BMW 5-serie ja

(dog i sort eller mørk grå utgave).

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,

Canon Digital IXUS990is - som har spec.

på 12.1 megapixler og 5x zoom (bortsett fra

de forminskede MB/Volvo-taxiene i "limo"-

versjon, som er tatt med Nokia E71 mobilkamera

på kun 3.2 megapixler).

 

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre

at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve

bildene som noe mørke.

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Skrevet

Takk for en innholdsrik, interessant og flott bildeserie Lars! Setter pris på det varierte og det er en fint tilskudd når man stortsett ser mest på flybilder hele dagen :grin: Ang. den lettkledde dama så har eg forståelse, hadde sikkert ikke gjort noe annet selv enn å knipsa et bilde, men er jo noe lettkledd for å gå rundt på veiene som du sier :grin:, men hva gjør det nå så lenge man ikke kjører bil! :cool: :D

 

Lærte forresten også nå fra bildene her at bananer vokser oppover, har alltid trodd at de hang nedover... :)

Skrevet

Dårlig emnetittel!

For her dukket det jo i tillegg opp bananer, fugler, og bare rumper, som vi var helt uforberedt på..! :grin:

 

Nei, det var fine bilder med bra variasjon der Lars, og det så ut som et behagelig sted. Har de litt sånn stretch-fetish, eller fikk du bilde av alle limoer som var i området?

 

BMW 5-serie er aldri feil! Og etter mitt syn er det også en liten klasse over Audi. I hverfall rent teknisk og kjøremessig, ikke nødvendigvis ifht utseende. Men du som har gjort svenske av deg, og som er så glad i katter kan vel tillate deg en "bensinsluker", eller blir det "D" på deg nå?

 

Diesel i nye biler av denne klassen er jo veldig bra, ingen tvil om det, men silkemyk murring og mjauing fra BMW bensin-6'er er likevel noe helt for seg selv. :D

Skrevet

Flott levert!

Kjenner jeg får lyst til syden jeg og, men står over i år... Er i stedet hjemme og jobbet, og får stemningsrapporter fra far og bror som er på Sunny Beach akkurat nå...

De reiste nedover lørdag, knipset av Sivert :

21.jpg

©SIVERT INDERGAARD

Beklager litt off topic ovenfor...

Ser ut som dere hadde en knallflott tur i alle fall :grin:

Litt dirty bilder er det ingen som ramler av stolen for, selv om enkelte prøver å overbevise seg selv om at man gjør det :D så vi er fler om den!

Skrevet

Så hyggelig at bildene falt i smak hos

flere, ble kanskje litt vel mange bilder -

men har faktisk slanket ned serien så mye som

mulig før jeg postet den!

 

Christian: ja det må bli en seks-sylindret

motor, blir nok mest trolig en 523i tenker

jeg. De nye motorene og automatkassene til

BMW (8-trinns), er såpass flotte - så her

bruker jo nesten bensinmotoren like lite på

mila som dieselmotoren (unntaket er bykjøring).

Her er en oversikt over to motorer, begge

er 3-liters motorer og 6-sylindrede, samt

yter 204 hester. (Til sammenligning bruker

min 2010: Volvo S80 med 6-trinns automat

1.42l på bykjøring, 0.96l blandet, og

0.69 på langkjøring - det er en 5-sylindret

2.5T motor - men Volvomotorene drikker litt

mer, og automatkassene er ganske tørste..)

 

 

 

Bensinmotoren: BMW 523i, 3-liters motor, 6-sylindret, 204 hester, automat:

Bykjøring: 1.05l, Blandet: 0.76l, Landkjøring: 0.59l

 

 

Dieselmotoren: BMW 525d, 3-liters motor, 6-sylindret, 204 hester, automat:

Bykjøring: 0.81l, Blandet: 0.62l, Langkjøring: 0.51l

 

 

(Automatkasse på begge biler: 8-trinns)

Skrevet

Hehe, ja Lars, jeg skrev "bensinsluker" med "" rundt, for noe voldsomt til sluk er det som du påpeker ikke akkurat snakk om.

 

Jeg forstår meg egentlig ikke helt på dette hysteriet om forbruk jeg da. Altså av hensyn til (globalt) miljø er det vel sikkert en god tanke, men det de fleste snakker om er hvor dyrt det er å kjøre med. Men når man snakker om biler hvor bare verdi-tapet alene er i klassen 150.000 + i året, en service koster 15.000, så skal man etter mitt syn kjøre ganske langt før 0.57 l/mil vs 0,7 l/mil virkelig betyr noe nevneverdig i den store sammenhengen...

 

 

Nye "F10" 5-serie har jeg dessverre så langt bare prøvd på en parkeringsplass (som i og for seg var tilstrekkelig til å fastslå at jeg kunne tenkt meg en sånn :grin: ). Rakk dog også å finne et irritasjonsmoment: sikkerhetsfunksjon som gjør at det ikke går an å rygge bilen med døren åpen. Man skal beskyttes mot seg selv. ;)

Den nye girkassen du nevner har jeg prøvd i BMW X6 med 3 liter diesel. Visste ikke på forhånd at det var noe ny girkasse, men noe som umiddelbart imponerte med den bilen var nettopp hvor kjapp den var i giringen. Ekstremt responsivt og raskt, samtidig som "smooth-heten" de alltid har hatt var beholdt.

 

Så sånn av en liten prøvetur ga det mersmak. Og for litt aktiv kjøring virker det helt genialt, men jeg er likevel faktisk bitte litt skeptisk til alle disse girene. Kombinasjonen av mange gir, og det faktum at det er tunet for miljøhysteri, har en tendens til å bli litt masete på landevei og rolig kjøring i Norske hastigheter. Det gires mye opp og ned, og det insisteres jo på meget lavt turtall, spesielt da med diesel så havner man dermed gjerne helt nedi "riste-sonen" (fordi det er 7 øre billigere pr mil).

 

Akkurat det slipper du jo uansett med bensin sekser da, den har jo ingen riste-sone. Det er jo også lov å bare låse den en et gir manuelt, var bare noe jeg kom til å tenke litt på når du nevnte 8 gir. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...