Gå til innhold

Noen med peiling på båt og disel?

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei, her inne er det mye folk og jeg tar sjansen og spørre.

Jeg har en båt med en Perkins Disel motor, denne har kranglet litt i det siste, den stopper om jeg kjører opp turtallet, har renset vannskiller, og skiftet filter. Jeg registrerte at det var vakum i vannskilleren når jeg tokk av slangen der, kan dette tyde på tett slange og diselrør ned i tanken? Matepumpa ser ut til og fungere, både på nikke hendelen og ellers. Får det hvert noe mere på en diselmotor? tips mottas med takk:-)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Luft skal jeg sjekke, takk for tipset :-)

Skrevet

Siden du har rengjort vannskiller og skiftet dieselfilter vil jeg anta at problemet ligger i urenheter i tanken. Undertrykk på tanksiden i vannutskiller kan, som du selv er inne på, tyde på nettopp delvis tilstoppet slange/stigerør. Jeg skriver "delvis" siden motoren går på lavt turtall. En sansynlig årsak er at du har fått urenheter i tanken ved tidligere dieselfylling, noe som kan skje i begynnelsen på sesongen når du fyller på f.eks. en marina. Da har marinaen fyllt opp dieseltanken med den følge at bunnfall er blitt hvirvlet opp og flyter rundt en del tid som urenheter i dieselreservoaret før det igjen blir til bunnfall i tanken. En annen årsak til problemet kan være vann i tanken, noe som beviselig skaper grobunn for "dieseldyret", og som kan føre til samme situasjon som den du opplever. Jeg vil foreslå som eneste brukbare løsning å tappe dieseltanken tom slik at rengjøring kan foretas. Avtappet diesel siles før den helles på rengjort tank. Du må også skifte til nytt dieselfilter enda en gang før oppstart. Lykke til med jobben.

RuneG

Skrevet

Du kan prøve å lage litt overtrykk på tanken med en kompressor. Men seriøt, vær forsiktig. Bare bittelitt overtrykk for å se om du greier å presse drivstoffet igjennom.

Dra på litt turtall så den fjusker, hånda over tankpåfyllinga, og blåsepistol bør gjøre jobben. For mye trykk og du får dieselen rett i trynet ;)

Fungerer det, så vet du at det er mellom dieselpumpa og tanken at det er noe krøll.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...