Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idéansvarlig for den produksjonen der skulle hatt juling for å misbruke lisenspenger!! Sånt gjør meg oppriktig talt forbannet, de pengene kunne de heller brukt på OL-avtalene slik at vi slipper reklamepausene og amatørkommentatorene på TV2. Noen bør få svi for dette her!

For ordens skyld: Dette er ikke noe jeg irriterer meg over, men det var verdt å kommentere. :)

Skrevet

Reklame for Norge for oss nordmenn.. Måten det presenteres på som kan diskuteres, lengden på hele programmet. hvorfor bruke en hel uke på å vise det på TV?

Gjør heller noe med reklamefilm for Norge i utlandet, var jo et eksempel om nok så gammel film i Disney World for litt siden blandt annet.

Skrevet

Sukses ja, herregid da mann, jeg veit om folk som samla seg i lystig lag og drakk seg gjennom turen fra Oslo til Bergen via stor skjerm. :grin:

Ikke meg altså men noen venner, bare for å ha klargjort det,,,,,, ;)

Gjest Egil Johnsen
Skrevet

Tøft opplegg dette her. Jeg vil anbefale å følge med på helgelandskysten. Båten kommer til Brønnøysund lørdag kveld. Videre ankommer båten Sandnessjøen midt på natten, og fortsetter til Nesna og ankommer Ørnes kl. 09:00.

Dette er en fantastisk strekning, og det vil være Sol i følge yr.no (noe som man ikke kan ta for gitt på denne årstiden). Siden man er nært polarsirkelen, så vil lyset være helt fantastisk - dette MÅ bare oppleves! Dette er en sjelden opplevelse. Helgelandskysten er bare en helt fantastisk strekning når været er meldt så bra.

Når man tipper over pga. søvnmangel, så kan man sette vekkerklokken på ca. 17:00, slik at man får med seg møtet med lofotveggen og innseiling til Stamsund. Det er meldt sol. Videre går ferden til Svolvær kl. 21:00. Her er det meldt litt skyet, men ingenting nedbør.

Så kommer en nydelig etappe gjennom Trollfjorden og Raftsundet. Jeg vil bare kaste bort masse tid ved å beskrive denne etappen. Det er jo enkelte ting som ikke kan beskrives med ord. Været er meldt sol med en og annen sky.

Så er det nesten midnattsol med ankomst til Stokmarknes kl. 0:45 (husk at midnattsolen er kl. 01:00 på grunn av sommertiden). Båten ankommer Sortland 02:30 og fortsetter så til Risøyhamn 04:15. Været er meldt til lettere overskyet.

Så ankommer båten Harstad 06:45 og videre til Finnsnes 11:15. Dette er også en vakker intim strekning. Her blir det overskyet og det ser ut til at det kanskje kan bli litt regn på denne etappen. Båten ankommer Nordens Paris 14:30. Lenger nord har jeg ikke reist.

I følge yr.no, så vil dette bli en utrolig opplevelse. Jeg er nordpå hvert år siste uke i juni, og man kan ikke ta for gitt et slikt varsel som man kan få på denne turen.

Så mitt tips, få med dere Helgeland. Ta en pause når båten kommer til Bodø, samt Vestfjorden. Få med dere møtet med lofotveggen og videre turen til Stokmarknes. En annen etappe som er fin er Senja, dvs. før og etter Finnsnes.

Selvsagt kan dette ikke dette prosjektet sammenlignes med virkeligheten, men som Jens A. Risnes flere ganger har nevnt (han har reist jorden rundt x antall ganger), så er dette verdens vakreste sjøreise.

Hvis man har tenkt seg en slik tur, så vil jeg anbefale sterkningen Brønnøysund-Tromsø. Da får man med seg Helgelandskysten, Lofoten og Senja. Man får også en billigere tur ved ikke å ta full pensjon. Det blir bare for mye mat. I tillegg til restaurant er det kafeteria om bord. Man kan også gå på land for å spise. Jeg vil jo prioritere å se mest mulig i stedet for å sitte i en restaurant.

Et annet tips er å ta bilen om bord i Hurtigruten. Dette koster ikke så mye så lenge man er med selv. Man kan da kjøre returen. Tips her er å kjøre yttersiden av Senja, Andøya, og selvsagt Lofoten. Videre vil jeg anbefale å ta Lofast og få med Hamarøya, som er helt fantastisk. Til slutt skal man ikke ta E6, men heller kystriksveien for å få med seg Helgelandskysten.

Man kan ta fly til Tromsø og leie en bil. Kjør til Brønnøysund og ta båten tilbake (eller ta båten ned for så å kjøre tilbake).

Bleklager lang post.

God tur

Egil Johnsen

Skrevet

Reklame for Norge for oss nordmenn..

Tror faktisk vi trenger mer reklame for Norge for oss nordmenn... Jeg tviler på at verken jeg, deg eller noen andre her på forumet har sett alle naturperler Norge har å by på, og en reise med Hurtigruten får frem mange av disse.

Og som med Bergenbanen, så regner jeg med at kanskje deler av dette blir vist i andre land, og ikke minst på internett.

Skrevet

Dette er jo kjempe programm. Anbefaler alle og følge med på Lofoten fra Svolvær til 20:55 til midnatt. Da får dere med dere Trollfjorden og Raftsundet. I kveld møte de MS Nordlys der min far er nå. For de som følger med se godt på vingen på MS Nordlys !

Skrevet

Spenstig program synes jeg ;)

Om drøye 30 min så klapper de til kai i havna "mi" Kristiansund, og passerer Smøla(min hjemplass) ca 1 time etter avgang fra KSU.

Hadde ikke flyplassen vært stengt, hadde jeg tatt Pipern ut på en luftetur over ;)

Skrevet

Er jo "inhabil" her, men det sier sitt at nesten 1,3 millioner var innom i kortere eller lengre tidsrom på de første seks timene av turen..

Og NRK har jo to andre kanaler for dere som vil se på noe annet, og produksjonen koster kun en brøkdel av prisen på OL-rettigheter, så det er nok ikke her det ligger.. :)

H

Skrevet

Sea Kingen på Ørland tok seg en tur innom hurtigruta i dag morges. Dere finner det om dere leter dere frem til da klokka var 05.33. 10 minutter tidligere ser dere også fra da det drev søk etter en mindre båt som var i nød sammen med en redningskøyte.

Skrevet

Og NRK har jo to andre kanaler for dere som vil se på noe annet' date=' og produksjonen koster kun en brøkdel av prisen på OL-rettigheter, så det er nok ikke her det ligger..[/quote']

Nei, nå har jeg riktignok ikke sett noe fra dette programmet enda, men har tittet litt på Bergens-banen på NRK Nett-TV, og dersom dette programmet er bygget på samme lest, så må budsjett-innhugget være minimalt.

Jeg vil estimere at man kan filme hurtigruta jorden rundt flere ganger, eller lage en 4mnd lang sammenhengende episode av fjernsynsteateret for prisen av en OL-sending. Problemet med sport er ikke produksjons-kostnader, men rettighets-avgifter.

Om det er riktig å lage et program som dette med lisenspenger, og om målet (markedsføre Norge (i Norge?)) helliger middelet (reklamere for Statsbaner og Hurtigruta), kan man sikkert diskutere. Men å sette dette opp mot en OL-sendig syns jeg blir litt søkt. :whistle:

NRK tillater vel forresten ikke utenlandske IP på sin Nett-TV, så vet ikke helt hvor mye dette markedsfører Norge utenlands. Eller er disse programmene tilgjengelig for alle? :)

Skrevet

Jeg vil si at NRK (og vi) får veldig mye program for relativt lite penger. Hele prosjektet koster ca. 2.5mill, og for 5 dager med dokumentarprogram, så er det ufattelig billig. Interessant for alle? Så klart ikke. Helt i likhet med mye annet på NRK.

Utenlandske IP'er får lov til å se dette. Har selv sendt linken til venner i både USA og Australia, hvor programmet har vakt stor fasinasjon hos gammel som ung. Foreldrene til en av vennene mine der borte er irriterte på meg, siden de har overnattet foran TV'en mens de ser på hurtigrutas ferd. De snakker også om å ta hurtigruta fra Bergen til Kirkenes når de skal på ferie neste gang.

Bedre norgesreklame får du rett og slett ikke.

Skrevet
Så er det nesten midnattsol med ankomst til Stokmarknes kl. 0:45 (husk at midnattsolen er kl. 01:00 på grunn av sommertiden). Båten ankommer Sortland 02:30 og fortsetter så til Risøyhamn 04:15. Været er meldt til lettere overskyet.

Og som den Vesterålingen jeg er anbefaler jeg virkelig å se den strekninga :grin:

Har vert inn å sett lit av dette noen ganger, og ja, dette er fantastisk flott reklame for Norge og for Hurtigruten ASA.

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Håper Hurtigruten Group klarer å snu regnskapet fra minus til pluss med dette stuntet nå da. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...