Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser en artikkel her om at TV2 har vunnet budrunden på OL i 2014 og 2016 foran NRK.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4148604.ece

Det første som slår meg da er at OL på NRK er eneste grunnen til at jeg betaler min NRK lisens.

Nå har jeg aldri jubla når denne regninga betales, men pga OL sendinger så blir den vertfall kjørt igjennom.

Hvordan blir det nå da tru?

Betalings pakker til TV2 for å se det man vil kanskje?

Og midt i en spennende innspurt "REKLAME". :mad:

Samtidig ligger vel også en svinedyr NRK lisens og venter på betaling tenker jeg..

Nei dette var ikke moro.

Veldig nyskjerig på hva dere tenker om dette?

Personlig føler jeg at hvis ikke NRK lenger sender OL, da må man også fjerne dette lisens tullet som er gammaldags og grisedyrt. Men meg med flere har tolerert dette og sett meget gode sendinger uten reklame av noen art mens mesterskapene pågår.

Skrevet

Regner med att vi nå får en rød utbetalings blanket fra NRK Øyvind. :grin:

Men litt saklig svar fra Skauen. Etter hva jeg har skjønt, og den erfaringa vi har med TV2 som sports leverandør skal vel alle få tilgang til sendingene uten ekstra betaling. ette ligger nok også i de politiske vedtak som henger ved konsesjonen som TV2 ikke kan vri seg unna. Så jeg tror nok OL er sikkra sånn sett. Derimot kan det kansje få fart på HD salget og jeg ser ikke bort fra att TV2 har dette som ett økonomisk bakteppe. Og det er jo opp til hver og en.

Skrevet

Jeg synes det er både dumt og skuffende at Tv2 har kapret disse rettighetene. Det er jo NRK som "styrer" dette OL-løpet, hvert fall har de gjort det så lenge jeg har levd.

Så er jeg først og fremst skeptisk til hvordan OL blir uten stemmen til Arne Scheie, og kjenner jeg Tv2 rett prøver de vel å kopiere hele opplegget til NRK. For deres del håper jeg virkelig de finner på noe nytt og fresht rundt OL, for da er det kanskje håp...bare kanskje

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Skiskyting uten Ola Lunde, Jon Herwig Carlsen og Andreas Stabrun Smith? Nei, det går ikke.

Skrevet

JEG TRUR at folk ikke liker at TV2 har tatt over dette fordi de er vant til NRK gjennom alle år. Jeg er ganske sikker på at TV2 kommer til å sende OL minst like bra.

Iallefall så pleier TV2 være flinke med annen sport. Håndball, Fotball, Sykling ol. Hadde vel blitt de samme spekulasjonene om dette hadde blitt gitt til NRK?

JEG trur TV2 kommer til å takle OL veldig bra!

Skrevet
Etter hva jeg har skjønt' date=' og den erfaringa vi har med TV2 som sports leverandør skal vel alle få tilgang til sendingene uten ekstra betaling. ette ligger nok også i de politiske vedtak som henger ved konsesjonen som TV2 ikke kan vri seg unna. Så jeg tror nok OL er sikkra sånn sett.[/quote']

Det ser dessverre ikke ut til at dette stemmer. Der NRK har sendt en grener for spesielt interesserte, vil TV2 ta seg betalt for dette. Kun der Norge har medaljesjanser, og toppgrenene, vil TV2 sende uten å ta betalt. Jeg synes dette er en skandale.

Mvh

Mathias

Skrevet

Nest etter farger, så syns jeg dedikerte sports-kanaler og utskilte sports-pakker på nett-tv, er det beste som har skjedd i fjernsynets historie.

For min del kunne vi godt avskaffet hele den lisens-finansierte modellen, først som sist. Men når det nå er slik at vi skal ha en tvungen lisensfinansiert kanal, er jeg glad for å høre at de som driver den er ansvarlige nok til å innse at det finnes grenser for hvor stor budsjett-andel det er formålstjenlig og bruke på å forsøke og konkurrere med reklamefinansiert TV, når det kommer til absurd overprisede ting som fotball eller OL.

Så dette syns jeg var flott, alle de "sparte" pengene kan bedre brukes på dokumentarer, "educational-TV", og sær-norsk kultur isteden. ;)

Skrevet

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rkRIbUT6u7Q

Allerede i 2008 opstod problemerne, fordi IOC ikke ville akseptere et tilbud fra EBU (European Broadcasting Union, dem med Eurovision Song Contest) på omkring 10-12 mia kr. for rettighederne til OL 2014 og 2016. Spesielt fordi mange af betalingskanalerne var interesserede i at få fingrene i rettighederne til OL, sådan at endnu flere skal betale for at se OL.

Men igen... "Money makes the world go around". OL handler jo nesten mere om penge frem for sport ikke sport.

I DK har vi i snart mange år ikke haft den danske utgave af Tippeligaen, kaldet Superligaen, på de 2 store kanaler (DR og TV2). Fotboldslandskampe uten for DK, har været sendt på betalingskanaler, og kun hjemmekampe har været på TV2. VM i fotbold er også på vei til betalingskanalerne, og det samme er OL nok også. Alle europeiske fotboldligaer kan kun ses på betalingskanaler. Ja, faktisk er nesten al sport vekk fra dansk national TV. Eneste undtagelse er håndboldkampe (både landslag og de nationale ligaer) og sykling (Tour de France, Giro d'Italia og Vuelta a Espania). Og 1. januar 2012 bliver TV2 Danmark betalingskanal (15 DKK om måneden). Okay de har VIST aldrig fået lisenspenge, og har igennem alle årene kun levet af deres reklamepenge (og vist nok også lidt statsstøtte, utenom lisens).

Er der noget at sige til, at jeg kan li' at en lille privat kanal som findes i alle danske kabel- og satellitkanalpakker har rettighederne til NBA (basketball fra USA), og de faktisk sender hver søndag hele sesongen, samt fra næsten alle kampe i Playoff?

Skrevet

Mathias og Mathias, i dagens VG bekrefter TV2 ledelsen att de vil vise mer eller mindre alt, (sannsynligvis alt) ute ekstra betaling. Dette fordi vinter-OL ikke har den komersielle verdien som eks, fotball har. Når det gjelder sommer OL vil nok endel fotball kamper kansje bli lagt ut på betalings TV, men selv ikke det er sikkert. 5 mila vil nok gå direkte og uten reklame pauser i spurten slik enkelte har utalt frykt for utover dagen.

Christian, jeg er så hjertens enig i att lisensen burde vært ett tilbakelagt tema i 2011. Ja all subsidiering av media for den del enten det er Dagsavisen eller NRK.

Det fine med markedskreftene er att om ikke tilbyder følger med forsvinner kunden til andre markeder. Fotballen skal sånn sett passe seg litt for att ikke sjåarane snur dem ryggen. Prisen i forhold til de en blir servert er stadig vekk ett tema rundt de mange bord. I dag er fotballen en betydlig del av enkelte familiebudsjetter og da snakker jeg om suporterlivet og når folk rusler hjem med 1-0 seiere helg etter helg forsvinner mye av interessen. Og hvorfor er det så mye små tall på tabellen? Jo av den grunn att det er for mye penger å tape på å ta noen sjangser. Da legger en seg heller bakpå og statser på en kontring og deretter holde 1-0 til kampen er over.

Skrevet
i dagens VG bekrefter TV2 ledelsen att de vil vise mer eller mindre alt' date=' (sannsynligvis alt) ute ekstra betaling.[/quote']

Det stemmer ikke med det som sies på dagbladet.no i ettermiddag. Der sier TV2 at de vil vise de store grenene, samt de grenene hvor Norge har medaljesjanse.

Det fine med markedskreftene er att om ikke tilbyder følger med forsvinner kunden til andre markeder.

Jo det er en fin teori, men stemmer ikke altid. Problemet med store begivenheter slik som OL og VM er at kunden ikke kan vende seg til andre. TV2 har således monopol på disse begivenhetene. Om man vil se OL/VM har man ikke noe valg. Derfor vil heller ikke misnøyen vises på statistikken. Dette betyr dog ikke at TV2 ikke kommer til å lage gode OL-sendinger.

Skrevet

Da blir det "at titta" på Svensk tv. Er blitt så lei reklame over alt at jeg konsekvent bytter kanal så fort reklamepausen starter. Dessuten ser jeg ikke så mye tv lenger, litt nyheter og dill dall på Discovery og sånt. Men nå har dem jo begynt sånn smått å vise reklame på HD kanalene til Discovery og Nat Geo, så nå var det slutt på den gleden. Skjønner at de må tjene til lønninger og alt igjennom reklame, men det får da f**n værra grenser. Det er liksom ikke snakk om "f**k me gently", nei da....det er straffepuling med en tørr kjepp. Det blir jo til slutt så ille at du hater produktet isteden for å få lyst til å kjøpe. Beklager utbruddet men som gubben sa:"je ork'it meir". :)

Skrevet

Mathias, trur du att det er noe marked i betalingsTV når vi snakker OL utenom fotball?

Hvilke grener tror du TV2 hadde hatt sukses med den slags i de nevnte mesterskap. Ellers erjeg enig i att TV2 slettes ikke står bak NRK i å lage gode sports sendinger.

Skrevet
Mathias, trur du att det er noe marked i betalingsTV når vi snakker OL utenom fotball?

Jo det tror jeg nok, men betalings-tv tar fortsatt en svært liten del av markedet. Min personlige mening er at begivenheter av denne størrelsesorden, som faktisk har helt enorme seertall, burde være tilgjengelig for alle. Det blir jo ikke riktig å si at forbrukeren får det gratis gjennom NRK (man betaler jo lisens), men når man først har en lisensordning så burde den jo virkelig finansiere sendinger fra de store "folkebegivenhetene". Det er en forskjell på Premier League-sendinger og OL.

Hvilke grener tror du TV2 hadde hatt sukses med den slags i de nevnte mesterskap.

Jeg forstår at det er vanskelig å tjene penger på turn eller bob-kjøring. Da skjønner jeg at man dytter slike sendinger over på betalingskanaler. Det er heller prinsippet jeg "kjemper" for, altså prinsippet om at disse mesterskapene skal være tilgjengelig for alle, uten reklameavbrudd. Kanskje jeg er gammeldags på dette. Tradisjoner er til for å ivaretaes, ikke brytes (kanskje).

Mvh

Mathias

Skrevet

Neida, du er slettes ikke gammaldags. Alle vil vel ha mest mulig gratis og lett tilgjengelig. Men nå er ikke sponsinga av atletene gratis, og heller ikke de storslåtte sendingene så da har vi kansje ikke noe valg?

men att fem mila blir på betalings TV har jeg ingen som helst tro på. Du skjønner att reklametida er noe som du betaler for når du kjøper såpe, toalett papir, tannkrem, G-35, Opel, Adidas sko og tøy, osv. Om det blir lite TV sjåarar vil ikke sponsorene betale like mye for plassen hos TV leverandøren. Jeg trur vi skal slappe helt av når det gjelder alt anna enn fotball i OL samenheng.

Så får vi heller se etterhvert hvem som fikk mest rett ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...