Lars B. Frostad Skrevet 2. juli 2011 Skrevet 2. juli 2011 Her kommer noen solfylte bilder fra Hellas, Parga på fastlandet - og fra Kypros og Ayia Napa. Disse kan kanskje varme litt, mens man venter på varmere og bedre vær her i skandinavia. Bildene er tatt i hhv. mai og juni 2011: Hellas: +19 til +22.5 i skyggen på dagtid, ca. +21 i vannet. Kypros +23 til +32 i skyggen på dagtid, ca. +25 i vannet (kun ett par netter var temp. under +20 på det kaldeste, flere netter gikk ikke temp. under +22) Over: Parga by. Over: bystranden i Parga, en lengre og noe flottere strand ligger litt lenger bort (Valtos Beach). Over: ja man skjønner man har kommet litt sydover, når det t.o.m på fastlandet vokser bananer og sitroner på trærne over deg. Over: sitrontreet vi hadde helt inntil leiligheten var både fordelaktig (og litt farlig). Sitronene kunne komme deisende ned, uten forvarsel. Men det ble mye deilig sitron-lemonade, sitronene nærmest "kjemper" for å komme inn gjennom soveroms- vinduet i andre etasje, ble litt plukking ja. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Skrevet 2. juli 2011 Over: klar til avgang fra Preveza flyplass/Lefkas: Aktion (PVK) på 07L. Novair med en av sine tre stk. A321, her representert med "SE-RDN" - som har rukket å bli litt over syv år gammel. Vært hos Novair siden den ble levert ny pr.: 22. april 2004. Navigator hadde egentlig avgang før oss, men ble stående en stund tydeligvis. Over: Hellas og middelhavet. Over: ser fortsatt veldig "middelhavsaktig" ut, men nei da - her passerer vi trolig noen av øyer og halliger som er innenfor "Schleswig-Holstein"-området i Tyskland. Noen kattebilder må det være rom for (for de som foretrekker biler og andre ting, er det bare å bla litt lenger ned). Over: ung kattemor, som allerede "ruget" på tredje kullet. Over: mor og sønn, enda han var snart året - så han sitt snitt til å suge litt melk fra mor (så ikke helt "normalt" ut nei, når han var blitt såpass stor.. trøste og bære!) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Skrevet 2. juli 2011 Så forflytter vi oss til Kypros: Noterer i blant temperaturer over flere dager, synes det er interessant å følge med på. Her er noen av registreringene ulike dager: Kl: 11:50: + 30.6 grader Kl: 12:10: + 31.6 grader Kl: 18:30: + 27.4 grader Kl: 20:30: + 25.3 grader Kl: 22:00: + 24.6 grader Kl: 00:15: + 24.1 grader kl: 00:43: + 24.5 grader Ikke noe å si på temperaturene i allefall, til å være i Juni-måned - sammenlignet med hva man er vant til i skandinavia. Over: "Blue Village: Callisto" i Ayia Napa som er i "Aqua Sol Hotels"-kjeden. Over: litt av resortområdet, som også hadde egen urtehage m.m. Over: flotte store bassengområder, men ikke noe for oss - når middelhavet ligger noen få skritt utenfor resortområdet (man ser såvidt havet på bildet ovenfor). Over: "Callisto Bay / Beach" Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Skrevet 2. juli 2011 Over: "Sandy Bay"-stranden like ved. Over: et ungt norsk par på spasertur mellom de to strendene, hun var i allefall bra lettkledd i kun stringtruse - kanskje noe minimalt til å gå rundt på veier muligens - kunne bare ikke dy meg og knipse et lite bilde av dette (say no more..). Kypros er i allefall stedet, for de som liker Mercedes-Benz - det nærmest florerer av disse på øyen. Ikke minst fordi det ruller ekstremt mange "limo" / forlengede versjoner av tre generasjoner MB: E-klasse. Både innenfor: W123 / W124 / W210 finner man disse lange seks-dørs versjonene i taxi der nede, i tillegg til ett par Volvo 940 i "limo-versjon": (NB: bildene nedenfor er tatt med et ikke altfor bra mobilkamera, Nokia E71 m/ kun 3.2 megapixler - snart tilbake til SonyEricsson igjen) Over: 29 år gammel E-klasse (W123), som hadde rullet over 2 millioner kilometer - intet annet enn imponerende! (Bildene i stort format kan sendes/postes dersom ønskelig, bare send PM, dersom noen bil/MB/E-klasse fans logrer ivrig av de forminskede bildene ovenfor) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Skrevet 2. juli 2011 Så noen kattebilder igjen, denne var det nesten så jeg adopterte med meg hjem - har hatt katt i over 20 år men ikke nå for tiden: Så noen ekstra biler av bil for å runde av denne fotoserien: Over: kjøpte ny bil i 2010, og nåværende bil er dermed snart kun 1.5 år - men neste bil blir nok denne helt nye generasjonen av BMW 5-serie ja (dog i sort eller mørk grå utgave). Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom (bortsett fra de forminskede MB/Volvo-taxiene i "limo"- versjon, som er tatt med Nokia E71 mobilkamera på kun 3.2 megapixler). Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Tommy Bernes Skrevet 2. juli 2011 Skrevet 2. juli 2011 Takk for en innholdsrik, interessant og flott bildeserie Lars! Setter pris på det varierte og det er en fint tilskudd når man stortsett ser mest på flybilder hele dagen :grin: Ang. den lettkledde dama så har eg forståelse, hadde sikkert ikke gjort noe annet selv enn å knipsa et bilde, men er jo noe lettkledd for å gå rundt på veiene som du sier :grin:, men hva gjør det nå så lenge man ikke kjører bil! :cool: Lærte forresten også nå fra bildene her at bananer vokser oppover, har alltid trodd at de hang nedover... Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 2. juli 2011 Skrevet 2. juli 2011 Flotte bilder som gjer at ein lengtar endå meir etter sol og varme! Stor variasjon! Sjøl har eg vore Audi-menneske på min hals dei siste 5 åra, men etter å ha tilbrakt dagen i dag i denne nye X3en over 740km så er eg neimen ikkje sikker på om det blir Audi på meg neste gong! Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Dårlig emnetittel! For her dukket det jo i tillegg opp bananer, fugler, og bare rumper, som vi var helt uforberedt på..! :grin: Nei, det var fine bilder med bra variasjon der Lars, og det så ut som et behagelig sted. Har de litt sånn stretch-fetish, eller fikk du bilde av alle limoer som var i området? BMW 5-serie er aldri feil! Og etter mitt syn er det også en liten klasse over Audi. I hverfall rent teknisk og kjøremessig, ikke nødvendigvis ifht utseende. Men du som har gjort svenske av deg, og som er så glad i katter kan vel tillate deg en "bensinsluker", eller blir det "D" på deg nå? Diesel i nye biler av denne klassen er jo veldig bra, ingen tvil om det, men silkemyk murring og mjauing fra BMW bensin-6'er er likevel noe helt for seg selv. Siter
Marius Granli Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Flott levert! Kjenner jeg får lyst til syden jeg og, men står over i år... Er i stedet hjemme og jobbet, og får stemningsrapporter fra far og bror som er på Sunny Beach akkurat nå... De reiste nedover lørdag, knipset av Sivert : ©SIVERT INDERGAARD Beklager litt off topic ovenfor... Ser ut som dere hadde en knallflott tur i alle fall :grin: Litt dirty bilder er det ingen som ramler av stolen for, selv om enkelte prøver å overbevise seg selv om at man gjør det så vi er fler om den! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Skrevet 4. juli 2011 Så hyggelig at bildene falt i smak hos flere, ble kanskje litt vel mange bilder - men har faktisk slanket ned serien så mye som mulig før jeg postet den! Christian: ja det må bli en seks-sylindret motor, blir nok mest trolig en 523i tenker jeg. De nye motorene og automatkassene til BMW (8-trinns), er såpass flotte - så her bruker jo nesten bensinmotoren like lite på mila som dieselmotoren (unntaket er bykjøring). Her er en oversikt over to motorer, begge er 3-liters motorer og 6-sylindrede, samt yter 204 hester. (Til sammenligning bruker min 2010: Volvo S80 med 6-trinns automat 1.42l på bykjøring, 0.96l blandet, og 0.69 på langkjøring - det er en 5-sylindret 2.5T motor - men Volvomotorene drikker litt mer, og automatkassene er ganske tørste..) Bensinmotoren: BMW 523i, 3-liters motor, 6-sylindret, 204 hester, automat: Bykjøring: 1.05l, Blandet: 0.76l, Landkjøring: 0.59l Dieselmotoren: BMW 525d, 3-liters motor, 6-sylindret, 204 hester, automat: Bykjøring: 0.81l, Blandet: 0.62l, Langkjøring: 0.51l (Automatkasse på begge biler: 8-trinns) Siter
Christian Paulsen Skrevet 5. juli 2011 Skrevet 5. juli 2011 Hehe, ja Lars, jeg skrev "bensinsluker" med "" rundt, for noe voldsomt til sluk er det som du påpeker ikke akkurat snakk om. Jeg forstår meg egentlig ikke helt på dette hysteriet om forbruk jeg da. Altså av hensyn til (globalt) miljø er det vel sikkert en god tanke, men det de fleste snakker om er hvor dyrt det er å kjøre med. Men når man snakker om biler hvor bare verdi-tapet alene er i klassen 150.000 + i året, en service koster 15.000, så skal man etter mitt syn kjøre ganske langt før 0.57 l/mil vs 0,7 l/mil virkelig betyr noe nevneverdig i den store sammenhengen... Nye "F10" 5-serie har jeg dessverre så langt bare prøvd på en parkeringsplass (som i og for seg var tilstrekkelig til å fastslå at jeg kunne tenkt meg en sånn :grin: ). Rakk dog også å finne et irritasjonsmoment: sikkerhetsfunksjon som gjør at det ikke går an å rygge bilen med døren åpen. Man skal beskyttes mot seg selv. Den nye girkassen du nevner har jeg prøvd i BMW X6 med 3 liter diesel. Visste ikke på forhånd at det var noe ny girkasse, men noe som umiddelbart imponerte med den bilen var nettopp hvor kjapp den var i giringen. Ekstremt responsivt og raskt, samtidig som "smooth-heten" de alltid har hatt var beholdt. Så sånn av en liten prøvetur ga det mersmak. Og for litt aktiv kjøring virker det helt genialt, men jeg er likevel faktisk bitte litt skeptisk til alle disse girene. Kombinasjonen av mange gir, og det faktum at det er tunet for miljøhysteri, har en tendens til å bli litt masete på landevei og rolig kjøring i Norske hastigheter. Det gires mye opp og ned, og det insisteres jo på meget lavt turtall, spesielt da med diesel så havner man dermed gjerne helt nedi "riste-sonen" (fordi det er 7 øre billigere pr mil). Akkurat det slipper du jo uansett med bensin sekser da, den har jo ingen riste-sone. Det er jo også lov å bare låse den en et gir manuelt, var bare noe jeg kom til å tenke litt på når du nevnte 8 gir. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.