Gjest Geir-Finstad Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Hei, her inne er det mye folk og jeg tar sjansen og spørre. Jeg har en båt med en Perkins Disel motor, denne har kranglet litt i det siste, den stopper om jeg kjører opp turtallet, har renset vannskiller, og skiftet filter. Jeg registrerte at det var vakum i vannskilleren når jeg tokk av slangen der, kan dette tyde på tett slange og diselrør ned i tanken? Matepumpa ser ut til og fungere, både på nikke hendelen og ellers. Får det hvert noe mere på en diselmotor? tips mottas med takk:-) Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 28. juni 2011 Premium Medlem Skrevet 28. juni 2011 Tyder nokk mot mangel på diesel ja. Mye svartröyk også? Sjekk luftfilter med det samme. Luft til forbrenningen må også til ellers stopper det opp. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Luft skal jeg sjekke, takk for tipset :-) Siter
Rune Gustafson Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Siden du har rengjort vannskiller og skiftet dieselfilter vil jeg anta at problemet ligger i urenheter i tanken. Undertrykk på tanksiden i vannutskiller kan, som du selv er inne på, tyde på nettopp delvis tilstoppet slange/stigerør. Jeg skriver "delvis" siden motoren går på lavt turtall. En sansynlig årsak er at du har fått urenheter i tanken ved tidligere dieselfylling, noe som kan skje i begynnelsen på sesongen når du fyller på f.eks. en marina. Da har marinaen fyllt opp dieseltanken med den følge at bunnfall er blitt hvirvlet opp og flyter rundt en del tid som urenheter i dieselreservoaret før det igjen blir til bunnfall i tanken. En annen årsak til problemet kan være vann i tanken, noe som beviselig skaper grobunn for "dieseldyret", og som kan føre til samme situasjon som den du opplever. Jeg vil foreslå som eneste brukbare løsning å tappe dieseltanken tom slik at rengjøring kan foretas. Avtappet diesel siles før den helles på rengjort tank. Du må også skifte til nytt dieselfilter enda en gang før oppstart. Lykke til med jobben. RuneG Siter
Ivar Hestnes Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Du kan prøve å lage litt overtrykk på tanken med en kompressor. Men seriøt, vær forsiktig. Bare bittelitt overtrykk for å se om du greier å presse drivstoffet igjennom. Dra på litt turtall så den fjusker, hånda over tankpåfyllinga, og blåsepistol bør gjøre jobben. For mye trykk og du får dieselen rett i trynet Fungerer det, så vet du at det er mellom dieselpumpa og tanken at det er noe krøll. Siter
Rune Gustafson Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Skjønner du liker å leve farlig, Ivar :grin: RuneG Siter
Ivar Hestnes Skrevet 28. juni 2011 Skrevet 28. juni 2011 Prøvd litt av hvert jeg, hehehe. (Har fått dieselen i trynet også...) :grin: Siter
Tom Jonny Pettersen Skrevet 29. juni 2011 Skrevet 29. juni 2011 Meanwhile in sweden , wait for it.... [video:youtube] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.