Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trudde egentlig dette var kansellert eller utsatt, da både myndigheter og media har vært veldig tause rundt dette (merkelig nok), så vidt jeg har fått med meg.

Jeg mottok i dag en email i fra Imdb (Internet Movie Database) Pro, som jeg har abbonert på i en årrekke. Der kan de fortelle at mitt neste årsabbonement kommer til å bli 25 % dyrere på grunn av nye norske skatteregler. Man må nå betale 25 % MVA for alt man kjøper fra utlandet, også nedlasting av software og tydeligvis også abbonementer.

Jeg har dog ikke det klart for meg hvordan dette skal gå til. Imdb forteller meg i emailen, at de vil kreve inn 25 % MVA (eller VAT som de kalte det) for så å betale dette inn til norske myndigheter. Dette var forsåvidt en grei forklaring, men Imdb er en relativt stor aktør.

Hva da når vi skal kjøpe NGX fra "lille" PMDG? Eller neste scenery fra ORBX? Eller andre relativt små aktører i software/webside bransjen? Har dem ressurser til å bry seg om et nytt skattesystem fra lille Norge? Alternativet blir vel å sperre norske kredittkort, slik at vi ikke får kjøpt produktene deres? Eller kanskje det ikke er så mye ekstra arbeid at det utgjør noe problem? Hva slags mekanismer har myndighetene på plass for at selv den minste utvikler/utgiver der ute vet om dette og hva som kan gjøres? Hmm.

Har heller ikke hørt et kvekk fra Apple, som jeg kjøper ganske mye musikk fra (Itunes). Blir interessant å se om vi får et prishopp på Fredag på samtlige utgivelser som ligger der inne.

Blir interessant å følge dette videre og se hvordan dette vil fungere :)

Skrevet

Den dagen jeg mottar en slik mail, bruker jeg ganske enkelt nettet til å finne alternative løsninger. Nettet har masse fin alternativitet å by på. Vil staten at jeg skal det, så javel, så gjør jeg det, no problem :grin:

Skrevet

Tja, som borteboende så betaler vi pr idag VAT på de samme produktene dere får MVA fritt.

Og det er vel ikke noe hokus-pokus mtp indrivelse av VAT/MVA, som sagt har de gjort dette i resten av verden ganske lenge, så jeg tror ikke de nødvendigvis må finne opp hjulet på nytt for å få dette til.

Dette betyr selvsagt ikke at jeg nødvendigvis synes det er en bra løsning :)

Så da blir vel Kai's forslag det beste, finn ett land som er fritatt og meld adresseendring :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...