Gå til innhold

Tips til musikkdokumentarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat sett "Bon Jovi: When We Were Beautiful", en dokumentar om gruppa og deres historie, og i påsken så jeg også "The Harmony Game" om Simon & Garfunkel med fokus på "Bridge Over Troubled Water".

Disse falt i smak, og jeg vil gjerne se mer fra alt annet her i musikkverdenen. Så jeg lurer på om noen her inne har et godt tips eller to til gode musikkdokumentarer, enten det er om plateselskaper, artister, grupper, musikalske epoker og lignende. Merk at det er snakk om dokumentarer som tar for seg et tema, og ikke rene konsert-DVD'er som noen kanskje tenker på. :)

På forhånd takk for alle tips!

Skrevet

Ingen over, ingen ved siden.

Metallica: Some Kind of Monster.

http://www.imdb.com/title/tt0387412/

Her får man en dyp tur inn i gruppas verden og får se hva gutta sleit med og hvordan di løste flokene.

Det var aldri i utgangspunktet noen planer om å lage en dokumentar, men det ble besluttet at "Vi lar kameraene gå"

Her er resultatet.

Selv om man ikke er en "Headbanger" er dette en film som trygt kan anbefalles.

Det ligger også masse dokumentar matriale av Metallica ute på YouTube.

En liten prøvesmak:

[video:youtube]

Skrevet

Some kind of monster er en knallbra dokumentar ja.

Slenger på Metal: A Headbanger's Journey:

http://www.youtube.com/watch?v=Ae_6lYRdu74&feature=related

Bra dokumentar som tar for seg de forskjellig metal-sjangrene. Inneholder også et besøk til Norge :)

Og Iron Maiden Flight 666:

http://www.youtube.com/watch?v=q6VzJ9FvS9Q&feature=related

Denne handler om Somewhere back in time-touren i 2008 hvor de fløy til alle konsertene med "Ed force one".

Skrevet

Alvorlig gode tips her, må jeg si! :) Ingen tvil om at Amazon må få litt av skattepengene nå ja. :) Tusen hjertelig takk, folkens! La gjerne tipsene strømme på! Jo flere jo bedre! :)

Skrevet

You could'nt pay me to watch that :P

Ellers er det noen gode dokumentarer om norsk black metal der ute. "Det Svarte Alvor" - laget av NRK i 1994, er veldig preget av å ha blitt laget da kirkebranner og drap var "vanlig" i miljøet.

"Satan Rir Media" - laget av TV2 i 1999, og viser hvordan media vred og vrengte på fakta for å lage sjokkerende saker om black metal som egentlig ikke eksisterte.

"Lydverket spesial - Black Metal" - NRK 2003, en av de mest seriøse dokumentarene om black metal som musikksjanger som jeg har sett.

Man finner alt på youtube eller NRK nett-tv.

Skrevet

En stund siden jeg tittet i denne tråden nå, og tusen takk for gode tips alle sammen! Det setter jeg stor pris på, det er tydelig at det er flere her på forumet som er interesserte sjeler! :) Jeg har fortsatt ikke mottatt noen av disse jeg bestilte fra Amazon, så jeg venter i spenning! Føl gjerne for å komme med flere tips om dere skulle sitte inne med noen! :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...